سبد خرید
طرز تهیه مربای انجیر سیاه خوشمزه 1 شیشه کوچک

طرز تهیه مربای انجیر سیاه خوشمزه 1 شیشه کوچک

امروز با آموزش یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین مرباها در محضر شما عزیزان هستیم. مربای انجیر سیاه با ترکیب فوق العاده خاص خودش قطعا رنگ خاصی به سفره های شما میده. بافت منحصر به فرد مربای انجیر سیاه که شما تهیه می کنید میتونه به عنوان یک متمایز کننده یه خانم از یک کد بانو باشه. با ما همراه باشید و اگر قصد تهیه مربای انجیر سیاه رو داشتید به خاطر داشته باشید که طی مراحل بصورت گام به گام قطعا اساسی ترین بخش کار هستش.

طرز تهیه مربای انجیر سیاه

مربای انجیر سیاه یکی از انواع شیرینی‌جات خوشمزه است که معمولا در وعده غذایی صبحانه سرو می‌شود. از مربای انجیر سیاه در شیرینی‌پری و کیک پزی نیز استفاده می‌کنند و آن را برای ایجاد طعم‌های مختلف بکار می‌برند.شما در هر فصلی از سال که باشید می‌توانید با میوه‌های آن فصل مربا تهیه کنید. کافیست فوت‌وفن‌های تهیه مربا را یاد بگیرید و آن‌ها را به طور دقیق انجام دهید. انجیر از جمله میوه‌های تابستانه است که طرفداران زیادی دارد. از انواع انجیر می‌توان برای تهیه مربا استفاده کرد.

طرز تهیه مربای انجیر سیاه
طرز تهیه مربای انجیر سیاه

حتی اگر به انجیر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از انجیر خشک سیاه یا سفید برای درست کردن مربا و بخصوص مربای انجیر سیاه استفاده کنید و یک مربای انجیر سیاه خوشمزه و بسیار مفید داشته باشید. در این مقاله دستور‌العمل تهیه مربای انجیر سیاه را مرحله به مرحله توضیح داده و نکات مهم در این زمینه را نیز بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه مربای انجیر سیاه

تهیه مربا قدمت بسیار بالایی دارد و به گذشته‌های دور برمی‌گردد. در آن زمان وسیله‌ای مانند یخچال برای نگهداری میوه‌ها و مواد غذایی وجود نداشت. افراد برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها و استفاده از آن‌ها در طول سال، روش‌های مختلفی داشتند که یکی از آن‌ها تهیه مربا بود.  آن‌ها میوه را در شکر فراوان می‌خواباندند و بر روی اجاق می‌پختند تا  بتوانند آن را به مدت طولانی حفظ کنند.

نگهداری غذا و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، برای اولین بار در سال 1810 و توسط فردی با نام نیکولاس آپپرت اتفاق افتاد. نیکولاس یک قناد فرانسوی بود. او متوجه شد که می‌تواند غذا را درون شیشه‌های در بسته به مدت طولانی نگه دارد. البته به شرطی که هوای شیشه‌ها به طور کامل خارج شود و درب آن‌ها محکم بسته باشد. او شیشه را در آب‌جوش قرار میداد و از این طریق از فساد مواد جلوگیری می‌کرد.

دوره آموزش آنلاین حلواهای بوتیکی (شیرینی مدرن)
دوره آموزش آنلاین حلواهای بوتیکی (شیرینی مدرن)

در واقع ماده غذایی را کنسرو می‌کرد. این کار برای میوه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار بود. در آن دوران برای حفظ ارزش غذایی و طعم اصلی میوه‌ها، قبل از کنسرو کردن، میوه را با درجه حرارت بالا می‌پختند و سپس در شیشه‌های دربسته می‌ریختند. به تدریج این روش مورد توجه کارخانه‌‌ها و افراد فعال در صنایع غذایی مدرن قرار گرفت و شیشه‎های مربا به تعداد فراوان تولید شد.

با این‌که امروزه امکاناتی چون یخچال و فریزر در همه خانه‌ها وجود دارد و میوه‌ها نیز در هر فصلی قابل دسترسی است، اما هم‌چنان مرباها جایگاه خود را حفظ کرده و مورد استقبال فراوان قرار دارند. بسیاری از برندهای غذایی، مربا را در لیست تولیدات خود دارند و سالانه تعداد بالایی از این محصول را روانه بازار می‌کنند. مربا تنها به عنوان صبحانه مصرف نمی‌شود، بلکه در تهیه انواع دسر، شیرینی و کیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول زمانبندی طرز تهیه مربای انجیر سیاه

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 35 دقیقه
زمان اضافی —-
مجموع زمان 45 دقیقه
تعداد سرو یک شیشه متوسط
مقدار سرو به اندازه لازم

مواد لازم برای تهیه مربای انجیر سیاه

  • انجیر ۱ کیلوگرم
  • آب ۲ لیوان
  • شکر ۷۵۰ گرم
  • آب‌لیمو یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری

آموزش مراحل تهیه مربای انجیر سیاه

مرحله اول:  تمیز کردن انجیرها

اولین قدم برای تهیه مربای انجیر سیاه، تمیز کردن انجیرها و شستن آن‌هاست. دم انجیر را جدا کنید و آن‌ها را در داخل یک آب‌کش بریزد و خوب بشویید. اجازه دهید تا آب اضافی خارج شده و انجیرها کاملا خشک شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه پودینگ زعفرانی خانگی برای 6 نفر

مرحله دوم: درست کردن شربت

در مرحله دوم طرز تهیه مربای انجیر سیاه تا زمانی که انجیرها خشک شوند، می‌توانید شربت مربا را درست کنید. برای این کار به اندازه دو لیوان آب در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط اجاق قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش آید. شکر را به آب اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

مرحله سوم: اضافه کردن انجیرها

کمی صبر کنید تا شکر به غلظت کافی برسد. برای تست غلظت شربت، مقداری از آن را در داخل یک ظرف بریزید و اجازه دهید خنک شود.این مهمترین اقدام در سومین گام طرز تهیه مربای انجیر سیاه است . شربت قوام آمده باید کش‌دار باشد. اگر این‎طور بود، شربت به غلظت کافی رسیده و آماده اضافه کردن انجیرهاست. حرارت را کم کنید و انجیرها را به آرامی در قابلمه بریزید.

مرحله چهارم: اضافه کردن گلاب و آب‌لیمو

مربای انجیر سیاه را به مدت 30 دقیقه به حال خود رها کنید و اجازه دهید انجیرها به خوبی بپزند و نرم شوند. سپس گلاب و آب‌لیمو را به مربا اضافه کنید. آب‌لیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند. می‌توانید به جای آب‌لیمو از جوهر لیمو استفاده کنید.

انجیر سیاه 02
آموزش مراحل تهیه مربای انجیر سیاه

اضافه کردن کمی زعفران باعث خوش‌طعم شدن مربایتان می‎شود. برای این مقدار مربا، ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده کافیست. 5 دقیقه صبر کنید و پس از آن اجاق را خاموش کنید.

مرحله پنجم: نگهداری مربا

اجازه دهید مربا کاملا سرد شود. سپس آن را درون یک شیشه بریزید و درب ظرف را محکم ببندید. مربا را می‌توانید به مدت طولانی در یخچال نگه دارید.

نکات مهم در تهیه مربای انجیر سیاه

  • اگر انجیرها کوچک هستند، می‌توانید آن‌ها را به صورت درسته در قابلمه بیندازید، اما اگر انجیرها درشت هستند، بهتر است آن‌ها را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید و در شربت آماده شده بریزید. اندازه انجیر به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است خیلی ریز خرد نشود.
  • دقت داشته باشید که انجیرها خیلی نرم یا خیلی سفت نباشند. از انجیرهای یک‌دست استفاده کنید.
  • اگر انجیرهای سیاه شیرینی زیادی دارند، بهتر است از مقدار کمی شکر استفاده کنید تا مربا بیش از اندازه شیرین نشود.
  • اگر مربای له شده نمی‌خواهید، از انجیرهای سالم استفاده کنید. انجیرهایی که ترک خورده‌اند در قابلمه می‌ترکند و له می‌شوند.
  • برخی از افراد ترجیح می‌دهند مربای انجیر سیاه را به صورت له شده داشته باشند. در صورتی که مربای له شده می‌خواهید، باید پوست انجیر را به طور کامل جدا کنید، اما مراقب باشید به بدنه انجیر آسیبی نرسانید.
  • پس از ریختن انجیرها در قابلمه به هیچ عنوان مربا را هم نزنید. هم زدن مربا در این مرحله باعث شکرک زدن آن می‌شود. اگر نیاز به هم زدن بود، برای این کار از قاشق چوبی استفاده کنید یا قابلمه را تکان دهید تا انجیرها کمی جابجا شوند.
  • دقت داشته باشید که دم انجیرها را تا انتها جدا نکنید تا داخل انجیر و دانه‌های آن مشخص نشود.
  • اگر در حین پخت مربا، دانه‌های انجیر وارد شربت شد، انجیرها را خارج کنید و شیره را از یک صافی رد کنید تا دانه‌های انجیر از شربت جدا شوند.
  • در حین پخت مربا شعله را روی حرارت ملایم قرار دهید و دائما کف روی مربا را بردارید. این کار باعث شفاف شدن مربای شما می‌شود.
  • می‌توانید به جای گلاب از وانیل استفاده کنید. هل و چوب دارچین نیز طعم‌دهنده‌های خوبی برای مربای انجیر هستند.

خواص مربای انجیر سیاه

انجیر از جمله‌ میوه‌هایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و علاوه بر آن دارای خواص درمانی نیز می‌باشد. تا جایی که نام آن در قرآن نیز ذکر شده است. انجیر انواع مختلفی دارد و دارای طعم‌ها و مزه‌های متفاوتی می‌باشد.

انجیر سیاه 04
خواص مربای انجیر سیاه

انجیر سیاه یکی از محبوب‌ترین انواع انجیرهاست که خواص فراوانی نیز دارد.

  • مربای انجیر سیاه ارزش غذایی بالایی دارد و دارای پروتئین، انواع ویتامین A، B ، C  و مواد معدنی چون  منیزیم، كلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم می‌باشد.
  • این میوه به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و باعث استحکام هرچه بیشتر آن‌ها می‌شود. از جمله خواص درمانی انجیر سیاه می‌توان به درمان دردهای مفصلی و آرتروز اشاره کرد.
  • مربای انجیر سیاه که از یک میوه ملین است. از این رو، برای درمان یبوست و پاکسازی روده‌ها توصیه می‌شود.
  • قند موجود در مربای انجیر سیاه طبیعی است. از این رو، خوردن آن برای افرادی که دارای دیابت هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، از افت قند خون جلوگیری کرده و ضعف ایجاد شده را برطرف می‌نماید.
  • انجیر سیاه و طبعا مربای انجیر سیاه دارای مقادیری گوگرد نیز می‌باشد. این ماده برای تقویت و رشد موها بسیار مفید بوده و شوره سر را نیز درمان می‌کند.
  • انجیر سیاه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و آهن می‌باشد. از این رو، مصرف این میوه به افرادی که دارای فقر آهن هستند، پیشنهاد می‌گردد و به درمان کم‌خونی نیز کمک می‌کند.
  • انجیر سیاه میزان تعرق را افزایش می‎دهد و از این طریق باعث کاهش حرارت بدن می‌شود.
  • خوردن انجیر سیاه برای درمان ناراحتی‌های سینه نیز پیشنهاد می‌شود. این میوه سینه را نرم کرده و سرفه را نیز درمان می‎کند.
  • مربای انجیر سیاه ارزش غذایی بالایی دارد و خوردن آن به زنان باردار و مادران شیرده پیشنهاد می‌گردد. خوردن این میوه باعث افزایش شیر مادران می‏شود.
  • وجود پتاسیم و پکتین در مربای انجیر سیاه به کنترل فشار خون کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته را کاهش می‌دهد. پکتین نیز باعث کنترل کلسترول بدن می‌گردد. این ماده توده‌های اضافی کلسترول را به سمت روده بزرگ هدایت می‌کند و باعث خروج آن‌ها از بدن می‌شود.
  • مربای انجیر سیاه سیاه دارای مقادیری فیبر می‌باشد. فیبر موجود در انجیر به جلوگیری از سرطان، خصوصا سرطان روده و سینه، کمک می‌کند و احتمال بروز آن را کاهش می‌دهد.
حتما بخوانید
طرز تهیه تارت سیب زمینی شیرین 15 عدد

از دیگر خواص این میوه می‌توان به درمان زخم معده، بهبود بیماری‌های پوستی، پاکسازی کبد، دفع سنگ کلیه، درمان بیماری‎های ‎مقاربتی، درمان نقرس  و افزایش وزن اشاره کرد.

سخن پایانی در طرز تهیه مربا انجیر سیاه

مربای انجیر سیاه یکی از خوشمزه ترین مرباها است که همیشه روی سفره های رنگین ما ایرانیان مخصوصا در وعده های صبحانه بوده است. در این مقاله آموزش این مربای انجیر سیاه خوشمزه و خانگی را برایتان آموزش داده ایم. شما با مطالعه مطلب بالا کاملا می توانید یک مربای انجیر سیاه خانگی خوشمزه را برای خود و عزیزانتان طبخ نمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با مربای انجیر سیاه خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه مربای انجیر سیاه خوشمزه 1 شیشه کوچک - آموزش آنلاین آشپزی
انجیر سیاه 01

طرز تهیه مربای انجیر سیاه خوشمزه بدون شکر خواص مربای انجیر سیاه مربای انجیر له شده دستور تهیه مربای انجیر خشک مربای انجیر خوشمزه ترین مربای انجیر

نوع: دسر و صبحانه

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: مربای انجیر سیاه

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 250

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT1H35M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • انجیر ۱ کیلوگرم
  • آب ۲ لیوان
  • شکر ۷۵۰ گرم
  • آب‌لیمو یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه مربای انجیر سیاه خانگی خوشمزه را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت مربای انجیر سیاه یک مربای به بینظیر را در منزل برای عزیزان خود طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *