سبد خرید
طرز تهیه کشمش پلو مجلسی 4 نفره

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی 4 نفره

در این مطلب آموزش طرز تهیه انواع مختلف کشمش پلو را برای شما عزیزان قرار داده ایم. امید ما این است که لحظات خوشی را در کنار خانواده و پس از تهیه کشمش پلو تجربه کنید.

طرز تهیه کشمش پلو

کشمش پلو یکی از انواع پلوهای خوشمزه و سنتی ایرانی است. این پلو از برنج به همراه کشمش پلویی تهیه می‎شود و طعمی شیرین دارد. اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، حتما کشمش پلو را امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید. کشمش پلو معمولا به همراه گوشت یا مرغ سرو می‌شود و انواع متفاوتی دارد.

دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه
دوره آموزش آنلاین تهیه انواع دلمه

در برخی موارد مرغ یا گوشت را به صورت کامل می‎‎پزند و در کنار کشمش پلو قرار می‌دهند. گاهی اوقات نیز از گوشت چرخ‌شده به صورت قلقلی یا مرغ ریش شده در کنار کشمش‎پلو استفاده می‎شود. کشمش پلو به همراه مرغ سرخ‌شده را می‌توانید به عنوان یک غذای مجلسی نیز تهیه کنید و در مهمانی‌ها بر روی سفره قرار دهید.

در این مقاله طرز تهیه کشمش پلو را آموزش داده و نکات لازم جهت خوشمزه‌تر شدن این غذا را نیز بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کشمش پلو

برنج یکی از رایج‌ترین مواد غذایی موجود در ایران است که در همه استان‌ها و شهرهای کشورمان استفاده می‌شود. مردم ایران برنج را حداقل در یکی از وعده‌های غذایی ناهار یا شام طبخ می‌کنند. این ماده از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته و به صورت‌های مختلف در ترکیب با خورشت یا به صورت جداگانه مصرف میشده است.

در کتب آشپزی و نوشته‌هایی که از دوران صفوی بر جای مانده است، نام پلو دیده می‌شود. نام‌هایی چون قراپلا، ساروپلا، ساوق‌پلا، بریان‌پلا، قاوق‌پلا و قبولی‌پلا که برای ما نا آشنا هستند. پلویی که امروزه در ایران طبخ می‌شود، به دوران قاجار برمی‌گردد.

تاریخچه کشمش پلو
تاریخچه کشمش پلو

اروپاییانی که در دوران قاجار به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌ها و یادداشت‌های خود نام پلو را عنوان کرده و گفته‌اند آشپزهای ایران برنج را با موادی چون گوشت، مرغ، سبزیجات، بنشن و … ترکیب می‎کنند و آن را به صورت غذایی خوشمزه درمی‌آورند.

کشمش پلو در مناطق مختلف ایران تهیه می‌شود، اما اصالت آن به شمال ایران و استان مازندران برمی‌گردد. مازندرانی‌ها کشمش پلو را اغلب با تکه‌های گوشت یا مرغ ریش شده تهیه می‌کنند و با کره و زعفران فراوان عطر و طعمی خاص به آن می‌دهند.

در برخی از شهرهای این استان، کشمش پلو به عنوان غذای نذری مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب در شب‎های محرم و صفر طبخ می‌شود. کشمش‌ پلوی نذری با گوشت یا مرغ ریش شده تهیه می‌شود، اما کشمش پلویی که در مهمانی‌ها و مجالس بر روی سفره قرار می‌گیرد، به همراه تکه‌های بزرگ گوشت یا مرغ سرخ شده سرو می‌گردد.

جدول زمانبندی کشمش پلو

زمان آماده سازی  10 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان 2 ساعت و 10 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه کشمش پلو

  • برنج:4 پیمانه
  • کشمش: 2 پیمانه
  • سینه یا ران مرغ :4 تکه
  • کره: 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه کشمش پلو

مرحله اول: خیس دادن برنج و کشمش

اولین مرحله برای پخت انواع پلو، خیس دادن برنج است. برنج را به خوبی بشویید و در یک ظرف بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود دو ساعت بماند تا خوب خیس بخورد. کشمش پلویی را نیز تمیز کنید و پس از شستن در ظرفی از آب گرم قرار دهید تا خیس بخورد و نرم شود.

مرحله دوم: آماده کردن مرغ

تکه‌های مرغ را به خوبی بشویید و به همراه پیاز، نمک و ادویه‌جات در یک قابلمه قرار دهید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. سپس مرغ‌ها را از قابلمه خارج کنید و در کره سرخ نمایید تا ظاهری زیباتر و طعمی بهتر پیدا کند. مرغ‌های سرخ شده را کنار بگذارید تا پلو دم بکشد و آماده شود.

مرحله سوم: دم کردن برنج

برنج خیس خورده را به همراه مقداری نمک و روغن در یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب برنج به جوش بیاید و مغز برنج نرم شود. برنج را آبکش کنید و در قابلمه بریزید تا دم بکشد.

مرحله چهارم: آماده کردن کشمش

کره را در ماهیتابه بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب شود. کشمش خیس خورده را در کره بریزید و کمی تفت دهید. کشمش در کره پف می‌کند و نرم می‌شود. مراقب باشید که کشمش را نسوزانید. کشمش سوخته شده سفت می‌شود و مزه تلخی پیدا می‌کند. در انتها زعفران دم کرده را به کشمش اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید.

حتما بخوانید
طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی اصل برای 4 نفر
پلو 03
آموزش مراحل تهیه کشمش پلو

پلوی آماده شده را در ظرف موردنظر بکشید و روی آن را با کشمش بپوشانید. مرغ‌های سرخ شده را در کنار آن قرار دهید و سرو نمایید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در برخی مناطق کشمش پلو را به همراه گوشت مرغ ریش شده، گوشت قرمز یا گوشت قلقلی سرو می‌کنند.

تهیه کشمش پلو با گوشت مرغ ریش شده

اگر دوست دارید گوشت مرغ را به صورت ریش شده استفاده کنید، یک سینه مرغ کافیست. سینه مرغ را پیاز، نمک و فلفل بپزید و سپس ریش ریش کنید. کمی پیاز داغ آماده کنید و مرغ ریش ریش شده را در آن تفت دهید. برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید مقداری زیره و دارچین نیز به آن اضافه کنید.

تهیه کشمش پلو با گوشت قرمز

اگر دوست دارید کشمش پلو را به همراه گوشت قرمز سرو می‌کنید، تکه‌های گوشت را در یک قابلمه بریزید و به همراه آب و ادویه‌جات بپزید.

تهیه کشمش پلو با گوشت قرمز
تهیه کشمش پلو با گوشت قرمز

در انتها گوشت را ریش ریش کرده و در پیازداغ تفت دهید و به همراه کشمش در کنار برنج سرو نمایید. می‌توانید گوشت‌ها را به صورت تکه‌ای نیز در کنار کشمش پلو قرار دهید.

تهیه کشمش پلو با گوشت قلقلی

تهیه کشمش پلو با گوشت قلقلی نیز طرفداران بسیاری دارد. برای درست کردن این غذا، گوشت چرخ کرده را یک پیاز رنده شده و ادویه‌جات ورز دهید و به صورت گلوله‌های کوچک درآورید. ماهیتابه را بر روی اجاق قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید و اجازه دهید کاملا داغ شود. گوشت قلقلی آماده شده را در روغن سرخ کنید و در کنار کشمش پلو سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه کشمش پلو

  • مقدار کشمش به سلیقه شما بستگی دارد. ذائقه خود را در نظر بگیرید و میزان کشمش را کم یا زیاد کنید.
  • اگر طعم ملس را می‌پسندید، می‌توانید از مقداری زرشک در کنار کشمش استفاده کنید. زرشک را به همراه کشمش در کره بریزید و تفت دهید.
  • کره و زعفران تاثیر بسیار زیادی بر روی عطر و طعم کشمش پلو دارند. پیشنهاد می‌کنیم از کره محلی استفاده کنید تا کشمش پلوی خوشمزه تری داشته باشید.
  • در برخی دستور‌العمل‌ها دیده می‌شود که برنج را آبکش می‌کنند و به همراه کشمش دم می‌دهند. برای این کار یک کفگیر برنج آبکش شده در قابلمه بریزید و کشمش تفت داده شده را بر روی آن بپاشید. این کار را به صورت لایه‌ای تا تمام شدن برنج انجام دهید.
  • در برخی نقاط کشورمان گوشت یا مرغ ریش شده را نیز لابلای پلو قرار می‌دهند. این کار شاید چندان مجلسی نباشد، اما کشمش پلوی خوشمزه‌ای را به شما می‌دهد.

خواص کشمش پلو

کشمش پلو از برنج و کشمش تهیه می‌شود. کشمش خشک‌شده‌ی میوه‌ی انگور است. انگور یک میوه مغذی است و خواص زیادی برای بدن دارد. این میوه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و مواد معدنی چون آهن، پتاسیم و کلسیم را نیز در خود جای داده است. کشمش فواید متعددی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مصرف کشمش باعث پایین آمدن سطح تری گلیسیرید بدن شده و از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در نتیجه کمک بسیاری به سلامت قلب می‌کند.
  • کشمش سیستم گوارشی بدن را تنظیم کرده و باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌گردد. دفع سموم بدن، رفع یبوست و درمان اسهال از دیگر خواص کشمش می‌باشد.
  • الئانولیک اسید از جمله مواد موجود در کشمش است. این ماده به بهداشت دهان و دندان کمک بسیاری کرده و از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی مراقبت می‌کند.
  • کشمش برای بیماران دیابتی نیز بسیار مفید است و به کنترل آن کمک می‌کند. مصرف کشمش میزان انسولین بدن را تنظیم کرده و از ترشح بیش از اندازه آن پس از صرف غذا جلوگیری می‌کند.
  • مصرف کشمش احساس سیری بیشتری به انسان می‌دهد و از پرخوری او جلوگیری می‌کند. از این رو، خوردن این ماده به افرادی که دارای رژیم غذایی هستند و دوست دارند اندامی متناسب داشته باشند، پیشنهاد می‎گردد.
  • سم‌زدایی کبد از دیگر خواص کشمش است که موجب حذف سموم می‌گردد. حذف سموم سلامتی کبد را به دنبال دارد و باعث شفاف‌تر شدن پوست می‌شود.
  • کشمش دارای فروکتوز و گلوکز می‌باشد. این مواد انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت روزانه را تامین می‌کنند.
  • کشمش کلسترول ندارد و باعث افزایش فشار خون یا قند نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت یک خوراکی بسیار سالم و مفید است.
  • اگر از فشار خون رنج می‌برید، حتما مصرف کشمش را در رژیم غذایی خود بگنجانید. کشمش باعث تنظیم فشار خون بدن می‌شود و جریان گردش خون را نیز راحت‌تر می‌کند.
  • کاتچین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که در کشمش وجود دارد. این ماده با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های سرطانی را کاهش می‌دهد.
  • کلسیم از جمله مواد معدنی بسیار مفید موجود در کشمش می‌باشد. این ماده از شکستن دندان‌ها و سایش مینای دندان جلوگیری کرده و باعث ایجاد بوی خوب دهان می‌گردد. علاوه بر این، کلسیم ماده‌ای مفید برای استخوان‌ها نیز محسوب می‌شود و از شکنندگی آن‌ها در سنین بالا پیشگیری می‎کند.
  • رسوراترول موجود در کشمش از التهاب پوستی و مرگ سلولی پیشگیری کرده و از این طریق احتمال بروز بیماری‌های مربوط به پوست و مو را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کشمش دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از ریزش مو جلوگیری می‎کنند و باعث تقویت آن می‎شوند.
  • مصرف کشمش در بهبود کیفیت خواب نیز بسیار موثر است و به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.
  • کشمش سرشار از آهن و مس بوده و ویتامین B کمپلکس را نیز در خود جای داده است. این مواد باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون می‌شوند و مشکلات ناشی از کم‌خونی را رفع می‌‌کنند. اگر دچار کم‌خونی هستید، حتما کشمش را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • فنول از دیگر ترکیبات موجود در کشمش است. این ترکیب از ورود رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری کرده و از سلول‌های پوستی در مقابل مشکلاتی چون چین‌وچروک، لکه‌ها و … محافظت می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش خاصیت ضدالتهابی دارند و برای درمان عفونت‌های بدن بسیار مفید می‌باشند.
  • کشمش دارای ترکیبی با نام فیتوکمیکال نیز می‌باشد. فیتوکمیکال‌های فنولی موجود در کشمش خاصیت ضد میکروبی دارند و از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری می‌کنند و در درمان تب نیز موثر هستند.
  • کشمش مقادیری از ویتامین A و کاروتنوئید را نیز در خود دارد. این مواد برای سلامتی چشم‌ها بسیار مفید بوده و از آسیب به آن جلوگیری می‌کنند.
  • پتاسیم یکی از مواد موجود در کشمش است. این ماده به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند و احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.
  • فیبر موجود در کشمش مانند یک ملین عمل می‌کند و از یبوست جلوگیری می‎نماید. این ماده مایعات طبیعی در بدن را جذب کرده و یبوست ایجاد شده را درمان می‌کند.
  • کشمش دارای یک آمینو اسید با نام آرژینین می‌باشد. آرژینین مسئول تقویت میل جنسی در بدن است و به بهبود سلامت جنسی و رفع مشکلات مربوط به آن کمک می‌کند. تقویت قوای جنسی و تحریک جنسی از دیگر خواص این آمینو اسید است که افزایش قدرت باروری را به دنبال دارد.
  • کشمش به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‎کند و از پوست در مقابل نور خورشید محافظت می‌نماید. اگر در طول روز مدت زیادی در آفتاب هستید، حتما از کشمش استفاده کنید تا پوستی سالم داشته باشید.
  • تصاویر از پیج های خوب ashpazi_arad2445 و shirazcook گرفته شده است.
حتما بخوانید
دستور پخت مقلوبه بادمجان و مرغ

سخن پایانی

طرز تهیه کشمش پلو را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین کشمش پلو را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک کشمش پلو مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره و مطاب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی همچنین طرز تهیه انواع کوفته ، بیش از 20 کوفته هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 01

آموزش طرز تهیه کشمش پلو مجلسی خوشمزه با کشمش پلو با گوشت قلقلی با مرغ ساده شیرازی با سیب زمینی با مرغ ریش ریش با عدش با گوشت چرخ کرده با لپه بدون گوشت فوری حرفه

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کشمش پلو

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 230

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT2H00M

زمان کل: PT2H10M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج:4 پیمانه
  • کشمش: 2 پیمانه
  • سینه یا ران مرغ :4 تکه
  • کره: 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه کشمش پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *