سبد خرید
خواص گوشت گوساله

خواص گوشت گوساله و بیش از 20 فایده

در این مقاله خواص گوشت گوساله را بررسی کرده و نکات ضروری را که می بایست درباره آن بدانید به شما عزیزان انتقال خواهیم داد.

خواص گوشت گوساله بر بدن
خواص گوشت گوساله بر بدن

از دلایلی که باعث می شود انواع گوشت در هرم غذایی ما انسان ها جای بگیرد، وجود روی، آهن، اسید آمینه ها، ویتامین ب ۱۲ و دیگر مواد مغذی است که در موارد غذایی دیگر مثل سبزیجات و میوه ها نیست و یا مقدارش اندک است.

گوشت ها دارای مواد مفیدی نظیر روی – آهن – اسید آمینه ها – ویتامین ب ۱۲و … هستند.

پس اگر شما سبک گیاهخواری را انتخاب کرده‌اید ممکن است نتوانید تمامی مواد مورد نیاز بدنتان را از طریق سبزیجات به آن برسانید و ممکن است دچار عوارضی مثل ضعف  قوای جنسی، کم خونی و …بشوید.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

از خانواده گوشت قرمز، گوشت گوساله و گوشت گوسفند در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد و به عنوان دو منبع برتر پروتئینی از این خانواده محسوب می‌شوند.

خواص حبوبات بهمراه 10 نکته حساس و انواع روغن در آشپزی 7 روغن اصلی نیز خواندنی هستند.

خواص گوشت گوساله یا گوشت گوسفند ؟‌

سوالی که برای ما مطرح است این است که گوشت گوساله مصرف کنیم یا گوسفند؟

گوشت گوساله و گوسفند ارزش غذایی یکسانی دارند! بله همینطور است. شاید شما هم تا به امروز از افرادی بودید که گوشت گوسفند را بهتر از گوساله می دانستید. این به این علت است که گوشت گوسفند بافت نرم و لطیف تری نسبت به گوساله دارد و طعم لذیذ تری به غذاهای سنتی می دهد.

خواص گوشت گوساله یا گوشت گوسفند
خواص گوشت گوساله یا گوشت گوسفند

می توان گفت که از محبوبیت بیشتری در بین گوشت ها برخوردار است با وجود همه این موارد می‌توان گوسفند را بر گوساله ارجحیت داد در واقع میزان روی، آهن و ویتامین ب ۱۲ آنها یکسان است.

تنها تفاوت آن ها شاید در این باشد که گوشت گوسفند چرب تر است و باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون می شود.

اطلاعات علمی آشپزی و نکات و دانستنی های آشپزی فراموش نشود. مملو از خواص ها و اطلاعات مفید در هنر آشپزی را اینجا مطالعه خواهید کرد.

حتما بخوانید
بایدها و نبایدهای مصرف ماهی

حالا که به تغییر یکی از باورهای تقریباً نادرست شما پرداختیم می خواهیم به طور خاص به فواید گوشت گوساله بپردازیم که از گوساله جوان تولید می شود.

خواص گوشت گوساله و دلایل برتری آنها

با مطالعه خواص گوشت گوساله مشاهده می کنید که این گوشت فواید بینظیری دارد. البته فراموش نکنید که هر ماده غذایی در کنار فوایدی که دارد ممکن است دارای معایبی نیز باشد. از اینرو خواص گوشت گوساله را حتما مطالعه نمایید.

خواص گوشت گوساله و دلایل برتری
خواص گوشت گوساله و دلایل برتری

سلامتی ، مهم ترین عامل!

یکی از خواص گوشت گوساله دارا بودن مواد مفید برای بدن است.

روی موجود در گوشت گوساله برای مبارزه با بیماری های گوناگون مفید است. ویتامین ب ۱۲ آن برای تقویت سیستم عصبی، تولید DNA و سیستم خون رسانی بدن مفید است.

اگر کلسترول مضر خونتان بالاست یا اگر در دوره نقاهت سرماخوردگی به سر می برید، گوشت‌ گوساله به شما کمک خواهد کرد.

گوشت گوساله و سلامت بدن
گوشت گوساله و سلامت بدن

همچنین کلسیم موجود در گوشت گوساله باعث می شود استخوان های سالم تری داشته باشید و روند پوکی استخوان شما در سنین بالاتر را کاهش می دهد. علاوه بر این ها گوشت گوساله در خون سازی شما نیز موثر است و گلبولهای قرمز خون را افزایش میدهد.

راهی برای کاهش وزن

یکی دیگر از خواص گوشت گوساله آمینو اسید آن است. همان طور که گفته شد فیله گوساله پروتئین و آمینو اسید دارد. به همین دلیل بهتر است برخی وعده های غذایی تان گوشت گوساله نیز داشته باشد چرا که باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید و از خوردن خوراکی های بی مورد و چاق‌کننده امتناع کنید.

گوشت گوساله برای ورزشکاران

یکی دیگر از خواص گوشت گوساله افزایش حجم عضله است. اگر بدنسازی را برای ورزش انتخاب کرده‌اید حتماً گوشت گوساله را در برنامه غذایی تان جای دهید. گوشت گوساله در افزایش قدرت و حجم عضلانی شما کمک خواهد کرد.

البته اگر گوساله در دامان طبیعت پرورش یافته باشد ارزش غذایی آن بالاتر و طعم مشابهی به گوشت گوسفند خواهد داشت و بافت پروتئینی آن بیشتر خواهد بود. این را هم به یاد داشته باشید که بخش راسته و فیله گوشت گوساله از دیگر بخش‌های آن انتخاب بهتری است چون چربی کمتر و در عوض پروتئین بیشتری دارد.

گوشت گوساله دوستدار قلب شما

یکی دیگر از خواص گوشت گوساله کم داشتن چربی است. مصرف گوشت گوساله در حد اعتدال فعالیت قلب شما را بهبود و ارتقاء می بخشد و از آنجایی که چربی کمتری نسبت به گوشت گوسفند دارد، باعث گرفتگی عروق قلب نیز نخواهد شد.

حتما بخوانید
خواص مصرف کلم بروکلی قسمت اول

گوشت گوساله در تعدیل هورمون ها

دانشمندان متوجه شده‌اند که میزان هورمون های تستوسترون و سوماتوتروپین از طریق گوشت گوساله به تعادل می‌رسد و این به این معناست که اگر دچار ریزش مو هستید روند آن را کند می کند و همچنین در فرزند آوری نیز به صورت مثبت موثر است.

پس می توان چنین بیان نمود که یکی دیگر از خواص گوشت گوساله تعدیل هورمون های بدن است. شما عزیزان می توانید در کنار مطالعه خواص گوشت گوساله طرز تهیه غذا با گوشت را نیز مطالعه نمایید.

چگونه بهره بیشتری از خواص گوشت گوساله ببریم؟

مطمئناً افزودن چاشنی ها و طعم دهنده ها خوردن گوشت را برای تان دلچسب تر خواهد کرد. برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم که از سبزیجات تازه یا بخارپز شده استفاده کنید.

از بین انواع آن ها ذرت، گوجه فرنگی، قارچ، نخود، لوبیا سبز و … می توانند گزینه های مناسبی باشند که البته جذب روی موجود در گوشت را نیز بهبود می‌بخشند.

جدول ارزش غذایی گوشت گوساله ( ریز خواص گوشت گوساله )

مواد تشکیل دهنده در100 گرم
انرژی (کالری) 144 کیلوکالری
کربوهیدرات 0.00 گرم
پروتئین 19.35 گرم
چربی 6.77 گرم
آب 72.84 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 82.00 میلی گرم

فراموش نکنید که میزان 100 گرم این گوشت برابر 144 کیلو کالری است.

کلام آخر در باره خواص گوشت گوساله

اگرچه که گوشت گوساله فقط ۱۵ درصد چربی دارد و با توجه به فواید آن می تواند در هر سنی مورد استفاده قرار گیرد اما توصیه ما و تمام کارشناسان تغذیه به شما این است که حتماً با پزشک عمومی تان درباره قرار دادن گوشت گوساله و یا دیگر مواد غذایی در رژیم غذایی تان مشورت نمایید.

در اینجا صبحت های کاملی درباره خواص گوشت گوساله شد. شما اطلاعات کاملی را در خصوص این گوشت بدست آوردید و متوجه شدید که این گوشت هم دارای خواص و هم دارای معایبی است.

این مطالب را سرلوحه هنر آشپزی خود قرار داده تا بتوانید به غیر از بحث آشپزی مفید بودن و ارزش غذایی گوشت گوساله را نیز آموخته باشید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی یک سایت آشپزی است که اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص آشپزی به شما عزیزان عرضه کرده تا بتوانید از این اطلاعات به نحو احسن در آشپزی و هنر آشپزی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *