سبد خرید
طرز تهیه شربت بامیه 1 شیشه کوچک

طرز تهیه شربت بامیه 1 شیشه کوچک

سلام به همراهان همیشگی سایت آموزش آنلاین آشپزی. مطمئنا شما هم از طرفداران پر و پا قرص زولبیا و بامیه در ماه رمضان هستید. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که شیره عسل مانندی که همیشه در ظرف بامیه و زولبیا جمع می شود چیست و آن را چگونه تهیه می کنند. در این آموزش با ما همراه باشید تا طرز تهیه شربت بامیه با به خوبی فرا گرفته و به جمع هنرهای خود یکی را اضافه کنید.

معرفی شربت بامیه (شربت بار)

شربت بامیه یا شربت بار همان شربتی است که بامیه و زولبیا را پس از سرخ کردن درون آن می اندازند تا شیرین شود. همچنین از این شربت برای تهیه شیرینی های دیگری مانند گوش فیل استفاده می شود. شربت بار همان شربت یا شیره ای است که روی باقلوا ریخته می شود و برای مرطوب کردن کیک اسفنجی و خاگینه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد شربت بار بسیار بیشتر است و در تهیه انواع حلوا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1

به ویژه در ماه رمضان که بازار زولبیا و بامیه داغ است، بسیاری از عزیزان تمایل دارند تا این شیرینی های مخصوص ماه رمضان را در منزل تهیه کنند. مهمترین بخش تهیه زولبیا و بامیه درست کردن شربت بامیه با غلظت مناسب است. زیرا غلظت شربت بار برای مصارف مختلف متفاوت است.

بامیه04
معرفی شربت بامیه (شربت بار)

شربت بار از ترکیب آب، شکر و طعم دهنده های مختلف مانند گلاب، زعفران و هل تهیه می شود و در قنادی و شیرینی پزی کاربرد فراوانی دارد. تهیه شربت بامیه کار بسیار ساده ای است که با رعایت چند نکته ساده می توانید یک شربت عالی تهیه کنید. در ادامه با طرز تهیه شربت بامیه با ما همراه باشید.

جدول زمانبندی تهیه شربت بامیه

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 10 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 2 پیمانه

مواد اولیه برای تهیه شربت بامیه

  • شکر : 2 و نیم پیمانه
  • آب : 1 پیمانه
  • گلاب : یک چهارم پیمانه
  • آبلیمو : یک قاشق سوپ خوری ( یا یک هشتم قاشق چای خوری جوهر لیمو)
  • زعفران دم کرده : 2 قاشق سوپخوری

آموزش مراحل تهیه شربت بامیه

مرحله اول

آب و شکر را درون یک قابلمه متوسط بریزید و قابلمه راروی حرارت ملایم قرار دهید. مخلوط آب و شکر را هم بزنید تا شکر در آب حل شود و اجازه دهید تا آرام آرام بجوشد.

آموزش مراحل تهیه شربت بامیه
آموزش مراحل تهیه شربت بامیه

زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد و شکر به طور کامل در آن حل شد، حرارت را کم کنید تا شربت بجوشد و آب اضافی شربت بخار شده و غلظت مناسبی پیدا کند. در این مرحله آب  لیمو یا جوهر لیمو را به شربت اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم

زمانی که غلظت شربت به حد مناسب رسید زعفران را به آن اضافه کنید. میزان زعفران به سلیقه خود شما بستگی دارد. زعفران را به اندازه ای به شربت اضافه کنید که شربت به رنگ دلخواهتان برسد.

حتما بخوانید
طرز تهیه اسموتی سبز یک نوشیدنی سالم خانگی 1 نفر

مرحله سوم

در مراحل پایانی تهیه شربت، گلاب را به آن اضافه نمایید تا عطر گلاب حفظ شود. با اضافه کردن گلاب دوباره کمی از غلظت شربت شما کم خواهد شد. بنا براین اجازه دهید شربت یکی دو دقیقه دیگر بجوشد تا به قوام برسد.

نکات مهم در تهیه شربت بامیه

  • برای تهیه شربت بامیه ظرفی انتخاب کنید که تا حد ممکن ضخیم باشد. برای این منظور ظروف چدنی یا تفلونی ضخیم انتخاب خوبی هستند. اگر ظرف انتخابی شما برای تهیه شربت نازک باشد، به دلیل انتقال سریع حرارت، زمان آماده سازی شربت کاهش پیدا می کند و شربتی که زود به قوام برسد کیفیت مطلوبی نخواهد داشت.
  • آبلیمو و جوهر لیمو برای جلوگیری از شکرک زدن شربت استفاده می شوند. بهتر است تا حد امکان از جوهر لیمو استفاده نکنید.
  • می توانید برای تهیه شربت ابتدا آب را روی حرارت بگذارید و پس از جوشیدن آب، شکر را به آن اضافه کنید. اما مسئله اینجاست که با اضافه کردن شکر به آب در حال جوش، کناره های ظرف شما شکرک می زند. برای اینکه کناره های ظرفتان تمیز بماند بهتر است ابتدا شکر را در آب حل کنید و سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام آرام به جوش بیاید.
  • برای عطر دادن به شربت، می توانید به جای گلاب از هل استفاده کنید. برای این منظور چند دانه هل را شکسته و از همان ابتدا داخل شربت بیندازید و در انتها با استفاده از صافی، دانه های هل را از داخل شربت جدا کنید. یا اینکه هل را آسیاب کرده و هل آسیاب شده را به همراه زعفران ساییده داخل شربت بریزید.
  • تا زمانی که شربت به جوش بیاید می توانید آن را هم بزنید تا از حل شدن شکر اطمینان حاصل کنید اما پس از شروع قل زدن شربت به هیچ عنوان شربت را هم نزنید. زیرا هم زدن شربت در هنگام قل زدن باعث شکرک زدن شربت شما خواهد شد.
  • برای هم زدن شربت بهتر است از قاشق های چوبی استفاده کنید. قاشقق فلزی حرارت را منتقل کرده و باعث شکرک زدن شربت شما می شوند.
  • اگر کناره های ظرف شما شکرک داشته باشد، با استفاده از یک قلم موی مرطوب آن را تمیز کنید زیرا اگر همین شکرک در ظرف باقی بماند و درون شربت بریزد بعدا موجب شکرک زدن شربت شما می شود.
  • آب لیمو را در مرحله آخر به همراه گلاب به شربت اضافه کنید.
  • برای تهیه بامیه شربت باید غلیظ باشد زیرا رقیق بودن شربت باعث خمیر شدن بامیه خواهد شد.
  • یکی از موارد مهم برای تهیه شربت بامیه، قوام آمدن آن است. اگر درجه حرارت شربت بالا باشد و شربت با حرارت بالا بجوشد و قوام بیاید، سریع شکرک می زند. و حتی ممکن است این شکرک ها موقع خوردن بامیه یا هر شیرینی که درون شربت قرار بگیرد بعد از سرد شدن زیر دندان بیاید که این مسئله از کیفیت شیرینی می کاهد. حداقل زمان لازم برای قوام آمدن شربت، حدود 15 دقیقه است. برای اینکه بدانیم شربت بامیه به قوام مناسب رسیده است یا خیر، کمی از شربت را بین دو انگشت خود بگیرید و انگشتان را از هم جدا کنید. اگر حالت چسبنده و کش دار داشت یعنی اینکه شربت بامیه شما به قوام مناسب رسیده است و باید شعله را خاموش کنید.
  • برای تهیه شربت بامیه شعله اجاق نه باید خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد. شعله خیلی کم موجب می شود شکر خوب در آب حل نشود و در ظرفف تهه نشین گردد و شعله زیاد موجب می شود که اب سریع تبخیر شده و شربت بامیه زودتر از حد لازم به قوام برسد که هر دو مورد موجب می شود شربت بامیه پس از سرد شدن شکرک بزند.
  • اگر غلظت شربت بامیه ای که تهیه می کنید مناسب باشد می توانید مازاد سربت را ماه ها در فریزر نگه داری کنید و در زمان لازم آن را از فریزر خارج کنید. زمانی که شربت به دمای محیط رسید می توانید از آن استفاده کنید.
  • مقدار شربت بامیه مورد نیاز خود را با توجه به میزان مورد نیاز خود تهیه کنید تا همیشه شربت تازه داشته باشید. برای این کار مقدار مواد ذکر شده در دستور را متناسب با نیاز خود کم و زیاد کنید.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب_sweetland_ir گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه شربت بامیه

سخن پایانی در مورد شربت بامیه

آموزش شربت بامیه را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه این شربت غلیظ می توانید به راحتی شربت بامیه را برای طبخ زولبیا و بامیه در منزل تهیه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه حلوا سارای ترکیه مجلسی خوشمزه 4 نفره
بامیه01
سخن پایانی در مورد شربت بامیه

امیدواریم از آموزش شربت بامیه راضی بوده و بتوانید یک شربت بامیه بینظیر را تهیه نمایید. طرز تهیه انواع نوشیدنی سرد بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شربت بامیه 1 شیشه کوچک - آموزش آنلاین آشپزی
بامیه02

طرز تهیه شربت باقلوا آموزش طرز تهیه شربت زولبیا بدون گلوکز شربت بامیه شربت بار با عسل و گلوکز فیلم طرز تهیه شربت بامیه و دستور تهیه شربت زولبیا بامیه خوشمزه

نوع: شربت

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شربت بامیه

بازده دستورالعمل: 2

کالری: 450

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • شکر : 2 و نیم پیمانه
  • آب : 1 پیمانه
  • گلاب : یک چهارم پیمانه
  • آبلیمو : یک قاشق سوپ خوری ( یا یک هشتم قاشق چای خوری جوهر لیمو)
  • زعفران دم کرده : 2 قاشق سوپخوری

راهنمای دستورالعمل: آموزش طرز تهیه شربت غلیظ برای طبخ بامیه و زولبیا و باقلوا را برای شما عزیزان بصورت کاربردی قرار داده ایم. به امید آشپزی عالی برای شما

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *