سبد خرید
طرز تهیه شور خانگی خوشمزه 20 نفره

طرز تهیه شور خانگی خوشمزه 20 نفره

امروز با آموزش شور در خدمت شما هستیم.از اسمش پیداست یکی از مهمترین مواد آن نمک است. این چاشنی طرفداران زیادی دارد. این چاشنی به عنوان یکی از محبوب ترین ها در بین مردم ایران می باشد. با آموزش امروز ما همراه باشید.

معرفی شور

شور به عنوان یکی از چاشنی های خوشمزه می باشد که با اکثر غذا ها مصرف می شود.​این چاشنی غذا زمانی که گل کلم به بازار می آید تهیه می شود. معمولاً این محصول را از مخلوط گل کلم ادویه جات و برخی سبزیجات تهیه می کنند و به صورت درشت همگی را خرد می کنند و داخل آب و نمک و سرکه قرار می دهند.

آموزش آنلاین ترشیجات
دوره آموزش آنلاین ترشی و شور​

به دلیل مواد تشکیل دهنده آن غنی از ویتامین های C ویتامین A و حتی پتاسیم می باشد و همچنین کمک به هضم غذا نیز می کند.

از تفاوت هایی که بین شور و ترشی ها وجود دارد می توان به مقدار مصرف سرکه و نمک آن اشاره نمود. به عبارتی مقدار سرکه مصرفی برای تهیه شور فقط برای ترد شدن مواد داخل شور می باشد به همین خاطر از سرکه به مقدار کم استفاده می شود. به راحتی می توان مدل های مختلفی شور تهیه کرد مثلا کلم شور، شور گل کلم فوری، کلم شور بازاری، شور خانگی، شور بدون سرکه.

تاریخچه شور

در زمان های قدیم ایرانیان برای نگهداری طولانی مدت مواد خوراکی به آنها نمک می زدند با این کار ماندگاری مواد طولانی می شد ولی یک عیب داشت و آن هم خشک شدن آن بود بخاطر همین فکری نو به ذهنشان خطور کرد و آن هم قرار دادن آن مواد در آب نمک بود. با این کار هم مواد غذایی نظیر سبزیجات، ماهی و گوشت تازه می ماند و هم طعم بهتری می گرفتند.

04
تاریخچه شور

به عبارتی ایرانیان قدیم به هر چیزی که در آب نمک نگهداری می شد شور می گفتند. به مرور زمان با اضافه کردن سبزیجات و سرکه و ادویه جات شور تهیه کردند و به عمل تهیه کردن آن ، شور انداختن گفته می شد. از جمله شورهایی که در قدیم و امروزه تهیه می شد عبارت است از شور کلم پیچ و گل کلم، خیار شور، فلفل قرمز، زیتون و غیره. مردم در آن زمان در فصول پاییز که وفور سبزیجات تازه بود شور می انداختند.

برخی از غذاهایی که شور با آن می چسبد بدین شرح است: خورشتهایی مانند قورمه سبزی و قیمه بادمجان یا قیمه سیب زمینی – غذاهای پلویی نظیر زرشک پلو، لوبیا پلو، استانبولی، باقالی پلو – انواع کوکو شامل کوکو سبزی، سیب زمینی – کتلت و شامی.

جدول زمانبندی طرز تهیه شور

زمان آماده سازی 3 ساعت
زمان پخت 25 روز
زمان اضافی 5 روز
مجموع زمان 30 روز و 3 ساعت
تعداد سرو 20 نفر
مقدار سرو 1 کاسه

مواد اولیه برای طرز تهیه شور

  • گل کلم سفید و تازه : 1 عدد بزرگ
  • فلفل سبز تند : 14 عدد
  • خیار قلمی : 2 کیلوگرم
  • ساقه کرفس : 1 بوته کرفس
  • هویج : 2 کیلو گرم
  • سیر خشک : 3 بوته
  • لوبیا سبز : نیم کیلو گرم
  • شوید تازه : 200 گرم
  • جعفری تازه : 200 گرم
  • مرزه : 300 گرم
  • ترخون : 300 گرم
  • گلپر خشک : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک : 15 قاشق غذا خوری
  • سرکه انگور : یک سوم پیمانه
  • تخم سیاه دانه : 1 قاشق غذا خوری

آموزش مراحل تهیه شور گل کلم فوری

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد

در اینجا به طرز تهیه شورگل کلم به صورت فوری و ساده می پردازیم. امیدواریم با انجام مرحله به مرحله دستور زیر شور خوش طعم و خوشمزه ای تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

مرحله اول

در این مرحله گل کلم، فلفل سبز، خیار قلمی، کرفس، هویج، سیر خشک و لوبیا سبز را تمیز و با آب می شوریم و می گذاریم تا خشک شود. سپس آنها را به اندازه های دلخواه خرد می کنیم. باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که گل کلم ها را با چاقو خرد کنیم ظاهر شور حاصل جالب و وسوسه برانگیز نخواهد بود. در ضمن نیازی نیست سیر ها را خرد کنید، کافی است آنها را حبه حبه کنید و با سایر مواد مخلوط کنید.

مرحله دوم

در این مرحله شوید، جعفری، مرزه و ترخون را به درستی پاک و تمیز می کنیم و آنها را داخل سینک ظرفشویی قرار می دیم و روی آن آب باز می کنیم تا کاملاً خاک آن گرفته شود. سپس سینک را پر از آب می کنیم و سبزی ها را در آن قرار می دهیم و سپس آب سینک را خالی می کنیم.

حتما بخوانید
طرز تهیه ترشی بامیه ساده خوشمزه 10 نفره
آموزش مراحل تهیه شور گل کلم فوری
آموزش مراحل تهیه شور گل کلم فوری

در این مرحله سینک را مجددا پر از آب می کنیم و سبزی ها را داخل آن می ریزیم و مقداری مایع ظرفشویی و یا ماده ضدعفونی کننده درون آن می ریزیم و ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا سبزی ها ضدعفونی شوند و بعد از آن آنها را از داخل سینک ظرفشویی خارج می کنیم و داخل سبدی می ریزیم و آب می کشیم. و پهن می کنیم تا خشک شود. سپس سبزی ها را با دست تکه تکه می کنیم. لازم نیست سبزی ها ریز و یا با چاقو خرد شوند.

مرحله سوم

حالا نوبت به چیدن موادی که شسته و خشک و خرد کردیم می رسد. بهتر است مواد را درون یک دبه یا ظرف شیشه ای بیندازیم. حال یک ردیف گل کلم، خیار، کرفس، هویج، سیر خشک و لوبیا سبز را ریخته و بین آنها جعفری، مرزه، ترخون، فلفل سبز و گلپر را اضافه می کنیم و مجددا یک ردیف دیگر گل کلم، خیار، کرفس، هویج، سیر خشک و لوبیا سبز را ریخته و بین آنها جعفری، مرزه، ترخون، فلفل سبز و گلپر را اضافه می کنیم. این عمل را تا اتمام موادمان ادامه می دهیم.

مرحله چهارم

قابلمه را روی گاز قرار می دهیم و درون آن آب اضافه می کنیم و زیر شعله را روشن می‌کنیم.

باید حواسمان باشد در این مرحله به ازای هر دو لیوان آبی که داخل قابلمه وجود دارد یک قاشق غذاخوری به آن نمک اضافه کنیم. همچنین می توان برای اینکه طعم محصول خوشمزه تر شود به آب داخل قابلمه سرکه هم اضافه کنیم.

زمانی که آب داخل قابلمه به جوش آمد، شعله را خاموش کرده و می گذاریم تا آب درون قابلمه خنک تر شود.

مرحله پنجم

در مرحله بعد آب درون قابلمه که هنوز گرم است را به داخل ظرفی که مواد شور را درون آن چیدیم می ریزیم، می بایست مقدار آب ریخته شده در ظرف تا لب‌ به‌ لب مواد باشد و روی آنها را کاملاً بگیرد.

مرحله ششم

در این مرحله درب ظرف را محکم می بندیم و آن را در محلی گرم قرار می دهیم حتی می توان آن را در مقابل نور خورشید نیز قرار داد. بعد از ۳ یا ۴ روز ظرف را برداشته و در محل خنک یا در یخچال قرار می دهیم و بعد از دو تا سه هفته می توان از آن استفاده کرد.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه این چاشنی پر طرفدار در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن همراه با غذا لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه شور

  • بسته به ذائقه افراد می توان مقدار بیشتری سرکه داخل مخلوط  ریخت فقط حواسمان باشد زمانی که خواستیم سرکه کمتری داخل قابلمه بریزیدم باید از قابلمه آلومینیومی استفاده کنیم وگرنه قابلمه ما در اثر جوشیدن آب سیاه می شود.
  • برای آنکه محصول شما کپک نزند باید راهکارهای زیر را انجام داد. اول اینکه مواد داخل شور بعد از شستن باید کاملا خشک و هیچ رطوبتی نداشته باشند و دوم ظرفی که درون آن شور را می‌خواهیم بیندازیم به هیچ عنوان نباید یک قطره آب درونش باشد باید کاملاً خشک باشد در غیر این صورت کپک خواهد زند.
  • بهتر است شور را در ظروف شیشه‌ای بیندازین تا در ظروف پلاستیکی چون احتمال دارد بوی پلاستیک به خودش بگیرد.
  • با قرار دادن چند دانه نخود در بین مواد باعث می شود که زودتر عمل بیاید و درست شود.
  • اگر ظرف‌شور را در جای نسبتا گرم قرار بدهید و یا مقدار نمک و یا سرکه آن خیلی کم باشد امکان دارد مواد درون آن حالت لزج به خود بگیرد و طعم آن تغییر کند و زود خراب شود.
  • عده‌ای برای اینکه این چاشنی زودتر به عمل بیاد و عملیات تخمیر روی آن انجام شود تکه ای نان سنگک را بر روی ظرف شور قرار می‌دهند و بعد درب ظرف را می بندند.
  • در صورتی که فلفل ها را به صورت خرد شده درون مخلوط بریزیم طعم تند تری به خود می گیرد و اگر بخواهیم طعم تندتری به خود نگیرد کافی است فلفل ها را به صورت درسته درون شور قرار دهیم.
  • تصاویر از پیج های اینستاگرامی خوشمزه bazarche_soghat و torshijat_khanegi_kashan برداشته شده است.

خواص شور

همان طور که می دانیم در تهیه شوریجات از نمک به اندازه زیادی استفاده شده است پس یکی از مضراتی که  خواهد داشت برای افرادی است که فشار خون بالایی دارند و باید از خوردن نمک خودداری و یا در خوردن آن احتیاط کنند.

حتما بخوانید
طرز تهیه سرکه انگبین (سکنجبین) خانگی با 2 روش
03
خواص شور

برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم ، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

در زیر به برخی از خواص شورها که حاوی موادی مثل گل کلم، هویج و یا فلفل است اشاره می کنیم.

  • سلامتی بدن : گل کلم موجود در شور حاوی فیبر بالایی می باشد و بالا بودن فیبر می تواند به سلامتی بدن کمک کند.
  • کاهش التهابات روده : وظیفه کاهش التهابات روده نیز به عهده فیبر موجود در گل کلم می باشد.
  • دارای مقدار آنتی اکسیدان بالایی می باشد : به عبارتی آنتی اکسیدان باعث می شود تا بدن را از اثرات بد رادیکال‌های آزاد حفظ نماید.
  • موثر در کاهش وزن می باشد.
  • برای سیستم قلبی و عروقی مفید و موثر است.
  • دارای ویتامین C فراوان می باشد و همچنین برای سلامت چشم‌ و پوست بسیار موثر است.
  • به دلیل وجود ویتامین Kدر کاهش خطرات ناشی از پوکی استخوان کمک می کند.
  • در تقویت اعصاب موثر می باشد.
  • مانع از رسوب و انعقاد خون در رگها می شود.
  • در کاهش کلسترول خون نقش مهمی را ایفا می کند.

سخن پایانی در طرز تهیه شور

با آموزش و مرور مراحل طرز تهیه شور با شما همراه بودیم. انسان ها گوشت – مرغ – سبزیجات و صیفی جات و حتی میوه ها را برای اینکه بتوانند در تمام سال از آن استفاده کنند در نمک غوطه ور می کردند. طبق برخی از اسناد تاریخی این کار را به دوره مادها نسبت می دهند.

با گذشت زمان شکل و روش ها تغییر کرد و به شکل امروزی شبیه شد. این تغییر شکل با اضافه شدن سرکه نیز رخ داده است. برندهای مختلفی شور را تهیه می کنند. ولی با این حال نوع خانگی آن چیز دیگری است. معمولا تهیه شورها به ذایقه افراد بستگی دارد.

همواره  برای تهیه شورها از ادویه های معطر و سبزیجات معطر استفاده می گردد. با اضافه کردن نمک به مواد غذایی باکتری های مفید آن ماده غذایی یا مواد غذایی زنده می مانند. جالب است بدانید که ماندگاری آنها نیز افزایش پیدا می کند. البته طرز تهیه هر نوع شوری خاص و منحصر بفرد است. پس هر کدام را جداگانه بیاموزید.

حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شورها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از این آموزش راضی بوده باشید. پیشنهاد می کنیم آموزش طرز تهیه ترشی سیر را نیز مطالعه بفرمایید. شما می توانید طرز تهیه انواع غذا با کرفس را نیز بیاموزید..

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شور خانگی خوشمزه 20 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

آموزش طرز تهیه شور خوشمزه خانگی بدون سرکه و مقدار مناسب نمک و سرکه طرز تهیه کلم شور زرد خانگی خوشمزه فوری بیرونی گل کلم مخلوط فوری سانازسانیا بدون سرکه سبزیجات

نوع: شور و ترشی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شور

بازده دستورالعمل: 20

کالری: 125

زمان آماده سازی: PT3H00M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • گل کلم سفید و تازه : 1 عدد بزرگ
  • فلفل سبز تند : 14 عدد
  • خیار قلمی : 2 کیلوگرم
  • ساقه کرفس : 1 بوته کرفس
  • هویج : 2 کیلو گرم
  • سیر خشک : 3 بوته
  • لوبیا سبز : نیم کیلو گرم
  • شوید تازه : 200 گرم
  • جعفری تازه : 200 گرم
  • مرزه : 300 گرم
  • ترخون : 300 گرم
  • گلپر خشک : 1 قاشق غذا خوری
  • نمک : 5 قاشق غذا خوری
  • سرکه انگور : یک سوم پیمانه
  • تخم سیاه دانه : 1 قاشق غذا خوری

راهنمای دستورالعمل: با آموزش شور این چاشنی پر طرفدار در خدمت شما هستیم. امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه شور در منزل مطابق دستورالعمل گفته شده نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *