چاپ دستور

طرز تهیه آش آلو یزدی سنتی برای 8 نفر

طرز تهیه آش آلو یزدی مخصوص

آش آلو یزدی یکی از بهترین و خوشمزه ترین آش های ایرانی است. این آش را یزدی ها معمولا در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی درست می کنند. این آش به دلیل وجود فراوان آلو در آن بسیار مقوی است که می توان به برخی از خواص آن مانند بهبود یبوست، کاهش قند خون، جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش کلسترول اشاره کرد.

مقیاس

مواد لازم

  • ۱ پیمانه برنج
  • 2/1 پیمانه لپه
  • 250 گرم آلو خشک
  • 500 گرم گوشت چرخ کرده
  • 500 گرم سبزی آش
  • 3 عدد پیاز
  • نمک فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

لپه ها را حداقل به مدت 5 الی 6 ساعت در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. برنج را شسته و حدودا به مدت ۱ ساعت در آب و نمک خیس کنید.دو عدد از پیاز ها را نگینیخرد کنید. یک قابلمه بزرگ را به همراه مقداری روغن روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس پیاز را همراه زردچوبه اضافه کرده و تفت دهید تا کاملا شفاف وطلایی رنگ شود.لپه ها را به همراه مقدار زیادی آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برنج را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خوب بپزند.

مرحله دوم

یک پیاز دیگر را رنده کنید. در یک کاسه گوشت را به همراه پیاز رنده شده، زردچوبه، نمک و فلفل خوب ورز دهید. یک تابه را به همراه مقداری روغن روی حرارت ملایم بگذارید و صبر کنید تا داغ شود سپس کمی از گوشت را برداشته به حالت کوفته قلقلی دربیاورید و در روغن بیاندازید تا سرخ شوند.

مرحله سوم

زمانی که برنج و لپه به حالت نیم پز در آمدند، سبزی آش را به آن اضافه کنید و هم بزنیدسپس در قابلمه را بگذارید تا بپزند. در همین حین آلو ها را شسته و هسته آن ها را جدا کنید. بعد از اینکه سبزی ها کاملا پخت، کوفته قلقلی را به همراه آلو به آش اضافه کنید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه دیگر آش روی حرارت باقی بماند سپس آن را سرو کنید.

نکات مهم و ترفندها

در حین پخت آش حتما آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

می توانید به دلخواه به جای استفاده از آلو خشک از یک کیلوگرم آلو تازه استفاده کنید.

دقت داشته باشید که آلو زمان زیادی برا پخت می خواهد پس سعی کنید کمی زودتر آن را به مواد اضافه کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش آلو یزدی