سبد خرید
طرز تهیه لواشک خوشمزه ساده فوری 10 نفره

طرز تهیه لواشک خوشمزه ساده فوری 10 نفره

طرز تهیه لواشک خوشمزه را برای شما عزیزان قرار داده ایم . لواشک به عنوان بخش جدایی ناپذیر از خاطرات کودکی ما نقش بسیار پر رنگی در ذهن ما ایرانیان دارد. لواشک را طبق دستوری که ما در اختیارتان قرار می دهیم تهیه کنید و از طعم های متنوع لواشک لذت ببرید.

معرفی لواشک

لواشک جزء جدا نشدنی خاطرات کودکی اکثر ما ایرانیان است. حتی امروز هم کمتر کسی را می بینید که با دیدن لواشک یا شنیدن اسم آن، آب به دهانش نیفتد. این خوراکی در هر زمان از سال داخل بازار به راحتی پیدا می­شود؛ از لواشک های پرورده مخصوص پذیرایی شیک و بسته بندی شده گرفته تا لواشک های سنتی که به شیوه قدیم روی نایلون های بزرگ آویزان از طناب فروخته می شوند. البته یاد سینی های بزرگ لواشک خانگی بخیر که مادرها در پشت بام می گذاشتند و امکان نداشت به آنها ناخنک نزنیم!

لواشک از جمله خوراکی هایی است که می توانید خودتان هم در خانه به راحتی آن را مطابق طرز تهیه لواشک درست کنید و از سلامت و کیفیتش مطمئن باشید. با این کار به میوه های خیلی رسیده، له شده یا از شکل افتاده لطف می کنید و آنها را به یک خوراکی زیبا و اشتها برانگیز تبدیل می کنید که همه عاشقش هستند. امروزه تعداد طرفداران لواشک های خانگی خیلی بیشتر شده است و می توانید حتی به عنوان منبع درآمد روی تولید لواشک حساب کنید! تقریباً از هر میوه ای که فکرش را بکنید می توان لواشک تهیه کرد. در هر فصل، می توانید لواشک میوه های مختلف را تهیه کنید و لذت ببرید.

تاریخچه لواشک

زمان ابداع اولین طرز تهیه لواشکدر تاریخ مشخص نیست؛ اما در مدارک تاریخی از میوه های خشک سخن به میان آورده شده است. از قدیم مردم انواع میوه ها را بعد از هسته گیری، زیر نور آفتاب خشک می کردند تا در فصل های سرد استفاده کنند. میوه ها یا به صورت درسته، و یا له شده (همراه گوشت و پوست) در ظرف های سنگی یا سفالی خشک می شدند و به صورت ورقه های نازک و چرم مانندی در می آمدند.

حتی در جیره های نظامی هم نوارهای لواشک گنجانده می شد تا سربازان برای تجدید قوا از آنها استفاده کنند و انرژی بگیرند. در مناطق روستایی کشورهای شرقی از جمله چین و ژاپن هم مردم میوه های مختلف مانند خرمالو و سیب کاملاً رسیده را همراه شکر یا نبات به صورت مایه پرورده درمی آورند و خشک می کنند.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

لواشک معمولاً از یک یا چند نوع میوه تهیه می شود. بسته به ذائقه و ترجیح طعم نهایی، می توان میوه های ترش و شیرین را با یکدیگر مخلوط کرد و مزه های فوق العاده ای به دست آورد. در ادامه، طرز تهیه چند نوع لواشک بی نهایت خوشمزه و دلپذیر را می خوانید. تهیه لواشک بسیار ساده است و می توانید به راحتی استاد لواشک­ های خود شوید!

جدول زمانبندی طرز تهیه لواشک

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 70 دقیقه
زمان اضافی حدود 2 تا 4 روز
مجموع زمان 4 روز
تعداد سرو 10 نفر
مقدار سرو حدود نیم کیلو لواشک

مواد اولیه طرز تهیه لواشک آلو

  • آلوی زرد، قرمز یا جنگلی: یک کیلوگرم
  • نمک: به میزان دلخواه
  • آب: دو لیوان

آموزش مراحل طرز تهیه لواشک آلو

مرحله اول

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک که مهمترین بخش آن است توجه کنید هنگام خرید آلو، سعی کنید میوه های رسیده که نزدیک له شدن هستند را انتخاب کنید. به این ترتیب نه تنها میوه های بی زبان را از دور ریخته شدن نجات می دهید بلکه بافت و طعم نهایی لواشک شما هم بهتر خواهد شد. بسته به ترجیح خود، می توانید یک نوع یا چند نوع آلو برای لواشک استفاده کنید. آلوهای قرمز، رنگ زیبایی به لواشک می دهند.

میوه ها را خوب بشویید و چوب آنها را جدا کنید. سپس آنها را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و دو لیوان آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا آب کم کم جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش آمد، شعله را کم کنید. یک قاشق غذاخوری نمک روی آلوها بریزید و آنها را خوب هم بزنید. نمک برای جلوگیری از کپک زدن لواشک به مایه اضافه می شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش ناردون مازندرانی برای 5 نفر
05
آموزش مراحل طرز تهیه لواشک آلو

در قابلمه را نگذارید. ممکن است آب و کف آلوها از سر قابلمه سر برود و روی اجاق بریزد. هر چند دقیقه یکبار آلو ها را هم بزنید، اما اصلا آب اضافه نکنید. مایه باید بجوشد تا غلیظ شود. هرچه غلظت مایه بیشتر باشد، طعم و عطر نهایی لواشک شما بهتر خواهد بود.

مرحله دوم

پس از یک یا دو ساعت که مخلوط آلوها شبیه آش شد، شعله را خاموش کنید. در این مرحله از طرز تهیه لواشک هسته آلوها به راحتی از گوشت آنها جدا می شود. قابلمه را کنار بگذارید تا مایه خنک شود. در این فاصله، یک جفت دستکش، آبکش و لگن متناسب با حجم مایه آماده کنید. اگر از آبکش فلزی استفاده کنید خیلی بهتر است.

آلوهای پخته شده را داخل آبکش بریزید و با دست فشار بدهید و هم بزنید. گوشت میوه ها از پوست و هسته جدا شده و مایه آن داخل لگن می ریزد. آنقدر به هم زدن ادامه بدهید تا تمام آب و گوشت آلوها خارج شود و فقط پوست و هسته در آبکش باقی بماند. لازم نیست آبلیمو، آب انار یا جوهرلیمو یا هیچ ماده ترش دیگری به لواشک اضافه کنید.

مرحله سوم

در سومین مرحله طرز تهیه لواشک، سینی یا ظرف بزرگی متناسب با حجم مایه لواشک انتخاب کنید. یک لایه نایلون تمیز را صاف داخل آن پهن کنید. سپس مایه لواشک را داخل سینی بریزید. می توانید کمی سینی را تکان بدهید تا مایه به طور یکدست پخش شود.

بطور کلی در صورت امکان سینی را در جایی قرار بدهید که آفتاب مستقیم به آن بتابد. اگر به آفتاب دسترسی ندارید، سینی را جای گرمی بگذارید که هرچه زودتر آب آن تبخیر و مایه خشک شود. بهتر است روی ظرف را یک پارچه توری نازک بکشید تا گرد و خاک یا حشرات داخل لواشک نیفتند.

بسته به میزان رطوبت محیط، لواشک ها طی 2 تا 6 روز خشک می شوند. هر روز به سینی سر بزنید و وضعیت را ببینید. مراقب باشید لواشک بیش از حد خشک نشود.

لواشک های خشک شده و آماده را می توانید با چاقو یا قیچی به شکل نوارهای باریک ببرید. پیشنهاد می کنیم لواشک ها را لوله کنید تا به یکدیگر نچسبند، و سپس آنها را داخل یک ظرف دردار یا پلاستیک نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک سیب

به طور کلی از اکثر میوه های گوشت دار می توان لواشک تهیه کرد.

03
طرز تهیه لواشک سیب

شما می توانید از میوه های مختلف مانند سیب، انواع آلوچه، آلبالو، گیلاس، گلابی، زغال اخته، زرشک و کیوی لواشک درست کنید. بسته به مقدار رقیق بودن مواد باید تا غلظت مناسب

طرز تهیه لواشک انار

انار به عنوان میوه بومی ایران میوه بسیار پرطرفدار و ارزشمندی از لحاظ غذایی میباشد. از انار رب تهیه می گردد و در بسیاری از غذاهای اصیل ایرانی استفاده می شود . دقت داشته باشید برای طرز تهیه لواشک انار، باید آب آن را بگیرید و آنقدر بجوشانید که غلیظ و رب مانند شود. و سپس در یک سطح مناسب به صورت یکنواخت پهن و تا خشک شدن کامل آن منتظر بمانید.

طرز تهیه لواشک در فر

اگر شرایط استفاده از نور افتاب و یا محیط گرم برای خشک کردن لواشک ندارید میتوانید از فر برای خشک نمودن آن بهره ببرید.

طرز تهیه لواشک در فر
طرز تهیه لواشک در فر

برای این کار فر را در پاینترین درجه حرارت گرم کن قرار داده و به مدت یک ساعت سینی را درون فر قرار دهید و مرتبا به آن سرکشی کنید تا از خشک شدن سطح و مغر لواشک مطمین شوید. توجه داشته باشید که خشک شدن طبیعی و طولانی مدت برای حفظ مزه و خواص لواشک مفید تر است.

نکات مهم در تهیه لواشک

  • مایه لواشک به تنهایی طعم خوبی ایجاد می کند و نیازی به مزه دار کردن ندارد؛ اما در صورت تمایل می توانید در مرحله پخت میوه، مقداری شکر به مایه اضافه کنید تا کاملاً طعم بگیرد.
  • کیوی خاصیت اسیدی زیادی دارد و به همین دلیل خیلی دیر خشک می شود. بهتر است مقداری مایه آلو به کیوی اضافه کنید تا کیفیت لواشک بهتر شود.
  • اگر سینی بزرگ ندارید، یک سفره در سطحی صاف پهن کنید و نایلون را روی آن بیندازید. بعد مایه لواشک را روی نایلون بریزید. مراقب باشید سفره سر راه رفت و آمد نباشد و چیزی داخل آن نیفتد تا لواشک کاملاً خشک شود. حتما روی لواشک یک توری بیندازید.
  • در آپارتمان می توانید برای خشک کردن لواشک از پنکه استفاده کنید.
  • مایه را خیلی ضخیم یا خیلی نازک نریزید. مایه ضخیم دیر خشک می شود و مایه خیلی نازک، بعد از خشک شدن مثل پلاستیک خواهد شد.
  • لواشک خاصیت اسیدی دارد. بعد از خوردن آن بهتر است مقداری آب بنوشید تا بقایا از روی دندان ها شسته شوند. باقی ماندن ترکیبات اسیدی در دهان، مینای دندان ها را ضعیف می کنند و خطر پوسیدگی دندان را دربر خواهند داشت.
حتما بخوانید
طرز تهیه کلم پلو شیرازی مجلسی 4 نفره

خواص لواشک

لواشک نسبت به تنقلات دیگر مانند انواع شیرینی و شکلات، کالری و قند کمتری دارد و به همین دلیل می تواند خوراکی مناسبی باشد. لواشک های خانگی که فاقد افزودنی و شکر اضافی هستند، برای کودکان و بزرگسالان مفیدتر خواهند بود. در ادامه به خواص بعضی انواع لواشک می پردازیم.

  • طرز تهیه لواشک انار: انار و مشتقات آن به کنترل کلسترول بد خون (LDL) کمک می کنند و می توانند از گرفتگی عروق نیز جلوگیری نمایند. به علاوه مصرف لواشک انار به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت های بدن کمک می کند. فقط مراقب باشید لواشک های خیلی ترش را با معده خالی مصرف نکنید!
  • طرز تهیه لواشک لیمو: لیموترش میوه ای با خاصیت اسیدی است که به مبارزه با سنگ کلیه کمک می کند. به علاوه خواص آنتی اکسیدانی این میوه، رادیکال های آزاد را دفع می کنند و جلوی پیری زودرس پوست و تشکیل سلول های سرطانی را می گیرند.
  • طرز تهیه لواشک آلو: این نوع لواشک سرشار از فیبرهای مغذی است. مواد غذایی فیبر دار به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کنند و سیستم گوارش را سالم نگه می دارند. لواشک آلو خاصیت آنتی باکتریال هم دارد. اگر از ناراحتی های معده یا روده شکایت دارید، توصیه می کنیم از طرز تهیه لواشک آلو کمک بگیرید و اثر آن را مشاهده کنید.
  • طرز تهیه لواشک زغال اخته: با زغال اخته می توان یکی از خوشمزه ترین لواشک ها را تهیه کرد. این لواشک خوش طعم برای سلامت کبد، دستگاه گوارش و قلب بسیار مفید است. افزون بر آن، ترکیبات موجود در طرز تهیه لواشک زغال اخته سطح انسولین بدن را کنترل می کنند و کمک بزرگی برای کاهش وزن به شمار می آیند.

سخن پایانی در طرز تهیه لواشک

امروز طرز تهیه لواشک آلو را برای شما قرار دادیم . دقت داشته باشید شکر و مواد افزودنی لواشک های صنعتی برای افراد مبتلا به دیابت مضر هستند.

سخن پایانی در طرز تهیه لواشک
سخن پایانی در طرز تهیه لواشک

به علاوه، در این محصولات مقدار زیادی نمک نیز استفاده می شود و به همین دلیل توصیه می کنیم افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و عروق یا فشار خون بالا از مصرف لواشک های صنعتی پرهیز نمایند.​ شما عزیزان با مطالعه و تمرین طرز تهیه لواشک قطعا می توانید این خوراکی خوشمزه را برای عزیزانتان تهیه کنید

در ادامه حتما طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه را مطالعه نمایید. امیدواریم از این آموزش راضی باشد به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

همچنین پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید. جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان. اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه لواشک خوشمزه ساده فوری 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
04

طرز تهیه لواشک خوشمزه و ساده برای دلپذیر کردن لحظات شما انواع طرز تهیه لواشک آلو، هلو، زرشک، انار با دستور تهیه لواشک اصل و حرفه ایی و تهیه لواشک با فر خوشمزه

نوع: دسر و مزه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه لواشک

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H70M

زمان کل: PT4D

اجزاء دستورالعمل:

  • آلو زرد قرمز یا جنگلی 1 کیلوگرم
  • آب 2 لیوان
  • نمک به میزان دلخواه

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه لواشک آلو خوشمزه با دستور اصل برای 10 نفر را برای شما قرار دادیم. امیدواریم که با تهیه این خوراکی خوشمزه در منزل به سلامت و اقتصاد خانواده خود کمک کنید و برای خود و فرزندان عزیزتان لحظاتی ناب را رقم بزنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *