چاپ دستور

طرز تهیه آبگوشت ماهی (لنجو) برای ۵ نفر

طرز تهیه آبگوشت ماهی مرحله به مرحله

آبگوشت ماهی یا لنجو یکی از سنتی ترین و لذیذ ترین غذاهای استان زاهدان می باشد. استان سیستان و بلوچستان نزدیک به دریا بوده و صیادی یکی از شغل هایی است که در آن رونق بسیار دارد. به همین دلیل ماهی در آن از تنوع بالایی برخوردار است و با آن غذاهای زیادی از جمله ماهی تنوری، لنجو با آب و لنجو با دوغ می پزند.

آبگوشت ماهی علاوه بر لنجو به نام های دیگری نظیر ماهی دیگی و ماهی دوغی نیز معروف است. در ادامه طرز تهیه آبگوشت ماهی (لنجو) را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

مواد لازم

  • ۱ عدد پیاز
  • ۲ تا ۳ پیمانه دوغ
  • هر نوع ماهی
  • ادویه محلی آچار به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن محلی به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن محلی ریخته و پیاز را در آن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. سپس مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. دوغ را به قابلمه اضافه کنید. به صورت مداوم هم بزنید و اجازه دهید داغ شود سپس آچار را به همراه نمک و فلفل بریزید و مخلوط کنید تا کاملا طعم دار شود.

مرحله دوم

ماهی را شسته و پاک کنید سپس به تکه های کوچک و نازک برش دهید و آن ها را تیغ گیری کنید تا تبدیل به فیله شوند. پس از اینکه دوغ به جوش آمد ماهی ها را اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا بپزند. زمانی که ماهی پخته شد مقداری زیادی از آب گوشت را به ظرف دیگری منتقل کنید. بقیه آب را به همراه تکه های ماهی و کمی ادویه دوباره روی حرارت قرار دهید تا آب باقی مانده ته قابلمه خشک شود.

نکات مهم و ترفندها

اگر دوغ را هم نزنید می بندد و غذا خراب یا به اصطلاح پچ می شود.

می توانید به دلخواه به جای دوغ از آب استفاده کنید با این کار دیگر نیازی به هم زدن غذا ندارید.

دقت داشته باشید که ماهی نباید زیاد هم بخورد زیرا له می شود. همچنین ماهی نباید زیاد در آب بجوشد این کار نیز باعث له شدن و تکه تکه شدن ماهی ها می شود.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آبگوشت ماهی