سبد خرید
طرز تهیه قطاب یزدی اصل مجلسی 10 نفره

طرز تهیه قطاب یزدی اصل مجلسی 10 نفره

طرز تهیه قطاب یزدی اصل خوشمزه 10 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این شیرینی خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

معرفی قطاب یزدی

قطاب یکی از شگفتی های قنادی اصیل ایرانی است که انواع یزدی و کرمانی آن بسیار معروف و محبوب هستند. این شیرینی از زمان های قدیم تا کنون، طرفدارهای زیادی داشته و به خصوص در ایام عید و جشن های مختلف، زینت بخش مجالس و دورهمی ها به شمار می رود.

این شیرینی خوشمزه که نسخه یزدی محبوبترین نوع آن است به در نوع عسلی و سنتی تهیه می گردد. در نوع عسلی این قطاب، برای شیرین کردن به جای پودر قند از عسل استفاده می کنند. برای تهیه مایه قطاب از پودر بادام استفاده می شود، در حالی که برای قطاب کرمان از پودر پسته یا گردو بهره می برند. قطاب آناناسی از خمیر لطیفی تهیه می گردد.

قبل از پخت این نوع قطاب، روی خمیر قالب زده شده زرده تخم مرغ مالیده می شود. به این ترتیب قطاب طلایی رنگی به دست می آید که به نام آناناسی معروف شده است. خواهر قطاب ایرانی، یعنی نوع روسی متفاوت ترین نوع قطاب است. در این نوع، خمیر قطاب را به صورت یکدست همراه پودر گردو تهیه می کنند و داخل آن مایه جداگانه قرار نمی دهند.

طرز تهیه قطاب یزدی در فر

به طور کلی قطاب شامل دو بخش لایه خارجی نانی و مایه شیرین داخلی است که آن را یا داخل فر می پزند و یا در روغن فراوان سرخ می کنند. قطاب به چهار نوع اصلی قطاب یزدی، کرمانی، آناناسی و روسی تقسیم می­شود. که ما در ادامه مطلب به توضیح محبوب ترین نوع آن یعنی قطاب یزدی خواهیم پرداخت. طرز تهیه با فر و یا نوع سرخ شده بصورت کامل در ادامه مطلب برای شما سروران گرامی توضیح داده شده است.

طرز تهیه قطاب یزدی با ماست

همانند بسیاری از شیرینی ها، یکی از اجزا تشکیل دهنده در طرز تهیه قطاب خوشمره شیر و یا ماست پر چرب است. شما عزیزان میتوانید از انواع شیر پاستوریزه و یا شیر چرخ نکرده استفاده کنید. در مواردی که حساسیت به گلوکوز دارید توصیه ما این است که از شیر یا ماست بدون گلوکز در تهیه قطاب بهره ببرید.

تاریخچه قطاب یزدی

از نکات جالب آشپزی ایرانی، توجه بسیار زیاد به اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف و ارتباط آنها با مزاج انسان است. طبع و فرهنگ مناطق گرمسیری کشور ایران، از جمله یزد و کرمان، به گونه­ای است که در فصل های سرد و مرطوب سال، طبخ خوراک ها و شیرینی های گرم مزاج بیشتر می گردد اما در ماه های گرم سال، انواع خوراکی ها و نوشیدنی های خنک مصرف می شوند. قطاب، سوغاتی مشهور و بسیار محبوب یزد، یکی از شیرینی های خوشمزه و گرم مزاج ایرانی است که به باور برخی، تاریخچه ابداع و تهیه آن به زمان قبل از اسلام و حدود دوران حکومت هخامنشیان مربوط می شود.

با این حال، طبق اسناد موجود می توانیم حدس بزنیم که پخت و مصرف انواع مختلف قطاب در ایران از سلسله قاجار به بعد جدی تر شده است. قطاب یزدی برای اولین بار در شیرینی پزی حاج خلیفه علی رهبر (تاسیس سال 1295) در یزد تهیه شد. امروزه در سراسر ایران، انواع مختلف قطاب تهیه و حتی به خارج از کشور صادر می­شود.

جدول زمان بندی تهیه قطاب یزدی

زمان آماده سازی 50 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 90 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر
مقدار سرو حدود 500 گرم

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی (برای 6 نفر)

مواد لازم برای خمیر قطاب یزدی:

  • آرد سفید: 2.5 پیمانه
  • روغن مایع یا کره ذوب شده: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر شکر: نصف پیمانه
  • شیر یا ماست شیرین پرچرب: 1 پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد متوسط
  • بیکینگ پودر: نصف قاشق غذاخوری

مواد لازم برای مواد میانی قطاب یزدی:

  • بادام یا گردوی آسیاب شده: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر قند: نصف پیمانه
  • پودر هل: نصف قاشق چای خوری
  • پودر پسته: 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب: دو قاشق غذاخوری
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری
  • دارچین (دلخواه): نصف قاشق چای خوری

آموزش مراحل تهیه قطاب یزدی

مرحله اول:

پودر شکر و روغن مایع را کاملاً مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. سپس ماست یا شیر را به آرامی اضافه کنید و مدام مخلوط کنید تا شکر گلوله نشود. تخم مرغ را اضافه کنید و یک دقیقه با همزن مواد را خوب هم بزنید. دو پیمانه از آرد الک شده را آهسته اضافه کنید و با یک لیسک یا قاشق بزرگ همراه مواد مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به دست بیاید. اگر مواد به دست می­چسبید، مقداری از آرد باقیمانده را اضافه کنید. سعی کنید خمیر را زیاد ورز ندهید. خمیر آماده شده را داخل یک ظرف دردار بگذارید و داخل یخچال قرار بدهید. خمیر باید یک ساعت استراحت کند تا آماده شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش دوغه وا کردی برای 7 نفر

مرحله دوم

در مدت استراحت خمیر، مواد میانی را آماده کنید. می­توانید در مایه میانی، از ترکیب پودر بادام و دارچین، پودر گردو یا پودر پسته و هل استفاده کنید. ترکیب مواد داخلی به ترجیح شما بستگی دارد.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1

برای تهیه پودر بادام می توانید از خلال بادام یا بادام درسته استفاده کنید. اگر بادام ها پوست داشته باشند، آنها را به مدت 15 دقیقه در آب در حال جوش قرار بدهید تا پوست به راحتی جدا شود. سپس بادام های پوست کنده را خشک و آسیاب کنید. همینطور می توانید با آسیاب نمودن خلال پسته، پودر پسته تهیه نمایید. دو قاشق غذاخوری گلاب به ترکیب مواد میانی اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس مواد را در ظرفی بریزید و روی آن را بپوشانید.

مرحله سوم

پس از یک ساعت استراحت، خمیر را از یخچال بیرون بیاورید. روی سطح صافی اندکی آرد بپاشید. روی خمیر یک نایلون فریزر تمیز بگذارید و آن را را با وردنه روی سطح آردپاشی شده پهن کنید. ضخامت لایه خمیر باید یکنواخت و حدود پنج میلی متر باشد. نایلون را بردارید و با قالب گرد قطر شش سانتیمتری یا دهانه لیوان، قطعات دایره شکل روی خمیر قالب بزنید. مراقب باشید زیاد خمیر را له یا دستکاری نکنید.

از مواد میانی قطاب به اندازه یک قاشق مربا خوری بردارید و وسط خمیر بگذارید. دو لبه خمیر را روی یکدیگر قرار بدهید. در این مرحله می­توانید لبه های خمیر را فشار داده و سپس با دو انگشت آنها را چین بدهید، یا با چنگال روی دو لبه فشار بیاورید تا به هم بچسبند و مواد از داخل آنها خارج نشود. همچنین می توانید خمیر را کف دست بگذارید، لبه های آن را در بالا جمع کنید و خمیر را به به شکل بقچه ای ببندید.

مرحله چهارم

قطاب ها را به مدت چند دقیقه در یخچال قرار بدهید تا خود را بگیرند. می توانید این شیرینی را در فر بپزید، یا داخل روغن سرخ کنید.

برای پخت در فر، کف سینی را با روغن جامد چرب کنید یا روی آن کاغذ روغنی بیندازید. سپس قطاب ها را روی سینی بچینید و به مدت 20 دقیقه در دمای 180 درجه سانتیگراد بپزید.

قطاب یزدی در فر
قطاب یزدی در فر

اگر می خواهید قطاب ها را سرخ کنید، ابتدا ماهیتابه عمیق یا قابلمه ای را روی حرارت ملایم قرار بدهید و داخل آن روغن جامد یا روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید. اجازه دهید روغن روی حرارت ملایم داغ شود. مقدار روغن باید به اندازه ای باشد که قطاب ها کاملاً داخل آن شناور شوند. پس از اینکه روغن داغ شد، قطاب ها را داخل آن بیندازید تا سرخ شوند.

مراقب باشید شیرینی ها حین سرخ شدن به یکدیگر نچسبند. بعد از دو تا سه دقیقه، آنها را برگردانید تا هر دو طرف خمیر سرخ و طلایی رنگ شود. قطاب های سرخ شده را از روغن بیرون بیاورید و روی حوله کاغذی یا توری فلزی بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. پس از اینکه کاملاً خنک شدند، روی آنها مقداری پودر قند الک کنید.

می توانید قطاب های خنک شده را با پودر یا خلال پسته و بادام و غنچه خشک گل تزیین و سرو کنید.

نکات مهم در تهیه قطاب یزدی

  • آرد را به تدریج اضافه کنید و مواد را هم بزنید. اگر بیش از مقدار لازم آرد اضافه کنید، خمیر خشک و سفت خواهد شد.
  • اگر از ماست استفاده می کنید، دقت کنید حتماً ماست شیرین باشد. ماست ترش طعم ناخوشایندی به خمیر می دهد.
  • در صورتی که در یک مرحله همه خمیر را قالب نزدید، بقیه آن را در ظرف دردار بگذارید و داخل یخچال قرار بدهید تا سفت نشود.
  • خمیر را زیاد ورز ندهید، چون به روغن می افتد و کیفیت آن پایین می آید. در نتیجه قطاب ها پف نمی کنند و خشک و سفت خواهند شد.
  • هنگام باز کردن خمیر مراقب باشید حباب در لایه خمیر ایجاد نشود. اگر حباب هوا در خمیر باقی بماند، هنگام سرخ شدن باعث ترک خوردن و باز شدن قطاب خواهد شد.
  • بیش از مقدار لازم به مواد گلاب اضافه نکنید، چون ممکن است قطاب ها ترک بخورند.
  • اجازه دهید قطاب ها کاملاً خنک شوند و بعد پودر قند اضافه کنید. پودر قند اگر روی قطاب های گرم الک شود، روغن جذب می کند و به شکل خمیری و چسبناک در می آید.
  • قطاب ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا داخل آنها نرم باقی بماند. حرارت زیاد باعث خشک و سفت شدن خمیر خواهد شد.
  • اگر حین سرخ شدن، روغن تیره شد توصیه می کنیم روغن را عوض کنید. روغن سوخته و تیره ممکن است طعم ناخوشایندی به شیرینی ها بدهد.

در صورت امکان، بهتر است هل و دارچین مورد استفاده در قطاب را در خانه آسیاب کنید. با این کار، عطر و طعم این ادویه ها حفظ می شود و رایحه مطبوعی به قطاب ها می دهد.

خواص قطاب یزدی

قطاب یزدی یکی از شیرینی های قدیمی و بسیار دلپذیر ایرانی است که در تمام دوران ها، طعم سنتی و زیبای فرهنگ ایرانی را در یادها حفظ کرده است. البته حتما بسیاری افراد با دیدن قطاب یزدی که بسیار اشتها برانگیز است به میزان کالری و چاق کنندگی آن فکر می کنند. برای  پاسخگویی به این سوالات، ابتدا باید مواد تشکیل دهنده قطاب یزدی را بررسی کنیم.

قطاب یزدی اصل مجلسی
قطاب یزدی اصل مجلسی

البته مواد غذایی بسیار مفیدی نیز در قطاب یزدی وجود دارند؛ مغز هایی از جمله بادام درختی، گردو و پسته و ادویه هایی مانند دارچین و هل فواید زیادی برای سلامتی به همراه می آورند.

حتما بخوانید
طرز تهیه وافل با نوتلا، اثر هنری خوشمزه

بادام درختی حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین E است که به دفع رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. به علاوه چربی­های غیراشباع موجود در بادام اثر مثبتی در کاهش میزان کلسترول بد خون (LDL) دارد.

گردو منبع خوبی از فسفر است. روغن های غیراشباع موجود در گردو از گرفتگی عروق جلوگیری می کنند و به این دلیل، برای سلامت قلب مفید هستند. مس، منیزیم و کلسیم موجود در گردو نیز به جلوگیری از پوکی استخوان و استحکام ریشه موهای سر کمک می کنند. ویتامین های مختلفی مانند گروه ب و ویتامین E نیز در ترکیبات بیوشیمیایی گردو موجود هستند که از پیری زودرس و ریزش موها جلوگیری می کنند.

مغز پسته سرشار از پتاسیم و اسیدهای چرب غیراشباع است. این آجیل بسیار مفید به کاهش کلسترول های بد خون کمک می کند، از ریزش مو جلوگیری می نماید و برای سلامت و استقامت لثه ها نیز بسیار مفید است. مصرف پسته برای کنترل دیابت اثر مثبت دارد. الیاف مغذی موجود در مغز پسته، عملکرد دستگاه گوارش و روده ها را تقویت نموده و از ابتلا به مشکلات هضم و دفع جلوگیری می نمایند.

دارچین ادویه ای خوش طعم با طبع گرم است که در تهیه انواع غذا، نوشیدنی و شیرینی به کار می رود. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارچین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مفید هستند. با مصرف دارچین، میزان کلسترول های بد خون نیز کنترل می شوند و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش خواهد یافت.

به علاوه ثابت شده است که مصرف دارچین فرایند هضم و تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش را آهسته می کند. به همین دلیل مقدار گلوکز آزاد شده در خون کاهش می یابد و احتمال بروز مقاومت نسبت به انسولین کمتر خواهد شد.​

طریقه مصرف قطاب یزدی

به طور کلی، برای تهیه این شیرینی از مواد پرکالری مانند روغن (یا کره)، پودر قند، تخم مرغ، مغز پسته، گردو یا بادام و آرد سفید استفاده می شود. به علاوه، قطاب هایی که به صورت سرخ کرده آماده می شوند نیز مقداری روغن اضافی جذب می کنند که کالری کلی آنها را افزایش می دهد.

سطح قطاب یزدی نیز با پودر قند پوشیده می شود که به خودی خود کالری زیادی دارد و در صورت عدم رعایت تعادل، ممکن است منجر به افزایش سطح قند خون و پوسیدگی دندان ها گردد. اگر قصد دارید وزن خود را کنترل کنید، پیشنهاد می کنیم در هر نوبت فقط یک عدد قطاب مصرف نمایید.

دو ادویه خوش رایحه مورد استفاده در قطاب یزدی، هل و دارچین هستند. هل سبز از اهمیت ویژه ای در فرهنگ و آشپزی ایرانی برخوردار است.

سخن پایانی در طرز تهیه قطاب یزدی اصل

اگر تصمیم به پخت این شیرینی خانگی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

سخن پایانی در طرز تهیه قطاب یزدی
سخن پایانی در طرز تهیه قطاب یزدی

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این شیرینی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه قطاب یزدی اصل مجلسی 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
03

طرز تهیه قطاب یزدی اصل خوشمزه 10 نفره را کاملا حرفه ای و می توانید این قطاب یزدی خوشمزه را آموخته دستور پخت و طرز تهیه قطاب یزدی مجلسی ناب خوشمزه یزدی ساده فوری

نوع: شیرینی

سبک آشپزی: سنتی یزدی ایرانی

کلمات کلیدی: قطاب یزدی

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 120

زمان آماده سازی: PT0H50M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد سفید: 2.5 پیمانه
  • روغن مایع یا کره ذوب شده: 3 قاشق غذاخوری
  • پودر شکر: نصف پیمانه
  • شیر یا ماست شیرین پرچرب: 1 پیمانه
  • تخم مرغ: 1 عدد متوسط
  • بیکینگ پودر: نصف قاشق غذاخوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه قطاب یزدی اصل خوشمزه 10 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این شیرینی خوشمزه را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *