چاپ دستور

طرز تهیه آش ترخینه دوغ با شکمبه اراکی برای 6 نفر

طرز تهیه آش ترخینه دوغ با شکمبه

آش ترخینه یکی از محبوب ترین آش های ایرانی است که هر شهر دستور تهیه  مخصوص به خود را دارد. بلغور گندوم یا جو را در دوغ ترش می پزند یا به مدت ۱۰ روز در آن خیس می کنند که با این کار ترخینه بدست می آید. آش ترخینه با شکمبه از محبوب ترین غذا های استان مرکزی و شهر اراک می باشد. این آش به دلیل داشتن آنتی بیوتیک طبیعی برای سرماخوردگی بسیار مناسب است.

مقیاس

مواد لازم

  • ۲ عدد ترخینه
  • ۱ عدد پیاز
  • 2 پیمانه سبزی آش خرد شده ( تره، پیازجه، جعفری و گشنیز)
  • 2 پیمانه سیرابی خرد شده
  • نعنا خشک به میزان لازم
  • زردچوبه نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

سیرابی را از قبل شسته و خوب تمیز کنید. آن را به اندازه دلخواه خرد کنید. در یک قابلمه سیرابی را به همراه مقداری آب، زردچوبه، نمک و فلفل روی حرارت قرار داده و خوب بپزید. ترخینه ها را حداقل از ۱ ساعت قبل در آب قرار دهید تا خیس بخورند. پیاز ها را به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید کمی صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز ها را ریخته و هم بزنید تا شفاف شوند. مقداری زردچوبه، نمک و فلفل را اضافه کرده و تفت دهید تا خامی ادویه ها گرفته شود. ترخینه را به همراه مقداری آب به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید جوش بیاید.

مرحله دوم

پس از اینکه آش چند جوش خورد، سیرابی پخته شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد با هم خوب بپزند. در آخر سبزی آش را بریزید و بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت پخته شود.

مرحله سوم

در یک تابه روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید سپس زردچوبه بریزید و اجازه دهید داغ شوند. سپس نعنا خشک را به آن اضافه کرده و چند دقیقه تفت دهید تا رنگش تغییر کند. پس ازاینکه آش پخت، آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف سرو مورد نظر بریزید سپس با نعنا داغ روی آن را تزیین کنید.

نکات مهم و ترفندها

به دلخواه می توانید علاوه بر نعنا داغ آش را با کشک، پیاز داغ و سیر داغ نیز تزیین کنید.

این آش می تواند برای زنان باردار که دچار ویار بسیار شدید هستند کمک کننده باشد.

می توانید  پس از اینکه آش پخته شد، با استفاده از یک مخلوط کن مواد آش را خوب با هم ترکیب کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش ترخینه دوغ با شکمبه اراکی