سبد خرید
طرز تهیه کلم پلو تهران 4 نفره کلم پلو تهرانی

طرز تهیه کلم پلو تهران 4 نفره کلم پلو تهرانی

کلم پلو تهران یکی از غذا های قدیمی، با اصالت و خوشمزه ی ایرانی است. دستور پخت کلم پلو در هر شهری از ایران متفاوت است. کلم پلو تهران بر عکس کلم پلو ی شیرازی سبزی پلویی ندارد. این غذا را هم با مرغ و هم با کوفته ریزه درست می کنند.

طرز تهیه کلم پلو تهران

کلم پلو تهران یکی از غذا های قدیمی، با اصالت و خوشمزه ی ایرانی است. دستور پخت کلم پلو در هر شهری از ایران متفاوت است. کلم پلو تهران بر عکس کلم پلو ی شیرازی سبزی پلویی ندارد. در تهیه کلم پلو تهران هم میتوانید از گوشت چرخ کرده ی قلقلی شده یا همان کوفته ریزه و هم از مرغ استفاده کنید.

پلو تهران 2
طرز تهیه کلم پلو تهران

به علت وجود خاصیت های زیادی که در این غذا است، توصیه می شود هفته ای یک بار یا هر دو هفته یک بار این غذا را تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه کلم پلو تهران را خواهیم داشت.

مواد لازم برای تهیه کلم پلو تهران

  • برنج 7 الی 8 پیمانه
  • کلم برگ 1.5 کیلو گرم
  • گوشت چرخ کرده 500 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • گرد لیمو عمانی یا آب لیمو ترش به میزان لازم
  • زرد چوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

همه اینها از مواد مورد نیاز برای طرز تهیه کلم پلو تهران برای 7 الی 8 نفر است.

مراحل کار و طرز تهیه کلم پلو تهران

مرحله اول

ابتدا برای طرز تهیه کلم پلو تهران 1 عدد پیاز متوسط را رنده می کنیم و با گوشت چرخ کرده به همراه زرد چوبه، نمک و فلفل سیاه مخلوط می کنیم و کوفته ریزه ها را درست می کنیم. در تابه ای 2 الی 3 قاشق غذا خوری روغن می ریزیم و بعد از این که روغن کمی داغ شد کوفته ریزه ها را در تابه می اندازیم و سرخ می کنیم.

مرحله دوم

کلم برگ را خوب شسته سپس آن را خرد می کنیم و در 2 الی 3 پیمانه آب و نمک می گذاریم تا کمی بجوشد و نرم شود. سپس کلم را آب کشی می کنیم و بعد از این که خوب آب کشی شد، آن را در تابه ای که از قبل روغن ریخته ایم، می ریزیم.

پلو تهران 3
مراحل کار و طرز تهیه کلم پلو تهران

سپس به همراه نمک، فلفل سیاه، کمی زرد چوبه و گرد لیمو عمانی، روی حرارت متوسط آن را تفت می دهیم و در آخر به آن کوفته ریزه ها را اضافه می کنیم. در اینجا استفاده از گرد لیمو عمانی به دلخواه است؛ اما برای خوش طعم و خوش عطر تر شدن کلم پلو بهتر است که از گرد لیمو عمانی استفاده شود.

مرحله سوم

برنج آبکشی شده را در قابلمه ای که ته آن را 2 الی 3 قاشق غذا خوری روغن ریخته ایم، می ریزیم و برنج را با کلم و کوفته ریزه مخلوط می کنیم و صبر می کنیم تا برنج دم بکشد. در این جا می توانید لا به لای برنج کمی گرد لیمو عمانی اضافه کنید. بعد از درست شدن کلم پلو تهران آن را در دیس می ریزیم و به همراه مخلوط برنج و زعفران دم کرده و تعدادی کوفته ریزه آن را تزیین می کنیم.

خواص کلم پلو تهران

کلم برگ برای بهبود تمام درد ها بسیار مفید است. کلم سرشار از آهن، پتاسیم و گوگرد است. از آن جایی که کلم سرشار از ویتامین های ث و آ می باشد پس برای پوست بسیار مفید است.

حتما بخوانید
طرز تهیه غذاهای محلی گیلانی بیش از 30 غذا

برای سلامتی چشم و جلو گیری از انواع سرطان ها کلم برگ بسیار مفید است. اگر رژیم دارید می توانید از کلم برگ در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

در اینجا لیستی از خواص کلم را برایتان قرار می دهیم :

۱. اثر آنتی‌اکسیدانی کلم

۲. خواص ضدالتهابی کلم

۳. پیشگیری از سرطان

۴. سلامت مجرای گوارش

۵. سلامت قلب و کلسترول خون

۶. مراقبت از خطرات پرتو درمانی

۷. سیستم ایمنی بدن

۸. مراقبت از پوست

۹. لاغر شدن

۱۰. پیشگیری از آب مروارید

و بسیار خاصیت دیگر همگی بخشی از کلم پلو تهران است. این ها همگی نشان از خاصیت بسیار بالای این غذای خوشمزه است.

جدول ارزش غذایی کلم پلو تهران

در این بخش جدول ارزش غذایی کلم پلو تهران را برایتان بصورت کامل قرار داده ایم.

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 179 کیلوکالری
کربوهیدرات 25.89 گرم
پروتئین 5.99 گرم
چربی 5.58 گرم
آب 107.08 گرم
فیبر 1.09 گرم
قند 1.04 گرم
کلسترول 13.93 میلی گرم

همانطور که مشاهده می کنید 100 گرم کلم پلو 179 کیلو کالری انرژی دارد.

نکات مهم در تهیه کلم پلو تهران

  • یکی از نکات بسیار مهم در تهیه کلم پلو تهران در این است که حتما از شعله بسیار کم برای تهیه این غذای خوشمزه استفاده کنید. شعله کم باعث طبخ خوب و خوشمزه غذا خواهد شد.
  • حتی الامکان سعی کنید از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده کنید. مواد اولیه تازه و مرغوب کلم پلو تهران بسیار لذیذی را تهیه می کند.
  • مواد اولیه ارگانیک خود یکی از دلایل اصلی برای خوشمزه تر شدن و لذیذ تر شدن کلم پلو تهران است.
  • برای تزیین می توانید از زعفران دم کرده نیز استفاده کنید. سعی کنید بعد از اینکه کلم پلو تهران را درون دیس کشیدید سعی کنید خیلی هنرمندانه برنج را تزیین کنید.
  • برای تهیه کلم پلو تهران می توانید از سبزی خشک استفاده کنید. البته سبزیجات تازه بسیار خوشمزه تر و خوش عطر تر است.
  • سعی کنید در هنگام تهیه پیاز داغ از مقداری نمک هم استفاده کنید تا تردتر و خوشمزه تر شود.
  • کلم پلو تهران را نیز می توانید بدون گوشت یا مرغ هم تهیه کنید. این امر بسیار سلیقه ای است و به خودتان بستگی دارد.
  • سعی کنید به برنج بعد از طبخ نیز کمی کره آب کرده بزنید تا طعم بینظیری به برنج و کلم لپو تهران بدهد.
  • ادویه هایی در بازار با نام ادویه پلویی موجود است. سعی کنید از این ادویه های نیز برای خوش طعم تر شدن کلم پلو تهران استفاده کنید.
  • می توانید برای ته دیگ این غذای خوشمزه از سیب زمینی هم استفاده کنید. کافیست سیب زمینی ها را نازک نازک برش داده و در کف قابلمه خود با کمی روغن بچینید. موقع کشیدن برنج بسیار بسیار جذاب تر دیده می شود.
  • برای تزیین می توانید از ترشی – سبزیجات – ماست پر چرب هم استفاده کنید. هر کدام اینها را در یک ظرف کوچک ریخته و درون سفره خود قرار دهید. کلم پلو تهران با ترشی و پیاز بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد.
  • برای نوشیدنی کنار کلم پلو تهران نیز می توانید از دوغ پر چرب استفاده کنید. البته اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید می توانید از دوغ معمولی برای اینکار استفاده کنید.
  • برای تهیه گوشت چرخ کرده نیز سعی کنید گوشت چرخ کرده شما مخلوطی از گوشت گوسفند و گوشت گوساله باشد. این کار کلم پلو تهران شما را بسیار خوشمزه تر خواهد کرد.
  • همانطور که گفته شد سعی کنید از سبزیجات بطور مجزا برای تزیین استفاده کنید. سبزیجات بدلیل سبز رنگ بودن به رنگ کلم پلو تهران شما جذابیتی دو برابر خواهد داد.
  • تصاویر کلم پلو تهران از پیج خوب اینستاگرامی akashiik برداشته شده است.
حتما بخوانید
سوتی پلو

سخن پایانی در تهیه کلم پلو تهران

کلم پلو تهران یکی از غذاهای اصیل و سنتی ما ایرانیان و علی الخصوص تهرانی ها بوده است. سعی کنید بخاطر خواص بالای این غذای خوشمزه هم که شده آن را طبخ کرده و در لیست غذاهای هفتگی خود قرار دهید. این کار هم تنوع دارد و هم باعث سلامتی بدن می شود.

تهیه کلم پلو تهران
تهیه کلم پلو تهران

امروزه خیلی ها غذاهایی نظیر کلم پلو تهران را از یاد برده اند. حتما پیشنهاد می کنیم این آموزش طرز تهیه کلم پلو تهران را بیاموزید و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید. کلم پلو تهران یادآور مادربزرگ هاست که غذاهای خوشمزه و لذیذ را بدون هیچ اذیتی بصورت روتین طبخ می کرده اند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

کلم پلو تهران یک غذای بسیار پر خاصیت و خوشمزه است پس از طبخ آن غافل نشوید.

اینها نکاتی بودند که با رعایت آن می توانید کلم پلو تهران بهتر و لذیذ تری را داشته باشید. سعی کنید همه مراحل را عینا انجام دهید و نکاتی را از قلم نیندازید. در نهایت خواهید دید که خودتان هم می توانید به سادگی این غذای خوشمزه و لذیذ مجلسی را در منزل طبخ کنید.

فراموش نکنید به غیر از اعتماد به نفس در آشپزی دقت و انجام مراحل کار با وسواس غذایی بسیار لذیذتر طبخ خواهد شد. از اینرو همه حواستان را به کار گیرید. این غذا هم از غذاهایی است که ما را یاد گذشتگان می اندازد و مراسم های بسیار ویژه و خانوادگی.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. غذای رژیمی بهمراه 24 ماده اصلی آن و طرز تهیه کله پاچه طباخی خانگی بازاری با 2 روش و طرز تهیه کباب بناب خانگی بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. این دوره های آموزش آشپزی با متنوع ترین آموزش های غذایی برای شما عزیزان تهیه شده است. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه کلم پلو تهران 4 نفره کلم پلو تهرانی - آموزش آنلاین آشپزی
پلو تهران

آموزش طرز تهیه کلم پلو تهران یکی از غذا های قدیمی، با اصالت و خوشمزه تهرانی است. دستور پخت کلم پلو در هر شهری از ایران متفاوت است. کلم پلو تهرانی ساده مجلسی

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: تهرانی

کلمات کلیدی: کلم پلو تهران

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 179

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT1H10M

زمان کل: PT1H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج 7 الی 8 پیمانه
  • کلم برگ 1.5 کیلو گرم
  • گوشت چرخ کرده 500 گرم
  • پیاز متوسط 1 عدد
  • زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • گرد لیمو عمانی یا آب لیمو ترش به میزان لازم
  • زرد چوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: آموزش و طرز تهیه کلم پلو تهران حرفه ای و کاملا سنتی را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم با مطالعه این رسپی بتوانید کلم پلو تهران مجلسی را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *