سبد خرید
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی آسان ساده 4 نفره

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی آسان ساده 4 نفره

در اینجا طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و خوراک لوبیا چیتی را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید.

معرفی خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی یا همان لوبیا گرم معروف یکی از غذاهای پرطرفدار نزد ایرانیان و به ویژه ساکنین شهر های شمالی و شمال غربی کشور است. این غذا ترکیبی از لوبیای آب پز، رب گوجه فرنگی، پیاز سرخ کرده و در برخی موارد و طبق ذائقه مصرف کنندگان همراه با سیب زمینی و قارچ است.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

برخی افراد و در برخی مناطق به ویژه در شهر های شمالی،  از خوراک لوبیا چیتی همانند عدسی و حلیم، در وعده صبحانه استفاده می شود. میزان محبوبیت این غذای خوشمزه به حدی است که حتی به صورت کنسرو های آماده در فروشگاه ها به فروش می رسد. اما تهیه آن در منزل هم مقرون به صرفه تر بوده و هم از نظر بهداشتی مطمئن تر خواهد بود.

خوراک لوبیا چیتی به عنوان یک غذای گرم، مقوی و مغذی، به ویژه در فصول سرد سال توسط اعضای خانواده بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به ویژه کودکان  علاقه بسیار زیادی به این غذا دارند. وجود مقادیر بالای ویتامین و پروتئین در خوراک لوبیا چیتی باعث شده است تا این خوراکی جایگزین مناسبی برای گوشت معرفی شود.

تاریخچه خوراک لوبیا چیتی

لوبیا چیتی برای اولین بار در آمریکای جنوبی و در کشور پرو کشف شد. از آنجا که انواع لوبیا به صورت وحشی و خودرو در مناطق مختلفی از آسیا و اروپا رشد می کرده اند، احتمالا یکی از قدیمی ترین حبوبات مورد استفاده بشر به عنوان ماده غذایی بوده است. اما در مورد لوبیا چیتی کمی داستان متفاوت تر است.

حدود 20 هزار سال پیش، زمانی که مهاجران برای اولین بار وارد آمریکای جنوبی شدند، این نوع لوبیا را کشف کرده و شروع به استفاده از آن به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه غذاهای خود نمودند. بر اساس تاریخ مردم آمریکای جنوبی، از حدود 5 هزار سال پیش کشت این لوبیا را در مزارع خود آغاز کردند.

لوبیا چیتی 02
تاریخچه خوراک لوبیا چیتی

در قرن پانزدهم و پس از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب، لوبیا چیتی به عنوان کشفی جدید وارد اروپا و کشورهای اروپایی شد. این کشف تازه خیلی زود جایگاه ویژه ای در میان اروپاییان و به ویژه اهالی کشورهای اروپای غربی پیدا کرد. امروزه بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان لوبیا چیتی  کشورهای هند، چین، اندونزی، برزیل و ایالات متحده آمریکا هستند.

در مورد زمان و تاریخ ورود لوبیا چیتی به ایران اطلاعی در دسترس نیست اما با توجه به پیشینه تاریخی درخشان کشاورزی در ایران، به احتمال زیاد لوبیا چیتی هم یکی از محصولاتی بوده است که توسط کشاورزان کشت می شده است. امروزه استان های گیلان، زنجان، آذربایجان شرقی، لرستان و مرکزی قطب تولید لوبیا چیتی در ایران هستند.

جدول زمانبندی تهیه خوراک لوبیا چیتی

زمان آماده سازی 24 ساعت
زمان پخت 60 دقیقه
زمان اضافی 30 دقیقه
مجموع زمان یک روز و نیم
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو پرس یک نفره

مواد اولیه برای تهیه خوراک لوبیا چیتی (با قارچ و سیب زمینی)

  • لوبیا چیتی : 2 لیوان
  • قارچ : 6 عدد بزرگ
  • پیاز : 1 عدد بزرگ
  • سیر : 2 حبه
  • سیب زمینی : 1 عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی : 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه : به مقدار لازم
  • روغن و آب : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله اول

به طور کلی حبوبات نفاخ هستند. خوراک لوبیا چیتی نیز از این امر مستثنی نبوده و بسیاری از افراد به دلیل نفاخ بودن این ماده غذایی مفید از خوردن آن امتناع می کنند. برای کاهش نفخ لوبیا، لوبیا ها را در ظرفی بزرگ ریخته و روی آن آب بریزید.

آموزش مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی
آموزش مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

اجازه دهید تا لوبیا به مدت 24 ساعت در آب خیس بخورد  و در طی این 24 ساعت، دو الی سه بار آب ظرف را عوض کنید تا نفخ لوبیا به طور کامل گرفته شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش شولی یزدی خانگی برای 6 نفر

مرحله دوم

پیاز را پوست گرفته، بشویید و روی تخته آشپز خانه به صورت نگینی خورد کنید و در ظرفی بریزید. سیر ها را هم پوست گرفته و رنده کنید و در ظرفی جداگانه بریزید.

مرحله سوم

درون یک  قابلمه کمی روغن بریزید و روی اجاق قرار دهید. شعله اجاق را روشن کرده و روی حرارت متوسط بگذارید. پیاز ها را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم کاملا شیشه ای و سبک شوند. پس از اینکه  پیازها شیشه ای سیر رنده شده ( یا خورد شده) را  به همراه نمک، فلفل .و زرد چوبه،  درون قابلمه ریخته و به مدت یک دقیقه تفت دهید.

مرحله چهارم

گوجه را پس از شستن، رنده کنید و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید نا گوجه فرنگی کاملا همراه با مواد بجوشد و آب آن به طور کامل تبخیر شود. پس از اینکه آب گوجه کاملا گرفته شد، رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید و کاملا با مواد مخلوط نمایید. مواد درون قابلمه را تفت دهید تا رب به طور کامل سرخ شود.

مرحله پنجم

لوبیا را آبکش کرده و درون قابلمه بریزید. لوبیا را با مواد درون قابلمه مخلوط کرده و کمی تفت دهید. 2 لیوان آب جوش به مواد درون قابلمه اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید در این مرحله  کمی عصاره گوشت به مواد اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد درون قابلمه حدود یک ساعت با شعله ملایم بپزند.

مرحله ششم

در فاصله پختن لوبیا ها، سیب زمینی را بشویید. پوست آن را بگیرید و به صورت حبه ای خورد کنید.  سیب زمینی های خورد شده را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود. سیب زمینی ها را درون آبکش بریزید و سپس با استفاده از یک دستمال نخی، آنها را کاملا خشک کنید.

مرحله هفتم

درون یک  ماهیتابه کمی روغن بریزید و ماهیتابه را روی اجاق قرار دهید. سیب زمینی ها را دورن روغم بریزید و تفت دهید. زمانی که سیب زمینی ها کاملا سرخ شد آن ها را از روغن خارج کرده و درون ظرف دیگری بریزید.

مرحله هشتم

در فاصله سرخ شدن سیب زمینی ها، قارچ ها را شسته و پس از خشک کردن خورد کنید. قارچ ها را هم می توانید به صورت ورقه ای خورد کنید و هم به صورت حبه ای. برای اینکه قارچ ها سیاه نشوند دو قاشق غذاخوری آبلیمو به آنها  اضافه کنید و کنار بگذارید.

مرحله نهم

پس از اینکه سیب زمینی ها را از روغن خارج کردید، شعله اجاق را کمی بیشتر کنید و اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود. قارچ ها را درون روغن ریخته و با حرارت بالا سرخ کنید. اگر شعلع اجاق کم باشد قارچ ها آب انداخته و سرخ نمی شوند. قارج ها را کامل سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله دهم

زمانی که یک ساعت از پخت لوبیا ها گذشت، سیب زمینی و قارچ سرخ شده را داخل قابلمه بریزید تا همراه با لوبیا بجوشند. سیب زمینی باعث لعاب دار شدن خوراک لوبیا می شود اما اگر دوست داشتید لعاب غذایتان بیشتر شود، می توانید از آرد گندم استفاده کنید.

مرحله یازدهم

به این منظور یک قاشق غذا خوری آرد گندم را درون کمی روغن روی شعله ملایم تفت دهید. زمانی که آرد سرخ شد و خامی آن گرفته شد آن را داخل  قابلمه بریزید و هم بزنید تا گلوله های آرد کاملا از هم باز شوند. اجازه دهید تا لوبیا به همراه آرد کمی بجوشد تا کاملا لعاب دار شود. لوبیا پخته شده را در ظرف مناسب ریخته و به همراه نان سرو کنید.

نکات مهم در تهیه شیرینی نان برنجی

  • اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا ندارید، لوبیا را همراه با آب درون ظرفی ریخته و یک عدد خیار روی آن قرار دهید تا نفخ لوبیا ها گرفته شود.
  • مدت زمان پخت لوبیاها بستگی به نوع لوبیا چیتی مورد استفاده شما دارد. برخی لوبیاها دیر پزند و بعضی ها زود پز تر.
  • اگر زمان کافی برای پختن لوبیا ندارید می توانید ابتدا لوبیا ها را درون زودپز نیم پز کنید و سپس در ادامه مراحل پخت، لوبیا را درون قابلمه بریزید.
  • اضافه کردن سیب زمینی و قارج به لوبیا کاملا سلیقه ای است.
  • اضافه کردن زرد چوبه و رب گوجه فرنگی بیشتر از مقدار مورد نیاز باعث تیره رنگ شدن خوراک لوبیا چیتی شما خواهد شد.
  • بسته به ذائقه خود می توانید کمی گلپر داخل خوراک لوبیا بریزید.
  • به جای سیب زمینی سرخ کرده می توانید از پوره سیب زمینی داخل خوراک لوبیا چیتی استفاده کنید.
  • خوراک لوبیا چیتی در کل غذایی بدون گوشت است اما در برخی مناطق از کوفته قلقلی داخل آن استفاده می کنند.
  • برای خوش طعم شدن خوراک لوبیا چیتی می توانید کمی عصاره گوشت به مواد اضافه کنید.
  • برای تهیه خوراک لوبیا، سعی کنید از لوبیا چیتی درجه یک استفاده کنید. لوبیا چیتی درجه یک رنگی شفاف دارد.
  • اضافه کردن مقداری دارچین و سماق کمی قبل از سرو خوراک لوبیا عطر و طعم دلنشینی به خوراک لوبیا چیتی می بخشد.
  • اگر دوست دارید خوراک لوبیا چیتی شما طعمی شبیه به خوراک لوبیای کنسروی داشته باشد در مراحل آخری پخت کمی سرکه و دارچین به آن اضافه کنید.
  • می توانید پیاز داغ و رب را در اواخر مراحل پخت لوبیا به غذا اضافه کنید.
  • خوراک لوبیا چیتی یک غذای کاملا رژیمی است اما اگر تمایل دارید این غذا را رزیمی تر تهیه کنید می توانید به جای روغن مایع از روغن زیتون استفاده کنید.
  • برای لعاب دار شدن خوراک لوبیا چیتی می توانید از جو استفاده کنید. به این ترتیب که به ازای هر یک لیوان (لیوان دسته دار فرانسوی) لوبیا چیتی، نصف لیوان جو را از همان ابتدای پخت به همراه لوبیا داخل قابلمه بریزید.
حتما بخوانید
طرز تهیه اشکنه اسفناج خوشمزه تهرانی برای 4 نفر

خواص خوراک لوبیا چیتی

  • خوراک لوبیا چیتی هم همانند سایر لوبیا ها یک ماده غذایی غنی از پروتئین، ویتامین و فیبر است.
  • مقدار درصد چربی بسیار پایینی دارد در نتیجه میتوان با خیال راحت آن را در برنامه غذایی هفتگی گنجاند.
  • مقادیر بالای فیبر در لوبیا چیتی برای سیستم گوارشی بسیار مفید بوده و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.
  • میزان پروتئین موجود در خوراک لوبیا چیتی به اندازه ای است ککه به سادگی می توان آنرا جایگزین گوشت قرمز دانست.
  • وجود فیبرهای نامحلول در خوراک لوبیا چیتی آنرا به دارویی برای از بین بردن یبوست تبدیل کرده است.
  • همچنین مقادیر بالای فیبر در خوراک لوبیا چیتی باعث کاهش کلسترول، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و نتظیم قند خون می گردد.
  • وجود پتاسیم درخوراک لوبیا چیتی باعث کمک به تقویت ریشه موها شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • خوراک لوبیا چیتی به دلیل دارا بودن اسید فولیک، برای خانم های باردار بسیار مناسب بوده و از بروز نواقص سیستم عصبی در جنین پیشگیری می کند.

سخن پایانی در طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

امیدواریم از آموزش خوراک لوبیا چیتی  راضی بوده باشید. با مطالعه این رسپی شما به راحتی می توانید یک خوراک لوبیا چیتی را تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با حبوبات را مطالعه کنید.

سخن پایانی در طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی
سخن پایانی در طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

طرز تهیه انواع غذای بیماران و طرز تهیه انواع غذاهای ملل و طرز تهیه انواع خوراک نیز بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی آسان ساده 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
لوبیا چیتی 01

آموزش طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی ساده مجلسی خوشمزه خوراک لوبیا چیتی با قلم پخت لوبیاچیتی با گندم لوبیا چیتی با سیب زمینی خوراک لوبیا چیتی خوشمزه لوبیای چیتی قارچ

نوع: خوراک

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: لوبیا چیتی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 110

زمان آماده سازی: PT1H00M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • لوبیا چیتی : 2 لیوان
  • قارچ : 6 عدد بزرگ
  • پیاز : 1 عدد بزرگ
  • سیر : 2 حبه
  • سیب زمینی : 1 عدد بزرگ
  • گوجه فرنگی : 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه : به مقدار لازم
  • مقدار

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی ساده را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و خوراک لوبیا چیتی را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *