چاپ دستور

طرز تهیه آش شیر زنجانی (سوت آشی) 6 نفره

طرز تهیه آش شیر زنجانی لذیذ

آش شیر یا سوپ شیر زنجانی، از غذاهای خوشمزه و مقوی استان زنجان است. برای تهیه این غذا از نخود و گندم خیس خورده به همرا شیر استفاده می شود و آن را با کشمش و گردوی فراوان میل می کنند. این غذا سرشار از کلسیم بوده و برای استخوان ها بسیار عالی است. مصرف این آش در زمان سرماخوردگی و در فصول سرد سال نیز بسیار مفید خواهد بود. در ادامه شما را با مواد اولیه و طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

مقیاس

مواد لازم

  • 1 لیتر شیر
  • 300 گرم گندم پوست کنده
  • 60 گرم نخود
  • کشمش بی دانه و گردو به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

ابتدا گندم و نخود را از شب قبل خیس کرده و هر چند ساعت یک بار آب آن ها را عوض کنید تا نفخ آن ها به خوبی گرفته شود.

مرحله دوم

گندم و نخود خیس خورده را به همراه یک لیتر آب در ظرفی ریخته و روی حرارت می گذاریم تا آب جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده و اجازه می دهیم نخود کاملا بپزد و گندم به خوبی لعاب بیاندازد.

مرحله سوم

کمی نمک و فلفل به موادمان اضافه کرده و اجازه می دهیم آب مواد کشیده شود.

مرحله چهارم

سپس شیر را به موادمان اضافه کرده و با شعله ملایم اجازه می دهیم تا آش جا بیافتد. وقتی آش آماده شد، آن را در ظرفی کشیده و با کشمش و گردو فراوان تزیین می کنیم.

نکات مهم و ترفندها

شیر جزء مواد غذایی پر کلسیم می باشد و سرشار از خاصیت است. از جمله خواص شیر می توان به سلامت پوست، تقویت دندان، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، کاهش استرس، انرژی زا، کاهش ابتلا به آلرژی، کنترل قند خون، کاهش فشارخون و افزایش جریان خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان و … را نام برد.

آش شیر یک وعده مناسب برای شام یا ناهار در روزهای سرد زمستان است که بسیار مقوی بوده و سرشار از خاصیت می باشد.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش شیر زنجانی