سبد خرید
طرز تهیه پنیر با سرکه خوشمزه فوری 4 نفره

طرز تهیه پنیر با سرکه خوشمزه فوری 4 نفره

در اینجا طرز پنیر با سرکه خانگی برای 4 نفر را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و پنیر با سرکه را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید.

معرفی پنیر با سرکه

یکی از پر مصرف ترین و قدیمی ترین فراورده های لبنی در سراسر جهان، پنیر می‌ باشد که معمولا از شیر گاو، شیر شتر، شیر بز و یا شیر گوسفند تهیه می شود. پنیر در تمام کشورها معمولاً به عنوان صبحانه همراه با نان سرو می شود و سرشار از کلسیم، فسفر، چربی و پروتئین می باشد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

پنیر در هزاران نوع مختلف تولید می شود که اگر بخواهیم آن ها را گروه بندی کنیم، به چهار دسته پنیر خشک، پنیر نیمه خشک، پنیر نرم یا نیمه نرم و پنیر خیلی نرم تقسیم می شوند. از جمله پراستفاده ترین پنیر های دنیا می توان به پنیر پارمزان، پنیر چدار، پنیر فتا، پنیر موزارلا، پنیر ماسکارپونه و پنیر خامه ای اشاره کرد.

برخلاف تصور، درست کردن پنیر درخانه بسیار راحت می باشد و شما می توانید با حداقل مواد و کمترین هزینه یک پنیر فوق العاده خوشمزه تهیه کنید. مصرف پنیر به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد به تمام سنین توصیه می شود.

با سرکه 03
معرفی پنیر با سرکه

از جمله خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بروز دیابت، سرطان، پوکی استخوان، ریزش موی سر و میگرن اشاره کرد. در ادامه طرز تهیه یک پنیر لذیذ را خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

تاریخچه پنیر با سرکه

پنیر یکی از باستانی ترین مواد غذایی است که قدمت آن به دوره پیش از تاریخ یا همان دوره پیش از اختراع خط باز می‌ گردد. کسی نمی داند اولین پنیر را چه کسی و در کجا درست کرده است، بنابراین قدمت تهیه پنیر به اندازه قدمت دامداری می باشد و از زمانی که انسان شروع به دوشیدن شیر حیوانات اهلی کرد، پنیر نیز وجود داشته است.

در آن زمان این ماده غذایی در مصر، روم و یونان باستان یکی از محبوب ترین غذاها به شمار می رفته است. همچنین با وجود گذشت هزاران سال، این ماده غذایی تغییر چندانی نکرده است و تنها تفاوت پنیر فعلی با پنیر نیاکانمان در فرایند صنعتی شدن تولید آن می باشد.

تاریخچه پنیر با سرکه
تاریخچه پنیر با سرکه

مهم ترین تاریخچه ثبت شده از نخستین پنیر تولید شده، مربوط به حداقل ۱۰ هزار سال پیش می باشد که در منطقه ای از خاورمیانه یا آسیا، چوپانان از شکم خالی بز ها برای حمل شیر تازه استفاده می کردند، که همین کار باعث می شد آنزیم موجود در شکم خشک شده بز به همراه گرمای آفتاب باعث دلمه شدن شیر شده و در نتیجه، شیر تبدیل به شیر بسته شده یا همان مایع پنیر شود.

درنهایت با گذشت زمان و کسب تجربه از آزمون و خطاهای بسیار، انسان ها موفق به کشف راز تهیه پنیر شدند و پنیر های با کیفیت را مهمان سفره های خود کردند.

جدول زمانبندی طرز تهیه پنیر با سرکه

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 3 ساعت
مجموع زمان 3 ساعت و30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه پنیر با سرکه

  • 3 کیلوگرم شیر پرچرب
  • 9 قاشق غذاخوری سرکه
  • 2 قاشق غذاخوری نمک

آموزش مراحل در طرز تهیه پنیر با سرکه

مرحله اول

ابتدا یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و سپس شیر را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا شیر جوش بیاید، سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید شیر به آرامی به نقطه جوش برسد.  زمانی که شیر جوش آمد، به ازای هر یک کیلوگرم شیر، سه قاشق غذاخوری سرکه را ‌کم کم به قابلمه اضافه کنید.

با سرکه 02
آموزش مراحل در طرز تهیه پنیر با سرکه

شیر را هم بزنید تا با سرکه مخلوط شده و به حالت دلمه دلمه در بیاید. یک توری یا پارچه مناسب انتخاب کرده و شیرهای دلمه دلمه شده را با کمک یک ملاقه یا لیوان داخل آن بریزید. سپس پارچه را داخل یک صافی قرار داده و زیر آن یک کاسه مناسب بگذارید تا آب پنیر کاملا خارج شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه کال کباب شمالی گیلانی برای 5 نفر

مرحله دوم

زمانی که آب اضافه پنیر کامل خارج شد، پنیر را داخل یک ظرف دیگر قرار داده و با کمک یک قاشق به آن شکل بدهید. یک جسم سنگین را روی پنیر ها قرار دهید تا پنیر منسجم شده و تکه های آن به هم بچسبد. سپس آن را به مدت ۳ الی ۴ ساعت داخل یخچال قراردهید تا پنیر شما آماده شود.

مرحله سوم

کمی نمک به آب پنیر باقی مانده اضافه کنید و هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل شود. سپس زمانی که پنیر با سرکه شما آماده شد، پنیر را به اندازه های دلخواه برش زده و آب پنیر را روی آن ها بریزید و پنیر با سرکه خود را داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه پنیر با سرکه

  • آب پنیر باعث می شود که زمان نگهداری پنیر بیشتر شود و پنیر در طول زمان خشک نشود، پس حتما آن را نگه دارید و روی پنیر بریزید.
  • برای تهیه پنیر با سرکه خانگی بهتر از شیر تازه و پرچرب استفاده کنید.
  • شما می توانید به جای استفاده از سرکه، از ماست ترش یا مایه پنیر نیز استفاده کنید.
  • در صورتی که از مایه پنیر برای تهیه پنیر خانگی استفاده می‌ کنید، حتماً دقت داشته باشید که دمای شیر شما باید حدود ۴۰ درجه سانتی گراد باشد.
  • شما می توانید هنگامی که پنیر را داخل پارچه میریزید، طبق سلیقه خود انواع  طعم دهنده ها را مانند برگ گیاهان مختلف یا زیره به پنیر خود اضافه کنید.
  • دقت داشته باشید که هر چقدر جسم سنگین بیشتر روی پنیر بماند، پنیر شما خشک تر می‌شود و آب اضافی آن کاملاً خارج می گردد.
  • در صورتی که می خواهید پنیر با سرکه شما پر چرب تر باشد، بهتر است از شیر محلی استفاده کنید زیرا چربی بیشتری دارد.
  • اگر می خواهید پنیر با سرکه شما سوراخ سوراخ شود، باید آن را به مدت حداقل ۶ ساعت داخل یک پارچه آغشته به سرکه انگور قرار دهید.
  • در صورتی که شیر شما هنگام جوشیدن ته گرفته بود، به ازای هر یک لیتر شیر یک نوک قاشق چای خوری به آن نمک اضافه کنید.
  • میزان شور بودن پنیر با سرکه کاملاً بسته به ذائقه شما دارد و شما می توانید میزان نمک را کم یا زیاد کنید.
  • برای اینکه پنیر با سرکه شما خوشمزه تر شود، می توانید آن را به مدت چند ساعت داخل یک کاسه ماست قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که برای تهیه پنیربا سرکه، حتماً باید از سرکه سفید استفاده کنید‌. در غیر اینصورت پنیر شما خراب می شود.
  • در صورتیکه پنیر شما بعد از گذشت چند روز کمی خشک شد، می‌ توانید آن را داخل دوغ غلیظ قرار دهید تا دوباره به حالت اول باز گردد.

خواص پنیر

به صورت کلی پنیر با سرکه سرشار از ویتامین و خواص برای بدن است که از جمله خواص آن می توان به سلامت استخوان ها، پیشگیری از بیماری های قلبی، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، تقویت مو و ناخن، کاهش فشار خون، درمان بی خوابی، کاهش قند خون،  درمان درد قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود میگرنو بهداشت دندان و دهان اشاره کرد.

پنیر با سرکه یکی از منابع غنی پروتئین است، که به پروتئین موجود در پنیر کازین گفته می شود که شامل آمینو اسید های ضروری و قابل هضم برای بدن است. این پروتئین باعث کاهش فشار خون، عضله سازی و افزایش مواد معدنی در بدن می شود.

سلنیوم و ویتامین B موجود در پنیر با سرکه، دارای خاصیت ضد سرطان می‌ باشد و از ابتلا به انواع بیماری هابه خصوص سرطان جلوگیری می کند.

پنیر با سرکه به دلیل بوتیرات فراوانی که دارد باعث کنترل سطح انسولین در بدن می شود و بیماری دیابت را در افراد کنترل می کند‌.

کلسیم موجود در پنیر با سرکه باعث محکم شدن استخوان ها، سلامت ناخن ها و کاهش سردرد های ناشی از میگرن می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

پنیر با سرکه سرشار از چربی های مفید برای بدن است که این چربی ها باعث تامین انرژی مورد نیاز فرد در طول روز می شود. همچنین دمای بدن را کنترل کرده و به سلامت پوست و مو کمک می کند.

حتما بخوانید
طرز تهیه پلو چهمجه نقده مجلسی برای 5 نفر

پنیر با سرکه مقدار زیادی ریبوفلاوین در خود دارد که باعث درمان میگرن و کنترل سردرد های شدید می شود.

روی موجود در پنیر با سرکه باعث تولید هورمون در بدن فرد و بهبود سیستم ایمنی می شود و بدن را در برابر هر نوع بیماری ای مانند سرماخوردگی، تب، آنفلوآنزا و …  قوی می کند.

مصرف پنیر با سرکه به دلیل وجود انواع ویتامین ها، مواد معدنی، کلسیم و پروتئین، برای زنان باردار و مادران شیرده به شدت توصیه می شود.

کازئین موجود در پنیر با سرکه باعث کاهش فشار خون و در نتیجه جلوگیری از  بیماری‌ های قلبی در افراد می‌شود.

پنیر با سرکه به دلیل وجود چربی های طبیعی باعث افزایش وزن می شود. البته باید اشاره کرد که مصرف پنیرهای کم چرب و کم نمک به افرادی که می خواهند کاهش وزن داشته باشند توصیه می شود.

سخن پایانی در طرز تهیه پنیر با سرکه

امیدواریم از طرزتهیه پنیر با سرکه خانگی مطابق دستور بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید . نوش جانتان باشد. در اینجا طرز تهیه آش ماستی سبزوار مجلسی برای 6 نفر را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و آش ماستی را در منزل تهیه و از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

با یکی دیگر از آموزش های جذاب و ناب غذاهای محلی استان خراسان رضوی در خدمت شما عزیزان هستیم. طرز تهیه آش ماستی را به روش اصیل و سنتی آن برای شما آماده کرده ایم و بدون شک پس از مطالعه آن متوجه خواهید شد که تهیه و پخت این آش به سادگی امکان پذیر می باشد. آموزش ناب طرز تهیه آش لخشک مشهدی را از دست ندهید.

از این جهت پیشنهاد داریم تا با ما همراه باشید تا برای شما عزیزان آموزش طرز تهیه آش ماستی خراسانی را به شیوه ای مناسب و حرفه ای برایتان شرح دهیم. شما در این بخش از آموزش آشپزی با موارد جالب توجهی آشنا خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با غذاهای محلی، بخش طرز تهیه انواع غذاهای محلی را مطالعه فرمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این شیرینی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه پنیر با سرکه خوشمزه فوری 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
با سرکه 01

طرز تهیه پنیر با سرکه و نمک خانگی در منزل بهداشتی خوشمزه دستور تهیه پنیر با سرکه علت نبستن پنیر با سرکه طرز تهیه پنیر با سرکه و ماست پنیر با آبلیمو پنیر با ماست

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: پنیر با سرکه

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 125

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • 3 کیلوگرم شیر پرچرب
  • 9 قاشق غذاخوری سرکه
  • 2 قاشق غذاخوری نمک

راهنمای دستورالعمل: طرز پنیر با سرکه خانگی برای 4 نفر را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و پنیر با سرکه را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *