سبد خرید
طرز تهیه دلال ماست شمالی

طرز تهیه دلال ماست شمالی برای 10 وعده خانواده

طرز تهیه دلال ماست شمالی را بصورت کاملا حرفه ای و اصیل شمالی از دستور های آشپزی چاشنی های شمالی برایتان قرار دادیم تا بتوانید بهترین چاشنی شمالی را در منزل تهیه کنید. تازه بودن مواد شرط اصلی و خوشمزه بودن این چاشنی خوشمزه می باشد.

دلال ماست یکی از مزه هایی است که مختص مردمان استان گیلان و مازندران است. مردمان این خطه سرسبز به دلیل تازگی مواد و در دسترس بودن آنها همیشه از مواد اولیه بسیار مناسب و خوشمزه و تازه استفاده می کنند. دلال ماست هم یکی از این مزه هایی است که در کنار غذا از آن استفاده می کنند.

مطمین باشید که شمالی ها غذاهای خوشمزه تری دارند. این اتفاق به خاطر این است که مواد اولیه همیشه در استانهای شمالی با کیفیت بالاتری تولید می گردد. چون همه مردمان این منطقه در حیاط و باغچه خود بهترین محصول را به صورت کاملا ارگانیک تولید می کنند.

دلال تازه در مناطق سبز شمالی
دلال تازه در مناطق سبز شمالی

دلال ماست بدلیل تازه بودن و ارگانیک بودن آن دارای فواید بسیاری است. در این مقاله طرز تهیه دلال ماست را آموزش داده و شما عزیزان می توانید دلال ماست خوشمزه را به سبک مردمان شمالی تهیه کرده و در کنار غذاهای خود به عنوان مزه از آن استفاده کنید.

دلال ماست

در این بخش برای شما عزیزان مطالب جالب توجه و ارزنده ای در رابطه با طرز تهیه سبزی دلال ماست شمالی را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد. این بخش برای شما می تواند بسیار آموزنده و جذاب باشد. پس به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این بخش با ما همراه باشید و با فراگیری طرز تهیه دلال ماست شمالی، یک پیش غذای ناب و عالی را در منزل تهیه و نوش جان نمایید.

در این بخش از آموزش رایگان آشپزی برایتان مطالب ارزنده و مناسبی را تهیه کرده ایم که می تواند رویکرد لذت بخشی را در اختیارتان قرار می دهد. شما پس از مطالعه دقیق طرز تهیه دلال ماست شمالی، قادر خواهید بود تا از این به بعد این سبزی محلی را خودتان تهیه کرده و آنرا به همراه وعده های غذایی و یا به عنوان میان وعده میل کرده و از خواص سرشار آن بهره مند گردید.

دلال ماست شمالی چیست ؟

طرز تهیه دلال ماست شمالی چگونه است ؟
طرز تهیه دلال ماست شمالی چگونه است ؟

طرز تهیه دلال ماست شمالی را بیاموزید، چرا که جدا از طعم جذاب آن، به علت دارا بودن سبزی‌های تازه و متنوع بسیار پر خاصیت می‌باشد.

دِلال یا دَلال (با نام‌های دیگری همچون دَرار یا دَلار نیز شناخته می‌شود) به مخلوطی از سبزی‌های محلی در شمال کشور و بیشتر مازندران گفته می‌شود که در گذشته آن‌ها را با هم مخلوط می‌کرده و بوسیله سنگ روی تخته چوبی می‌ساییدند.

دلال عمدتا به عنوان یک مکمل یا چاشنی در برخی از خوراک ‌های شمالی مصرف می‌شود. که دلال ماست یا ماست دلال به عنوان یکی از معروف‌ترین خوراک‌های تهیه شده با سبزی‌های دلال شناخته می‌شود. دلال ماست یا دلار ماست ، ترکیبی از ماست محلی ( پاستوریزه ) و تعدادی از سبزی های محلی از شمال کشورمان ایران می باشد.

طرز تهیه دلال ماست شمالی گیلانی یا مازندرانی
طرز تهیه دلال ماست شمالی گیلانی یا مازندرانی

طرز تهیه دلال ماست شمالی را می توان آموخت و به صورت میان وعده و یا وعده ای سبک در وعده شام استفاده نمود. در ادامه برای شما عزیزان از سبزی های دلال خواهیم گفت. در ابتدا لازم است که بگوییم که سبزی های استان مازندران و گیلان با نسبت های متفاوتی از هم بوده اما کلیت سبزی ها بشرح ذیل می باشد. با دلال ماست ، هلی کتنی نیز در مازندران تهیه می کنند.

سبزی های دلال ماست

در اینجا برای شما عزیزان اسامی سبزی های مناسب در طرز تهیه دلال ماست شمالی را به صورت لیست برای شما آورده ایم. امیدواریم که بتوانید تمامی این سبزی های محلی و سبزی دلال ماست را به راحتی بیابید.

حتما بخوانید
طرز تهیه رشته پلو اراک اصل برای 5 نفر
پونه کوهی برای دلال ماست
پونه کوهی برای دلال ماست

لیست سبزی های مناسب برای دلال ماست عبارتند از :‌

  • گرم سوسنبر تازه (سبزی شمالی سرسم)
  • پونه وحشی تازه (سبزی محلی اوجی)
  • سبزی جعفری تازه
  • سبزی نعناع تازه
  • سیر تازه
  • گشنیز خشک

برای مطالعه طرز تهیه دلال ماست شمالی می بایست ابتدا سبزیهای آن منطقه را مطالعه کرد. سبزی هایی که دلال را تشکیل می دهند را در بالا آورده ایم اما باز در مناطق مختلف شمال سبزی های متفاوت تری را نیز برای طرز تهیه دلال به کار می برند. سبزی های دیگر و محلی تر برای دلال ماست عبارتند ازسبزی نعنا، سوسن عنبر ، گشنیز ، جعفری ، اوجی ، کوتاکوتو ، خالواش ، بوانجیر و چوچاق هستند.

جدای از این سبزی ها، یکی از مواد اولیه مهم و پر خاصیت مواد داخل سبزی  دلال ، سیر می باشد. سیرتازه ، نعنا تازه ، جعفری و گشنیز از آن دسته سبزی های دلال هستند که در اکثر شهر های ایران در دسترس عموم هستند.

اما دیگر سبزیجات نام برده شده در بالا را نمیتوان در استان هایی به جز گیلان و مازندران پیدا نمود. علت این موضوع باز می گردد به طبیعت بکر و سرسبز استان های مازندران و گیلان که پوشش ها و حاصلخیزی خاصی را در این مناطق دارا هستند.

سبزی نعنا در طرز تهیه دلال ماست
سبزی نعنا در طرز تهیه دلال ماست

ناگفته نماند که استان گلستان نیز از سرسبزی بسیار زیادی برخوردار است اما از زمان قدیم این میان وعده مربوط به گیلکی ها و مازنی های ایرانی بوده است. به همین جهت از غذاهای سنتی این استان ها بحساب می آیند. البته در منطقه گلستان نیز دلال استفاده می شود ولی همانطور که گفته شد دلال مختص به مازندران و گیلان می باشد.

طرز تهیه دلال ماست شمالی برای هر منطقه از شمال با سبری خاص آن منطقه تهیه می شود.

طرز تهیه دلال ماست شمالی
طرز تهیه دلال ماست شمالی

کاربرد های دلال ماست شمالی (دلار ماست)!

سبزی دلال را همانطور که در پاراگراف اول به آن اشاره نمودیم با ماست محلی ( ماست چکیده ) ترکیب و میل می نمایند اما این پایان ماجرا نیست و این سبزی را در انواع خورش ها ، بر روی خیار بجای نمک ، خوراک های محلی و در آش های مازنی و گیلکی بکار می برند.

در جایی از نوشته به وجود سیر در این سبزی اشاره کردیم. همانطور که به احتمال بسیار زیادی می دانید، سیر یکی از مواد غذایی اصلی و پایه و اساس بسیاری از غذاهای شمال کشور می باشد. میتوان گفت که آشپزی با اصالت شمالی وجود ندارد که از سیر در بسیاری از غذاها استفاده نکند.

البته ذکر این نکته لازم است که سیر از جمله مواد اولیه ای است که ترفند آشپزی ایرانی از آن به عنوان طعم دهندگی مناسب به دیگر مواد غذایی و میزان قابل توجهی از خواص داشته که این خواص را در آینده در همین نوشته برایتان شرح خواهیم داد.

همراهان عزیز توجه داشته باشید که برای آشنایی بیشتر با هنر آشپزی ایرانی و طرز تهیه انواع غذاهای محلی ایران زمین، این بخش را مطالعه نمایید. طرز تهیه دلال ماست شمالی بسیار کار آسانی است.

دلال ماست بهترین چاشنی برای ماست

طرز تهیه دلال ماست شمالی را به عنوان بهترین چاشنی محلی تلقی نمایید. این سبزی یکی از آن چاشنی هایی است که طعم غذا یا میوه ها را بسیار خوشمزه می کند. این دلال را با گوجه سبز و خیار نیز می توان مصرف نمود. بسیار خوشمزه و بی نظیر است. در استان گیلان با یک سری سبزی و در استان مازندران نیز با یکسری سبزی این دلال تهیه می شود.

برای اینکه بتوانید این چاشنی را خودتان تهیه کنید ، دستور و طرز تهیه دلال ماست شمالی را برایتان قرار داده ایم. حتما مطالعه کرده و آن را در منزل با روش کاملا خانگی تهیه کنید و با خیار ، ماست ، گوجه سبز مصرف کنید و از طعم آن لذت ببرید.

فراموش نکنید که مصرف سبزیجات بدلیل آنتی اکسیدان موجود در آن از بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند. در آموزش آشپزی دانستن چاشنی ها یکی از مهمترین مسائل و نکات است. آموزش آشپزی یعنی بدانیم و بتوانیم آن را درست کنیم. طرز تهیه دلال ماست شمالی را مرحله به مرحله انجام دهید.

حتما بخوانید
طرز تهیه فینگر فود سمبوسه گوشت عالی برای 5 نفر

نکته آخر اینکه برای کار با سبزیجات از چاقو آشپزی مخصوص بایستی استفاده کنید. شما می توانید پس از فراگیری طرز تهیه دلال ماست شمالی، آموزش انواع غذاهای شمالی استان مازندران ( 21 غذای محلی مازندرانی ) را نیز مطالعه نمایید و با غذاهای استان مازندران نیز آشنا شوید.

طرز تهیه دلال ماست شمالی حرفه ای
                   طرز تهیه دلال ماست شمالی حرفه ای

آموزش حرفه ای طرز تهیه دلال ماست شمالی

برای مطالعه آموزش طرز تهیه دلال ماست شمالی کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام داده تا بتوانید یک چاشنی خوشمزه و بینظیر را برای ماست و بعضی از میوه های ترش را در منزل تهیه کرده و با عزیزانتان میل کنید. نوش جانتان. ما در اینجا طرز تهیه دلال ماست شمالی با روش گیلانی و مازندرانی را شرح دادیم.

شما می توانید مرحله به مرحله روش کار را مطالعه کرده و بدون تغییر آن را اعمال نمایید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه دلال ماست شمالی روش های بسیار گوناگون و متفاوتی وجود دارد. علی ایحال شما می توانید با این روش یک دلال ماست خوشمزه و عالی را در منزل تهیه کنید.

خوردن دلال ماست با گوجه سبز و خیار بوته ای و ماست بسیار خوشمزه خواهد شد. از آنجاییکه دلال ماست شور می باشد شما میزان نمک را می توانید به دلخواه کم یا زیاد نمایید.

چاپ دستور

آموزش طرز تهیه دلال ماست شمالی

طرز تهیه دلال ماست شمالی

دلال ماست، ترکیبی از سبزی های مخصوص با ماست بوده که اصالتا برای استان مازندران بوده و امروزه آنرا در سراسر کشور مصرف می نمایند.

دلال که نام های گوناگونی نظیر دَلار و دَرار دارد، ترکیبی از سبزیهای محلی در شمال ایران بوده که بر روی تخته سو، مخلوط می گردیده اند.

از این ترکیب سبزی در بسیاری از غذا نیز استفاده شده و از محبوبترین آنها، میتوان به دَرار ماست اشاره نمود که به ماست سیر نعناع نیز شهرت دارد. شما در این بخش با طرز تهیه دلال ماست شمالی به صورت کاملا حرفه ای آشنایی خواهید یافت.

  • نویسنده‌: 1TouchFood
  • زمان آماده سازی: 60
  • مجموع زمان: 60
  • بازدهی: 12 1x
  • دسته: چاشنی
  • روش پخت: مخلوط
  • نوع: سنتی ایرانی
  • رژیم غذایی: سبزیجات
مقیاس

مواد لازم

550 گرم سوسنبر ( سبزی محلی سرسم)

125 گرم پونه وحشی ( سبزی محلی اوجی)

300 گرم جعفری تازه

150 گرم نعناع تازه

300 گرم سیر تازه

300 گرم گشنیز خشک

1 قاشق غذاخوری نمک دریا

دستور تهیه

مرحله اول : شستشوی سبزیجات

در این مرحله تمامی سبزی ها را با مواد ضد عفونی کننده بشوئید و این کار را تا سه مرتبه تکرار نمایید.

مرحله دوم : آماده سازی سبزیجات

پس از آنکه سبزی ها و سیر را بخوبی شستید، آنها را درون مخلوط کن بریزید و کاملا ریز نمایید و این کار را تا مدتی انجام دهید.

مرحله سوم : آماده سازی دلال ماست

در مرحله آخر نیز مواد کاملا ترکیب شده را با ماست چکیده و یا معمولی ترکیب کنید و به آن نمک به اندازه کافی اضافه نمایید.

نکات مهم و ترفندها

دقت داشته باشید که در صورت در دسترس نبودن سبزی های اوجی و سرسم، به ترتیب از ریحان تازه و نعناع تازه استفاده نمایید.

در برخی از افراد دیده شده است که دلال ماست را به جای ماست بورانی به اشتباه می گیرند؛ همانطور که به احتمال زیاد می دانید بورانی از پخت و ترکیب اسفناج و ماست تهیه شده و دلال ماست از ترکیب سبزی های ذکر شده که کاملا متفاوت می باشند.

یکی از مهم ترین دلایل اضافه نمودن نمک به دَرار ماست، پیشگیری از کپک و از بین رفتن آن می باشد.

ارزش غذایی

  • تعداد سرو: 1
  • کالری: 95
  • شکر:
  • سدیم: 4.9
  • چربی: 3.5
  • چربی اشباع شده: 6
  • چربی اشباع نشده:
  • چربی ترانس:
  • کربوهیدارت: 4.6
  • فیبر: 6.8
  • پروتئین: 3.8
  • کلسترول: 8.5

کلمات کلیدی: طرز تهیه دلال شمالی ، دستور تهیه دلال ماست شمال با سبزیجات تازه

آیا شما این دستور پخت را انجام داده اید؟

عکسی را به اشتراک بگذارید و ما را برچسب گذاری کنید - ما نمی توانیم صبر کنیم ببینیم چه چیزی ساخته اید!

9 comments

  1. رز ایرانی

    خیلی خوب بود. ممنون از شما

  2. پارمیدا اسکندری

    دلار درسته دوست من. نویسنده گرامی

    1. saeedforouzan

      سلام عرض ادب. درباره دلال باید عرض کنیم که دلال گوجه سبز یا نمک سبز یا دلار یا درار همگی درست هستند. با آرزوی بهترین ها

  3. عالی بود.

  4. atena akbari

    آموزش مناسبی بود
    من واسه گوجه سبز این دلال رو تهیه کردم
    ممنونم

  5. ابتدا تشکر می کنم از مطلب خوبی که گذاشتید. معمولا سایت ها خیلی خلاصه وار می نویسند.
    سوالی که داشتم اینه که آیا این دلال که برای ماست استفاده می شه همون دلالیه که برای خیار و گوجه استفاده می کنن؟
    من ایران نیستم. این موضوع هم چیزی هست مربوط به سالهای گذشته. از مادربزرگم بخاطرم میاد که یه همچین چیزی رو برای ما درست می کرد و میخوردیم. یه برندی هم در فروشگاه ایرانیا دلال رو آورده بود که اصلا با اون چیزی که من بخاطرم بود خیلی فرق داشت.
    ممنون از این اطلاعات مفید
    لطفا جواب سوال من رو بنویسید

    1. آموزش آنلاین آشپزی

      سلام ارادت
      ممنون از پیام خوب و روحیه بخش شما
      قلبا برای همه ایرانیان دور از وطن آرزوی موفقیت و خوشبختی داریم.
      درباره پاسخ به سوالتان : دلال یک مزه و نوع است. فقط در استان مازندران و گیلان تفاوتی که دارد در سبزی های بکار رفته در آن است. دلال ماست یا دلال گوجه سبز و … عملا فرقی با هم ندارند و همانطور که عرض شد فقط در استان های شمالی تفاوت دارد.
      https://1touchfood.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%af%d9%84%d8%a7%d9%84-%da%af%d9%88%d8%ac%d9%87-%d8%b3%d8%a8%d8%b2/
      https://1touchfood.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d8%af%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c/
      با آرزوی بهترینها

  6. عالی بود لطفا بیشتر از این نوع مقاله بذارید سپاس

  7. در حال گشت و گذار توی بازار روز بابلسر بودم که فروشنده ای دلال ماست را معرفی کرد که تهیه کردم و از خوردن آن با ماست چکیده محلی خیلی لذت بردم و موقع بازگشت از سفر خریدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *