چاپ دستور

طرز تهیه آش پرپوله کردستان برای 7 نفر

آش پرپوله یا آش عدس کردستان

آش پرپوله یا آش عدس یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین آش های استان کردستان است که معمولا در زمستان و در روز های سرد سال آن را می پزند. این آش علاوه بر استان کردستان در سنندج نیز پخته می شود.

برخی از خواص عدس عبارتند از: تولید ماهیچه، کنترل دیابت، بهبود گوارش، سلامت قلب، پیشگیری از تصلب شریان ها، پیشگیری از سرطان، کنترل وزن، سرشار از آهن و فیبر، سرشار از ویتامین، بهبود سوخت و ساز بدن و… . در ادامه طرز تهیه آش پرپوله را خدمت شما عزیزان شرح خواهیم داد.

مواد لازم

  • ۲ عدد پیاز
  • ۳۰۰ گرم عدس
  • رشته آش به میزان لازم
  • مرزه به میزان لازم
  • زردچوبه نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

دستور تهیه

مرحله اول

عدس ها را شسته و به همراه مقداری آب در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید عدس خوب بپزد. پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید داغ شود، سپس پیاز ها را در آن ریخته و هم بزنید تا طلایی شوند.

مقداری زردچوبه را به همراه فلفل بریزید و تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود. سپس از روی حرارت بردارید. پس از اینکه عدس ها خوب پخته شد، پیاز داغ را به همراه مقداری مرزه به آن اضافه کنید و بگذارید حداقل به مدت ۲۰ دقیقه خوب بپزند.

مرحله دوم

پس از اینکه آش کمی جا افتاد، رشته آش را بریزید و اجازه دهید حداقل به مدت نیم ساعت دیگر با حرارت ملایم آش جا بیفتد تا کاملا لعاب دار شود. در آخر زمانی که آش خوب پخته شد، آن را از روی شعله برداشته و به ظرف سرو مورد نظر انتقال دهید.

نکات مهم و ترفندها

می توانید به دلخواه با مقداری کشک، نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ روی آش را تزیین کرده سپس سرو کنید.

به دلخواه می توانید به این آش هر نوع سبزی آشی که دوست دارید اضافه کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آش پرپوله کردستان