چاپ دستور

طرز تهیه آش کدو یزدی سنتی برای 6 نفر

طرز تهیه آش کدو یزدی خوشمزه

آش کدو یکی از غذاهای سنتی استان یزد و شهرستان تفت می باشد. مواد اصلی این آش کدو حلوایی و برنج است که به دلیل وجود کدو حلوایی در آن، این آش بسیار مقوی می باشد. این میوه ادرار آور و تب بر بوده و برای درمان زردی، نرم کردن سینه و بی خوابی موثر است. همچنین این آش برای افرادی که دارای دیابت هستند بسیار توصیه می شود. یزدی ها معمولا آش کدو را در فصل زمستان می پزند به دلیل اینکه باعث تقویت بدن شده و بسیار مقوی می باشد.

مقیاس

مواد لازم

  • 250 گرم کدو حلوایی
  • 50 گرم برنج
  • 500 گرم لوبیا قرمز
  • 50 گرم ماش
  • 1 عدد پیاز
  • دارچین به میزان لازم
  • نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

لوبیا و ماش ها را حدودا به مدت ۲ ساعت در آب خیس کنید. در دو قابلمه مقداری آب به همراه لوبیا ها و ماش بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید جداگانه بپزند. برنج را شسته و حداقل به مدت یک ساعت با نمک و آب خیس کنید و در قابلمه ای دیگر برنج را به همراه دو لیوان آب روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید خوب پخته شوند. کدو حلوایی را پوست بگیرید و خرد کنید. پس از اینکه برنج پخته شد کدو را اضافه کرده و خوب هم بزنید سپس در قابلمه را گذاشته و بگذارید روی حرارت ملایم بپزند.

مرحله دوم

لوبیا، ماش، نمک و فلفل را نیز به قابلمه برنج اضافه کنید وکمی صبر کنید تا کاملا جا بیفتد. در همین حین پیاز را نگینی خرد کنید. یک تابه را به همراه مقداری روغن روی حرارت ملایم گذاشته و بگذارید روغن داغ شود. سپس پیاز را اضافه کرده و تفت دهید تا کاملا طلایی رنگ شود. زردچوبه را داخل تابه بریزید و هم بزنید تا خامی آن گرفته شود. پیاز را به همراه مقداری دارچین در آش ریخته و اجازه دهید آش به مدت ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت بپزد.

نکات مهم و ترفندها

بهتر است از برنج نیم دانه برای پخت این آش استفاده کنید.

می توانید به دلخواه مقداری زنجبیل نیز به آش اضافه کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش کدو یزدی