سبد خرید
طرز تهیه آش برنج همدان

طرز تهیه آش برنج همدان خانگی برای 6 نفر

در این مقاله طرز تهیه آش برنج همدان را برایتان بصورت کاملا حرفه ای قرار داده ایم. شما بعد از مطالعه این مقاله می توانید دستور پخت و طرز تهیه آش برنج همدان را بصورت کامل و جامع آموزش دیده و آن را بیاموزید. یکی از مهمترین نکات در نگارش رسپی ها و مخصوصا طرز تهیه آش برنج همدان دانستن ارزش غذایی آن است که در جدول ارزش غذایی پایین آورده شده است.

آش ها یکی از غذاهای سنتی و تاریخی ما ایرانی هاست. آش برنج همدان نیز یکی از این آش هاست که بطور سنتی از قدیم بوده است. یکی از نیازهای مخاطبان سایت های اینترنتی دانستن و آموختن طرز تهیه آش برنج همدان بوده است که در اینجا آن را بطور کامل فرا خواهیم گرفت.

آش از نظر سبکی غذا در دسته غذاهای سبک قرار می گیرد و می توان آن را در وعده های گوناگون استفاده کرد. قدیمی ها آش را به عنوان غذای اصلی در نظر می گرفتند و می توان گفت به نسبت دسترسی به مواد اولیه برای غذا ها جزو غذاهای لوکس محسوب می شده است.

همانطور که می دانید آش تعریف خاصی دارد. آش به معنی غذای آبکی است که نباید بسیار آبکی باشد. باید مواد معدنی آن بالا بوده و خاصیت و فواید بسیار زیادی داشته باشد. آش های ایرانی بیش از 400 نوع می باشد که آش برنج همدان یکی از این آش هاست. در طرز تهیه آش برنج همدان از بهترین و زبده ترین آشپزهای محلی استفاده شده است از اینرو سعی شده بهترین و کاربردترین طرز تهیه آش برنج همدان باشد.

شما وقتی قصد دارید آش خوشمزه را طبخ نمایید مخصوصا در بررسی طرز تهیه آش برنج همدان در نظر داشته باشید که خوشمزه شدن آش برنج همدان با شعله زیاد و آب زیاد و یا آب بسیار کم امکان پذیر نیست و شما می بایست همه چیز را ایده آل در نظر بگیرید و مقدار ها را درست و کامل اضافه نمایید. شما عزیزان می توانید طرز تهیه انواع آش و طرز تهیه انواع غذاهای محلی و طرز تهیه انواع خورشت را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه آش برنج همدان

همانطور که شاید حدس زده باشید طرز تهیه آش برنج همدان مربوط به شهر همدان است. همدان یکی از قدیمی ترین و کهن ترین مناطق ایران است. همدان به عنوان یکی از پایتخت های اصلی در ادوار گذشته ایران همیشه جایگاه ویژه ای داشته است. وقتی درباره یک قطب شهری صحبت می کنیم نمی توان صنعت غذا و یا خوراک های سنتی آن منطقه را لحاظ نکرد.

شهر همدان همیشه دارای انواع غذاها و خوراک های بسیار خوشمزه بوده است که اگر تا به امروز به این دید توجه نکرده اید اکنون وقت آن است تا غذاها و خوراک های این شهر باستانی ایران زمین را بررسی کرده و بایستی بدانید که آش برنج همدان یکی از غذاهای سنتی این منطقه می باشد.

در رابطه با ادویه جات نیز حتما باید حواستان جمع باشد تا هیچ ادویه ای را زیاد نریزید. مخصوصا در طرز تهیه آش برنج همدان همه چیز باید استاندارد باشد تا بتوانید یک آش محلی و مناسب را طبخ نمایید. دیگر نیازی نیست که حتما به شهر خاصی سفر کنید. شما می توانید با بررسی و انجام مراحل بصورت گام به گام در زیر یک آش برنج همدان خوشمزه را طبخ نموده و با عزیزانتان میل کنید.

طرز تهیه آش برنج همدان را بصورت کاملا کاربردی و حرفه ای برایتان قرار داده ایم. کافیست این مراحل را کامل و درست انجام داده تا هنر آشپزی خود را هر روز ارتقا داده و پیشرفت نمایید.به شما پیشنهاد می کنیم انواع غذاهای شمالی استان مازندران ( 21 غذای محلی مازندرانی ) را نیز مطالعه نمایید.

حتما بخوانید
طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی مجلسی برای 5 نفر

ما با شما هستیم تا ارتقا کیفی و کمی سطح آشپزی شما اتفاق بیافتد. حتما از آموزش های رایگان آشپزی ما استفاده کرده و لطفا با نظرات خود ما را در این امر خطیر راهنمایی نمایید.

حتما آموزش انواع غذا با حبوبات و انواع غذا با گوشت و انواع غذا با اسفناج را نیز مطالعه نمایید.

دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه
دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه

آموزش طرز تهیه آش برنج همدان

برای آموزش طرز تهیه آش برنج همدان دانستن نکات زیر بسیار مهم است تا آش شما یا همان آش برنج همدان بسیار خوشمزه و حرفه ای دربیاید. قبل از اینکه این نکات را با یکدیگر بررسی نماییم باید بدانید که آش برنج همدان از چه موادی تشکیل شده است. طرز تهیه آش گندم یزدی و طرز تهیه آش آلو یزدی و طرز تهیه آش شولی یزدی را نیز مطالعه نمایید.

آش ها از مواد اولیه خاصی تشکیل شده اند. این مواد اولیه در اکثر آش ها مشترک است. آش ها همانطور که می دانید از انواع حبوبات و سبزیجات بوجود می آیند. آش برنج همدان نیز دارای مواد اولیه خاص خود است. طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای ۱۰ نفر را از دست ندهید.

این آش دارای مقداری حبوبات و سبزیجات که حبوبات شامل برنج و عدس و سبزیجات که شامل گشنیز است که می بایست آنها را در کنار یکدیگر پخت و یک آش بینظیر آش برنج همدان را بطور محلی و سنتی تهیه و طبخ نمود. مطالعه انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) نیز خالی از لطف نیست.

آش ها از مواد اولیه تازه تشکیل می شوند. سبزیجات بکار رفته در آش برنج همدان حتما می بایست تازه بوده و بهتر است ارگانیک نیز باشد. البته درباره سبزیجات مطالب مختلفی ارایه کرده ایم. شما عزیزان می توانید این مقالات را مطالعه کرده و از برچسب ها نیز استفاده نمایید. نکته مهم در تهیه آش برنج همدان این است که شما بتوانید بهترین کیفیت را برای میهمانان خود تهیه نمایید.

طرز تهیه آش برنج همدان
طرز تهیه آش برنج همدان خانگی

درباره کیفیت آش برنج همدان مرغوب بودن مواد اولیه از نکات اصلی است. اگر به میهمانی خاصی رفته اید یا همچنین به رستوران خاصی که یک غذای بسیار خوشمزه را برای میهمانان خود تهیه کرده است مطمین باشید که مرغوبیت مواد اولیه از مهمترین مسایل است و همچنین تاثیر بسیار زیادی در طعم غذا دارد.

نکات حرفه ای برای طرز تهیه آش برنج همدان

نکات ضروری که می بایست برای طرز تهیه آش برنج همدان رعایت کنید بدین صورت می باشند :

  • حتما حبوبات را از یک روز قبل حتما خیسانده و آب آن را چندین بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. حبوبات دارای مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار بالایی هستند و برای بدن انسان بسیار مفید است. سعی کنید حتما در بررسی طرز تهیه آش برنج همدان این نکته را رعایت کنید.
  • در طرز تهیه آش برنج همدان حتما از سبزیجات تازه و ارگانیک استفاده کنید. این مورد را تاکید کرده ایم. یکی از دلال خوشمزه بودن آش ها مخصوصا آش برنج همدان در استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک است. عطر بینظیری به آش برنج همدان خواهد داد.
  • اگر برای طرز تهیه آش برنج همدان نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات مانده نبوده و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.
  • حتما حواستان باشد که در طرز تهیه آش برنج همدان از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش برنج همدان با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش برنج همدان ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
  • برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
  • برای سرو آش برنج همدان هم هنرمندانه این کار را انجام دهید و حتما از ظرف مناسب برای ریختن آش برنج همدان استفاده کنید.
  • برای نگهداری از آش باقیمانده حتما آن را به قابلمه منتقل کرده و حتما درب آن را ببندید و بعدا داخل یخچال نگه داری نمایید.
  • به هیچعنوان آش گرم را مخصوصا آش برنج همدان را بصورت گرم داخل یخچال نگذارید. حتما اجازه دهید آش برنج همدان خنک شده و بعدا به یخچال منتقل کنید.
  • برای سبزیجات هم سبزی درشت خرد شده و بدون ساقه باشد. این یکی از فوت های کوزه گری برای طبخ هر نوع آش است.
  • پیاز داغ و سیر داغ و همچنین نعناع سرخ شده در بسیاری از آش ها برای تزیین استفاده می گردد. البته نه همه آش ها ولی در بسیاری از آش ها شما می توانید با اینها به آش خود جذابیت بصری خاصی را به میهمانان خود القا نمایید.
  • همیشه حواستان باشد در طرز تهیه آش برنج همدان یکی از بهترین نکات و اصلی ترین آنها خوشمزه بودن آش می باشد. شما می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده نمایید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش سماق اصفهان عالی برای 4 نفر
طرز تهیه آش برنج همدانی
دستور پخت آش برنج همدانی

در پایین طرز تهیه آش برنج همدان را بصورت مرحله به مرحله قرار داده ایم. شما می توانید این دستور پخت را پرینت کرده و نزد خود نگه دارید. حتما در صورت تمایل امتیاز داده و ما را در ارایه خدمات بیشتر یاری نمایید. طرز تهیه آش میوه اردبیل برای ۶ نفر و طرز تهیه آش اوماج چغندر اصفهان برای ۴ نفر را نیز مطالعه کنید.

چاپ دستور

طرز تهیه آش برنج همدان خانگی برای 6 نفر

طرز تهیه آش برنج همدان اصل

آش برنج همدان یکی از غذاهای سنتی و محلی این استان می باشد که از برنج، عدس، آب قلم، گشنیز وادویه جات تهیه می شود. نام دیگر این آش، آش گشنیز می باشد که این غذا به دلیل وجود عدس و آب قلم بسیار مقوی بوده و معمولا آن را در فصل زمستان برای پیشگیری یا درمان سرماخوردگی طبخ می کنند.

  • نویسنده‌: آموزش آنلاین آشپزی
  • زمان آماده سازی: 60
  • زمان پخت: 45
  • مجموع زمان: 105
  • بازدهی: 6 1x
  • دسته: آش
  • روش پخت: روی اجاق گاز
  • نوع: سنتی محلی ایرانی
  • رژیم غذایی: معمولی
مقیاس

مواد لازم

  • 1 پیمانه برنج
  • 2/1 پیمانه عدس
  • 200 گرم گشنز خرد شده
  • 2 لیوان آب قلم
  • نمک به میزان لازم
  • نعناع داغ، سیرداغ و پیاز داغ به میزان لازم
  • ماست یا آبغوره به دلخواه

دستور تهیه

مرحله اول

ابتدا برنج را از یک الی دو ساعت قبل خوب خیس کنید. قلم را همراه کمی آب و نمک داخل یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود. بعد از اینکه قلم پخته شد آب آن را جدا کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

آب برنج را خالی کرده و داخل یک قابلمه مناسب بریزید و آب قلم را به آن اضافه کنید. صبرکنید تا جوش بیاید و بعد از اینکه برنج نیم پز شد، سپس گشنیز خرد شده، عدس و کمی نمک را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید آش به آرامی پخته شود.

مرحله سوم

بعد از یک ساعت بررسی کنید که مواد کاملا پخته شده و آش شما لعاب انداخته باشد. سپس آن را همراه با پیازداغ، نعناع داغ و سیرداغ تزئین کرده و سروکنید.

نکات مهم و ترفندها

شما می توانید به دلخواه این آش را همراه با ماست یا آبغوره سرو کنید.

استفاده از پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ کاملا اختیاری است اما اگر نیمی از هرکدام رو هنگام پخت به آش اضافه کنید طعم بسیار لذیذ و خاصی به آش شما می بخشد.

در تهیه این آش می توانید از پیاز، سیر و کوفته قلقلی های کوچک نیز استفاده کنید. شما می توانید این غذا را طبق سلیقه خود همراه گوشت یا بدون گوشت تهیه کنید.

در تهیه این غذا می توانید از لپه به جای عدس استفاده کنید.

ارزش غذایی

  • تعداد سرو: 1
  • کالری: 30
  • شکر:
  • سدیم:
  • چربی:
  • چربی اشباع شده:
  • چربی اشباع نشده:
  • چربی ترانس:
  • کربوهیدارت:
  • فیبر:
  • پروتئین:
  • کلسترول:

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش برنج همدان

آیا شما این دستور پخت را انجام داده اید؟

عکسی را به اشتراک بگذارید و ما را برچسب گذاری کنید - ما نمی توانیم صبر کنیم ببینیم چه چیزی ساخته اید!

 

نگارش و ترجمه : دپارتمان 1TouchFood

طرز تهیه آش برنج همدان خانگی برای 6 نفر - آموزش آنلاین آشپزی
برنج همدان 1

طرز تهیه آش برنج همدان از آش های خوشمزه استان همدان با بهترین دستور پخت و طرز تهیه آش برنج همدانی با بهترین کامل ترین حرفه ای ترین دستور تهیه آش برنج همدان

نوع: آش

سبک آشپزی: ایرانی محلی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش برنج

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 30

زمان آماده سازی: PT1H00M

زمان پخت و پز: PT0H45M

زمان کل: PT1H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 1 پیمانه برنج
  • 1/2 پیمانه عدس
  • 200 گرم گشنیز خرد شده
  • 2 لیوان آب قلم
  • نمک به میزان لازم
  • نعناع داغ، سیرداغ و پیاز داغ به میزان لازم
  • ماست یا آبغوره به دلخواه

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه آش برنج همدان را بطور کامل برایتان قرار داده ایم. در این طرز تهیه شما می توانید مراحل کار را بصورت دقیق بررسی نموده و یک آش خوشمزه با مواد تازه و سالم به سبک مردمان همدان برای عزیزانتان تهیه و طبخ نمایید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *