سبد خرید
طرز تهیه خورشت لوبیا سبز خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز خوشمزه 4 نفره

با آموزش یک خورشت دیگر از مجموعه خورشت های ایرانی در خدمت شما عزیزان هستیم. خورشت لوبیا سبز با ترکیب مواد غذایی مفید می تواند بسیار مفید باشد در ادامه طرز تهیه خورشت لوبیا سبز را همراه با نکات لازم خدمت شما همراهان همیشگی آموزش خواهیم داد.

معرفی خورشت لوبیا سبز

خورشت لوبیا سبز یکی از پرطرفدار ترین و خوشمزه ترین خورشت های ایرانی است که به روش‌های مختلفی طبخ می‌ شود. این غذا طعم و رنگ فوق العاده دارد و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. همچنین وجود لوبیا سبز در اینجا، آن را تبدیل به  یک غذای گیاهی کرده است، زیرا لوبیا سبز موجود در آن سرشار از آهن است و از کالری بسیار کمی برخوردار است و فاقد چربی می باشد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

توصیه می‌ شود برای تهیه خورشت لوبیا سبز از لوبیا سبز تازه استفاده کنید تا رنگ و لعاب بهتری بیندازد. خورشت لوبیا سبز را معمولاً با گوشت گوسفندی طبخ می کنند؛ البته شما می توانید به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ یا بوقلمون نیز استفاده کنید. در صورتی که زمان کافی برای پخت خورشت لوبیا سبز ندارید، می توانید از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید.

معرفی خورشت لوبیا سبز
معرفی خورشت لوبیا سبز

به این صورت که گوشت چرخ کرده را به صورت کوفته قلقلی های کوچک در آورده و سپس بعد از سرخ کردن آن ها را به خورشت لوبیا سبز اضافه کنید. لوبیا سبز سرشار از ویتامین و مواد معدنی می باشد که از جمله خواص آن می توان به جلوگیری از عفونت، سلامت پوست و مو، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. شما می توانید با حذف کردن گوشت، خورشت لوبیا سبز را بصورت کاملا گیاهی سرو کنید.‌

جدول زمانبندی طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 45 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

  • 400 گرم گوشت خورشتتی
  • 400 گرم لوبیا سبز
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 3 حبه سیر
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • روغن مایع به میزان لازم
  • آب لیموترش به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

آموزش مراحل طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

مرحله اول

ابتدا پوست سیر و پیاز را گرفته و آن را ریز خرد کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و به آن مقداری روغن اضافه کنید. زمانی که روغن داغ شد، سیر و پیاز خرد شده را به آن بیفزایید و تفت دهید تا کمی نرم و شفاف شوند. زمانی که پیاز طلایی شد، زردچوبه را به آن بیفزایید و تفت دهید تا خامی زردچوبه گرفته شود.

مرحله دوم

گوشت خورشتی را خوب شسته و آن را به قطعات مورد نظر تقسیم کنید. کمی که آب گوشت رفت، آن را به قابلمه اضافه کرده و همراه سیر و پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس سه الی چهار پیمانه آب جوش به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید گوشت بر روی حرارت کم به آرامی پخته شود.

لوبیا سبز 03
آموزش مراحل طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

کمی که گوشت نرم و نیم پز شد، رب گوجه فرنگی را همراه آبلیمو به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا خورشت لوبیا سبز کاملا رنگ بگیرد.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش غوره مسما گیلانی برای 5 نفر

مرحله سوم

لوبیا سبز ها را خوب شسته و آبکش کنید. زمانی که آب آن رفت و لوبیا خشک شد، لوبیا ها را به اندازه ۱ تا ۲ سانتی متر خرد کنید و کنار بگذارید. یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و لوبیا ها را همراه مقداری روغن داخل آن بریزید و تفت دهید تا لوبیاها کمی سرخ شوند.

لوبیا های سرخ شده را همراه نمک و فلفل سیاه به خورشت لوبیا سبز اضافه کرده و اجازه دهید خورشت آنقدر بجوشد که آب خورشت کم شده و غلیظ شود. سپس خورشت را به ظرف سرو مورد نظر منتقل کرده و آن را همراه با برنج میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

توجه داشته باشید هر چقدر که لوبیا سبز را بیشتر تفت دهید، رنگ آن پررنگ تر خواهد شد و در نتیجه خورشت لوبیا سبز شما رنگ و لعاب بهتری خواهد داشت.

لوبیا سبز 02
نکات مهم در طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

البته توصیه می شود در تفت دادن لوبیا سبز ها زیاده روی نکنید؛ زیرا باعث می شود خواص لوبیا سبز از بین برود.

  • شما می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز استفاده کنید. برای این کار می توانید مقدار ۶۰۰ الی ۸۰۰ گرم گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز در خورشت لوبیا سبز کنید.
  • شما می توانید طبق سلیقه و ذائقه خود از لپه در طرز تهیه این خورشت استفاده کنید. لپه باعث می شود خورشت لوبیا سبز شما مجلسی تر باشد و غلظت بیشتری پیدا کند. برای تهیه خورشت لوبیا سبز برای ۴ نفر شما باید از ۲۰۰ گرم لپه استفاده کنید. توجه داشته باشید لپه را حتماً قبل از پخت به مدت یک الی دو ساعت داخل آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود.
  • شما می توانید به جای آب لیموترش از لیمو عمانی نیز در طبخ خورشت لوبیا سبز استفاده کنید.
  • استفاده از سیب زمینی، گوجه فرنگی و هویج در این غذا باعث می شود طعم غذا لذیذ تر شود و خورشتت لوبیا سبز شما روغن و لعاب بیشتری بیاندازد.
  • در صورت تمایل می توانید هنگام پخت خورشت لوبیا سبز ۱ الی ۲ عدد سیب زمینی پوست گرفته و داخل تابه سرخ کنید. سپس خورشتلوبیا سبز را همراه با سیب زمینی سرو کنید.
  • برای پخت خورشت لوبیا سبز بهتر است از لوبیای تازه استفاده کنید زیرا لوبیای منجمد شده خواص خود را از دست می دهد.
  • می توانید به جای رب گوجه فرنگی از زعفران دم کرده نیز استفاده کنید.
  • شما می توانید لوبیا را هم به صورت خام و هم به صورت سرخ کرده به خورشت لوبیا سبز اضافه کنید. البته باید توجه داشته باشید زمانی که لوبیا سرخ می شود، مدت زمان پخت خورشت لوبیا سبز کوتاه تر می شود.

خواص خورشت لوبیا سبز

طبق مطالعات مختلف نشان داده شده است که مصرف لوبیا سبز باعث بهبود گوارش، افزایش انرژی، کاهش وزن، سلامت مو، سلامت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان مشکلات گوارشی، سلامت قلب، جلوگیری از افسردگی، کاهش کلسترول خون و درمان عفونت های بدن می شود.

  • خورشت لوبیا سبز سرشار از فیبر است و به همین دلیل باعث تقویت سلول های روده شده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
  • خورشت لوبیا سبز دارای مقدار زیادی کلروفیل می باشد که در حقیقت نوعی آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد سرطانی دارد. به همین دلیل مصرف آن باعث پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ های بدخیم مانند سرطان می شود.
  • این خورشت خوشمزه سرشار از پروتئین و آهن است که به جلوگیری و درمان کم خونی کمک می کند. همچنین پروتئین موجود در خورشت لوبیا سبز باعث افزایش انرژی مورد نیاز فرد و عضله سازی در ورزشکاران می شود.
  • پروتئین غنی شده در خورشت لوبیا سبز باعث رطوبت رسانی کافی به پوست و حفظ درخشندگی آن می‌ شود. همچنین از بروز بیماری های مختلفی مانند اگزما و لکه های پوستی جلوگیری می کند و قدرت بازسازی زخم‌ های پوستی را بالا می برد.
  • کلسیم موجود در خورشت لوبیا سبز باعث حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌ شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. به همین دلیل مصرف این ماده غذایی به کودکان در سن رشد به شدت توصیه می شود.
  • از دیگر خواص خورشت لوبیا سبز می توان به کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی اشاره کرد.
  • خورشت لوبیا سبز کالری بسیار کمی دارد و فاقد چربی می باشد‌. همچنین فیبر موجود در آن باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و از پرخوری در طول روز جلوگیری می کند. به همین علت نقش بسیار زیادی در کاهش وزن و لاغری دارد.
  • گوشت قرمز یک منبع غنی از ویتامین دی است. کمبود ویتامین دی و کلسیم در بدن باعث شکنندگی استخوان ها و کاهش تراکم آن ها شده و در نتیجه باعث پوکی استخوان می شود.
حتما بخوانید
آموزش انواع طرز تهیه قورمه سبزی اصل 10 نوع

سخن پایانی خورشت لوبیا سبز

با مرور دستور تهیه خورشت لوبیا سبز آن را مرحله به مرحله انجام و در منزل برای عزیزانتان طبخ کنید. به خودتان ایمان داشته باشید که از پس دشوارترین دستور پخت ها بر می آیید. طرز تهیه خورشت لوبیا سبز بسیار کاربردی است ‍پس آن را با موارد تازه طبخ و از طعم اصیل یک خورشت خوشمزه لوبیا سبز بینظیر لذت ببرید.

پیشنهاد می کنیم گروه مربوط به خورشت ها را مطالعه کنید. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید. لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که آشپزی با تجربه ارتقا پیدا می کند. شما عزیزان حتما می بایست بدون ترس و با اعتماد به نفس کافی آشپزی را شروع کرده و نکات حرفه ای و فوت کوزه گری آن را بدست آورید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
لوبیا سبز 01

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز خوشمزه مجلسی 4 نفره با دستور اصلی خورشت لوبیا سبز با گوشت چرخی خورش لوبیا سبز یا سیب زمینی خورش لوبیا سبز با هویج ادویه خورش لوبیا سبز

نوع: خورشت

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: خورشت لوبیا سبز

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 125

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 400 گرم گوشت خورشتی
  • 400 گرم لوبیا سبز
  • 1 عدد پیاز بزرگ
  • 3 حبه سیر
  • 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • روغن مایع به میزان لازم
  • آب لیموترش به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه اصیل خورشت لوبیا سبز با بهترین و کاربردیترین آموزش گام به گام در خدمتتان بودیم. امیدواریم که آن را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. نوش جان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *