سبد خرید
طرز تهیه آش رشته مجلسی ساده 5 نفره

طرز تهیه آش رشته مجلسی ساده 5 نفره

طرز تهیه آش رشته خوشمزه و اصل را با روش سنتی و اصیل برایتان قرار داده ایم. امیدواریم با مطالعه طرز تهیه آش رشته بتوانید این آش خوشمزه و اصیل را در منزل طبخ نمایید.

معرفی آش رشته

آش رشته از سنتی ترین غذاهای اصیل ایرانی می باشد که به عنوان سهل ترین غذا از آن نام برده می‌شود.این نوع آش در اکثر شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود و هر شهری موادی بسته به نوع ذائقه خود به آن اضافه می کنند. معروف ترین سبزی هایی که در این نوع آش به کار برده می شود و به سبزی آشی نیز معروف است اسفناج، جعفری، گشنیز و تره می باشد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات​

در بین مردم ایران از آش رشته در وعده های مختلف مصرف می شود از جمله شام و یا به عنوان یک میان وعده استفاده می شود. بهترین زمان مصرف آش رشته در ماه مبارک رمضان می باشد که بیشتر به عنوان افطاری از آش رشته استفاده می شود.

همچنین از آش رشته به عنوان نذری نیز استفاده می‌ کنند و در ماه‌های محرم و یا روزهای عزاداری آش رشته می پزند.این غذا در اکثر روزهای سال نیز قابل خوردن می باشد و محبوبیت زیادی در بین خانواده‌های ایرانی دارد از مهم ترین آش های رشته می توان به آش کشک، آش ترشی یا آش سرکه اشاره نمود.

تاریخچه آش رشته

در دوره قاجار آش هایی که می پختند شیرین مزه بود. در کتاب های آن زمان نیز آورده شده بود که در آش ها از شربت نارنج، به لیمو و یا شیره گجرات که نوعی تمر هندی می باشد استفاده می شد.یکی از آشپزان آن زمان به نام علی اکبر خان آشپز باشی آش رشته را تهیه کرده و از آن در کتاب های آشپزی آن زمان نام برده است.

در روزگاران دور عمدتاً آش را به نام “با” می شناختند  و از آن زمان نیز این نام تا به امروز به کار می رود. مثلاً اگر می گویند دوغ با، شوربا یا سرکه با بابا منظور همان آش است یعنی آش دوغ، آش شور و یا آش سرکه.

رشته 04
تاریخچه آش رشته

همچنین وجود کلمه آش در ضرب المثل های قدیمی فارسی نیز نشان از قدمت این غذا دارد مثلاً بعضی از این ضرب المثل ها بدین شرح می باشد، آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته و یا نخود هر آشی شدن.

همچنین آش را در مناسبت‌های مختلف از زمان‌های قدیم تهیه می کردند مثلاً آش دندونی را زمانی که نوزاد اولین دندان خود را در می آورد این آش را می پختند و یا آش پشت پا برای زمانی که یکی از افراد خانواده به مسافرت می رفت، افراد آن خانواده این آش را پخته و بین سایر هم محلی ها و همسایه های خود پخش می کردند.

جدول زمانبندی طرز تهیه آش رشته

زمان آماده سازی یک ساعت و بیست دقیقه
زمان پخت یک ساعت و بیست دقیقه
زمان اضافی بیست دقیقه
مجموع زمان سه ساعت
تعداد سرو چهار نفر
مقدار سرو یک کاسه سوپ خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه آش رشته

  • نخود: ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی: 1 پیمانه
  • عدس: 1 پیمانه
  • سبزی آشی: ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد
  • نعنا خشک: ۲ قاشق غذا خوری
  • کشک: به اندازه کافی
  • رشته آش: به اندازه کافی
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • نمک: به اندازه کافی
  • فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • زرد چوبه: به اندازه کافی

آموزش طرز تهیه آش رشته

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستش، خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

شهرهای مختلف ایران هر کدام آش مخصوص به خود را دارند ما در این دستور پخت به طرز تهیه آش رشته خانگی تهرانی می پردازیم.

مراحل کار در طرز تهیه آش رشته خانگی

مرحله اول

ابتدا سبزی‌ آش را پاک می کنیم و آن را درون سینک ظرفشویی می ریزیم و با چند مرحله آب و ماده ضدعفونی کننده آن را به صورت تمیز شسته و ضدعفونی کرده و سپس آبکشی می کنیم. پس از شستن سبزی ها آنها را به کمک یک چاقو و یک تخته خرد می کنیم.  سبزی آش نباید خیلی ریز شود و باید کمی درشت خرد شود.

مرحله دوم

در مرحله بعدی نخود و لوبیا چیتی را درون یک کاسه ریخته و به کمک آب می شوریم و چندین مرتبه بر روی آن آب جوش می ریزیم و می گذاریم 1 ساعت در آب جوش بماند.

مرحله سوم

در این مرحله یک قابلمه برداشته و روی اجاق گاز قرار می دهیم و زیر قابلمه را روشن می کنیم و درون آن آب می ریزیم. سپس حبوباتی که از قبل خیس کردیم را داخل قابلمه می ریزیم و درب آن را می گذاریم تا به صورت کامل حبوبات ما پخته شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر
رشته 02
مراحل کار در طرز تهیه آش رشته خانگی

زمانی که منتظریم تا حبوبات آش رشته پخته شود پیازها را به صورت تمیز شسته و پوست می کنیم و آن را به صورت خلال در می آوریم و درون یک ماهیتابه آن را به خوبی سرخ می کنیم تا طلایی شود. عده‌ای به محض اینکه پیاز کمی نرم شد زیر شعله گاز را خاموش می کند و دیگر نمی گذارند پیاز به صورت طلایی در بیاید.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم تهیه آش رشته زمانی که پیاز سرخ شد به آن زرد چوبه و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و به صورت کامل تفت می دهیم و هم می زنیم تا طعم خامی زرد چوبه گرفته شود و با کل پیازها مخلوط گردد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم نخود و لوبیا چیتی که پخته شده را از درون قابلمه خارج می کنیم و به محتویات درون ماهیتابه اضافه می کنیم و با پیاز داغ و زردچوبه ای که از قبل آماده کرده بودیم مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا حبوبات نیز کمی تفت داده بشود.

مرحله ششم

در این مرحله می بایست قابلمه را از آب پر کنید و عدس ها را به درون آن اضافه کنید و شعله گاز را روشن کرده و درب قابلمه را ببندید و به آن زمان دهید تا عدس ها نیز به صورت کامل پخته و نرم بشود. برای پخته شدن عدس حدوداً یک ساعت زمان کافی است.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم پس از پخته شدن عدسی ها، آنها را در یک قابلمه بزرگ تر ریخته و آبی که در آن عدس و نخودها پخته شده را نیز به درون قابلمه اضافه می کنیم و به اندازه که می ‌خواهیم قابلمه را پر از آب می کنیم.

محتویات درون ماهیتابه که شامل نخود، لوبیا چیتی و پیاز داغ بوده را نیز به درون قابلمه اضافه کرده و زیر شعله گاز را روشن می کنیم و سبزی آش را نیز به درون قابلمه اضافه می کنیم. در این مرحله نباید درب قابلمه را ببندیم زیرا با بستن درب قابلمه سبزی آش تیره و بسیار بد رنگ می شود.

بعد از اینکه سبزی آش به صورت کامل پخته شد، به آن رشته آش را نیز اضافه می کنیم و بیست دقیقه ای زمان می دهیم تا رشته ها نیز پخته شود. آنگاه کشک را به محتویات درون قابلمه اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا به صورت کامل مخلوط شود.

پس از اضافه کردن رشته و کشک نوبت به اندازه کردن نمک می شود چون اگر قبل از اضافه کردن رشته و کشک به آش نمک بزنیم قطعا آش شور خواهد شد.

مرحله هشتم

در مرحله آخر در یک ماهیتابه روغن ریخته و سیر ها را شسته و به کمک چاقو ریز می کنیم و درون ماهیتابه تفت می دهیم. سپس به درون سیر تفت داده شده نعنا خشک و مقداری پیاز داغی که از قبل تهیه کردیم را اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم.

باید توجه نماییم که عده ای سیر و نعنا داغ را به درون آش می ریزند و مابقی آن را برای تزیین نگه می دارند و عده ای هم کل سیر داغ و نعنا داغ را برای تزیین روی آش نگه می‌دارند.

در این مرحله زیر قابلمه را خاموش می کنیم و آش را درون کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن را به کمک نعنا، سیر و پیاز داغی که تهیه کرده بودیم تزیین می کنیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه آش رشته در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه آش رشته

در تهیه آش رشته نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه آش رشته به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت آش رشته تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • سبزی آش رشته شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج می شود. لازم به ذکر است در فصولی که اسفناج موجود نیست می توان به جای آن از برگ چغندر برای تهیه آش رشته استفاده نمود.
  • بهتر است نخود و لوبیا چیتی را از یک شب قبل از تهیه آش رشته درون آب خیس کنیم تا نفخ آن گرفته شود و بهتر و راحت تر پخته شود.
  • اگر مقدار پیاز داغ و سیر داغ بیشترباشد آش رشته خوشمزه تر می شود.
  • اگر مقدار اسفناج در آش رشته بیشتر باشد آش رشته لعاب بیشتری خواهد داد.
  • اگر نعناع خشک را زیاد از حد در روغن تفت بدهید طعم تلخی به خود می گیرد.
  • بهتر است قبل از اضافه کردن کشک به آش رشته آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و بعد به آش رشته اضافه نمایید در غیر این صورت اگر دمای کشک پایین تر از آش رشته باشد باعث می‌شود که کشک به صورت بریده بریده شود.
  • اگر قابلمه تهیه آش رشته ظرفیت لازم را نداشته باشه رشته‌ها به هم می چسبند.
  • اگر می خواهید آش رشته لعاب دار شود می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را درون مقداری آب حل کنید و درون آش رشته در حال جوشیدن بریزید.
  • تصاویر از پیج خوب lidazfr گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش کلم ارومیه (یرتخلی) 6 نفره

خواص آش رشته

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود.

در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد. غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد.

رشته 01
خواص آش رشته

در ادامه این مطلب به برخی از خواص آش رشته اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه آش رشته مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود نخود، لوبیا چیتی، عدس، سبزی، کشک، سیر و زردچوبه موجود در آش رشته می باشد.

  • با بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی بدن نقش موثری در جلوگیری از بروز سرماخوردگی ایفا می کند.
  • به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا در آش رشته باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.
  • در پیشگیری از عفونت دهان و پوسیدگی دندان ها موثر می باشد.
  • سیر موجود در آش رشته اصولا در کاهش اثرات آلرژی موثر می باشد.
  • به درمان و کاهش اثرات پوستی از قبیل اگزما کمک می کند.
  • کمک به افزایش رشد مو و جلوگیری از شوره سر می کند.
  • کربوهیدرات های موجود در نخود آش رشته باعث افزایش قند خون نمی شود.​

سخن پایانی

در این مطلب بهترین و کاملترین روش را در طرز تهیه آش رشته برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این طرز تهیه آن را بیاموزید و عینا مطابق با روش سنتی و اصیل آن را طبخ نمایید. سعی شده بهترین و کاربردی ترین نکات را نیز در کنار آش رشته بیان نماییم.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را نظیر همین طرز تهیه آش برایتان قرار داده است. شما می توانید از این آموزش ها لذت ببرید و آنان را برای عزیزانتان در منزل طبخ کنید.

یکی از بهترین آش ها طرز تهیه آش شله قلمکار عالی اصفهان برای 10 نفر می باشد که آموزش آن را بصورت کامل برایتان قرار داده ایم.

آش ها از مواد اولیه تازه تشکیل می شوند. سبزیجات بکار رفته در آش ترخینه نیز حتما می بایست تازه بوده و بهتر است ارگانیک نیز باشد. البته درباره سبزیجات مطالب مختلفی ارایه کرده ایم. شما عزیزان می توانید این مقالات را مطالعه کرده و از برچسب ها نیز استفاده نمایید.

نکته مهم در طرز تهیه آش رشته این است که شما بتوانید بهترین کیفیت را برای میهمانان خود تهیه نمایید.

حتما طرز تهیه انواع آش (بهمراه بسیاری از آش های محلی) و طرز تهیه انواع فینگر فود و طرز تهیه انواع غذاهای محلی را مطالعه نمایید. دنیایی از طرز تهیه انواع غذا را در اینجا مطالعه خواهید کرد. به شما پیشنهاد می دهیم آموزش انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) را نیز مطالعه کنید.

لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم فراموش نشود. مطالب کامل غذاهای ایرانی را اینجا مطالعه خواهید کرد. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه آش رشته مجلسی ساده 5 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
رشته 03

آموزش طرز تهیه آش رشته مجلسی ساده خوشمزه با بهترین روش آش نذری آش رشته تهرانی سبزی آش خواص اش رشته طرز تهیه اش رشته ساده با بهترین و کاربردی ترین دستور تهیه

نوع: آش

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: آش رشته

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 140

زمان آماده سازی: PT1H20M

زمان پخت و پز: PT1H20M

زمان کل: PT3H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • نخود: ۱ پیمانه
  • لوبیا چیتی: 1 پیمانه
  • عدس: 1 پیمانه
  • سبزی آشی: ۵۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ: ۲ عدد
  • نعنا خشک: ۲ قاشق غذا خوری
  • کشک: به اندازه کافی
  • رشته آش: به اندازه کافی
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • نمک: به اندازه کافی
  • فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • زرد چوبه: به اندازه کافی

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه آش رشته را به بهترین صورت و کاربردی ترین روش ها برایتان آموزش داده ایم. شما می توانید این آموزش را مطالعه کرده و طرز تهیه آش رشته را بیاموزید. امیدواریم این آش خوشمزه را برای عزیزانتان طبخ نمایید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *