چاپ دستور

طرز تهیه پنیر لبنه در منزل با روش کاملا خانگی

طرز تهیه پنیر لبنه

اگر با لبنه آشنایی ندارید ، یک پنیر نرم است که با ماست تهیه می شود. این پنیر بافت خامه ای دارد و به لطف پایه ماست ، عطر و طعم ملایم دارد. از این پنیر می توان روی سالاد و پیتزا وساندویچ ها و موارد دیگر غذایی استفاده کرد.پنیر لبنه طرز تهیه تازه ساده و آسانی دارد ه از خاورمیانه نشات گرفته است. این پنیر طعم بسیار خوبی دارد و دستورالعمل آسانی دارد.

در حقیقت لبنا یک پنیر نرم به سبک لبنانی است و یکی از ساده ترین طرزتهیه در خانه دارد همچنین می توان طعم و رنگ آن را به بسته موارد دلخواه تغییر داد.لبنه مانند پنیر خامه ای قوام دارد اما کالری کمتری دارد و طعم آن کمی ملایم تر است، لبنه را می توان تا 2 ماه در یخچال نگهداری کرد.

مقیاس

مواد لازم

  • یک عدد کاسه بزرگ
  • پارچه یا حوله آشپزخانه
  • یک ظرف شیشه ای (500 میلی لیتر) با درب
  • ماست 500 گرمی ساده یا چربی یا ماست سویا
  • 1/2 قاشق چایخوری نمک (اگر ترجیح می دهید شیرین شود ، به جای نمک از 3 قاشق غذاخوری شکر یا کاستور استفاده کنید)
  • طعم دهنده ها / ادویه ها: گشنیز خرد شده یا دانه های زیره ، پوست مرکبات ، گیاهان تازه خرد شده ، وانیل ، میوه های خشک خرد شده و غیره (اختیاری)

دستور تهیه

طرز تهیه با تصویر مرحله به مرحله

پارچه ها یا حوله اشپزخانه را به اندازه قطر حدود 15 یا 38 سانتی متربرش بزنید و درون کاسه ای بزرگ قرار دهید طوری که اطراف پارچه از ظرف آویزان باشد.

آبکش یا الک را روی کاسه قرارداده و ماست را همراه با نمک (یا شکر) به آن اضافه کنید. اگر از طعم دهنده ها یا ادویه جات استفاده می کنید نیز در این مرحله اضافه کنید. البته این پنیر به طور سنتی تند می باشد و می توانید فلفل قرمز نیز در صورت تمایل به آن اضافه کنید. ماست مخلوط شده را روی پارچه الک کنید. بهتر است برای نتیجه بهتر همراه با قاشق مخلوط را هم بریزید.

حال کناره های پارچه را بالا بیاورید و محکم با نخ ببندید  و آویزان کنید همچنین می توانید ماست را روی سینک ظرفشویی آویزان کنید . بعد از 24 ساعت که آب پنیر خارج شد آن را در جای خنک قرار دهید اگر آشپزخانه یا محل نگهداری خیلی خنکی ندارید ، برای به حداقل رساندن خطر باکتری یا کپک زدن مخلوط پنیر را داخل یخچال قرار دهید.

پنیر را به مدت 1-2 روز در پخچال قرار دهید تا زمانی که قوام مورد نظر حاصل شود. هر چه پنیر بیشتر بماند ، سفتتر می شود. سپس پنیر از یخچال خارج کنید و کیسه آن را باز کرده تا آب پنیر خارج شود سپس پنیر را روی بشقاب یا ظرفی قرار دهید و با گیاهان تازه یا میوه های خشک مخلوط کنید.

نکات مهم و ترفندها

توجه داشته باشید بعد از آماده شدن پنیر سطح آن را با پوشش پلاستیکی بپوشانید تا در یخچال تازه بماند.

حداقل این پنیر تا 4 روز قابل نگهداری است. اگر می خواهید پنیر طولانی تر نگهداری شود بهتر پنیر را درون یک ظرف استریل شده قرار داده و روی را با روغن زیتون بکر بپوشانید. مقداری ساقه رزماری یا آویشن و مقداری گشنیز به آن اضافه کنید. به این ترتیب پنیر تا یک یا دو هفته قابل نگهداری است.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: آموزش طرز تهیه پنیر لبنه خانگی، دستور تهیه پنیر لبنه