سبد خرید
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خوشمزه 4 نفره

درود بر شما عزیزان و همراهان همیشگی. امروز با طرز تهیه یک غذای محبوب در بین ایرانیان در خدمت شما هستیم که قطعا همه ما خاطرات خوشی را از آن در ذهن داریم. باقالی پلو با ماهیچه را کمتر کسی است که دوست نداشته باشد و ما امروز با هم طرز پخت آن را مرور کرده و به شما ایمان داریم که با طی گام به گام مراحل آن و استفاده از مواد اولیه مرغوب بهترین باقالی پلو با ماهبچه ممکن را برای عزیزانتان طبخ خواهید نمود.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

اگر از یک ایرانی بپرسید که چه غذاهایی را بیشتر از سایر غذاها دوست دارد، قطعا یکی از غذاهایی که نام خواهد برد، باقالی پلو با ماهیچه است. باقالی پلو با ماهیچه یکی از غذاهای خوش طعم، خوش مزه و محبوب ایرانی است که معمولا در مجالس و مهمانی ها سرو می شود.

پلو با ماهیچه 02
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

این غذا با توجه به لذیذ بودن و سادگی در پخت، می تواند یکی از گزینه های شما عزیزان برای مهمانی ها باشد و می توانید با پختن این غذا، هنر آشپزی خود را به نمایش بگذارید. در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را مورد بررسی قرار دهیم و تمامی نکات طبخ این غذای خوش طعم را جزء به جزء بیان کنیم، پس اگر شما نیز علاقه مندید تا طبخ این غذا را یاد بگیرید، تا پایان ما را همراهی کنید.

تاریخچه باقالی پلو با ماهیچه

ترکیب جادویی گوشت ماهیچه، برنج، باقالی، شوید و روغن، یکی از محبوب ترین و خوش طعم ترین غذاهای ایرانی است که از دیرباز در ایران طبخ می شود. اگر این غذا با حوصله و سلیقه پخته شود، شاهد معجزه ای از آشپزی شرق خواهیم بود! همانطور که اشاره شد، این غذا در ایران زمین سابقه طولانی مدت دارد و می توان گفت که از دوران صفویه در ایران پخته می شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت 4 ساعت
زمان اضافی —–
مجموع زمان 5 ساعت
تعداد سرو مناسب دو نفر
مقدار سرو —–

مواد اولیه طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

  • ماهیچه گوسفندی: دو عدد
  • لپه باقالا سبز: دو پیمانه
  • شوید: یک پیمانه
  • پیاز: دو عدد بزرگ
  • برنج: چهار پیمانه
  • زعفران دم کرده: چهار قاشق غذاخوری
  • کره: پنجاه گرم
  • پودر هل: یک قاشق چای ­خوری
  • پودر دارچین: یک قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل: به مقدار کافی
  • روغن و زردچوبه: به مقدار کافی

مراحل کار در طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

در این بخش به صورت مرحله به مرحله، طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را مورد بررسی قرار می دهیم و آموزش می دهیم که چگونه این غذا را به بهترین شکل طبخ کنید.

مرحله اول: در مرحله اول، ابتدا باقالا سبز را می شوییم، سپس آب کشی را انجام می دهیم. در حرکت بعدی برنج را شست و شو می دهیم.

مرحله دوم: قابلمه مناسب را انتخاب می کنیم، آن را تا نصف، از آب پر می کنیم سپس آن را روی حرارت می گذاریم تا آب جوش بیاید.

پلو با ماهیچه 03
مراحل کار در طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

پس از جوش آمدن آب، یک قاشق نمک به آن اضافه می کنیم و برنج شسته شده را داخل قابلمه می ریزیم. بعد از اینکه برنج را داخل آب بریزیم، آب از دمای جوش خارج می شود، به همین علت صبر می کنیم تا آب دوباره جوش بیاید و باقلا سبز را اضافه کنیم.

مرحله سوم: تا زمانی که برنج ها به مرحله آب کشی برسند و کمی نرم شوند، صبر می کنیم. زمانی که برنج ها به این حد رسیدند، برنج همراه با باقلا را آب کشی می کنیم و کنار می گذاریم. زمانی که به این مرحله رسیدیم، قابلمه ای که برای طبخ اصلی در نظر داریم را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله چهارم: مقداری روغن به قابلمه اضافه می کنیم و پس از داغ شدن قابلمه، ته دیگ را می چینیم. برای ته دیگ می توانیم از سیب زمینی و یا نان لواش استفاده کنیم. بعد از ته دیگ، یک لایه برنج به داخل قابلمه می ریزیم، سپس کمی شوید، پودر دارچین و هل را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم:

به همین شکل قابلمه را به صورت لایه به لایه می چینیم، یک لایه برنج و باقلا سبز سپس یک لایه شوید، پودر دارچین و هل قرار می دهیم. در پایان چیدمان، یک سوراخ در وسط برنج ایجاد می کنیم تا به خوبی دم بکشد.

مرحله ششم:

در این بخش، کره را به چند تکه تقسیم می کنیم و بر روی برنج قرار می دهیم. یک نصف استکان آب داخل قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا بخار از برنج بلند شود. زمانی که بخار از برنج بلند شد، درجه حرارت را کم می کنیم و یک دم کنی روی درب قابلمه قرار می دهیم و یک ساعت صبر می کنیم تا برنج دم بکشد.

حتما بخوانید
طرز تهیه کباب سرداشی همدان برای 4 نفر

مرحله هفتم:

حالا زمان آن است که پیاز ها را آماده کنیم، به صورت خلالی پیاز ها را خرد می کنیم و آن ها را در یک قابلمه تفت می دهیم. زعفران دم کرده و فلفل و زردچوبه را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله هشتم:

ماهچه را به ترکیب پیاز اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود و رنگ آن عوض شود. پس از اینکه ماهیچه به خوبی سرخ شد، چوب دارچین به اضافه دو لیوان آب جوش را اضافه می کنیم و درب قابلمه را روی قابلمه قرار می دهیم تا این ترکیب نیز به خوبی بپزد.

مرحله نهم:

اگر از زودپز استفاده می کنید، یک ساعت و اگر از قابلمه معمولی استفاده می کنید، سه ساعت زمان لازم است تا ماهیچه کاملا بپزد. پس از اینکه ماهیچه به خوبی پخت، آب آن را جدا داخل یک کاسه می ریزیم. ماهیچه و آب آن را به همراه باقالی پلو سرو می کنیم. حالا غذای ما آماده است!

نکات مهم در پخت باقالی پلو با ماهیچه

همانطور که اشاره کردیم، باقالی پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که بسیاری پخت آن را سخت توصیف می کنند اما اگر با طرز تهیه ما این غذا را بپزید، غذایی خوش طعم و خوش مزه خواهید داشت.

در این جا ما نکاتی برای خوشمزه تر شدن باقالی پلو و همچنین طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه را برای شما آموزش داده ایم.

  • توجه بفرمایید که استفاده از باقالی تازه کیفیت غذای شما را افزایش می دهد استفاده از باقالی که به صورت فریز شده باشد رنگ و طعم خوشی را که از باقالیپ لو انتظار دارید به شما نخواهد داد. هنگام خرید باقالی سبز حتما دقت داشته باشید که باقالا پوست سبزی داشته باشد.
  • حتما زمان کافی را صرف نمایید، اگر این چنین نباشد، ماهیچه به خوبی نخواهد پخت و خروجی غذا چندان جالب نخواهد بود.
دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1
  • این نکته تهیه باقالی پلو اساسی است که شما نسبت مساوی بین برنج و باقالی را همواره برقرارداد کنید یعنی برای سه پیمانه برنج سه پیمانه نیز باقالی در نظر بگیریم.
  • در تهیه انواع غذاهای گوشتی توجه داشته باشید که گوشت گوسفند بر گوشت گوساله و گاو ارجحیت دارد. بهترین قسمت گوشت گوسفند که برای باقالی پلو مناسبت گوشت گردن و یا ماهیچه ران می باشد. باقالی پلو را می‌توان با مرغ و همینطور با گوشت بوقلمون و یا ماهی نیز طبخ نمود. قرار گرفتن زیاد باقالی ها در آب جوش باعث می‌شود که بافت آنها در میان پلو از بین رفته و حالت خمیری به خود بگیرد.
  • زمانیکه باقالی ها را درون آب جوش قرار می دهید کف روی آن را با کفگیر مناسب بگیرید.
  • به خاطر به خاطر داشته باشید که استفاده از باقالی خشک به هیچ وجه برای پخت باقالی پلو توصیه نمی گردد. چون که باقالی خشک زمان بسیار زیادی برای پختن لازم دارد و احتمال دارد که مقداری از باقالی ها به صورت نپخته باقی بمانند.
  • از سیر تازه برای خوش عطر کردن پلو خود استفاده کنید. همچنین سبزی تازه رمز خوش عطر شدن باقالی پلو شما است. اگر انتظار باقالی پلوی خوش عطر و خوش طعم را دارید هرگز از شوید خشک و یا شوید یخ زده برای تهیه پلو استفاده نکنید.
  • استفاده از دارچین در پخت ماهیچه عطر منحصر به فرد به باقالی پلو بشما خواهد داد. به طوری که یاد و خاطره باقالی پلو با ماهیچه ای که مهمانان شما در خانه شما میل کردند تا سال‌ها زبانزد جمع خانوادگی خواهد بود.
  • ته دیگ عنصر جدایی ناپذیری از باقالی پلو با ماهیچه است توجه کنید ته دیگ باقالی پلو با ماهیچه می‌تواند از نان لواش، سیب زمینی، کاهو یا اسفناج باشد.
  • به همراه باقالی پلو با ماهیچه شما می توانید از سالاد شیرازی، ماست موسیر، سیر ترشی دوغ، انواع ترشی ها و شور به ویژه شور کلم سفید استفاده کنید.

خواص باقالی پلو با ماهیچه

  • در آشپزی ایرانی همواره به تعادل بین غذاها توجه شده است این نکته در باقالی پلو با ماهیچه به خوبی رعایت شده است زیرا همواره با گوشت به عنوان منبع غنی تامین پروتئین باید سبزی و یا فیبر کافی به سیستم گوارش رساند. تا علاوه بر هضم مناسب گوشت از از مضرات آن نیز کاسته شود. در باقالی پلو با ماهیچه این نکته به خوبی رعایت شده است و به همراه باقالی که یک گیاه بسیار پر فیبر است شوید به عنوان یکی از جادوی ترین گیاهان استفاده میشود.
  • پیشگیری از پیری پوست سلامت سینوزیت ها و سرماخوردگی و منبع بسیار غنی از آنتی اکسیدان ها که همگی از خواص شگفت انگیز شوید است که دلیل اصلی آن وجود منابع بسیار غنی از ویتامین c در این گیاه است.
  • شوید همواره در بین اطبا طب سنتی به عنوان یک چربی سوز برای پایین آوردن کلسترول منفی خون استفاده می گردد. توجه کنید ترکیب شوید با گوشت باقالی پلو با عکس تعادل بین چربی‌ها شده و ساده سلامتی بدن شما کمک خواهد کرد.
  • باقالی که به عنوان یکی از حبوبات شناسایی می گردد منبع بسیار غنی از فیبر و پروتئین می‌باشد. باقالی ۱ دانه دو لپه ای دارد که مواد لازم بدن از جمله ویتامین آ ویتامین b و ویتامین c را به وفور در خود دارد. همینطور از مواد معدنی که در باقلا باحالی وجود دارد می توان به پتاسیم آهن و فسفر اشاره نمود. باقالی منبع بسیار غنی از فیبر است که به سلامت سیستم گوارش کمک می کند. مواردی از تحقیقات مشخص شده که ماده‌ای ال دوپا در درمان بیماری پارکینسون بسیار مفید است.
  • توجه کنید که خواص شگفت انگیز باقالی نباید شما را به استفاده بیش از حد آن ترغیب کند چونکه این گیاه و این عضو خانواده حبوبات باعث نفخ معده میشود. توجه کنید که وجود دارچین در باقالی پلو با تعدیل خاصیت نفاخی باقالی خواهد شد.
  • ماهیچه گوسفند به عنوان معدن ویتامین ب ۱۲ و آهن باعث برطرف شدن کم خونی خواهد شد. ماهیچه گوسفندی همچنین دارای مقادیر بسیار قابل توجه از پروتئین است که قطعا پروتئین بدن شما را تامین خواهد کرد. وجود ویتامین‌های K , D و کلسیم در پوچ از پوکی استخوان جلوگیری می کند.همچنین وجود این حجم از پروتئین باعث می گردد که بدن شما برای تامین انرژی چربی و کربوهیدرات کمتری مصرف کرده و در نهایت به کاهش وزن شما منجر خواهد شد.
حتما بخوانید
طرز تهیه آبگوشت سنتی بازاری لذیذ 6 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

امروز با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه در خدمت شما بودیم. معطل نکنید و توجه به این طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، غذایی خوش مزه را برای خود و اطرفیانتان آماده نمایید. همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه تهیه باقالی پلو با ماهیچه را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه تهیه باقالی پلو با ماهیچه از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید.

پلو با ماهیچه 04
سخن پایانی در طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

امیدواریم از طرز تمرغ مجلسی راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو با ماهیچه 01

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه اصل خوشمزه باقالی پلو با گوشت باقالی پلو با مرغ باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم باقالی پلو با ماهیچه نواب ابراهیمی خانم گل آور

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: باقالی پلو با ماهیچه

بازده دستورالعمل: 2

کالری: 340

زمان آماده سازی: PT1H0M

زمان پخت و پز: PT4H0M

زمان کل: PT5H0M

اجزاء دستورالعمل:

  • ماهیچه گوسفندی: دو عدد
  • لپه باقالا سبز: دو پیمانه
  • شوید: دو پیمانه
  • پیاز: دو عدد بزرگ
  • برنج: دو پیمانه
  • زعفران دم کرده: چهار قاشق غذاخوری
  • کره: پنجاه گرم
  • پودر هل: یک قاشق چای خوری
  • پودر دارچین: یک قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل: به مقدار کافی
  • روغن و زردچوبه: به مقدار کافی

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه با دستور اصل در خدمت شما عزیزان بودیم. کلید موفقیت در آشپزی داشتن اعتماد به نفس و اجرای صحیح مراحل آشپزی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب است. امیدواریم این آموزش را به کار بسته و از آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *