چاپ دستور

طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان اصل برای 6 نفر

طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان لذیذ

آبگوشت زیره یکی ازغذاهای محلی استان کرمان می باشد. کرمان مرکز زیره ایران است و به همین دلیل غذاهای مختلفی با زیره در کرمان طبخ می شود. در این آبگوشت برخلاف دیگر آبگوشت ها از سیب زمینی، نخود و لوبیا استفاده نمی شود.

این غذا به دلیل وجود زیره در آن بسیار مقوی بوده و برای درمان یبوست، نفخ، هضم غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش وزن بسیار مفید می باشد. در ادامه طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

مقیاس

مواد لازم

  • 700 گرم گوشت آبگوشتی
  • ۱ قاشق سوپ خوری پودر زیره سیاه
  • ۲ قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی
  • ۳ حبه سیر
  • ۱ عدد پیاز
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور تهیه

مرحله اول

پیاز را نگینی خرد کنید. یک قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و مقدار کمی روغن داخل آن بریزید. سپس پیاز را اضافه کنید و هم بزنید تا طلایی شود. زردچوبه را به همراه گوشت بریزید و تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تیره شود. سیر ها را رنده کنید. سپس آن را به پیاز و گوشت اضافه کنید و کمی هم بزنید.

رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن از بین برود. پودر زیره و فلفل را به همراه ۴ لیوان آب بریزید. کمی هم بزنید سپس در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت بپزد.

مرحله دوم

زمانی که گوشت خوب پخته شد و آب آبگوشت کم شد نمک را ریخته و اجازه دهید چند جوش دیگر بخورد تا غذا خوب جا بیفتد. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و غذا را سرو کنید.

نکات مهم و ترفندها

می توانید به دلخواه برای خوشمزه تر شدن آبگوشت مقداری مرزه خشک یا ترخون خشک به آن اضافه کنید. به این ترتیب که بعد از اینکه گوشت پخته شد آن ها را به غذا اضافه کنید و پس از چند قل آن را از روی حرارت بردارید. مراقب باشید تا از مقدار زیادی ترخون یا مرزه استفاده نکنید زیرا با این کار آبگوشت را تلخ می کند.

هنگام سرو می توانید نان خشک محلی یا به اصطلاح نان بربری در آبگوشت ترید کنید.

می توانید به جای استفاده از رب گوجه فرنگی، از پودر گوجه خشک شده نیز استفاده کنید.

ارزش غذایی

کلمات کلیدی: طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان