سبد خرید
طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی خوشمزه 10 نفره

طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی خوشمزه 10 نفره

همراهان گرانقدر درود بر شما با آموزشی دیگر از مجموعه آموزش های شیرینی ‍زی در خدمت شما بزرگواران هستیم. در این قسمت آموزش شیرینی آرد نخودچی را بصورت گام به گام و کاملا کاربردی برای استفاده شما عزیزان قرار میدهیم و امیدواریم که با طبخ و تهیه آن برای اعضای خانواده خود لحظات خوشی را در کنار هم تجربه کنید.

معرفی شیرینی آرد نخودچی

شیرینی آرد نخودچی یکی از شیرین های لذیذ و بسیار خوشمزه اصیل ایرانی است که علیرغم ظاهر ساده و اندازه کوچکی که دارد، در اعیاد ایرانی همواره در کنار سایر شیرینی ها برای پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.

آرد نخودچی 04
معرفی شیرینی آرد نخودچی

این شیرینی خوشمزه از شیرینی های قدیمی قزوین بوده و از قدیم الایام به عنوان یکی از سوغاتی های استان قزوین شناخته می شده است. امروزه نیز در اکثر خانه های ایرانی و بر سر سفره هفت سین و در کنار وسایل پذیرایی عید نوروز از شیرینی آرد نخودچی استفاده می شود.

دوره شیرینی پزی 2
دوره شیرینی پزی 2

همانگونه که از نام شیرینی آرد نخودچی بر می آید، ترکیب اصلی شیرینی آرد نخودچی و شکر است. شما نیز می توانید با رعایت چند نکته ساده شیرینی آرد نخودچی ساده و خوشمزه را در منزل تهیه کرده و بر سر سفره هفت سین خود قرار دهید.

جدول زمان بندی تهیه شیرینی آرد نخودچی

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 60 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر

مواد اولیه برای تهیه شیرینی آرد نخودچی

  • آرد نخود چی : 500 گرم
  • پودر قند : 250 گرم
  • روغن صاف قنادی : 250 گرم
  • پودر هل : 1 قاشق چایخوری
  • آرد قنادی 6 قاشق غذا خوری
  • پودر پسته ، پودر گردو، بذر خرفه : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه شیرینی آرد نخودچی

مرحله اول

اگر روغن صاف ندارید می توانید خودتان آنرا تهیه کنید. ابتدا به مقدار 250 گرم روغن جامد را درو ن ظرفی ریخته و روی اجاق قرار دهید. اجازه دهید تا روغن جامد با حرارات ملایم ذوب شود. سپس آن را کنار بگذارید تا سرد و جامد گردد. بهترین کار این است که از ترکیب روغن صاف قنادی و روغن جامد استفاده کنید. وقتی هر دو روغن به دمای محیط رسیدند، با همزن دستی یا برقی آنها را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم

هل را آسیاب کنید. آرد نخودچی و آرد قنادی را مخلوط کنید. آرد  نخودچی، پودر قند و هل آسیاب شده را  جداگانه الک کنید و کنار بگذارید.

آموزش مراحل تهیه شیرینی آرد نخودچی
آموزش مراحل تهیه شیرینی آرد نخودچی

پودر قند را با روغن مخلوط کرده و با دور تند همزن همزن برق به مدت 5 دقیقه خوب هم بزنید تا مخلوطی کرم رنگ، پوک و یکدست  داشته باشید.  پودر هل، و مخلوط آرد نخودچی و ارد قنادی را در سه مرحله به مواد داخل ظرف اضافه کنید و به آرامی  هم بزنید.

مرحله سوم

اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه دهید که خمیری نرم بدست بیاید. دقت داشته باشید که خمیر شیرینی نخودچی کمی چسبناک است. کمی با نوک انگشتان خمیر را ورز دهید تا بافت خمیر یکدست شود. خمیر آماده شده را درون نایلون سلفون پیچیده و به مدت 12 ساعت درون یخچال استراحت دهید. پس از گذشت 12 ساعت خمیر را از درون یخچال خارج کنید.

مرحله چهارم

حتما بخوانید
طرز تهیه موس شکلاتی سفید با توت فرنگی و پسته 6 نفره

خمیر را پس از گذشت زمان استراحت از داخل سلفون خارج کرده و بین دو نایلون قرار دهید. با استفاده از یک وردنه خمیر را به قطر حدود 1 سانتی متر باز کنید.

مرحله پنجم

در این فاصله فر را با دمای 170 درجه سانتی گراد روشن کنید. یک کاغذ روغنی درون سینی فر بگذارید تا شیرینی ها پس از پخت به راحتی از سینی جدا شوند و به آن نچسبند.

مرحله ششم

با استفاده از قالب دلخواه خمیر را قالب زده و به آرامی و با دقت درون سینی فر بچینید. با استفاده از پودر پسته، پودر گردو و یا بذر خرفه، روی شیرینی های قالب زده را تزیین کنید و سینی را به مدت 15 دقیقه داخل فر قرار دهید. تغییر رنگ شیرینی ها به معنی پختن آنهاست.

مرحله هفتم

زمانی که شیرینی آرد نخودچی شما تغییر رنگ داده و طلایی شدند، سینی را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا شیرینی ها  کاملا سرد شوند. پس از اینکه شیرینی آرد نخودچی به طور کامل سرد شد، آنها را به آرامی از داخل سینی برداشته و در ظرف مناسب پذیرایی بچینید. خب شیرینی آرد نخودچی خوشمزه شما آماده است امیدوارم از آن لذت ببرید.

نکات مهم در تهیه شیرینی آرد نخودچی

  • استفاده از روغن جامد برای تهیه شیرینی آرد نخودچی موجب ترد تر شدن آن می شود.
  • برای اینکه شیرینی آرد نخودچی شما عطر و طعم بهتری داشته باشد، آرد نخودچی را قبل از اضافه کردن به مواد، به طور کامل تفت دهید. تا زمانی که بوی بسیار خوبی از آن به مشام برسد.
  • در صورت تمایل می توانید کمی زعفران به مواد اضافه کنید تا شیرینی آرد نخودچی زعفرانی داشته باشید.
  • اگر تمایل دارید شیرینی آرد نخودچی تردی داشته باشید می توانید کمی آرد برنج به مواد اضافه کنید اما دقت کنید که به اندازه ارد برنج اضافه شده از مقدار آرد نخودچی کم کنید.
  • می توانید برای تزیین روی شیرینی آرد نخودچی از زعفان استفاده کنید و روی آن را خلال بادام بگذارید تا ظاهری متفاوت پیدا کند.
  • در صورت تمایل می توانید به جای روغن جامد از کره استفاده کنید.
  • زمانی که شیرینی آرد نخودچی شما داغ است به هیچ عنوان اقدام به برداشتن آن ها از داخل سینی فر نکنید. چون در این زمان شیرینی آرد نخودچی بسیار ترد بوده و اگر به  آنها دست بزنید خورد می شوند. اجازه دهید تا شیرینی ها به طور کامل سرد شوند وسپس آنها را در ظرف مناسب بچینید.
  • زمانی که شیرینی آرد نخودچی شما کاملا طلایی شد و بوی شیرینی به مشام رسید یعنی شیرینی های شما به طور کامل پخته است. برای اطمینان بیشتر می توانید با استفاده از یک چاقو، یکی از شیرینی ها را به آرامی ببرید.
  • منسجم نبودن خمیر در هنگام قالب زدن نشانه نرم نشدن خمیر است. برای اینکه خمیر نرمی داشته باشید آنرا دو بار با استفاده از چرخ گوشت، چرخ کنید.
  • اگر خمیر شما شل بود، کمی آرد شیرینی پزی به آن اضافه کرده و ورز دهید.
  • برای اشتن یک شیرینی آرد نخودچی عالی، خمیر را پس از آماده شدن خوب در دستتان فشرده کنید.
  • برای افزایش ماندگاری شیرینی آرد نخودچی، پس از سرد شدن شیرینی ها، آنها را در یک ظرف شیشه ای در دار قرار دهید.
  • شیرینی آرد نخودچی به دلیل اینکه یک شیرینی خشک است و هیچ گونه لبنیاتی در تهیه آن به کار نرفته است، ماندگاری بالایی دارد و به راحتی می توان آن را در دمای اتاق نگهداری نمود.
  • هرگز برای تهیه شیرینی آرد نخودچی از روغن مایع استفاده نکنید.
  • برای اینکه شیرینی آرد نخودچی شما عطر فوق العاده ای داشته باشد، هل تازه را اسیاب کنید و به مواد اضافه نمایید.
  • در صورتی که مقدار مواد اولیه را به درستی و دقیق استفاده کنید شیرینی آرد نخودچی شما به همان شکلی که قالب زده اید می پزد. هر گونه تغییر شکل و یا تغییر حجم پس از پخته شدن در شیرینی نشان دهنده این مسئله است که در استفاده از مواد اولیه اشتباه کرده اید.
حتما بخوانید
طرز تهیه ووپی پای شکلاتی خوشمزه 18 عدد

سخن پایانی در طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی

شیرینی آرد نخودچی همانطور که در بالا ذکر شد یکی از شیرینی های خوشمزه و بینظیر می باشد که طعم بینظیری دارد و از قدیم این شیرینی در کشورمان و به صورت اختصاصی در قزوین طبخ می شده است. در بالا آموزش کامل و طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی را برایتان قرار داده ایم. در پایان چند نکته ار نیز بایستی بیان نماییم. حتما در نظر داشته باشید که برای تهیه این شیرینی آرد نخودچی خوشمزه از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.

سخن پایانی در طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی
سخن پایانی در طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی

اگر تصمیم به پخت اشیرینی آرد نخودچی را  در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانیدسفره هفت سین خود را با استفاده از شیرینی آرد نخودچیرنگینتر کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از شیرینی ها و کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

پیشنهاد میشود کیک ها و شیرینی های  زیر را نیز مطالعه نمایید.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی خوشمزه 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
آرد نخودچی 01

طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی ساده خوشمزه شیرینی نخودچی با کره شیرینی نخودچی در توستر شیرینی نخودچی عید دستور تهیه شیرینی آرد نخودچی و برنجی بازاری قزوین با پیمانه

نوع: شیرینی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شیرینی آرد نخودچی

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 170

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد نخود چی : 500 گرم
  • پودر قند : 250 گرم
  • روغن صاف قنادی : 250 گرم
  • پودر هل : 1 قاشق چایخوری
  • آرد قنادی 6 قاشق غذا خوری
  • پودر پسته ، پودر گردو، بذر خرفه : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی را برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این مقاله بهترین شیرینی آرد نخودچی را در منزل طبخ نمایید. شما میتوانید بهترین دستورالعمل در طرز تهیه شیرینی آرد نخودچی را اینجا مطالعه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *