سبد خرید
طرز تهیه سرکه انگور خانگی اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه سرکه انگور خانگی اصل خوشمزه 4 نفره

امروز آموزش و طرز تهیه سرکه انگور را با بهترین روش و کاربردی ترین آن برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه همین طرز تهیه بهترین روش تهیه سرکه انگور را بصورت کامل بیاموزید.

معرفی سرکه انگور

سرکه انگور یکی از بهترین و پرکاربردترین سرکه ها است. سرکه را از انگورهای مختلف تهیه می کنند برای تهیه سرکه سفید ما باید از انگور زرد و یا انگور سبز استفاده کنیم و برای تهیه سرکه قرمز حتماً باید از انگور قرمز استفاده شود به عبارتی هر چی انگور شیرین تر و خوش طعم تر باشه کیفیت سرکه تهیه میشه بسیار بهتر است. بهترین زمانی که می شود سرکه درس کرد اوایل فصل پاییز است.

اگر بتوانید سرکه انگور را در خانه درست کنید دیگر نیازی نیست که برای درست کردن ترشی از سرکه های صنعتی که در بازار موجود است استفاده کنید. یکی از مهم ترین و دوست داشتنی ترین چیزی که می توان از سرکه تهیه کرد ترشی است.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

به طور کلی سرکه یک مایع اسیدی است که از فرایند تخمیر تهیه می شود. سرکه انگور برای افرادی که رژیم می گیرند و می خواهند لاغر شوند بسیار مناسب است و دلیل آن هم این است که کالری بسیار کمی دارد.

سرکه انواع مختلفی دارد که برخی از آنها عبارت است از سرکه سیاه چینی، سرکه برنج، سرکه مالت که از جو تهیه می شود، سرکه سیب، سرکه به، سرکه تمشک، سرکه انگور، سرکه گوجه فرنگی، سرکه نیشکر، سرکه خرما، سرکه عسل، سرکه بالزامیک، سرکه نارگیل و سرکه کیوی

تاریخچه سرکه انگور

سرکه قدمت بسیار زیادی دارد بعضیی ها در کوزه های مصر باستان که متعلق به سه هزار سال قبل از میلاد  مسیح است نشانه هایی از وجود سرکه را کشف کردند و عده ای هم  در کتیبه های بابلی که متعلق به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح است این نشانه ها را دیده اند. از قدیم بابلی ها و پارس ها سرکه را شناخته و از آن استفاده می‌کردند و به کمک سرکه غذا را در بین سفرهای با مسافت طولانی سالم نگه می داشتند.

در کتاب‌های قدیمی نوشته شده بود که سربازان رم باستان هنگام به صلیب کشیدن حضرت عیسی به او سرکه دادند.

عده ای هم بر این باورند که سرکه نخستین بار در قرن شانزدهم در کشور فرانسه تولید شده بود که هدفشون از تولید سرکه صادرات بود و این صادرات را به جزایر مختلف انگلیس و سایر کشورهای اروپایی انجام می دادند و همچنین خود مردم فرانسه از سرکه استفاده می‌کردند.

انگور 01
تاریخچه سرکه انگور

در قدیم کشاورزان برای رفع تشنگی خود و مسافرانشان سرکه را با آب مخلوط می کردند و می خوردند.

رایج ترین نوشیدنی در یونان باستان مخلوط آب، سرکه و عسل بود که آن را داخل کوزه نگهداری می‌کردند و می‌خوردند. همچنین پدرعلم پزشکی دنیا بقراط، سرکه را برای معالجه زخم ها، بیماران تنفسی و برای جراحات تجویز می کرد.

جدول زمانبندی طرز تهیه سرکه انگور

زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت 70 روز
زمان اضافی 2 روز
مجموع زمان 72 روز و 2 ساعت
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو 1 قاشق غذا خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه سرکه انگور

  • انگور سالم از هر نوعی که تمایل دارید (سفید و یا قرمز) : 1 کیلوگرم
  • نخود : 1 قاشق غذا خوری
  • بلغور گندم : 1 قاشق غذا خوری
  • آب : 3 لیتر
  • نمک : 3 قاشق چایخوری

آموزش طرز تهیه سرکه انگور

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو ، خرد کردن ، افزودن ادویه جات ، مخلوط کردن ، سرد یا گرم کردن ، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

تهیه سرکه انگور ریز کاری های خودش را دارد که باید تمام موارد را به درستی رعایت کنید که در ادامه به طرز تهیه سرکه انگور می پردازیم.

مرحله اول

در مرحله اول طرز تهیه سرکه انگور، انگورهایی که تهیه کردیم را به خوبی پاک و تمیز می کنیم و آنها را داخل سینک ظرفشویی قرار می دیم و روی آن آب باز می کنیم تا کاملاً خاک آن گرفته شود. سپس سینک را پر از آب می کنیم و انگورها را در آن قرار می دهیم و سپس آب سینک را خالی می کنیم.

در مرحله بعد سینک را مجددا پر از آب می کنیم و انگورها را داخل آن می ریزیم و مقداری مایع ظرفشویی و یا ماده ضدعفونی کننده درون آن می ریزیم و ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا انگورها ضدعفونی شوند و بعد از آن انگورها را از داخل سینک ظرفشویی خارج می کنیم و داخل سبدی می ریزیم و آب می کشیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه سرکه انگور، پس از اینکه انگور ها به صورت تمیز شسته شد و آنها را آب کشیدیم می گذاریم تا کاملا آبش گرفته و خشک شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه ترشی سالاد فصل با رب خانگی در 3 گام

مرحله سوم

در مرحله سوم طرز تهیه سرکه انگور، انگور ها را از چوب های آن کاملاً جدا کرده و داخل یک دبه پلاستیکی یا کوزه می ریزیم و روی آن را تا سطح انگورها پر از آب می کنیم. باید حواسمان باشد که تا لب دبه یا کوزه را پر از انگور و یا آب نکنیم چون به دلیل یک سری فعل و انفعالات شیمیایی انجام شده در انگورها و ایجاد حباب و کف زیاد امکان دارد مواد داخل دبه یا کوزه سر ریز کند.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرز تهیه سرکه انگور، بلغور و نخود ها رو به داخل دبه پلاستیکی یا کوزه اضافه می کنیم و روی دبه یا کوزه را با یک پارچه نازک یا به عبارتی با یک  تنظیف می بندیم.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم طرز تهیه سرکه انگور، کوزه یا دبه حاوی آب و انگور را به مدت 20 روز در یک محل تاریک و بدون نور که دمای آن حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد قرار می دهیم. باید حواسمان باشد اگر دمای محیط بالاتر از این دما باشد به احتمال خیلی زیاد مواد داخل کوزه و یا دبه کپک می زند و اگر هم دما بیش از حد پایین و سرد باشه فرآیند تخمیر صورت نگرفته و سرکه تهیه نمی شود.

مرحله ششم

در مرحله ششم طرز تهیه سرکه انگور، در چند روز اول باید هر روز انگورهای داخل کوزه یا دبه را به کمک یک قاشق چوبی زیر و رو کنیم  و بعد از سه یا چهار روز پشت سر هم که این کار را انجام دادیم ، هفته ای  دو مرتبه آنها به هم می زنیم و دیگر نیازی نیست که هر روز آنها را به هم بزنیم.

مرحله هفتم

در مرحله هفتم طرز تهیه سرکه انگور، بعد از سپری شدن مدت زمان ۲۰ روز، مواد داخل کوزه و یا  دبه را خالی می کنیم و تفاله های انگور را به کمک پارچه تنظیف و یا توری از مایع داخل آن جدا می کنیم.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم طرز تهیه سرکه انگور، مایع بدست آمده را داخل یک ظرف کوچکتر از جنس پلاستیک یا کوزه می ریزیم و یک مقدار کمی به آن نمک اضافه می کنیم و درب ظرف را می بندیم و به مدت یک ماه تا ۵۰ روز در همان محل قبلی قرار می دهیم.

فقط در اینجا می بایست به این نکته توجه داشته باشیم که درب ظرف را نباید آنقدر محکم ببندیم که هیچ محلی برای ورود و خروج هوا نباشد. همچنین به این نکته هم باید توجه داشت که در این مدت 1 ماه تا ۵۰ روز نیازی نیست که محتویات درون دبه یا کوزه را به هم بزنیم و یا تکان دهیم.

مرحله نهم

در مرحله نهم طرز تهیه سرکه انگور، بعد از گذشت مدت زمان ۵۰ روز مجددا کوزه یا دبه را از محلی که قرار دادیم خارج می کنیم و درب آن را باز می کنیم و مایع درون آن را که دیگر سرکه شده است به کمک پارچه ظریف و یا تنظیف صاف می کنیم و سرکه حاصله را داخل بطری های تمیز که مرطوب نباشند می ریزیم.

انگور 03
آموزش طرز تهیه سرکه انگور

باید توجه داشته باشیم که کوچکترین آلودگی یا رطوبتی که در بطری های نگهداری سرکه باشد باعث کپک زدن سرکه می شود. همچنین به این نکته باید توجه داشته باشیم که بهتر است از بطری هایی استفاده کنیم که درب آن به خوبی بسته شود و هوایی به داخل سرکه نفوذ نکنه.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه سرکه انگور در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه سرکه انگور

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه سرکه انگور به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت سرکه انگور تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • برای آنکه سرکه زودتر عمل بیاید می توانید در روزهای اول محتویات درون کوزه را چنگ بزنید و انگورها را له کنید.
  • برای له کردن انگور ها می توانید به جای چنگ زدن از دستگاه مخلوط کن استفاده کنید.
  • باید توجه داشت که در فرآیند تهیه سرکه اصلاً نباید نور به محتویات داخل ظرف بخورد به خاطر همین یا باید از ظروف سیاه استفاده کرد یا اگر به ناچار از دبه های روشن استفاده می‌کنیم می بایست دور درب را با پارچه و یا پلاستیک سیاه ببندیم تا به هیچ وجه نور به داخل محتویات دبه نرسد.
  • باید توجه داشت بسته به مقدار شیرین بودن انگور می بایست به آن آب اضافه کنیم یعنی به عبارتی به ازای هر یک کیلوگرم انگور می بایست ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم به آن آب اضافه کرد.
  • اگر درب ظرف محکم بسته شده باشد و هوا درون ظرف جریان پیدا نکند سرکه ما به خوبی ترش مزه نخواهد شد.
  • بعد از گذشت ۵ روز که انگورها در حال تخمیر هستند احتمال دارد اطراف ظرف پشه‌های سرکه را مشاهده کنیم. وجود این پشه‌ ها مشکلی ایجاد نمی کنند و خودشان می‌توانند به فرآیند تخمیر کمک کنند.
حتما بخوانید
طرز تهیه شور خانگی خوشمزه 20 نفره

خواص سرکه انگور

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

انگور 04
خواص سرکه انگور

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص سرکه انگور اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

  • سرکه به طور طبیعی دارای کالری بسیار کم می باشد و افرادی که در حال رژیم گرفتن هستند یا ممنوعیت استفاده از غذاهای پرکالری را دارند می توانند از سرکه استفاده کنند.
  • همانطور که گفته شد سرکه در کاهش وزن نیز بسیار موثر است دلیل آن این است که احساس سیر بودن را به انسان می‌دهد.
  • سرکه در کنترل میزان انسولین خون بسیار موثر است.
  • سرکه انگور در بهبود عملکرد کبد نقس بسزایی را ایفا می کند.
  • سرکه انگور به مقدار بسیار زیادی حاوی مواد آنتی اکسیدان می باشد.
  • سرکه انگور به دلیل داشتن مقادیر زیادی پتاسیم برای سلامت قلب و جلوگیری از سکته بسیار موثر است.
  • به دلیل خواص ضد باکتریایی بودن سرکه انگور این ماده می تواند در مقابله با انواع عفونت ها نقش مهمی را ایفا نماید.

سخن پایانی در طرز تهیه سرکه انگور

همانطور که با مطالعه متن بالا دریافتید، سرکه انگور را می توان معجزه ای برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و مشکل ها دانست. شما می توانید با تغییر در ترکیب سرکه انگور ، بیماری خود را به بهترین شکل بهبود بخشید. از آنجایی که نحوه تهیه و استفاده از سرکه انگور بسیار ساده است، پیشنهاد می شود تا استفاده از این شربت را حتما در دستور کار خود قرار دهید.

حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شور ها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

در اینجا تعدادی از دستور های غذایی را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم :‌

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش این سرکه راضی بوده و بتوانید یک سکنجبین بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه سرکه انگور خانگی اصل خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
انگور 02

آموزش طرز تهیه سرکه انگور خانگی فوری سرکه انگور اسلامی دستور تهیه سرکه انگور دکتر خیراندیش شرکه انگور برای ترشی طرز تهیه سرکه انگور بدون آب سرکه انگور عالی ناب

نوع: سرکه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: سرکه انگور

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 150

زمان آماده سازی: PT2H00M

زمان پخت و پز: PT0H00M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • انگور سالم از هر نوعی که تمایل دارید (سفید و یا قرمز) 1 کیلوگرم
  • نخود 1 قاشق غذا خوری
  • بلغور گندم 1 قاشق غذا خوری
  • آب 3 لیتر
  • نمک 3 قاشق چایخوری

راهنمای دستورالعمل: با تشکر از نگاه گرم شما که همراه ما بودید. به یاد داشته باشید که تهیه سرکه انگور ریز کاری های خودش را دارد که باید تمام موارد را به درستی رعایت کنید. با آرزوی موفقیت برای شما

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *