چاپ دستور

طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی برای 6 نفر

طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی

آش سورانه یکی از غذاهای محلی استان کرمانشاه می باشد که می توان آن را بدون گوشت یا همراه با گوشت تهیه کرد. سورانه یا سوران گیاهی شبیه به تره می باشد که در فصل بهار در مناطق غربی ایران می روید و انتهای ساقه آن به رنگ ارغوانی می باشد.

از این گیاه هم به صورت خشک و هم تازه استفاده می شود و طعم لذیذ و خاصی به غذا می بخشد. در ادامه طرز تهیه سورانه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مقیاس

مواد لازم

  • 400 گرم گوشت چرخ کرده
  • 100 گرم سورانه
  • 5 قاشق غذاخوری پیازداغ
  • 5 قاشق غذاخوری رب انار
  • شکر به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

ابتدا برگ های سورانه را جدا کرده و سر زرد آن را ببرید.سپس آن ها را خوب شسته و کنار بگذارید تا آب آن ها خارج شود.

مرحله دوم

سورانه ها را به طول دو سانتی متر برش دهید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن روغن بریزید تا داغ شود، سپس سورانه ها را داخل آن تفت دهید و بعد از اینکه رنگ آن کمی تغییر کرد به آن نمک و فلفل اضافه کنید. تفت دهید تا خامی ادویه ها گرفته شود، سپس 3 الی 4 لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و بعد از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کرده و صبر کنید تا سورانه ها به آرامی پخته شوند.

مرحله سوم

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید. داخل آن روغن ریخته و صبر کن تا روغن داغ شود. گوشت چرخ کرده را داخل تابه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس دو قاشق غذاخوری پیاز داغ را همراه نمک، فلفل و زردچوبه به ان اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

مرحله چهارم

بعد از اینکه سورانه ها نیم پز شدند، گوشت تفت داده شده را به قابلمه اضافه کرده و بیست الی سی دقیقه دیگر صبر کنید تا گوشت لعاب بیندازد. رب انار را به آش اضافه کنید و 30 دقیقه دیگر آش را روی حرارت قرار دهید. در آخر پیاز داغ را به آش اضافه کرده و آن را از روی حرارت برداشته وآش را سروکنید.

نکات مهم و ترفندها

شما می توانید میزان ترشی و شیرینی آش خود را تنظیم کنید. درصورتی که میخواهید آش طعم ملسی پیدا کند، می تواند 3 الی 4 قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش سورانه کرمانشاهی