سبد خرید
انواع روغن در آشپزی 7 روغن اصلی

انواع روغن در آشپزی 7 روغن اصلی

در مقاله حاضر انواع روغن در آشپزی را برایتان بصورت کلی قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه انواع روغن در آشپزی با انواع موجود روغن ها آشنا شده و بتوانید از این اطلاعات در آشپزی های خود بهره ببرید.

روغن در آشپزی

روغن، جایگاهی ویژه در آشپزخانه های دور دنیا دارد و اکثر مردم به طور منظم از روغن های آشپزی استفاده می کنند زیرا می توانید از آنها برای تهیه انواع غذاها از جمله گوشت، تخم مرغ، غذا های سرخ كردنی و سس ها استفاده کنید.

انواع روغن در آشپزی
انواع روغن در آشپزی

مردم اغلب بر تهیه روغن سالم تر تمركز داشته و به دنبال روش هایی برای انتخاب دقیق تر روغن می گردند. اما نكته ی قابل توجه این است كه سالم بودن روغن، قبل از شروع پخت و پز، فقط بخش كوچكی از داستان است. زیرا شما باید در نظر بگیرید روغن هنگام پخت و پز هنوز سالم است یا خیر!

این موضوع به این دلیل است كه روغن ها دارای نقاط دود متفاوتی هستند. نقطه ی دود را مانند آستانه‌ی تحمل در نظر بگیرید. نقطه دود یک روغن یا چربی، دمایی است که در آن شروع به سوختن و تجزیه می‌كند. روغن هایی با نقطه دود بالا، برای سرخ کردن غذا مناسب تر از آنهایی هستند که دارای نقطه دود کمتر هستند. شما هنگام پختن غذا در حرارت زیاد، به روغن هایی نیاز دارید که مقاوت زیادی داشته و سریع خراب نشوند.

انواع روغن ها در آشپزی بصورت کلی

روغن ها به دو نوع اشباع (جامد) و غیر اشباع (مایع) تقسیم می شوند. روغن های اشباع باعث بیشتر شدن كلسترول بد خون می شود.

چربی های غیر اشباع می توانند کلسترول بد را کاهش دهند. یكی از چربی های غیر اشباع, امگا 3 می باشد كه ضربان قلب را تنظیم میكند و در غذاهایی همچون تن ماهی یافت می‌شود.

انواع روغن در آشپزی با ماده اصلی آن

در ادامه با انواع روغن ها برای آشپزی، آشنا خواهید شد. سعی شده است که اطلاعات کامل تری در این خصوص بیان گردد تا بتوانید انتخاب دقیق تری نسبت به روغن ها در طبخ و آشپزی داشته باشید.

روغن نارگیل: ( نقطه دود: 175 درجه سانتیگراد)

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی همان روغن نارگیل است. روغن نارگیل از میوه درخت نارگیل به دست می آید و با وجود اشباع بودن آن، ناسالم نیست. این روغن در دمای اتاق جامد است. از روغن نارگیل بیشتر برای دسرهای بدون نیاز به پخت و پز استفاده می‌كنند.

روغن نارگیل یکی از انواع روغن در آشپزی
روغن نارگیل یکی از انواع روغن در آشپزی
  • در صورت جایگزینی روغن نارگیل با سایر روغن های آشپزی مانند كره، از روغن نارگیل، کمتر از آنچه که در دستور غذا نوشته شده است استفاده کنید.
  • روغن نارگیل می تواند دانه دار باشد زیرا چربی های موجود در آن، دارای نقطه ذوب متفاوتی هستند. در اشپزی های خود دقت كنید كه با استفاده از ابزارهایی مانند ماكروویو، دانه ها و توده های آن را از بین برده باشید.
حتما بخوانید
خواص مصرف کلم بروکلی قسمت دوم

كره: (نقطه دود: 175 درجه سانتیگراد)

کره ها یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی می باشند. کره که به طور گسترده‌ای برای سرخ كردن و پخت و پز در آشپزی استفاده می شود، معمولاً از شیر گاو تهیه می شود و از منابع حیوانی (لبنیات) گرفته شده است. همچنین دارای چربی اشباع بالایی است.

کره یکی از انواع روغن در آشپزی
کره یکی از انواع روغن در آشپزی
  • كره دارای محتوای چربی بسیار بالایی می باشد. چربی بیشتر، به معنای آب کمتر و طعم قوی تر است که طعم و بافت بیشتری به غذا می دهد.
  • كره انواع مختلفی دارد. اگر از كره برای تهیه كیك و مواردی از این قبیل استفاده می كنید، مطمئن شوید که از کره بدون نمک استفاده کرده و همچنین آن را زودتر در دمای اتاق نرم کنید. این کار باعث می شود کره راحت تر به مخلوط شما اضافه شود.

روغن زیتون: (نقطه دود: 160 درجه سانتیگراد)

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی روغن زیتون است که به جرات می توان گفت در کشور عزیزمان مصرف بالایی دارد و در دو نوع با بو و بی بو عرضه می گردد. ظروف آشپزی و ۲۰ نکته مهم در انتخاب آنها بسیار خواندنی است.

روغن زیتون یکی از انواع روغن در آشپزی
روغن زیتون یکی از انواع روغن در آشپزی

روغن زیتون در اصل با دریای مدیترانه در ارتباط است اما امروزه در مناطق مختلفی تهیه و استفاده می شود و جایگزین سالمی برای انواع دیگر روغن های آشپزی است.

روغن زیتون سرشار از ویتامین E می باشد و حاوی سایر ترکیباتی است كه بدن شما را در برابر بیماری ها مقاوم تر می كند همچنین برای تنظیم سطح بهینه ی كلسترول خون نیز مفید می باشد. روغن زیتون به دلیل قیمت بالای آن اغلب به عنوان “روغن درجه یک” در نظر گرفته می شود.

  • روغن زیتون فوق بکر نقطه دود کمی دارد و به همین دلیل بیشتر برای تهیه انواع سالاد استفاده شده و در تهیه غذاهای سرخ كردنی استفاده نمی شود.

روغن بادام زمینی: (نقطه دود: 225 درجه سانتیگراد)

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی همان روغن بادام زمینی است. این روغن بسیار گران است و شاید برای ما ایرانی ها مصرف آن ضروری نباشد. فواید نان و ۲۰ نکته کلیدی آن یکی از مطالب بسیار جذاب است.

روغن بادام زمینی
روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی از دانه های گیاه بادام زمینی تهیه می شود و بیشتر از سایر كشورها، در آشپزخانه های چینی از آن استفاد می شود. روغن بادام زمینی به دلیل داشتن ویتامین E، یک آنتی اکسیدان است که مزایای محافظتی زیادی در برابر بیماری های مزمن و طولانی مدت ارائه می دهد.

  • این روغن نقطه دود بالایی دارد، و این به این معنی است که می تواند دمای بالا را بدون سوختن تحمل کند و به همین دلیل می توان در تهیه انواع غذاهای سرخ كردنی از آن استفاده كرد.

روغن آفتابگردان: (نقطه دود: 230 درجه سانتیگراد)

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی همان روغن آفتابگردان است. روغن آفتابگردان از دانه های گل آفتابگردان استخراج می شود. و به دلیل نقطه دود بالا، مانند روغن بادام زمینی انتخابی مناسب برای غذاهای با حرارت بالا مانند سرخ کردن می باشد.

روغن آفتابگردان یکی از انواع روغن در آشپزی
روغن آفتابگردان یکی از انواع روغن در آشپزی
  • روغن آفتابگردان به طور طبیعی تنها 10 درصد چربی اشباع شده دارد و دارای درصد بالایی از چربی های غیر اشباع (مایع) است و به همین دلیل اسیدهای چرب ضروری برای سلامتی بدن را داراست.
  • این روغن جایگزینی به صرفه برای روغن های اشباع شده و جامد می باشد.
حتما بخوانید
خواص شوید

با تقویت سیستم ایمنی بدن با 12 ماده غذایی و تقویت سیستم ایمنی با نوشیدنی 10 نوشیدنی بینظیر بدن خود را در برابر بسیاری از بیماریها مقاوم نمایید. همچنین خواص پیاز و 8 دلیل برای استفاده از آن مطالب بسیاری را به شما می آموزد.

روغن كنجد: (نقطه دود: 210 درجه سانتیگراد)

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی روغن کنجد است که امروزه میزان مصرف آن بسیار بالا رفته است و خانواده ها بسیار علاقمند به مصرف این روغن را دارند. می توانید اطلاعات علمی آشپزی را نیز در این بخش مطالعه نمایید.

روغن كنجد یکی از انواع روغن در آشپزی
روغن كنجد یکی از انواع روغن در آشپزی

روغن کنجد یکی از قدیمی ترین روغن های گیاهی شناخته شده است كه از دانه های كنجد سیاه و سفید تهیه می شود و طعم دهنده ی خوبی برای انواع دستورهای پخت می باشد.

  • در استفاده از روغن كنجد باید در نظر داشه باشید كه این روغن طعم غلیظی دارد و نباید در مقادیر بالا استفاده شود.
  • از روغن كنجد به دلیل خواص ضد میكروبی آن نیز استفاده می شود تا جلوی فاسد شدن سریع غذا را بگیرد.

روغن نباتی

یکی دیگر از انواع روغن در آشپزی همان روغن نباتی است. روغن نباتی یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف روغن پخت و پز مشتق شده از منابع گیاهی استفاده می شود. به طور کلی چربی اشباع کمتر از چربی ها و روغن های حیوانی است و معمولاً برای سرخ کردن غذا و پخت و پز استفاده می شود.

از آنجا که روغن گیاهی اغلب ترکیبی از انواع مختلف روغن است، نمی توان نسبت بین انواع مختلف چربی را تعیین کرد. شما می توانید با مطالعه برچسب روی محصولات مختلف روغن گیاهی، در مورد نوع روغن های استفاده شده و محتوای چربی نسبی آنها اطلاعاتی كسب كنید.

سخن پایانی در انواع روغن در آشپزی

همانطور که مطالعه کردید انواع روغن در آشپزی را در بالا برایتان معرفی و توضیح داده ایم. اکنون شما می توانید این مبحث مهم در آشپزی را در تمامی طبخ ها و آشپزی های خود در نظر بگیرید. در آخر باید چنین گفت که مصرف روغن را تا جای ممکن می بایست کاهش دهید.

روغن ها در کنار فواید معایب بسیاری را نیز دارند. نکات و دانستنی های آشپزی هم از دسته مطالب بسیار جذاب است. در آخر یک نکته بسیار مهم را بایستی توجه نمایید و آن نکته این است که حتما از شعله متوسط رو به کم استفاده نمایید.

شعله زیاد به غیر از خراب کردن روغن و سوزاندن غذا کاری برایتان انجام نخواهد داد. در آشپزی بایستی با صبر و حوصله آشپزی کرد. یکی از اصلی ترین و روتین ترین مراجل کار ریختن روغن و تفت دادن یک ماده غذایی است.

پس از اینرو حتما از شعله متوسط رو به کم استفاده نمایید و حتما اجازه دهید مواد به آرامی سرخ گردند تا هم طعم خوبی داشته باشند و هم خوشمزه شده و نسوزد. موفق باشید.

نگارش و ترجمه : دپارتمان 1TouchFood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *