سبد خرید
طرز تهیه نرگسی خوشمزه ساده 4 نفره

طرز تهیه نرگسی خوشمزه ساده 4 نفره

امروز با طرز تهیه نرگسی برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی در خدمت شما هستیم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و نرگسی را در منزل تهیه و از طعم آن لذت ببرید.

معرفی نرگسی

نرگسی یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی است که از ترکیب اسفناج و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. رنگ سبز اسفناج در کنار سفیدی و زردی تخم‌مرغ، ظاهری شبیه به گل نرگس به این غذا می‌دهد. به همین دلیل به آن نرگسی گفته می‌شود. نرگسی غذایی ساده شبیه به املت اسفناج است، اما در عین سادگی بسیار مغذی است.

04
معرفی نرگسی

این غذا به سرعت آماده می‌شود و وقت زیادی برای پخت نمی‌خواهد. از این رو، در زمان‌هایی که فرصت کمی دارید، می‌توانید این غذا را به راحتی درست کنید و یک ناهار یا شام خوشمزه، سالم و مقوی داشته باشید. پایه اصلی نرگسی اسفناج است اما شما می توانید آنرا به همراه کدو، سیب زمینی، بادمجان و به همراه رب انار تهیه و طبخ نمایید. ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با طرز تهیه نرگسی ساده آشنا شوید.

تاریخچه نرگسی

نرگسی، یک غذای سنتی ایرانی است که اصالت آن به شمال کشور و استان مازندران برمی‌گردد. تاریخچه دقیقی از این غذا در دست نیست،  اما می‌توان گفت طبخ این غذا به سال‌های دور برمی‎گردد و بیش از 100 سال قدمت دارد‌.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

علاوه بر مازندران، این غذا در بین مردم استان خراسان رضوی نیز رواج داشته است. نرگسی به دلیل ساده و سریع بودن پخت و هم‌چنین ارزش غذایی بالایی که دارد، مورد توجه قرار گرفته و در دیگر استان‌ها و شهرهای کشورمان نیز طبخ می‌گردد.

نرگسی اسفناج یک غذای گیاهی بسیار خوشمزه است که در وعده‌های غذایی ناهار و شام تهیه می‌شود و در کنار برنج یا نان بر روی سفره قرار می‌گیرد. برخی از افراد نرگسی را به عنوان پیش‌غذا در مهمانی‌ها تهیه می‌کنند تا از رنگ و طعم بی‌نظیر آن بر روی سفره برخوردار باشند.

جدول زمانبندی طرز تهیه نرگسی

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 35 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک کاسه سوپ خوری

مواد لازم برای تهیه نرگسی

  • اسفناج ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ  ۴ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • پیاز ۲ عدد
  • روغن مایع  به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه نرگسی

مرحله اول: پخت اسفناج

اولین مرحله برای تهیه نرگسی، پخت اسفناج است. ابتدا اسفناج‌ها را تمیز کنید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را در یک قابلمه بریزید، درب قابلمه را ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. دقت داشته باشید که برای پخت اسفناج نیاز به اضافه کردن آب ندارید. 15 دقیقه صبر کنید تا اسفناج بپزد. سپس اجاق را خاموش کنید و اسفناج پخته شده را کنار بگذارید.

مرحله دوم: سرخ کردن سیر و پیاز

در حین پخت اسفناج، پیازها را خرد کنید و بشویید. در ماهیتابه مقداری روغن بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. زمانی که روغن خوب داغ شد، پیازها را به آن اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا سبک شوند. در طول سرخ شدن پیاز حرارت اجاق را کم کنید تا پیاز نسوزد.

03
آموزش مراحل تهیه نرگسی

سیرها را پوست کنید و رنده کنید. سیر رنده شده را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود. در انتها مقداری زردچوبه به پیاز و سیر اضافه کنید تا رنگ آن طلایی گردد.

مرحله سوم: اضافه کردن اسفناج

پس از این‌که سیر و پیاز سرخ شدند، اسفناج پخته شده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. مواد را کمی تفت دهید تا اسفناج‌ها سرخ شود و طعم مواد به خورد هم برود. سپس نمک و فلفل را به غذا اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه املت ترکی منمن اصل خوشمزه 4 نفره

مرحله چهارم: اضافه کردن تخم‌‌مرغ‌ها

در نهایت تخم‌‌مرغ‌ها را بر روی اسفناج بشکنید. شعله اجاق را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا تخم‌‌مرغ‌ها ببندد. بستن تخم‌‌مرغ‌ها حدود 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد.

نرگسی شما آماده است. می‌توانید آن را به همراه برنج یا نان سرو کنید و در کنار سبزی خوردن و ماست نوش‌جان نمایید.

نکات مهم در تهیه نرگسی

نرگسی یک غذای مقوی بدون گوشت است که برای گیاه‌خواران نیز بسیار مناسب می‎باشد. اگر وگان هستید، می‌توانید تخم‌مرغ را از این غذا حذف کنید و نرگسی را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

  • اگر نرگسی را برای مهمان آماده می‌کنید، می‌توانید مقداری گردوی خردشده نیز به آن اضافه کنید تا حالت مجلسی‌تری پیدا کند و خوشمزه‌تر شود. البته گردو در دستور تهیه نرگسی نیست.
  • زمانی که تخم‌‌مرغ‌ها را بر روی اسفناج شکستید، می‌توانید آن‌ها را هم بزنید و با اسفناج ترکیب کنید. برخی از افراد نرگسی را با تخم‌مرغ‌ همزده دوست دارند.
  • اگر دوست دارید می‌توانید کمی فلفل‌ دلمه‌ای خرد شده یا قارچ نیز به نرگسی خود اضافه کنید و طعم متفاوتی به آن بدهید. برای انجام این کار، قارچ‌ و فلفل خرد شده را به همراه پیاز کمی تفت دهید و در انتها اسفناج را اضافه کنید.
  • گاهی اوقات از رب گوجه یا رب انار نیز در تهیه نرگسی استفاده می‌شود که طعم و رنگی متفاوت به آن می‌دهد. اگر دوست دارید نرگسی با رب را نیز امتحان کنید، رب را قبل از اضافه کردن اسفناج در ماهیتابه بریزید و با پیاز و سیر کمی تفت دهید.
  • میزان سرخ شدن اسفناج به سلیقه شما بستگی دارد. برخی افراد نرگسی را کمی آبدار سرو می‌کنند و عده‌ای دیگر سرخ‌شده‌ی آن را ترجیح می‌دهند. هرچه میزان تفت دادن اسفناج در پیاز بیشتر باشد، آب سبزی خشک‌تر شده و اسفناج بیشتر سرخ می‌شود. هرچه اسفناج بیشتر سرخ شود، رنگ سبز آن تیره‌ تر می‌گردد.

خواص نرگسی

اصلی‌ترین ماده‌ غذایی برای تهیه نرگسی، اسفناج است. اسفناج یک سبزی بسیار مغذی است و ارزش غذایی بالایی دارد.

02
خواص نرگسی

این سبزی دارای پروتئین و انواع ویتامین بوده و مواد معدنی موردنیاز بدن ما را نیز تامین می‌کند. اسفناج را می‌توانید به صورت خام در سالاد استفاده کنید یا به صورت پخته در انواع سوپ، آش، خورشت، پاستا، خوراک و سایر موارد بکار ببرید.

  • اگر می‌خواهید از خواص این سبزی بی‌نظیر بیشتر برخوردار باشید، برگ‌های اسفناج را به عنوان سبزی خوردن در کنار غذا میل کنید.
  • اسفناج مقادیر بالایی از مواد معدنی چون آهن، کلسیم و منیزم را در خود جای داده است. آهن میزان انرژی بدن را تامین می‎کند و برای خون‌سازی بسیار مفید است.
  • منیزیم موجود در اسفناج نیز باعث حفظ عملکرد عضلات و اعصاب بدن شده و به منظم بودن ضربان قلب کمک می‌کند.
  • اسفناج دارای آنتی‌اکسیدانی با نام اسید آلفا لیپوئیک می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان سطح گلوکز خون را کاهش داده و میزان حساسیت به انسولین را افزایش می‏دهد. از این رو مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می‌گردد.
  • اسفناج سرشار از فیبر است. فیبر موجود در این سبزی برای سیستم گوارشی بدن بسیار مفید بوده و به درمان یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف فیبر باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌گردد. در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.
  • پتاسیم موجود در اسفناج باعث کاهش فشار خون و تنظیم آن می‌گردد. از این رو، به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می‌شود تا اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
  • ویتامین K یکی از ویتامین‌های موجود در اسفناج است که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و باعث تقویت آن‌ها می‌گردد.
  • داشتن پوست و موی سالم و شاداب خواسته هر انسانی است. ویتامین A موجود در اسفناج تولید چربی در منافذ پوست و مو را کاهش داده و از این طریق باعث نگهداری رطوبت و آب‌رسانی به پوست و مو می‌گردد.
  • علاوه بر این، ویتامین C موجود در اسفناج برای ساخت و نگهداری کلاژن‌های پوست بسیار مفید است.
  • ویتامین A موجود  در اسفناج باعث جذب بیشتر ویتامین C می‌گردد. این ویتامین‌ها در کنار هم به تقویت و سلامت سیستم دفاعی بدن کمک کرده و از بروز بیماری‌هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی  جلوگیری می‌کنند.
  • مصرف اسفناج برای سم‌زدایی و پاکسازی کبد نیز پیشنهاد می‌گردد. اگر کبد چربی دارید، خوردن اسفناج را فراموش نکنید. آب، آنتی اکسیدان و کربو هیدرات موجود در اسفناج برای سلامت کبد بسیار مفید است.
  • علاوه بر این، اسفناج منبعی غنی از کلروفیل می‌باشد که به روند پاکسازی کبد کمک می‎کند.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، مصرف اسفناج برای کاهش وزن و لاغری نیز پیشنهاد می‌گردد. اسفناج باعث دفع توکسین‌ها می‎شود و به چربی‌سوزی بدن کمک می‌کند.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، از دیگر فواید مصرف اسفناج می‌باشد. اسفناج از ضخیم‌شدن دیواره رگ‌ها جلوگیری کرده و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ویتامین K موجود در اسفناج مانع از رسوب کلسیم در رگ‌ها می‌شود و از تصلب شریان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • نئوگزانتین و ویولاگزانتین از جمله مواد ضدالتهابی هستند که به وفور در اسفناج یافت می‌شوند.
  • بتا کاروتن، لوتئین، زاگزانتین و کلروفیل موجود دراسفناج برای بینایی انسان بسیار مفید هستند و به پیشگیری از بیماری‌های چشمی کمک می‎کنند.
  • فلاوونوئید ماده مفید دیگری است که در اسفناج وجود دارد. این ماده تقسیم سلول‌های سرطانی را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان پروستات، روده بزرگ، معده، رحم، حنجره و پوست را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر فواید اسفناج می‌توان به افزایش شیر مادر، درمان بیماری‌های رماتیسم و نقرس، کاهش کلسترول خون، تقویت اعصاب، درمان ورم و درد گلو، درمان ورم ریه و کاهش تب اشاره کرد.
  • با این تفاسیر می‌توان نرگسی را یک غذای بسیار مغذی معرفی کرد که سرشار از آهن، ویتامین و مواد معدنی می‌باشد. اسفناج با طبع گرم و سرد سازگار است و مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما اگر طبع سردی دارید، بهتر است از ادویه‌جاتی چون دارچین، آویشن، فلفل، زنجبیل و … در نرگسی استفاده کنید.
  • افرادی که دارای کلسترول بالایی هستند، می‌توانند تخم‌مرغ را از نرگسی حذف کنند و این غذای خوشمزه را با خیال راحت‌تر میل نمایند.
حتما بخوانید
طرز تهیه کوکو شیرین مشهدی مجلسی برای 5 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه نرگسی

امیدواریم از آموزش نرگسی راضی بوده باشید. با مطالعه این رسپی شما به راحتی می توانید یک غذای سالم و مملو از سبزیجات سالم بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با حبوبات را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و طرز تهیه انواع غذاهای ملل و طرز تهیه انواع خوراک نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه نرگسی خوشمزه ساده 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

آموزش طرز تهیه نرگسی ساده خوشمزه نرگسی با کدو نرگسی بادمجان نرگسی اسفناج با رب انار نرگسی خوشمزه با کدو دستور پخت ساده نرگسی نرگسی فوری نرگسی اسفناج سیب زمینی

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: نرگسی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 85

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT0H35M

اجزاء دستورالعمل:

  • اسفناج ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • سیر ۳ حبه
  • پیاز ۲ عدد
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه نرگسی ساده را بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این دستور، نرگسی را در منزل برای خود و خانوادتان تهیه کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *