سبد خرید
طرز تهیه هونکار بیندی ترکی خوشمزه 6 نفره

طرز تهیه هونکار بیندی ترکی خوشمزه 6 نفره

سلام دوستان عزیزم. امروز با آموزش یک غذا از ترکیه با شما همراه هستم. هونکار بیندی که به آن لذت سلطان نیز گفته می‌شود، یکی از خوشمزه‎ترین غذاهای ترکی است. این غذا از بادمجان و گوشت بره تهیه می‌شود. با هم در ادامه به جنبه های مختلف هونکار بیندی خواهیم پرداخت.

طرز تهیه هونکار بیندی

هونکار بیندی (hunkar begendi)، که به آن لذت سلطان نیز گفته می‌شود، یکی از خوشمزه‎ترین غذاهای ترکی است. این غذا از بادمجان و گوشت بره تهیه می‌شود. بادمجان را با شیر، کره، خامه و پنیر یونانی ترکیب می‌کنند و به صورت پوره‌ای شکل درمی‌آورند.|

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

سپس خورشت بره را روی آن می‌ریزند و به همراه نان سرو می‌کنند. هونکار بیندی یک غذای لوکس ترکی است که در مهمانی‌ها و مجالس بر روی سفره قرار می‌گیرد و طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله طرز تهیه هونکار بیندی را آموزش داده و اطلاعاتی در مورد تاریخچه و خواص آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید و طرز تهیه هونکار بیندی را بیاموزید.

تاریخچه هونکار بیندی ترکیه

هونکار بیندی یک خوراک قدیمی است که در آشپزخانه دربار عثمانی ابداع شده است. در آن زمان، بادمجان  یکی از محبوب‌ترین سبزیجات عثمانی بود. آشپزان دربار سعی می‌کردند تا غذاهای متنوعی با بادمجان درست کنند و از این طریق باعث خوشحالی و خوشنودی خانواده سلطنتی شوند. هونکار بیندی یکی از همین دست غذاهاست.

بیندی 04
تاریخچه هونکار بیندی ترکیه

هونکار بیندی برای اولین بار بین سال‌های  1612 تا 1640 و در زمان سلطان مراد چهارم پخته شد. پادشاه عثمانی از این غذا استقبال کرد و آن را عالی دانست. از آن پس هونکار بیندی به یکی از محبوب‌ترین غذاهای دربار تبدیل شد. با توجه به این‌که خوردن این غذا باعث خوشنودی سلطان می‌شد، هونکار بیندی را ” لذت سلطان” نیز می‌نامیدند.

بعدها دستور تهیه این غذا به بیرون از دربار نیز راه پیدا کرد و مورد توجه عموم مردم قرار گرفت. هونکار بیندی در دربار از گوشت پای بره درست می‌شد، اما مردم عادی و دهقانان که توان مالی پایین‌تری داشتند از گوشت ارزان‌تر و کمتری برای سس روی بادمجان‌ها استفاده می‌کردند.

جدول زمانبندی طرز تهیه هونکار بیندی

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت و 20 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه هونکار بیندی ترکی

مواد لازم برای تهیه پوره بادمجان

  • بادمجان بزرگ: 4 عدد
  • شیر: یک فنجان
  • پنیر کاسری رنده شده: نصف فنجان
  • آرد: یک چهارم فنجان
  • خامه غلیظ: 2 قاشق ‌غذاخوری
  • کره: یک چهارم فنجان
  • آب‌ لیمو: 3 قاشق ‌غذاخوری
  •  نمک: 3 قاشق ‌غذاخوری

 مواد لازم برای تهیه خورشت بره

  • گوشت تکه شده: 1350 گرم
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • سیر: 4 حبه
  • کره: یک چهارم فنجان
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی متوسط: 4 عدد
  • آویشن خشک: نصف قاشق چای‌خوری
  • پونه کوهی خشک: یک قاشق چای‌خوری
  • جعفری تازه: یک سوم فنجان
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

آموزش مراحل تهیه هونکار بیندی

مرحله اول: تفت دادن گوشت و پیاز

کره را در یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. روغن زیتون را به آن اضافه کنید. پس از گرم شدن، تکه‌های گوشت را در قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی تفت بخورد. دقت داشته باشید که گوشت باید به صورت تکه‌های مربعی 2 تا 2.5 سانتی (اندازه گوشت قیمه) باشد. پس از حدود 6 دقیقه، پیاز خرد شده و سیر رنده شده را اضافه کنید. به آرامی هم بزنید و به مدت یک دقیقه به همراه گوشت تفت دهید.

مرحله دوم: اضافه کردن ادویه‌جات و پخت خورشت

گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید، پوست کنید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. گوجه‌فرنگی خرد شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید کمی تفت بخورد. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و با بقیه مواد تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس به اندازه یک و نیم فنجان  آب به مواد اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید.

آموزش مراحل تهیه هونکار بیندی
آموزش مراحل تهیه هونکار بیندی

پس از این‌که خورشت به جوش آمد، حرارت را کم کنید و آویشن، پونه کوهی، نمک و فلفل را به ترکیب اضافه نمایید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بر روی حرارت ملایم بماند تا گوشت به خوبی بپزد و نرم شود.

مرحله سوم: کباب کردن بادمجان

در حین پخت گوشت می‌توانید پوره بادمجان را آماده کنید. بادمجان‌ها را بشویید و چند سوراخ در بادمجان ایجاد کنید تا حرارت به داخل آن نفوذ پیدا کند و به خوبی بپزد. کباب‌پز را آماده کنید و ذغال‌ها را درون آن قرار دهید. بادمجان‌ها را در فاصله 5 سانتی‌متری از ذغال قرار دهید و به مدت 15 دقیقه  کباب کنید. در طول این مدت چند بار بادمجان‌ها را بچرخانید تا همه طرف آن بپزد.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورشت آلو اسفناج برای 4 نفر

مرحله چهارم: پوست کردن بادمجان

3 قاشق غذاخوری نمک و آب‌لیمو را به همراه 3 فنجان آب در یک کاسه بزرگ بریزید. بادمجان‌ها را از روی ذغال بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس پوست آن را جدا کنید و در کاسه قرار دهید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه در کاسه‌ی آب بماند. این کار از تغییر رنگ بادمجان جلوگیری می‎کند. سپس بادمجان‌ها را از کاسه درآورید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود.

مرحله پنجم: درست کردن پوره بادمجان

شیر و خامه را به خوبی باهم ترکیب کنید. یک قابلمه کوچک بر روی حرارت قرار دهید و ترکیب شیر و خامه را در آن بریزید. اجازه دهید کمی حرارت ببیند و گرم شود.  یک قابلمه دیگر بردارید و کره را در آن بریزید تا ذوب شود. آرد را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی به طور مرتب هم بزنید و با کره تفت دهید. بعد از یک دقیقه ترکیب شیر و خامه را به آرامی به آرد اضافه کنید.

در حین اضافه کردن شیر به آرد، ترکیب را به طور مداوم با یک هم‌زن سیمی هم بزنید تا آرد گوله گوله نشود. اجازه دهید مواد به مدت یک دقیقه بر  روی اجاق بماند و جوش بخورد. سپس بادمجان کبابی شده و پنیر رنده شده را به ترکیب آرد اضافه کنید و هم بزنید تا  بادمجان له شود. حدود 4 دقیقه این کار را انجام دهید تا پوره‌ای صاف و یک‌دست ایجاد گردد.

دیزاین در آموزش مراحل تهیه هونکار بیندی
دیزاین در آموزش مراحل تهیه هونکار بیندی

بادمجان پوره شده را در ظرف مناسب بکشید و با قاشق در سطح ظرف پخش کنید. سپس مایه گوشتی را بر روی آن بریزید و مقداری جعفری خرد شده روی آن بپاشید. هونکار بیندی شما آماده است. آن را سرو کنید و از خوردنش لذت ببرید. طعم بینظیر هونکار بیندی بسیار جالب است.

نکات مهم در تهیه هونکار بیندی

  • برای تهیه هونکار بیندی اصیل از گوشت پای بره بدون چربی و استخوان استفاده می‌کنند. البته این غذا در طول سال‌ها شکل‌های مختلفی به خود گرفته و گاهی اوقات با گوشت مرغ نیز تهیه می‌شود. بنابراین اگر پرهیز غذایی دارید، می‌توانید از گوشت مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید.
  • در تهیه هونکار بیندی از نوعی پنیر با نام کاسری استفاده می‌شود. کاسری یک پنیر یونانی است که از گوشت گوسفند تهیه می‌شود و بافتی زرد رنگ و نرم دارد. اگر به کاسری دسترسی ندارید، می‌توانید به جای آن از پنیر موترازلا یا پنیر پیتزا استفاده کنید.
  • بادمجان‏ها به صورت سنتی بر روی ذغال کباب می‌شوند. اگر شرایط استفاده از منقل و ذغال را ندارید، می‌توانید بادمجان را بر روی اجاق کباب کنید یا درون فر قرار دهید. بادمجان‌ها را درون سیخ جوجه‌گردان بگذارید و به مدت 25 دقیقه در حرارت فر بچرخانید. این کار باعث می شود هونکار بیندی بسیار خوشمزه تری طبخ نمایید.
  • پیشنهاد می‌کنیم بعد از پخت بادمجان تخم آن را درآورید و پس از له کردن به ترکیب شیر و آرد اضافه کنید. در این صورت پوره‌ی صاف و نرم‌تری دارید.
  • تصاویر هونکار بیندی از پیج خوب اینستاگرام banooo_food گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه هونکار بیندی

خواص هونکار بیندی

بادمجان و گوشت بره اصلی‌ترین مواد غذایی هستند که در تهیه هونکار بیندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیندی 02
خواص هونکار بیندی

هر دوی این مواد هونکار بیندی خواص بسیاری دارند که عبارتند از:

  • گوشت بره در دسته گوشت‌های قرمز جای دارد. این گوشت سرشار از پروتئین است و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را نیز در خود جای داده است. کم چربی بودن گوشت بره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‎شود. گوشت بره نسبت به سایر گوشت‌ها اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری دارد و سرشار از آهن، فسفر، سلنیوم، روی و ویتامین‌های گروه B  می‌باشد.
  • گوشت بره میزان کولین و سلنیوم بالایی دارد. این دو ماه از هجوم سلول‌های سرطانی به بخش‌های مختلف بدن جلوگیری کرده و حمله آن‌ها را خنثی می‌کنند.
  • کمبود آهن در بدن کاهش تعداد گلبول‌های قرمز را به دنبال دارد که در نهایت منجر به کم‌خونی می‌شود. گوشت بره سرشار از آهن است. این آهن به تولید هموگلوبین خون کمک کرده و میزان آن را افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف گوشت بره به خانم‌های باردار و بانوانی که دوران قاعدگی خود را می‌گذرانند، توصیه می‌شود.
  • گوشت بره پتاسیم بالا و سدیم کمی دارد. تجمع سدیم در بدن باعث سکته و مشکلات کلیوی می‌گردد. مصرف گوشت بره احتمال بروز این بیماری‌ها را کاهش داده و از آن جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳  از جمله ترکیبات موجود در گوشت بره هستند. این ترکیبات  رشد سیستم عصبی مرکزی و مغز کودکان را افزایش داده و از بروز مشکلاتی چون اوتیسم جلوگیری می‌کنند.  علاوه بر این، ویتامین B12 برای مقابله با استرس  و افسردگی مفید می‌باشد.
  • از دیگر خواص گوشت بره می‌توان به حفظ سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به حفظ سلامت پوست، پیشگیری از نقص‌های مادرزادی و کاهش وزن اشاره کرد.
  • بادمجان یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی است. این ماده خواص دارویی دارد و منبعی غنی از فسفر، فولات، ناسونین، کلسیم، پتاسیم، کربوهیدرات، آهن، فیبر، بتاکاروتن و ویتامین‌های B، A و C  محسوب می‎شود.
  • بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند  و احتمال بروز بیماری‌هایی چون سرطان را کاهش می‏دهند. آنتوسیانین‌ها از جمله آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان هستند. این آنتی‌اکسیدان برای سلامتی بسیار مفید بوده و از بدن در مقابل آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند.
  • بادمجان‌ منبعی غنی از فیبر بوده و کالری بسیار پائینی دارد. از این رو، مصرف بادمجان برای رژیم‎های لاغری و کاهش وزن توصیه می‌شود.
  • از دیگر خواص بادمجان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، سلامت دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا، جلوگیری از یبوست، درمان کبد چرب، درمان کم‌خونی، کاهش فشار خون، کنترل قند خون، خواب بهتر، مراقبت از پوست و رشد مو  اشاره کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه حلیم ماش و قمری اصفهانی برای 4 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه هونکار بیندی

نکات ثابتی وجود دارند که یک آشپز حرفه ای همیشه بایستی به آنها توجه داشته باشد. این نکات را بارها و بارها در رسپی های مختلف برایتان قرار داده ایم. اینجا نیز در طرز تهیه هونکار بیندی خالی از لطف نیست که به آن بپردازیم.

  • استفاده از مواد اولیه تازه

مواد اولیه تازه بهترین طعم را به آشپزی شما می دهد. وقتی از مواد اولیه تازه استفاده کنید مطمین باشید که کیفیت آشپزی شما نیز بالا تر رفته و کیفیت هونکار بیندی شما به اصل آن نزدیک تر می شود. تازه بودن مواد اولیه یکی از مهمترین نکات در طبخ یک غذای محلی است.

  • استفاده از مواد اولیه ارگانیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مواد اولیه ای که محلی ها از آن استفاده می کنند برای باغچه یا زمین خودشان است. این مواد واقعا ارگانیک بوده و طعم بینظیری دارند. شما حتی الامکان این نکته را درنظر داشته باشید که مواد اولیه ارگانیک سلامتی را نیز به عزیزانتان هدیه خواهد داد.

  • استفاده از مواد با کیفیت

در انتخاب مواد اولیه خیلی دقت داشته باشید. محلی ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. به عنوان مثال سبزی جعفری در تهیه هونکار بیندی که تازگی و کیفیت خود را از دست داده مطمینا گزینه خوبی برای انتخاب در آشپزی شما نیست.

آشپزی همانطور که می دانید بایستی با عشق باشد تا بتوانید یک غذای بینظیری را طبخ نمایید. آشپزی غذاهای سایر کشورها نظیر هونکار بیندی که قطعا سخت تر است و باید در طبخ آن دقت های زیادتری به خرج دهید.

امیدواریم از آموزش هونکار بیندی راضی بوده و بتوانید یک هونکار بیندی بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با مرغ و غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات زیر را مطالعه کنید.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​​

طرز تهیه هونکار بیندی ترکی خوشمزه 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
بیندی 05

آموزش طرز تهیه هونکار بیندی غذای عثمانی با بادمجان هونکار بیندی شاه پسند هونکار یعنی چی شاه پسند کرغ کجاست غذای عثمانی خوشمزه غذای ترکی سفره فرح فیلم و مجلسی

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ترکی عثمانی

کلمات کلیدی: هونکار بیندی

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 150

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H20M

اجزاء دستورالعمل:

  • بادمجان بزرگ: 4 عدد
  • شیر: یک فنجان
  • پنیر کاسری رنده شده: نصف فنجان
  • آرد: یک چهارم فنجان
  • خامه غلیظ: 2 قاشق ‌غذاخوری
  • کره: یک چهارم فنجان
  • آب‌ لیمو: 3 قاشق ‌غذاخوری
  • گوشت تکه شده: 1350 گرم
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • سیر: 4 حبه
  • کره: یک چهارم فنجان
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی متوسط: 4 عدد
  • آویشن خشک: نصف قاشق چای‌خوری
  • پونه کوهی خشک: یک قاشق چای‌خوری
  • جعفری تازه: یک سوم فنجان
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *