سبد خرید
طرز تهیه کله پاچه

طرز تهیه کله پاچه طباخی خانگی بازاری با 2 روش

کله پاچه یکی از خوراک های سنتی ایرانی است. بهترین و کاربردی ترین آموزش و طرز تهیه کله پاچه را در اینجا مطالعه خواهید کرد.

زمانبندی طرز تهیه کله پاچه

زمان آماده سازی:  30 دقیقه

زمان پخت: 480 دقیقه 

مجموع زمان:  510 دقیقه

کله پاچه چیست ؟

کله پاچه یکی از قدیمی ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است. البته این غذا تنها در ایران پخته نمی شود و یکی از محبوبترین غذاهای سنتی خاورمیانه و آسیا نیز شناخته می گردد. این غذا بسیار پر چرب و پر انرژی بوده به همین دلیل معمولاً به عنوان صبحانه سرو می شود.

کله پاچه از پخته شدن سر، پاچه و گاهی اوقات اندام های درونی گوسفند مانند سیرابی تهیه می شود. پخت این غذا به مدت زمان بسیار زیادی احتیاج دارد و به دلیل وجود چشم و مغز در آن از کلسترول بسیار بالایی برخوردار است.

کله پاچه چیست؟
کله پاچه چیست؟

همچنین کله پاچه می تواند انرژی مورد نیاز روز شما را تأمین کند بنابراین بهترین زمان برای مصرف آن صبح خیلی زود است و شما تا شب احساس گرسنگی نخواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه

  • 1 دست کله پاچه گوسفند( یک عدد کله گوسفند و چهار عدد پاچه گوسفند)
  • 1 عدد پیاز درشت
  • 2 عدد چوب دارچین
  • ۲ حبه سیر
  • زنجبیل به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه کله پاچه

مرحله اول :

ابتدا باید کله پاچه خوب تمیز شود تا مو یا ضایعاتی نداشته باشد. برای این منظور آن را مستقیماً روی شعله های گاز قرار دهید تا حالت دودی پیدا کند و موهای آن کاملاً بسوزد. یک چاقو را روی پوست کله بکشید تا کاملاً موهای کز خورده تراشیده شود. سپس کله را به سمت پایین گرفته و چند بار روی زمین بکوبید تا اگر کرمی داخل بینی آن بود خارج شود. با استفاده از یک مسواک دندان های آن را خوب تمیز کنید. با کمک چاقویی که تیز باشد، کله را از قسمت لپ و زبان ببرید و با دست از دو طرف بکشید تا به دو نیم تقسیم شود. دوباره هر دو نیمه را به همراه پاچه ها روی حرارت مستقیم بگذارید. پس از آن که تمام موهای کله و پاچه ها کاملاً کز خورد آن ها را حداقل به مدت ۱۰ دقیقه در یک تشت به همراه مقداری آب و نمک خوب بشویید و دست بکشید تا تمام سیاهی های آن ها برطرف شود. سپس آب کشیده و کنار بگذارید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

مرحله دوم:

پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر ها را با استفاده از یک سیر خرد کن خوب له کنید و کنار بگذارید. یک قابلمه نسبتاً بزرگ را انتخاب کرده و به همراه مقداری روغن روی حرارت قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، پیاز ها را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا طلایی شوند. کمی زردچوبه را به همراه سیر های له شده، فلفل سیاه و زنجبیل بریزید و تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود. کله و پاچه ها را به همراه مقدار قابل توجهی آب به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. شعله را زیاد کرده تا به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید حداقل به مدت ۸ ساعت خوب بپزند.

مرحله سوم:

یک ساعت قبل از پایان پخت نمک را داخل قابلمه بریزید و چوب دارچین را بیرون بیاورید. زمانی که گوشت های آن کاملا مغز پخت شدند، آب آن را از یک صافی رد کنید تا کاملاً شفاف شود. سپس دوباره آن را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دیگر تمام مواد با هم بپزند و خوب جا بیفتند. کله پاچه را در کاسه های کوچک کشیده و به همراه آبلیمو سرو کنید.

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

یکی از روش های رایج برای پخت کله پاچه، استفاده از زودپز می باشد؛ به این صورت که، ابتدا باید موهای کله به طور کامل پاک شوند. برای این کار کله را در قابلمه ای پر از آب جوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه روی حرارت بماند تا موهای آن سست شود.

سپس آن را در آورده و با استفاده از دست یا یک چاقوی تیز موها را به طور کامل جدا کنید. برای از بین بردن موهای ریز آن، از اجاق گاز یا کپسول فشار قوی استفاده کنید و آن را روی سطح پوست گرفته تا کاملا سیاه شود. به همین صورت پاچه ها را نیز تمیز کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش ماست گرگانی (گلستان) برای 6 نفر

در یک تشت متوسط مقداری آب را به همراه نمک بریزید و کله و پاچه ها را در آن قرار دهید. سپس ظرف را به مدت حداقل ۴ ساعت در یخچال بگذارید. پس از اینکه آب تشت مقداری سیاه شد، کله و پاچه ها را از یخچال خارج کرده و خوب بشویید. کله را با کمک یک چاقو از قسمت فک به دو نیم تقسیم کرده و قسمت بینی را کامل جدا کنید.

با استفاده از یک مسواک دندان های کله را خوب تمیز نمایید. دو عدد غده در وسط پاچه ها قرار دارد، آن ها را با کمک چاقو نیز خارج کنید.

کله پاچه اصل طباخی
کله پاچه اصل طباخی

زودپز را روی حرارت ملایم قرار دهید. یک پیاز و مقداری سیر را به صورت نگینی در آن خرد کنید. کله و پاچه ها را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز ها اضافه کنید. سپس مقداری آب به اندازه‌ ای که تمامی کله را بپوشاند در زودپز بریزید.

شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید به مدت حداقل ۳ ساعت مغز پخت شوند. ۳۰ دقیقه قبل از پایان پخت کله پاچه، نمک را اضافه کرده، سپس در پیرکس زودپز را روی آن قرار دهید تا آب بیشتری تبخیر شده و کله پاچه جا افتاده تر شود.

زودپز را از روی حرارت برداشته و تمامی استخوان های کله پاچه را جدا کنید. در آخر آن را از یک صافی عبور دهید تا استخوان های ریز آن گرفته شود. سپس به همراه آبلیمو یا آب نارنج، مقداری پودر دارچین و نان سنگک در کاسه های کوچک سرو کنید.

نکات لازم  در تهیه کله پاچه

  • طبق سلیقه تان می توانید مقداری نخود را از شب قبل خیس کرده و همراه کله پاچه بپزید. این کار باعث خوش طعم تر شدن غذا می شود.
  • توجه داشته باشید که در حین به جوش آمدن مواد داخل قابلمه حتماً باید کف روی آن را بگیرید.
  • به دلخواه می توانید با استفاده از روغن جمع شده روی کله پاچه، یک سس خوشمزه درست کنید. به این صورت که روغن را با استفاده از یک ملاقه جدا کرده و آن را به همراه دارچین داخل یک تابه بریزید، سپس روی حرارت قرار دهید. زمانی که به جوش آمد شعله را خاموش کرده و آن را به همراه این سس مخصوص سرو کنید.
  • اگر می خواهید کله پاچه زودتر پخته شود، می توانید از یک زودپز برای پخت آن استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که طعم آن مانند طبخ به روش سنتی نیست.
  • توجه داشته باشید که درون مغز گوسفند یک غده قرار دارد. قبل از خوردن مغز حتماً باید غده را خارج کنید و به هیچ عنوان آن را نخورید.
  • اگر نمک را خیلی زود به کله پاچه اضافه کنید، باعث دیر پز شدن آن می گردد و اگر آن را دیر در کله پاچه بریزید نمک بخورد غذا نرفته و باعث بی مزه شدن آن می شود. بنابراین یک ساعت قبل از پخت کامل بهترین زمان برای اضافه کردن نمک است.
  • کله پاچه به دلیل داشتن کلسترول و چربی زیاد برای شام به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. بنابراین بهتر است برای صبحانه یا ناهار میل شود.
  • برای کم کردن چربی کله پاچه بهتر است حتماً در کنار آن از نارنج و لیموی تازه استفاده کنید.
  • مغز بسیار سریع می پزد، بنابراین آن را جدا کرده و در یک ساعت آخر همراه با نمک داخل قابلمه بیندازید.
  • از صافی رد کردن آب کله پاچه علاوه بر زلال شدن آن به خارج شدن استخوان های بسیار ریز نیز کمک می کند.
  • به دلخواه می توانید مقداری سیرابی گوسفند نیز به طور جداگانه بپزید و همراه با کله پاچه سرو کنید. به این صورت که سیرابی را کاملاً شسته و خوب تمیز کنید و آن را به مدت ۸ ساعت به همراه مقداری آب، نمک و سرکه خیس کنید. سپس دوباره بشویید و آن را با استفاده از قیچی گوشت، به تکه های مساوی تقسیم کنید. یک قابلمه را روی حرارت قرار داده و سیرابی را به همراه مقداری آب، نمک و فلفل به مدت حداقل ۶ ساعت اجازه دهید خوب بپزد.
  • بهتر است قبل از سرو آن استخوان های آن را کاملاً جدا کرده سپس سرو کنید.

خواص کله پاچه

کله پاچه سرشار از پروتئین و انواع ویتامین ها است و برای رشد و ترمیم بافت بدن بسیار مفید می باشد. زبان گوسفند دارای مقدار زیادی از ویتامین های گروه B است. پاچه یکی از مقوی ترین اجزای کله پاچه است که می تواند زخم های داخلی بدن را ترمیم کند.

حتما بخوانید
طرز تهیه حلیم گندم کشدار خوشمزه بازاری 6 نفره
خواص کله پاچه
خواص کله پاچه

علاوه بر آن، این ماده دارای یک نوع آنتی اکسیدان می باشد که  تاثیر بسیار زیادی روی بدن دارد که از جمله آن ها می توان به رقیق کردن خون، کمک به عملکرد بهتر سلول ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان و… اشاره کرد.

معایب و مضرات کله پاچه

همانطور که در بالا بیان گردید کله پاچه دارای محاسن بسیاری است. ولی جالب است بدانید که کله پاچه در کنار مزایای بسیار دارای معایب  ومضراب بسیاری هم هست. از اینرو در خوردن آن ملاحظه زیادی داشته باشید.

کله پاچه دارای کلسترول بسیار بالایی است. اسید های چرب بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. این کلسترول برای افرادی که بیماری های قلبی و عروقی دارند بسیار خطرناک است.

این کلسترول باعث گرفتگی رگ ها و رسوب داخل آن ها خواهد شد. چشم گوسفند – مغز گوسفند هم بیشترین مقدار کلسترول را دارند از اینرو از خوردن آن اجتناب کنید. مغز به اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد.

به اختصار می توان گفت که افرادی که دارای بیماری های کلسترول – نقرس – ناهنجاریهای کلیوی یا اسید اوریک خونشان بالاست به هیچ عنوان کله پاچه میل نکنند.

معایب و مضرات کله پاچه
معایب و مضرات کله پاچه

باید بدانید که چربی کله پاچه بسیار بالاست و به بیماران اصلا پیشنهاد نمی شود.

بهترین وقت برای خوردن کله پاچه

همانطور که بیان کردیم کله پاچه دارای چربی بسیار زیادی است و کلا غذای سنگینی نیز می باشد. از این رو بهترنی وقت برای خوردن آن وعده صبحانه می باشد. چون بدن انسان فرصت برای هضم کلمه پاچه را دارد.

بدترین زمان برای خوردن کله پاچه

بدترین وعده غذایی برای خوردن کله پاچه شام است. شام سنگین خطرات خود را دارد. حال آنکه شام کله پاچه هم باشد. قطعا بدترین انتخاب خواهد بود.

سنگینی این غذا برای وعده شام به بی خوابی و مشکلات گوارشی منجر خواهد شد.

پیشنهادات غذایی بعد از میل کردن کله پاچه

سعی کنید هنگام میل کردن کله پاچه و بعد از آن از آبلیموی تازه استفاده کنید. جدا از طعم خود دادن به کله پاچه باعث می شود هضم آن نیز سریعتر باشد.

چای با آبلیمو نیز بهترین پیشنهاد بعد از میل کردن این غذای چرب است. پیشنهاد می کنیم این غذای بسیار چرب را ماهی یک بار مصرف کنید.

جدول ارزش غذایی کله پاچه

برای مطالعه جدول ارزش غذایی کله پاچه می بایست ریز جدول را برای چندین بخش قرار داد. بعبارتی از آنجایی که این غذا از بخش های مختلفی تشکیل شده است نمی توان همه را در یک جدول قرار داد.

ارزش غذایی کله پاچه
ارزش غذایی کله پاچه

در اینجا جدول ارزش غذایی مغز گوسفند را برایتان قرار داده ایم. همانطور که بیان شد مغز گوسفند بیشترین چربی را دارد. توجه داشته باشید که مقادر زیر فقط برای 100 گرم مغز گوسفند است.

ارزش غذایی مغز گوسفند
مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۱۴۵
چربی کل ۱۰.۱۷ گرم
چربی اشباع شده ۲.۶ گرم
کلسترول ۲۰۴۳ میلی گرم
سدیم ۱۳۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۰ گرم
فیبر رژیمی ۰ گرم
شکر ۰ گرم
پروتئین ۱۲.۵۵ گرم
ویتامین د ۰ میلی گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم
آهن ۱.۶۸ میلی گرم
پتاسیم ۰ گرم
ویتامین  C ۶ میلی گرم

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه کله پاچه طباخی خانگی بازاری با 2 روش - آموزش آنلاین آشپزی
پاچه 06

کله پاچه خوراک صبحانه بسیار لذیذ طرز تهیه کله پاچه طباخی خانگی بازاری با 2 روش کله پاچه داخل زودپز و قابلمه از کله پاچه بازاری بصورت کله پاچه خانگی حرفه ای اصل

نوع: خوراک

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کله پاچه

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 1000

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT8H00M

زمان کل: PT8H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • 1 دست کله پاچه گوسفند( یک عدد کله گوسفند و چهار عدد پاچه گوسفند)
  • 1 عدد پیاز درشت
  • 2 عدد چوب دارچین
  • ۲ حبه سیر
  • زنجبیل به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کله پاچه اصل طباخی را برایتان بصورت حرفه ای قرار داده ایم. امیدواریم از این آموزش راضی بوده باشید. با آرزوی ارتقا هنر آشپزی

امتیازدهی ویرایشگر:
5

1 comments

  1. به‌به عجب دستور خوبی آدم دوس داره با دستورتون ازدواج کنه😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *