سبد خرید
طرز تهیه ماکارونی مجلسی خوشمزه 5 نفره

طرز تهیه ماکارونی مجلسی خوشمزه 5 نفره

در این مقاله طرز تهیه ماکارونی با سس گوشت را آموزش داده و فوت‌وفن‌های درست کردن یک ماکارونی خوشمزه را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه ماکارونی

ماکارونی، یک غذای بین‌المللی است که در تمامی دنیا شناخته می‎شود. اصالت این غذا به کشور ایتالیا برمی‌گردد و در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد.  سرعت و سادگی تهیه این غذا در کنار خوشمزه بودن آن، این غذا را به یک غذای پرطرفدار و محبوب تبدیل کرده است. برای تهیه آن را در مقداری آب می‌جوشانند و پس از پخت با سس سرو می‌کنند

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

سس این غذا به سلیقه و ذائقه افراد بستگی دارد و به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود، اما نوع متداول آن در ایران سس گوشت می‌باشد.

تاریخچه ماکارونی

ماکارونی یا اسپاگتی به عنوان یک غذای ایتالیایی معرفی‌ می‌شود، اما جالب است بدانید که ماکارونی برای اولین بار در چین کشف شد. بر اساس آن‌چه در کتب تاریخی آمده است، در سال‌های دور یک دختر چینی مشغول تهیه خمیر نان بود و در حین کار با یک ملوان ایتالیایی گفتگو می‎کرد. این گفتگو باعث شد تا حواس دختر پرت شود و خمیر نان به صورت رشته رشته از میز کار او آویزان گردد.

تاریخچه ماکارونی
تاریخچه ماکارونی

تابش آفتاب باعث خشک شدن رشته‌های خمیری شده و آن‌ها را به شکل امروزی در‎آورد. دختر چینی و ملوان ایتالیایی رشته‌های خشک شده را در آب‌ گوشت پختند و غذایی جدید و خوشمزه را آماده کردند. نام ملوان اسپاگتی بود. او اسم خود را بر روی غذا گذاشت و آن را اسپاگتی نامید. ملوان پس از بازگشت از چین اسپاگتی را با چاشنی‌های مختلف ترکیب کرد و این غذای خوشمزه را به مردم کشورش معرفی نمود.

اسپاگتی در ابتدا یک خوراک ساده بود، اما به مرور شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرد و با عنوان‌های مختلفی چون پاستا، لازانیا و … روانه بازار شد. در حال حاضر بیش از 350 نوع ماکارونی در دنیا وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها اسپاگتی می‌باشد.

کم‌کم این غذای خوشمزه  از ایتالیا به دیگر نقاط جهان راه پیدا کرد و جای خود را در میان مردم دنیا باز نمود.  اولین کارگاه تولید ماکارونی‌ ایران در سال 1313 راه‌اندازی شد. در آن زمان ماکارونی به صورت اختصاصی برای سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های خارجی تولید می‌شد و تنها تعداد معدودی از ایرانی‌ها از آن استفاده می‌کردند.

در آن سال‌ها مردم آشنایی چندانی با این غذا نداشتند و این محصول را با نام رشته فرنگی می‌شناختند. به مرور زمان ماکارونی در ایران نیز رواج پیدا کرد و تعداد کارخانه‌های تولید آن بیشتر شد. در حال حاضر ماکارونی یکی از اصلی‌ترین  مواد غذایی ایرانیان می‌باشد و مورد استقبال خانواده‌ها، به خصوص کودکان، قرار دارد. کارخانه‌های ایرانی نیز یکی از برترین تولید‌های ماکارونی در دنیا هستند و محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه ماکارونی

زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 40 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 90 دقیقه
تعداد سرو 5 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه ماکارونی

  • ماکارونی: 500 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 250 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه ماکارونی

مرحله اول: آماده کردن سس

دو پیاز متوسط را پوست کنید و بشویید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. ماهیتابه را بر روی اجاق قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. زمانی که روغن داغ شد، پیازها را در ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید. زردچوبه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید پیاز  مقداری سبک شود. سپس گوشت را به پیاز  اضافه کنید. دقت داشته باشید که حرارت اجاق متوسط باشد تا آب گوشت کشیده شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه کباب زردک خوشمزه اصفهانی برای 4 نفر

مرحله دوم: اضافه کردن رب گوجه فرنگی و ادویه‌جات

پس از این‌که رنگ گوشت کمی تغییر کرد، رب را به آن اضافه کنید. گوشت را کمی کنار بزنید تا کف ماهتابه مشخص شود. رب گوجه‌فرنگی را در قسمت خالی شده بریزید و در روغن تفت دهید.  زمانی که رنگ رب کمی تغییر کرد، آن را با گوشت و پیاز ترکیب کنید و نمک و فلفل را اضافه نمایید.

03
آموزش مراحل تهیه ماکارونی

می‌توانید ادویه‌جات دیگری چون پاپریکا، پودر آویشن و کاری را نیز به ترکیب اضافه کنید تا طعم و عطر بهتری بگیرد.اضافه‌ کردن ادویه‌جات کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. ادویه‌جات را با مواد به خوبی ترکیب کنید و یک لیوان آب در قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت کاملا بپزد. زمانی که آب ظرف تبخیر شد، مایه ماکارونی آماده است.

مرحله سوم: پخت ماکارونی

یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و آن را بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس کمی روغن و نمک را به آب اضافه کنید و ماکارونی‎‏ها را در آن بریزید. اجازه دهید ماکارونی نرم شود. دقت داشته باشید که ماکارونی به اندازه مناسب نرم شود و سفت یا خمیر نباشد. سپس رشته ها را در آب‌کش بریزید و زیر آب سرد قرار دهید تا نشاسته اضافی آن به طور کامل خارج گردد.

مرحله چهارم: ته دیگ سیب‌زمینی

اغلب افراد این غذا را با ته دیگ سیب‌زمینی دوست دارند. اگر می‌خواهید ته دیگ سیب‌زمینی داشته باشید، یک سیب‌زمینی بزرگ را به صورت حلقه‌ای برش دهید. حلقه‌های سیب‌زمینی نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد. قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید و کمی روغن و زردچوبه در آن بریزید. حلقه‌های سیب‌زمینی را کف قابلمه بچینید.

مرحله پنجم: دم کردم

یک لایه بر روی سیب‌زمینی‌ها بریزید و کمی مایه گوشتی به آن اضافه کنید. سپس آنها را به آرامی با سایر مواد مخلوط کنید. لایه بعدی و مواد را بریزد و این کار را تا تمام شدن ماکارونی انجام دهید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار آن بلند شود. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به آرامی دم بکشد. 30 تا 40 دقیقه بعد غذای شما آماده است.

نکات مهم برای تهیه ماکارونی

برای خوشمزه‌تر شدن این غذا می‌توانید مواد دیگری چون قارچ و فلفل دلمه‌ای را نیز به مایه گوشتی اضافه کنید. برای این‌کار قارچ و فلفل را خرد کنید و به پیاز و گوشت اضافه نمایید.

نکات مهم برای تهیه ماکارونی
نکات مهم برای تهیه ماکارونی

اجازه دهید مواد کمی تفت بخورد. سپس رب گوجه‌ فرنگی را اضافه کنید.

  • برخی افراد سبزیجات دیگری چون هویج، سیب‌ زمینی و نخودفرنگی را نیز به مایه گوشتی اضافه می‌کنند. نوع مواد بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد.
  • برای این‌ که ماکارونی خوش‌رنگ‌ تری داشته باشید، رب گوجه‌ فرنگی را کمی در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و رنگ زیباتری پیدا کند. سپس رب را به گوشت اضافه نمایید.
  • پخت این غذا و میزان نرمی آن باید به اندازه‌ باشد. دقت داشته باشید که اطراف ماکارونی نرم و مغز آن سفت باشد. اگر خیلی نرم شود، در هنگام پخت له و خمیر می‌شود.
  • رشته های ماکارونی را با آب سرد آب‌کشی کنید و اگر به هم چسبیده بودند با دست از هم جدا نمایید تا در هنگام پخت خمیر نشود و ماکارونی ظاهر بهتری داشته باشد.
  • آب‌کشی ماکارونی با آب سرد باعث خارج شدن نشاسته آن می‌شود. خارج شدن نشاسته باعث می‌شود تا سس کاملا به خورد آن برود و آن را خوشمزه‌ تر کند.
  • برای درست کردن ته‌دیگ، ابتدا مقداری ماکارونی بدون مایه بر روی سیب‌زمینی‌ها بریزید تا کف ظرف کاملا پوشیده شود. دقت داشته باشید که مایه نباید به ته قابلمه برسد. زیرا در حین پخت می‌سوزد و ظاهر ته‌دیگ را خراب می‌کند.
  • برای این‌که ماکارانی خوش‌عطر و طعمی داشته باشید، یک قاشق چای‌خوری زعفران دم کرده به مایه ماکارونی اضافه کنید.
  • اگر گیاهخوار هستید یا ممنوعیت استفاده از گوشت دارید، می‌توانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید. سویا را به مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس کنید و با دست فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس با پیاز تفت دهید و مواد دیگر را به آن اضافه کنید.
حتما بخوانید
اگر چربی کباب کوبیده زیاد باشد، تاثیر چربی بر کیفیت کباب کوبیده

خواص ماکارونی

ماکارونی از گندم تهیه می‌شود. از این رو، تمامی خواص گندم را در خود دارد. این ماده سرشار از نشاسته است و ویتامین‌ها و املاح معدنی را نیز در خود جای داده است.

  • ویتامین A موجود در ماکارانی برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است. علاوه بر این، گندم مقادیر بالایی از اسیدفولیک را در خود دارد. این ماده به رشد مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می‎کند. مصرف اسیدفولیک برای درمان آکنه و جوش نیز مفید است.
  • از دیگر مواد موجود در این غذا می‌توان به پتاسیم اشاره کرد. این ماده به سلامت قلب کمک می‌کند و میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‎دهد.  پتاسیم موجود در این غذا برای عضله‌سازی نیز بسیار مفید است و مصرف آن باعث رفع اسپاسم عضلانی می‌گردد.
  • ماکارونی سرشار از کربوهیدرات می‌باشد. مصرف این ماده به افرادی  که به دنبال افزایش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد. هم‌چنین کربوهیدرات موجود در ماکارونی باعث افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن شده و از ضعف و بی‌حالی جلوگیری می‌کند.
  • از دیگر فواید این غذا می‌توان به درمان کم‌خونی اشاره کرد. این غذا باعث تشکیل سلول‌های قرمز خون می‌شود و کم‌خونی ایجاد شده را برطرف می‌نماید.
  • دارای پروتئین و اسید آمینه نیز می‌باشد. این مواد به سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک کرده و از دردهای استخوانی جلوگیری می‌کنند.
  • این غذا برخلاف دیگر کربوهیدرات‌ها به تنهایی مصرف نمی‌شود و در کنار مواد غذایی دیگر قرار می‌گیرد. قرار گرفتن مایه گوشتی در کنار ماکارونی خواص آن را تکمیل کرده و فواید دیگری را نیز به آن اضافه می‌کند.

سخن پایانی

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

ماکارونی
ماکارونی

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه ماکارونی مجلسی خوشمزه 5 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
05

طرز تهیه ماکارونی مجلسی جدید ماکارانی دونفره ماکارانی شکل دار ماکارونی با سویا سیب زمینی مامارونی شکل دار ماکارانی خوشمزه ماکارنی با مرغ جدید مجلسی دستور پخت

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایتالیایی

کلمات کلیدی: ماکارونی

بازده دستورالعمل: 5

کالری: 230

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H40M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • ماکارونی: 500 گرم
  • گوشت چرخ کرده: 250 گرم
  • پیاز: 2 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ماکارونی خوشمزه را برای شما عزیزان بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار دادیم. امیدواریم که این بخش از آموزش آنلاین مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته و این غذای خوشمزه را در منزل تهیه و سرو نمایید. نوش جانتان!

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *