سبد خرید
طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه فوری 4 نفره

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه فوری 4 نفره

در این مطلب تلاش داریم که طرز تهیه کباب تابه ای را با بهترین و ساده ترین روش به شما عزیزان آموزش دهیم. برای پخت بهترین کباب تابه ای باید توجه داشته باشید که استفاده از مواد اولیه مرغوب و ‍یروی از طرز تهیه کباب تابه ای به صورت گام به گام رمز موفقیت شماست. با ما همراه باشید.

معرفی کباب تابه ای

به جرات می توان گفت در ایران کمتر کسی است که طرفدار کباب نباشد. از خوشمزه ترین انواع کباب های ایرانی، کباب تابه ای است که یکی از انواع کباب های کوبیده می باشد و همانطور که از نامش پیداست در ماهیتابه سرخ می شود. طرز تهیه کباب تابه ای بر خلاف تصور بسیار ساده و سریع می باشد. کباب تابه ای علاوه بر طعم لذیذ و خوشمزه، بسیار سالم و مقوی است و شما می توانید آن را به راحتی داخل منزل آماده کنید. کباب تابه ای را معمولا همراه برنج یا نان به عنوان یک وعده غذایی کامل سرور می کند.

طرز تهیه کباب تابه ای و معرفی کباب تابه ای
طرز تهیه کباب تابه ای و معرفی کباب تابه ای

شما می توانید طبق سلیقه خود کباب تابه ای را به صورت آبدار همراه با سس گوجه فرنگی مخصوص آماده کنید و یا اینکه آن را به صورت ساده سرخ کنید. طعم و ظاهر بی نظیر این غذا باعث شده است که کباب تابه ای تبدیل به یک گزینه عالی به عنوان وعده شام یا ناهار برای مهمانی ها و مراسمات شما باشد. شما می توانید برای اجرای طرز تهیه کباب تابه ای به سادگی بر روی فر، گاز و یا حتی داخل مایکروفر بپزید. با میزان مواد گفته شده در زیر شما می توانید برای چهار نفر کباب تابه ای تهیه کنید در صورت نیاز می‌ توانید مقدار مواد را کمتر یا بیشتر کنید.

تاریخچه کباب تابه ای

کباب تابه ای از غذاهای سنتی و قدیمی ایران است که در هر شهر به روش های مختلفی طبخ می شود. به عنوان مثال در شهر اراک، کباب تابه ای را در دیگ یا قابلمه می پزند و به آن کباب دیگی می گویند که در بین کودکان و بزرگسالان طرفداران بسیاری دارد. کباب تابه ای در حقیقت همان کباب کوبیده است که به جای این که آن را به سیخ بکشند و روی زغال کباب کنند، مواد آن را داخل یک تابه همراه با کمی روغن و گوجه سرخ می کنند. طبق کتاب تاریخ زمان قاجار، پای کباب را ناصرالدین شاه به ایران باز کرده است.

به این صورت که آشپزهای آن زمان، به دستور ناصرالدین شاه نوعی غذای قفقازی می پختند و به مرور زمان کمی دستور پخت آن را تغییر دادند، که به همین صورت آن غذا کباب نام گرفت. البته باید اشاره کرد که در کشور بلغارستان نوعی کباب تابه ای درست می شود که به آن کبابچه می گویند.

کبابچه معمولاً با فلفل سیاه و زیره طعم دار می شود و در بلغارستان این غذا را همراه با سیب زمینی سرخ کرده، پنیر بلغاری و نوشیدنی‌ های سرد مانند دوغ یا نوشابه سرو می کنند. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

جدول زمانبندی در طرز تهیه کباب تابه ای

زمان آماده سازی 15
زمان پخت 30
زمان اضافی 60
مجموع زمان 105
تعداد سرو 4
مقدار سرو 16 عدد

مواد اولیه در طرز تهیه کباب تابه ای

  • 500 گرم گوشت چرخ کرده
  • 25 گرم کره
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 3 عدد گوجه فرنگی
  • 1 عدد لیمو ترش تازه
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • 2/1 قاشق چای خوری فلفل سیاه
  • 2/1 قاشق چای خوری پاپریکا
  • 5/1 قاشق چای خوری سماق
  • 3/1 قاشق چای خوری فلفل قرمز
  • 2/1 قاشق چای خوری زردچوبه
  • نمک به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه کباب تابه ای

مرحله اول

در مرحله نخست از طرز تهیه کباب تابه ای ابتدا پیاز را را شسته و پوست آن را بگیرید. سپس آن را با ریزترین قسمت رنده، رنده بزنید. یک کاسه مناسب انتخاب کرده و روی آن صافی قرار دهید. پیازهای رنده شده را به صافی اضافه کرده و با کمک یک قاشق یا دست فشار دهید تا آب پیاز کاملاً گرفته شود. سپس آب پیاز و خود پیاز را را در دو ظرف جداگانه نگهداری کنید.

مرحله دوم

در دومین گام طرز تهیه کباب تابه ای یک ظرف دیگر انتخاب کرده و گوشت ها را همراه با پیاز هایی که آب آن ها را گرفته اید، به ظرف اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه ماکارونی مجلسی خوشمزه 5 نفره
آموزش مراحل در طرز تهیه کباب تابه ای
آموزش مراحل در طرز تهیه کباب تابه ای

با کمک دست شروع به ورز دادن گوشت ها با پیاز کنید و زمانیکه گوشت کمی منسجم شد، فلفل سیاه، فلفل قرمز، سماق، زردچوبه و نمک را به ترکیب پیاز و گوشت بیفزایید. دوباره مواد را ورز دهید تا مواد کاملا یکدست شوند و در مرحله آخر زعفران دم کرده را به آن بیفزایید تا غذای شما عطر و رنگ فوق العاده ای بگیرد.

مرحله سوم

طرز تهیه کباب تابه ای  در مرحله سوم به این گونه است که اگر برای تهیه کباب زمان کافی داشتید، روی ظرف خود را با یک کیسه یا سلفون بپوشانید و آن را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا گوشت بهتر طعم بگیرد. سپس بعد از گذشت یک ساعت مایه کباب را از یخچال خارج کنید.

مرحله چهارم

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و کف آن را با کمی روغن چرب کنید. در اين مرحله از طرز تهیه کباب تابه ای گوشت را به صورت یکنواخت کف تابه پهن کنید، به صورتی که ضخامت آن به اندازه یک بند انگشت باشد.سپس با کمک یک کفگیر مناسب گوشت را به اندازه های دلخواه تقسیم کنید.

زمانی که که گوشت شروع به پختن کرد و آب انداخت، در تابه را گذاشته و اجازه دهید گوشت بر روی حرارت کم به آرامی بپزد. زمانی که یک سمت کباب ها خوب سرخ شد، آن را با کمک کفگیر برگردانده و اجازه دهید آن سمت دیگر نیز سرخ شود.

مرحله پنجم

در پنجمین مرحله از طرز تهیه کباب تابه ای یک تابه دیگر را روی حرارت قرار داده و به آن کره را اضافه کنید. زمانی که کره ذوب شد، رب گوجه فرنگی را به تابه افزوده و همراه با کره تفت دهید تا خامی آن گرفته شود.

یک سوم لیوان آب به تابه اضافه کرده و زمانی که آب جوش آمد، کمی زعفران دم کرده همراه آبلیمو، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید تا سس شما عطر و طعم عالی ای به خود بگیرد. گوجه ها را به صورت حلقه حلقه برش داده آن را همراه سس به تابه حاوی کباب اضافه کنید. صبر کنید تا سس کاملاً به خورد گوشت رود، سپس آن همراه با برنج یا نان سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کباب تابه ای

  • شما می توانید طبق سلیقه خود از ادویه کاری یا هر نوع ادویه دیگری که دوست دارید در طرز تهیه کباب تابه ای استفاده کنید.
  • می توانید به جای رب گوجه فرنگی از گوجه فرنگی پوره شده نیز استفاده کنید.
  • اضافه کردن سماق به غذا کاملاً دلبخواهی می باشد و شما می توانید آن را به مایه کباب اضافه کرده یا آن را بعد از پخت کباب ها، روی کباب ها بریزید.
  • شما می توانید به جای کره از روغن مایع نیز استفاده کنید. همچنین می توانید کره را قبل از اضافه کردن به ماهیتابه به روش بن ماری ذوب کنید.
  • افزودن پودر سیر می‌ تواند طعم دلنشینی به سس گوجه فرنگی شما بدهد.
  • در صورتی که هنگام برگرداندن کباب ها آب گوشت تمام شده بود، می‌ توانید کمی از آب پیازی که‌ نگه داشته اید را به آن اضافه کنید تا آن سمت دیگر هم به خوبی سرخ شود. در صورتی که آب پیاز را دور ریخته اید، می توانید کمی آب جوش به تابه اضافه کنید.
  • شما می‌ توانید هنگام سرخ شدن گوشت ها، کمی زعفران دم کرده دیگر را با کمک یک برس آشپزی یا قاشق روی گوشت ها بریزید تا رنگ آن ها بهتر شود.
  • کباب تابه ای را می توان با گوشت مرغ چرخ کرده یا گوشت بوقلمون نیز درست کرد.
  • شما می توانید به سس کبابتان پیاز رنده شده، روغن زیتون، پودر پاپریکا و دارچین اضافه کنید.
  • سعی کنید برای طرز تهیه کباب تابه ای از گوشت کم چرب استفاده کنید. زیرا اگر چربی گوشت بیش از حد باشد، اندازه کباب تابه ای در هنگام پخت تغییر می کند و کباب جمع می شود.
  • شما می توانید گوجه ها را حلقه حلقه کرده و به تنهایی روی کباب بگذارید و سس را کنار غذا سرو کنید.
  • اضافه کردن فلفل دلمه ای به این غذا می‌ تواند عطر و طعم خوبی به غدا ببخشد. به این صورت که فلفل ها را حلقه حلقه کرده و همراه کمی روغن تفت دهید و آن را در کنار کباب ها سرو کنید.
  • دقت داشته باشید که اگر شعله گاز شما زیاد باشد، کباب شما آب نمی اندازد. پس بهتر است کباب تابه ای را روی حرارت ملایم سرخ کنید تا به آرامی پخته شود و آب دارتر باشد.
  • در صورتی که زمان کافی برای پخت کباب ندارید، می توانید مرحله قرار دادن مایه کباب در یخچال را حذف کنید.
  • مزه دار کردن گوشت گوسفندی برای کباب یکی از مطالب بسیار خواندنی است که مطمئنا از آن استفاده خواهید کرد.

خواص در طرز تهیه کباب تابه ای

  • گوشت گوسفندی طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین فسفر کلسیم سلنیوم و ویتامین 1B است.
  • مصرف گوشت گوسفندی باعث مبارزه با سرطان و جلوگیری از ابتلا به آن، سلامت پوست، کاهش وزن، درمان کم خونی و جلوگیری از سکته مغزی می شود.
  • گوشت گوسفندی کالری بالایی دارد و پروتئین موجود در آن باعث تامین انرژی مورد نیاز شما در طول روز می شود و از خستگی و خواب آلودگی شما جلوگیری می کند.
  • مصرف کباب تابه ای به علت وجود پروتئین بالا، برای ورزشکران بسیار مفید است و نقش بسیار موثری در عضله سازی دارد.
  • پیاز موجود در کباب دارای املاح مفید و مواد معدنی بسیار زیادی می باشد که از جمله خواص آن می‌ توان به کاهش قند خون، کمک به سیستم گوارش، افزایش استحکام استخوان ها، درمان آلرژی های فصلی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، درمان گلو درد، مقابله با استرس و افسردگی، پایین آوردن تب، خوشبو کردن دهان و بهبود عملکرد قلب اشاره کرد.
  • گوشت گاو منبع پروتئین، روی و ویتامین B1 می باشد و طبع سردی دارد. روی موجود در گوشت گاو باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌ شود.
  • همچنین گوشت گاو باعث جلوگیری از سکته قلبی، مقابله با سرطان و کاهش کلسترول خون می شود.
  • مصرف گوشت گاو برای خانم های باردار به شدت توصیه می شود زیرا باعث رشد بهتر جنین و تقویت سیستم بدنی مادر می شود.
  • ویتامین 1B موجود در کباب تابه ای موجب تقویت پوست می‌ شود و از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین سلنیوم موجود در این کباب علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن باعث سلامتی پوست و سایر اندام‌ها هم می ‌شود.
  • برای درمان یبوست، بهتر است کباب تابه ای را همراه سبزیجات کبابی مانند گوجه فرنگی، قارچ و فلفل سبز یا فلفل دلمه ای میل کنید. این کار باعث افزایش فیبر دریافتی و بهبود عملکرد دستگاه گوارشتان می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه اورفا کباب ترکیه ای اصل 6 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه کباب تابه ای

همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه کباب تابه ای اصل را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه کباب تابه ای از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید. مواد اولیه تازه و مرغوب کیفیت کباب شما را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی در طرز تهیه کباب تابه ای
سخن پایانی در طرز تهیه کباب تابه ای

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

امیدواریم از طرز تهیه شیش کباب راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه     برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کباب تابه ای خوشمزه فوری 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
تابه ای 03

طرز تهیه کباب تابه ای دو نفره ساده خوشمزه ابدار مجلسی با سیب زمینی گوجه طرز تهیه کباب تابه ای دستور پخت کباب دیگی لذیذ با کباب تابه ای ترکیه کباب تابه ای گوشت

نوع: کباب

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه کباب تابه ای

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 400

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 500 گرم گوشت چرخ کرده
  • 25 گرم کره
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 3 عدد گوجه فرنگی
  • 1 عدد لیمو ترش تازه
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • 2/1 قاشق چای خوری فلفل سیاه
  • 2/1 قاشق چای خوری پاپریکا
  • 5/1 قاشق چای خوری سماق
  • 3/1 قاشق چای خوری فلفل قرمز
  • 2/1 قاشق چای خوری زردچوبه
  • نمک به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: در این مطلب تلاش داریم که طرز تهیه کباب تابه ای را با بهترین و ساده ترین روش به شما عزیزان آموزش دهیم. برای پخت بهترین کباب تابه ای باید توجه داشته باشید که استفاده از مواد اولیه مرغوب و ‍یروی از طرز تهیه کباب تابه ای به صورت گام به گام رمز موفقیت شماست. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *