سبد خرید
طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی خوشمزه 4 نفره

آب دوغ و خیار! این ترکیب فوق العاده و قاتل گرمای تابستان… ما در این آموزش سعی میکنیم ساده ترین و در عین حال مجلسی ترین دستور تهیه این غذای خوشمزه و خاطره انگیز را برای شما به اشتراک بگذاریم. فرهنگ غذایی خود را دست کم نگیریم و باور کنیم وظیفه ما در حفظ این آثار غذایی بسیار پر رنگ است . با ما همراه باشید.

معرفی آب دوغ خیار

تابستان که از راه می رسد همه به دنبال خوراکی ها و غذاهای خنک هستند تا بتوانند به کمک آنها گرمای هوا را راحت تر تحمل کنند. حتما دقت کرده اید که در فصل تابستان هم به دلیل گرمای هوا و هم به دلیل تنوع انواع صیفی جات و میوه های تابستانی، غذاهای گرم و پخته شده کمتر طرفدار دارند و اکثر مردم تمایل دارند تا غذاهای خنک و ساده مصرف کنند. از میان غذاهایی که زیاد استفاده می شوند می توانیم به نان و پنیر و هندوانه، نان و پنیر و گوجه و خیار، نان و پنیر و سبزی و …. اشاره کرد.

دوره آنلاین آموزش دمنوش
دوره آنلاین آموزش دمنوش

یکی از غذاهای بسیار لذیذ، پرفایده و در عین حال ساده و خنک آب دوغ خیار است. گمان نمی کنم کسی را بتوانید پیدا کنید که آب دوغ خیار دوست نداشته باشد. به خصوص در ظهر یا شب های پر حرارت تابستانی. با توجه به اینکه این غذای ساده و خنک از دوغ، سبزیجات، خیار و نان تهیه می شود، خود یک غذای کامل بوده و انواع ویتامین ها را داراست.

معرفی آب دوغ خیار
معرفی آب دوغ خیار

ترکیبات اصلی آب دوغ خیار از دوغ ترش یا شیرین، خیار خورد شده، سبزیجات معطر و نان خورد شده تشکیل شده است که برخی مواد دیگر مانند مغز گردو، کشمش، پیاز، سیر و موسیر نیز بنا به سلیقه های مختلف به عنوان ترکیبات فرعی برای درست کردن آن استفاده می شود. حتی در برخی مناطق ایران، از میوه های فصل مانند آلبالو و سیب گلاب خورد شده در ترکیب آب دوغ خیار استفاده می کنند.

سفت و یا آبکی بودن آب دوغ خیار و همچنین مواد اضافی که درون ان ریخته می شود کاملا سلیقه ای بوده و بسته به ذائقه افراد متفاوت است. در ادامه با طرز تهیه این غذای خنک و ساده تابستانی با ما همراه باشید.

تاریخچه آب دوغ خیار

آب دوغ خیار یک غذای ساده ایرانی با اصالت شیرازی است. یعنی اولین بار در شیراز از این غذا استفاده شده و سپس در سایر مناطق کشور نیز مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این غذای ساده و اصیل یکی از غذاهای بسیار عالی و کامل و مغذی برای ظهر های تابستان است.

آب دوغ خیار با ظاهر جذاب و زیبایی که دارد با تکه های یخ شناور در آن به صورت کاسه ای سرو می شود. غذاهایی مشابه با آب دوغ خیار در ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز وجود دارد.

دوغ خیار 03
تاریخچه آب دوغ خیار

آب دوغ خیار به دلیل دارا بودن  همزمان سه گروه از گروه های غذایی یعنی غلات، سبزیجات و لبنیات، به عنوان یک غذای کامل و مفید شناخته می شود. یک نوع زمستانی از آب دوغ خیار وجود دارد که در آن به جای دوغ از آب انار شیرین استفاده می شود. در ارمنستان نیز برخی به جای دوغ، از کشک برای درست کردن این غذا استفاده می کنند.

جدول زمانبندی تهیه آب دوغ خیار

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان تهیه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو کاسه ای

مواد اولیه برای تهیه آب دوغ خیار

  • ماست ترش یا شیرین (بسته به سلیقه شخصی) : به مقدار دلخواه (حدود 300 گرم)
  • خیار ریز خورد شده : 4 عدد
  • سبزی خوردن خورد شده (ریحان و نعناع و مرزه داشته و ریز خورد شده باشد) : 300 گرم
  • کشمش، گردو یا پودر گردو : به مقدار لازم
  • سبزی خشک (نعناع خشک و شوید خشک) : به مقدار لازم
  • پودر گل محمدی خشک شده : به مقدار لازم
  • یخ و آب : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
حتما بخوانید
طرز تهیه دوغ و گوشفیل عالی اصفهان برای 4 نفر

آموزش مراحل تهیه  آب دوغ خیار

مرحله اول

ماست را در ظرف بزرگی بریزید و با استفاده از همزن انقدر هم بزنید تا صاف و یکدست شود. اگر تمایل داشته باشید می توانید در این مرحله به اندازه 2 قاشق غذاخوری خامه به ماست اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا خامه و ماست کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله دوم

خیار ها را بشویید. پوست بگیرید و ریز خورد کنید. خیارهای خورد شده را با ماست زده شده مخلوط کنید. مخلوط را دوباره هم بزنید.

مرحله سوم

سبزی ها را خوب پاک کنید و بشویید و درون آبکش بگذارید. وقتی آب سبزی ها به طور کامل رفت، آنها را روی تخته آشپزخانه خورد کنید و به مواد داخل ظرف اضافه کنید. اندازه سبزی ها نباید خیلی درشت یا خیلی ریز باشد. بهتر است هم اندازه خیار های خورد شده باشند.

مرحله چهارم

سبزی خورد شده را به همراه سبزیجات خشک ( نعناع خشک و شوید خشک) به ماست و خیار درون ظرف اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله پنجم

کشمش ها را بشویید و درون یک آبکش بریزید و کنار بگذارید. پس از اینکه آب کشمش ها کامل رفت، کشمش را نیز به مواد درون ظرف اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ششم

مغز گردو ها را پاک کرده و خورد کنید. اگر دوست ندارید تکه های گردو را موقع خوردن آب دوغ خیار زیر دندان خود احساس کنید، می توانید گردو را آسیاب کنید و از پودر گردو درون آب دوغ خیار خود استفاده کنید.

مرحله هفتم

در این مرحله در صورتی که احساس می کنید آب دوغ خیار شما سفت و غلیظ است کم کم آب سرد به مواد اضافه کنید و هم بزنید. تا زمانی که غلظت آب دوغ خیار شما به اندازه دلخواهتان برسد.

مرحله هشتم

نمک را کم کم  به آب دوغ خیار تان اضافه کنید و بچشید تا وقتی که نمک آن به مقدار مناسب برسد.  پودر گل محمدی خشک شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله نهم

چند تکه یخ درون ظرف آب دوغ خیار خود بیندازید و آن را درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله دهم

برای سرو ابدوغ خیار، آن را در کاسه های کوچک بریزید.  نان خشک خورد شده را داخل آب دوغ خیار تیلیت کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه آب دوغ خیار

  • می توانید به جای ماست از دوغ استفاده کنید.
  • برای غلیظ تر شدنآب دوغ خیار می توانید کمی خامه صبحانه به آن اضافه نمایید.
  • بنا به سلیقه و ذائقه شخصی می توانید مقداری زیره و پودر سیر به آب دوغ خیار اضافه کنید.
  • طبق سلیقه شخصی می توانید از سیر خورد شده، انگور تازه، سیب خورد شده و آلبالو در آب دوغ خیار خود استفاده کنید.
  • می توانید نان های خورد شده را ابتدا درون ظرف اصلی بریزید و سپس درون کاسه های کوجک برای هر نفر سرو کنید یا اینکه آب دوغ خیار را به تنهایی درون کاسه های تک نفره بریزید و هر فرد به مقدار دلخواه خود نان داخل آب دوغ خیار بریزد.
  • برای تهیه آب دوغ خیار از ماست چکیده استفاده نکنید.
  • برای داشتن یک آب دوغ خیار خوشمزه، بهتر است از ماست یا دوغ کمی ترش مزه استفاده کنید.
  • اگر سبزیجات معطر را به صورت تازه در اختیار ندارید می توانید از سبزیجات خشک شده استفاده نمایید.
  • استفاده از مقدار کمی گلاب در آب دوغ خیار باعث می شود تا آب دوغ خیاری که درست می کنید عطر دلنشینی داشته باشد.
  • در دستور اصلی تهیه آب دوغ خیار، پوست خیار ها گرفته نمی شود.
  • اضافه کردن کمی پیازچه و تربچه به آب دوغ خیار موجب خوشمزه تر شدن آن می شود.
  • بهتر است از نان خشک برای تهیه آب دوغ خیار استفاده کنید.
  • اگر از ماست برای تهیه آب دوغ خیار استفاده می کنید می توانید برای رقیق کردن ماست، به جای آب از شیر استفاده کنید. شیر باعث قوام این غذا می شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه اصل 6 نفره

فواید آب دوغ خیار

  •  یک غذای عالی تابستانی است که به دلیل طبع خنکی که دارد علاوه بر رفع عطش ناشی از گرما و رفع گرمازدگی، باعث باز شدن اشتها نیز می گردد.
  • این غذا به دلیل مماست و دوغی که در ترکیب اصلی آن وجود دارد، یک منبع غنی از کلسیم است.
  • وجود منیزم در ماست و دوغ به رفع کم خوابی و بی خوابی شبانه کمک می کند.
  • افراد دارای فشار خون بالا، افراد مبتلا به کبد چرب و افرادی که دارای طبع گرم هستند بهتر است از ماست یا دوغ ترش در تهیه این غذا استفاده کنند.
  • ترکیب خیار و دوغ باعث می شود تا آب دوغ خیار شدید ترین عطش ها را رفع کند.
  • وجود مقادیر زیادی از سبزیجات در آب دوغ خیار، باعثمی شود تا این غذا منبع خوبی از نظر فیبر، ویتامین و املاح معدنی باشد.
  • استفاده از گردو در تهیه این غذای فوری بسیار توصیه می شود زیرا به دلیل درا بودن فسفر، اسید فولیک و پتاسیم یک ماده مغذی است. از سوی دیگر به دلیل غنی بودن نسبت به انواع ویتامین ها می تواند ماده خوبی برای رفع کسالت و رخوت باشد..

سخن پایانی آب دوغ خیار

همانطور که می دانید این غذا یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی ها در فصل تابستان است. شما عزیزان با مطالعه رسپی فوق با آموزش این غذای ساده و دلچسب آشنا شدید. حتما در نظر داشته باشید که برای تهیه این خوراک خوشمزه از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید.

دوغ خیار 04
سخن پایانی آب دوغ خیار

همیشه در همه غذاها مواد اولیه بسیار تاثیر گذار خواهند بود. بهترین غذاها با با بهترین مواد تهیه می شوند. این شعار را همیشه به یاد داشته باشید. حلیم در دسته خوراک ها قرار می گیرد و شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه انواع خوراک با بهترین خوراک ها آشنا شده و آنان را بیاموزید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
دوغ خیار 01

طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی و خوشمزه آب دوغ خیار هفت لشکر دستور تهیه آب دوغ خیار مجلسی اب دوغ خیار همدان اب دوغ خیار با ماست اب دوغ خیار همدان اب دوغ خیار با اصل

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: آب دوغ خیار

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 90

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • ماست ترش یا شیرین به مقدار دلخواه (حدود 300 گرم)
  • خیار ریز خورد شده : 4 عدد
  • سبزی خوردن خورد شده : 300 گرم
  • کشمش، گردو یا پودر گردو : به مقدار لازم
  • سبزی خشک (نعناع خشک و شوید خشک) : به مقدار لازم
  • پودر گل محمدی خشک شده : به مقدار لازم
  • یخ و آب : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه آب دوغ خیار مجلسی ۴ نفره را برایتان بصورت کاملا کاربردی و حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله یک آب دوغ خیار مجلسی را در منزل برای عزیزانتان به روش کاملا ساده تهیه کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *