سبد خرید
تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با 12 ماده غذایی

در این مقاله تقویت سیستم ایمنی بدن با 12 ماده غذایی را مورد بررسی قرار می دهیم. اگر به دنبال راه هایی برای جلوگیری از سرماخوردگی ، آنفولانزا و سایر عفونت ها هستید ، اولین قدم شما باید بازدید از فروشگاه های مواد غذایی محلی باشد. وعده های غذایی خود را طوری برنامه ریزی کنید که شامل این 12 تقویت کننده قدرتمند تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

در شرایط کنونی و با توجه به گسترش روز افزون ویروس کرونا و همه گیری آن، موضوع تقویت سیستم ایمنی بدن نقش پررنگتری یافته و نیاز بشر به این امر از اهمیت بالاتری برخوردار شده است.

با ویروس کرونا ویروس COVID-19 2019 ، به ویژه مهم است که درک کنیم هیچ مکمل ، رژیم غذایی یا اصلاح دیگری در شیوه زندگی به غیر از فاصله فیزیکی ، که به عنوان فاصله اجتماعی نیز شناخته می شود و اقدامات بهداشتی مناسب نمی تواند شما را در برابر COVID-19 محافظت کند.

در حال حاضر ، هیچ تحقیقی از استفاده از هر مکمل برای محافظت در برابر COVID-19 به طور خاص پشتیبانی نمی کند. در صورت تمایل اطلاعات علمی آشپزی را مطالعه کنید.

1- نقش پررنگ مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با مرکبات ثابت شده است. بیشتر افراد پس از سرماخوردگی مستقیماً به ویتامین C روی می آورند. این به این دلیل است که به ساخت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

تصور می شود که ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را که عامل اصلی مبارزه با عفونت ها هستند ، افزایش می دهد.

تقریباً همه مرکبات دارای ویتامین C زیادی هستند. با وجود چنین تنوعی برای انتخاب ، می توان فشرده این ویتامین را به هر وعده غذایی اضافه کرد.

نقش پررنگ مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن
نقش پررنگ مرکبات در تقویت سیستم ایمنی بدن

مرکبات معروف عبارتند از:

  • گریپ فروت
  • پرتقال ها
  • کلمنتین ها
  • نارنگی
  • لیمو
  • لیموترش سبز

از آنجا که بدن شما آن را تولید یا ذخیره نمی کند ، برای ادامه سلامتی به ویتامین C روزانه نیاز دارید . مقدار روزانه توصیه شده برای بیشتر بزرگسالان این است:

  • 75 میلی گرم برای خانمها
  • 90 میلی گرم برای مردان

اگر مکمل ها را انتخاب می کنید ، از مصرف بیش از 2000 میلی گرم (میلی گرم) در روز خودداری کنید.

همچنین بخاطر داشته باشید که گرچه ویتامین C ممکن است به شما کمک کند تا سریعتر از سرماخوردگی بهبود پیدا کنید ، اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر موثر بودن آن در برابر ویروس کرونا ، SARS-CoV-2 ، وجود ندارد.

2- اثرات فلفل دلمه ای قرمز در تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با فلفل دلمه ای قرمز ثابت شده است. اگر فکر می کنید میوه های مرکبات بیشترین ویتامین C را از هر میوه یا سبزی دارند ، دوباره فکر کنید. اونس اونس ، فلفل دلمه ای قرمز تقریباً 3 برابر ویتامین C دارد ( 127 میلی گرم ) به عنوان نارنجی فلوریدا ( 45 میلی گرم ) آنها همچنین منبع غنی از بتا کاروتن هستند.

اثرات فلفل دلمه ای قرمز در تقویت سیستم ایمنی بدن
اثرات فلفل دلمه ای قرمز در تقویت سیستم ایمنی بدن

علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن ، ویتامین C ممکن است به شما در حفظ سلامت پوست کمک کند . کاروتن بتا ، که بدن شما به ویتامین A تبدیل می کند ، به سلامت چشم و پوست کمک می کند. علاوه بر مصرف فلفل دلمه ای به صورت خام همراه سالاد و سایر سبزیجات به شما پیشنهاد می کنیم طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر را نیز مطالعه کرده و در منزل تهیه کنید.

حتما بخوانید
کاهش اشتها با 20 خوراکی

3- خاصیت کلم بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با کلم بروکلی ثابت شده است . کلم بروکلی با ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده شارژ می شود. سرشار از ویتامین های A ، C و E و همچنین فیبر و بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر ، کلم بروکلی یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که می توانید در بشقاب خود قرار دهید.

خاصیت کلم بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن
خاصیت کلم بروکلی در تقویت سیستم ایمنی بدن

نکته کلیدی در سالم نگه داشتن قدرت آن ، پختن آن در کمترین حالت ممکن است – یا بهتر از آن ، اصلاً. پژوهش نشان داده است كه بخار دادن بهترين راه براي نگهداري بيشتر مواد مغذي در غذا است. مطالعه طرز تهیه انواع سالاد را از دست ندهید.

4- اهمیت فوق العاده سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن با سیر یکی از ضروریات است. سیر تقریباً در همه غذاهای جهان یافت می شود. کمی رنگ به غذا اضافه می کند و برای سلامتی شما نیز ضروری است. به شما توصیه می کنیم طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذاهای محلی را که حاوی سیر می باشند حتما مطالعه کنید.

اهمیت فوق العاده سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن
اهمیت فوق العاده سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن

تمدن های اولیه ارزش آن را در مبارزه با عفونت ها تشخیص دادند. سیر همچنین ممکن است باعث کند شدن رگ ها شود و شواهد ضعیفی وجود دارد که نشان می دهد به کاهش فشار خون کمک می کند. به نظر می رسد که خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی سیر از غلظت زیاد ترکیبات حاوی گوگرد مانند آلیسین حاصل می شود.

5- زنجبیل و تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. زنجبیل از آن دست مواد غذایی است که بسیاری از افراد پس از بیمار شدن به آن متوسل می شوند. از اثرات زنجبیل می توان به کاهش التهاب، کاهش گلودرد، کاهش درد مزمن، از بین بردن حالت تهوع و نیز کاهنده میزان کلسترول خون اشاره کرد .

زنجبیل و تقویت سیستم ایمنی بدن
زنجبیل و تقویت سیستم ایمنی بدن

6- اسفناج یک سبزی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. اسفناج نه تنها به دلیل غنی بودن از ویتامین C در لیست ما قرار دارد – بلکه دارای آنتی اکسیدان های بیشماری و بتا کاروتن است که هر دو ممکن است توانایی مبارزه با عفونت سیستم ایمنی بدن ما را افزایش دهد.

اسفناج یک سبزی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی بدن
اسفناج یک سبزی کارآمد در تقویت سیستم ایمنی بدن

مشابه کلم بروکلی ، اسفناج وقتی که حداقل ممکن پخته شود ، سالم تر است تا مواد مغذی خود را حفظ کند. با این حال ، پخت سبک جذب ویتامین A را آسان تر می کند و اجازه می دهد مواد مغذی دیگر از اسید اگزالیک ، یک ماده مغذی ضد عنصر آزاد شود. توصیه می کنیم مصرف انواع غذا با اسفناج را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

7- اثر ماست در تقویت سیستم ایمنی بدن

ماست به علت دارا بودن ویتامین د برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. مانند ماست یونانی به دنبال ماست هایی باشید که عبارت “فرهنگ های زنده و فعال” را روی آن چاپ کرده باشند . این فرهنگ ها ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را برای کمک به مبارزه با بیماری ها تحریک کنند.

اثر ماست در تقویت سیستم ایمنی بدن
اثر ماست در تقویت سیستم ایمنی بدن

سعی کنید ماست های ساده را به جای انواع طعم دار و پر از شکر تهیه کنید. در عوض می توانید ماست ساده را با میوه های سالم و یک قطره قطره عسل شیرین کنید .

ماست همچنین می تواند منبع خوبی از ویتامین D باشد ، بنابراین سعی کنید مارک های غنی شده با این ویتامین را انتخاب کنید. ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند و تصور می شود که باعث تقویت دفاع طبیعی بدن ما در برابر بیماری ها می شود.

آزمایشات بالینی حتی در حال بررسی اثرات احتمالی آن بر COVID-19 است .

8- خواص بادام در تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. هنگامی که نوبت به پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی می رسد ، ویتامین E تمایل دارد که یک صندلی عقب را به ویتامین C برساند. با این حال ، این آنتی اکسیدان قوی برای سیستم ایمنی سالم کلیدی است.

حتما بخوانید
انواع روغن در آشپزی 7 روغن اصلی
خواص بادام در تقویت سیستم ایمنی بدن
خواص بادام در تقویت سیستم ایمنی بدن

این یک ویتامین محلول در چربی است ، به این معنی که برای جذب مناسب نیاز به وجود چربی دارد. آجیل ها ، مانند بادام ، دارای ویتامین زیادی هستند و همچنین دارای چربی های سالم هستند.

بزرگسالان فقط به حدود نیاز دارند 15 میلی گرم ویتامین E هر روز. یک وعده نصف فنجان بادام ، که تقریباً 46 عدد بادام کامل است ، فراهم می کند حدود 100 درصد از مقدار توصیه شده روزانه

9- نقش دانه های آفتابگردان در تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه های آفتابگردان یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. دانه های آفتابگردان پر از مواد مغذی از جمله فسفر ، منیزیم و ویتامین های B-6 و E هستند.

ویتامین E در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است. از دیگر مواد غذایی با مقادیر بالای ویتامین E می توان به آووکادو و سبزیجات برگ تیره اشاره کرد .

نقش دانه های آفتابگردان در تقویت سیستم ایمنی بدن
نقش دانه های آفتابگردان در تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه های آفتابگردان همچنین فوق العاده سرشار از سلنیوم هستند. فقط 1 اونس حاوی تقریبا نصف سلنیوم که به طور متوسط ​​روزانه یک بزرگسال به آن نیاز دارد. مطالعات متنوعی که بیشتر روی حیوانات انجام شده است ، توانایی آن در مبارزه با عفونت های ویروسی مانند آنفولانزای خوکی (H1N1) را بررسی کرده است .

10- زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زردچوبه یکی از ادویه های مهم در آشپزی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. ممکن است زردچوبه را به عنوان یک ماده اصلی در بسیاری از ادویه کاری ها بدانید . این ادویه تلخ و زرد تلخ همچنین سالها به عنوان ضد التهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می شود .

زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پژوهش نشان می دهد که غلظت زیاد کورکومین ، که به رنگ زردچوبه متمایز است ، می تواند به کاهش آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. کورکومین نوید دهنده تقویت کننده ایمنی بدن (براساس یافته های مطالعات حیوانات ) و ضد ویروس است . تحقیقات بیشتری لازم است.

11- اثر چای سبز در تقویت سیستم ایمنی بدن

چای سبز یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. چای های سبز و سیاه هر دو مملو از فلاونوئیدها ، نوعی آنتی اکسیدان هستند. در جایی که چای سبز واقعاً برتری دارد ، در سطح آن از نوع اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) ، آنتی اکسیدان قوی دیگر است.

اثر چای سبز در تقویت سیستم ایمنی بدن
اثر چای سبز در تقویت سیستم ایمنی بدن

در مطالعات نشان داده شده است که EGCG عملکرد ایمنی بدن را افزایش می دهد. فرآیند تخمیر چای سیاه باعث می شود بسیاری از EGCG  از بین برود. از طرف دیگر ، چای سبز بخار پز می شود و تخمیر نمی شود ، بنابراین EGCG حفظ می شود.

چای سبز همچنین منبع خوبی از اسید آمینه L-theanine است . L-theanine ممکن است در تولید ترکیبات ضد میکروب در سلولهای T شما کمک کند.

12- کیوی و تقویت سیستم ایمنی بدن

کیوی یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. کیوی یکی از میوه های برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار توصیه شده است. مانند پاپایا ، کیوی به طور طبیعی مملو از یک تن مواد مغذی ضروری است ، از جمله فولات ، پتاسیم ، ویتامین K و ویتامین C.

کیوی و تقویت سیستم ایمنی بدن
کیوی و تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C برای مقابله با عفونت ، گلبول های سفید خون را تقویت می کند ، در حالی که سایر مواد مغذی کیوی ، بقیه بدن شما را به درستی کار می کند.

در مقاله فوق تقویت سیستم ایمنی بدن را با 12 ماده غذایی بررسی کردیم. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده و حتما برای و تقویت سیستم ایمنی بدن این مواد غذایی را به وعده های غذایی خود بیافزایید. به شما پیشنهاد می کنیم خواص دانه چیا ، 12 خاصیت درمانی دانه چیا و عوارض آن را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *