سبد خرید
طرز تهیه شوید پلو مجلسی 3 نفره

طرز تهیه شوید پلو مجلسی خوشمزه 3 نفره

همراهان همیشگی سلام خیلی خوشحالیم که با ما همراه هستید. شوید پلو یکی از انواع پلوهای سنتی ایرانی است که در مجالس و میهمانی ها به همراه ماهی، مرغ و گوشت سرو می گردد. شوید پلو به حدی خوش عطر و طعم است که حتی به صورت ساده هم بسیار لذیذ و پر طرفدار است به ویژه اگر آن را با شوید تازه تهیه کنید. همراه ما باشید.

معرفی شوید پلو

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که طرفدار پر و پا قرص شوید پلو هستند اما تهیه یک شوید پلو خوشمزه و عالی برایشان کار سختی به نظر می رسد، باید بگوییم که پخت شوید پلو در منزل کار بسیار راحتی است و شما به سادگی می توانید یک شوید پلو رستورانی خوشمزه در منزل تهیه و در کنار انواع گوشت مرغ، ماهیچه، ماهی و حتی تن ماهی آن را سرو و میل نمایید.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

شوید پلو یکی از پلو های خوش عطر و خوش طعم ایرانی است که با مخلوط کردن شوید تازه خورد شده و یا شوید خشک با برنج تهیه می شود. با ما همراه باشید تا نکات طلایی تهیه یک شوید پلو لذیذ را با هم یاد بگیریم.

جدول زمانبندی تهیه شوید پلو

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت
تعداد سرو 3 نفر
مقدار سرو یک دیس

مواد اولیه برای تهیه شوید پلو

  • برنج : 500 گرم
  • شوید تازه خورد شده : 250 گرم
  • نمک : به مقدار لازم
  • روغن : 5 قاشق سوپخوری
  • زرد چوبه ( دلخواه) : 1 قاشق چای خوری
  • سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگ

آموزش مراحل تهیه شوید پلو

مرحله اول

برنج را بچند بار بشویید و بعد از اضافه کردن نمک کنار بگذارید تا خیس بخورد. در این فاصله شوید ها را پاک کنید و سه بار بشویید تا تمام آلودگی های آن پاک شود. شوید های شسته شده را درون آبکش بگذارید تا آب اضافی آن به طور کامل گرفته شود.

آموزش مراحل تهیه شوید پلو
آموزش مراحل تهیه شوید پلو

موقع پاک کردن شوید ها ساقه های تازه و نرم را دور نریزید زیرا خواص شوید در ساقه های آن هم وجود دارد. پس از اینکه آب شوید ها گرفته شد، آن ها را خورد کنید. شوید را نه زیاد درشت خورد کنید و نه زیاد ساطوری کنید.

مرحله دوم

درون یک قابلمه تا نصفه آب بریزید و قابلمه را روی اجاق قرار دهید تا آب به جوش بیاید. پس از جوشیدن آب، برنج را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا برنج بجوشد. در این مرحله می توانیند کمی زرد چوبه برای خوش رنگ تر شدن شوید پلو، داخل آب برنج بریزید.

زمانی که برنج نیم پز شد آن را آبکش کنید. برای اینکه بدانید چه زمانی برای آب کش کردن برنج مناسب است، یک دانه برنج را میان دو انکشت اشاره و شست بگیرید و له کنید. اگر اطراف دانه برنج پخته شده بود و بخش میانی کمی سفت بود و برنج بین انگشتان  شما له شد به صورتی که قسمت میانی سالم ماند، یعنی زمان آب کش کردن برنج است.

حتما بخوانید
آموزش پخت باقالی پلو با ماهیچه

مرحله سوم

برنح را درون یک آبکش مناسب بریزید و روی آن را آب سرد بگیرید. دقت کنید اگر قابلمه ای که برنج را در آن می جوشانید و یا سبدی که برای آبکش کردن برنج از آن استفاده می کنید کوچکتر از حجم برنج باشند، برنج شما شفته خواهد شد.

آموزش مراحل تهیه شوید پلو مجلسی
آموزش مراحل تهیه شوید پلو مجلسی

برای زیر و رو کردن برنج از کفگیر استفاده نکنید زیرا در این مرحله، کفگیر زدن به برنج باعث می شود تا دانه های برنج بشکنند و زیبایی شوید پلوی شما را خراب کند. همزمان با ریختن آب سرد روی برنج، با بالا و پایین کردن آبکش برنج را زیر و رو کنید تا برنج ها به هم نچسبند و شفته نشوند.

مرحله چهارم

روغن را کف قابلمه بریزید و سپس نان لواش یا سیب زمینی یا هر چیز دیگری که برای ته دیگ در نظر گرفته اید درون قابلمه بچینید. شوید های خورد شده را کم کم با برنج درون آبکش مخلوط کرده و با استفاده از کفگیر درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت کم اجاق قرا دهید و درب قابلمه را بگذارید. دم کنی را فراموش نکنید.

مرحله پنجم

یک ساعت زمان لازم است تا شوید پلو شما کاملا دم بکشد. پس از دم کشیدن شوید پلو می توانید آن را در ظرف مناسب بکشد و با زعفران تزیین کنید. شوید پلو را می توانید با مرغ، گوشت و ماهی سرخ کرده سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه شوید پلو

  • برای تهیه پلو های اصیل ایرانی بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید.
  • اگر بخواهید شوید پلویی خوش عطر داشته باشید بهتر است از شوید تازه استفاده کنید اما اگر شوید تازه در دسترس نداشتید می توانید از شوید خشک شده هم استفاده کنید.
  • هر گز شوید را داخل آب برنج نریزید. زیرا این کار هم رنگ پلوی شما را خراب می کند و هم اینکه موقع آبکش کردن برنج مقدار زیادی از شوید های خورد شده شسته می شوند.
  • اگر در مراحل آخر دم کشیدن شوید پلو، کمی کره یا روغن حیوانی آب شده روی شوید پلو بدهید، پلوی شما عطر و طعم بی نظیری خواهد گرفت.
  • اضافه کردن زردچوبه به برنج برای خوش رنگ شدن آن است. در صورتی که بخواهید برنج شما سفید بماند می توانید زرد چوبه را از مواد اولیه حذف کنید.
  • تصویر غذای اصلی از پیج خوب chef__hafez گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه شوید پلو

فواید شوید پلو

  • شوید جزو سبزیجاتی بسیار پر خاصیت است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماریها توصیه شده است.
  • شوید یک منبع عالی برای کلسیم است و استفاده از آن موجب می گردد تا با تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز بدن، از تحلیل استخوان ها و کاهش تراکم استخوانی بدن جلوگیری شود.
  • فلاونوئید و خانواده ویتامین B موجود در شوید موجب افزایش شادی و نشاط شده و به رفع بی خوابی و کم خوابی کمک می کند.
  • طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف شوید توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2، موجب کاهش قند خون در آن ها می گردد.
  • شوید یکی از داروهای سنتی برای رفع بی اشتهایی و مشکلات دستگاه گوارش است.
  • شوید به عنوان یکی از داروهای ضد میکروب و از بین برنده عفونت های میکروبی شناخته شده و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.
  • خاصی ضد التهابی شوید موجب شده است تا از عصاره شوید در داروهای ضد التهابی و آرتروز استفاده شود.
  • شوید علاوه بر کاهش میزان قند خون، موجب کاهش فشار خون نیز می گردد.
حتما بخوانید
طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آسان 4 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه شوید پلو

امروز با طرز شوید پلو در خدمت شما بودیم. معطل نکنید و توجه به این طرز تهیه شوید پلو، غذایی خوش عطر را برای خود و اطرفیانتان آماده نمایید. همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه شوید پلو را برایتان قرار داده ایم.

02
سخن پایانی در طرز تهیه شوید پلو

امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه شوید پلو از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید.

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

طرز تهیه گمج کباب رشت اصل 4 نفره

طرز تهیه کته کباب شمالی رستورانی 4 نفره

طرز تهیه کباب درباری خانگی اصل 4 نفره

طرز تهیه کباب بناب خانگی 🍢 عمو کباب 4 نفره

طرز تهیه کباب کوبیده اصل ساده 8 نفره

امیدواریم از طرز شوید پلو راضی بوده و بتوانید یک پلو بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه شوید پلو مجلسی خوشمزه 3 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

آموزش طرز تهیه شوید پلو مجلسی با شوید خشک و تازه با بهترین دستور تهیه شوید پلو ساده با مرغ و ماهی و ماهیچه رستورانی با ته دیگ سیب زمینی با گوشت خوشمزه ساده حرفه

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شوید پلو

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 140

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H45M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج : 500 گرم
  • شوید تازه خورد شده : 250 گرم
  • نمک : به مقدار لازم
  • روغن : 5 قاشق سوپخوری
  • زرد چوبه ( دلخواه) : 1 قاشق چای خوری
  • سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگ

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز شوید پلو با دستور اصل در خدمت شما عزیزان بودیم. کلید موفقیت در آشپزی داشتن اعتماد به نفس و اجرای صحیح مراحل آشپزی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب است. امیدواریم این آموزش را به کار بسته و از آن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *