سبد خرید
طرز تهیه پیراشکی گوشت خوشمزه آسان 4 نفره

طرز تهیه پیراشکی گوشت خوشمزه آسان 4 نفره

معرفی پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت از آن دسته از غذاهای بسیار لذیذ، مجلسی، مدرن و خوشمزه به حساب می آید که در اکثر رستوران ها موجود می باشد. این غذا در گروه غذاهای فینگرفود نیز قرار می گیرد. همچنین پیراشکی گوشت در زمره غذاهای بین المللی نیز قرار می گیرد و در اکثر کشورهای دنیا با دستور پخت های متفاوت و متنوع طبخ و سرو می شود.

دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای
دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای

در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران این غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را هم به عنوان یک پیش غذا استفاده می کنند و هم به عنوان یک وعده غذایی مانند شام میل می نمایند. همچنین این غذا را برای جشن ها و تولد ها نیز تهیه و سرو می کنند و بسیار محبوب می باشد.

این غذا علاوه بر اینکه علاقمندان بزرگسال دارد مورد توجه بچه‌ها نیز قرار گرفته است.

این غذا به گونه ای است که می توان برای پخت آن خلاقیت به خرج داد یعنی به این صورت که با افزودن ادویه های متفاوت و یا سبزیجات متفاوت و یا حتی استفاده از مرغ و یا سوسیس و کالباس می توان طعم های متنوع و منحصر به فردی را ایجاد نمود.

این غذا به دلیل موادی که دارد یک غذای سرشار از انرژی و مغذی می باشد.

تاریخچه پیراشکی گوشت

تاریخچه تهیه پیراشکی گوشت بسیار متفاوت است و نمی توان گفت دقیقا مربوط به چه دوره زمانی می باشد ولی به عبارتی دستور تهیه پیراشکی گوشت در سال های بسیار قدیم در کتاب‌های آشپزی روم باستان مشاهده شده بود و بعد از آن نیز در سال ۱۶۰۰ میلادی در متون انگلیسی نام پیراشکی گوشت نیز آورده شده و دستور پخت آن مشاهده گردیده بود.

گوشت 02
تاریخچه پیراشکی گوشت

همچنین عده‌ای بر این باور هستنند که پیراشکی گوشت یک منشاء آلمانی نیز دارد و آن هم به این صورت بود که در آن زمان مردم برای زنده ماندن در شرایط سخت و سرد زمستان از پیراشکی گوشت استفاده می کردند.

همچنین این غذا ریشه در کشور روسیه نیز دارد و نام آن عموما برای غذا و خوراکی های سرخ و پخته شده که درون آن را با مخلفات متنوعی پرشده باشد به کار می رفته است. عده ای از کارشناسان نیز بر این باور هستند که پیراشکی گوشت توسط یک پزشک چینی به نام ژانگ ژانگچین که در دومین سلسله امپراتوری چین می زیسته است اختراع شد.

به طور کلی می‌توان به این نتیجه رسید که پیراشکی ها برای مدت های زیادی در اکثر فرهنگ های مختلف به عنوان یک غذا وجود داشته است ولی جزئیات زیادی درباره منشاء پیدایش آنها در دسترس نمی باشد.

جدول زمانبندی طرز تهیه پیراشکی گوشت

زمان آماده سازی 2 ساعت و 10 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 15 دقیقه
مجموع زمان 2 ساعت و 45 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو هر نفر 5 تکه

مواد اولیه برای تهیه مواد درون پیراشکی گوشت

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای: ۱ عدد
  • پیاز: ۱ عدد
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش: یک قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا: ۱۰۰ گرم
  • نمک: به مقدار کافی
  • فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه: به مقدار کافی
  • روغن: به مقدار کافی

مواد اولیه برای تهیه خمیر پیراشکی گوشت

  • آرد سفید: یک و نیم تا دو لیوان
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • آب ولرم: نصف پیمانه
  • روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری
  • مایه خمیر: یک قاشق غذاخوری
  • شکر: یک قاشق غذاخوری

آموزش مراحل طرز تهیه پیراشکی گوشت

آموزش مراحل طرز تهیه پیراشکی گوشت به دو بخش آموزش مواد درون پیراشکی گوشت و آموزش خمیر تقسیم بندی می شود که به ترتیب به هر دو مرحله خواهیم پرداخت.

طرز تهیه مواد درون پیراشکی

مرحله اول

در ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد و سرخ می کنیم سپس به آن فلفل سیاه و مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و به هم می زنیم تا کاملاً یکدست شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم تا کاملاً گوشت سرخ شود و با پیاز به صورت کامل مخلوط گردد سپس قارچ شسته شده را به صورت ورقه ورقه برش می زنیم و آن را درون ماهیتابه اضافه می کنیم و به همراه کلیه مواد کمی تفت می دهیم.

مرحله سوم

پس از آن که آب قارچ تبخیر شد فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد کرده و آن را به درون مواد اضافه می کنیم و مدتی آن را تفت می دهیم تا فلفل دلمه ای نیز نرم شود و با مواد به خوبی ترکیب شود. در این مرحله توجه نمایید برای اینکه قارچ ها سیاه نشوند می توانیم چند قطره آب لیموی تازه به درون مخلوط اضافه نماییم تا قارچ ها به رنگ سیاه در نیاید.

حتما بخوانید
طرز تهیه ساطری پلو خوشمزه خراسانی برای 5 نفر

مرحله چهارم

در مرحله چهارم در ماهیتابه دیگر مقداری رب گوجه فرنگی ریخته و بر روی آن روغن می ریزیم و بر روی شعله گاز قرار می‌دهیم تا مقداری رب گوجه فرنگی، سرخ شده و طعم خامی آن گرفته شود بعد از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد آن را به درون مخلوط  اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم تا یک مخلوط کاملاً یکدست بدست آید، بعد از آن ماهیتابه را به گوشه ای قرار می دهیم تا مواد کاملا خنک شود.

طرز تهیه خمیر پیراشکی و پیراشکی گوشت

مرحله اول

برای تهیه خمیر پیراشکی گوشت در ابتدا درون یک کاسه نصف پیمانه آب گرم می ریزیم و شکر را به آب اضافه می نماییم سپس مایه خمیر را نیز به آب و شکر اضافه می کنیم و به هم می زنیم و بعد از آن درب ظرف را می گذاریم و آن را در یک محل گرم می گذاریم و به آن حدود ده دقیقه زمان می دهیم تا مایه خمیر عمل بیاید یا به عبارتی حباب بزند.

مرحله دوم

بعد از عمل آمدن مایه خمیر آن را داخل یک کاسه می ریزیم و تخم مرغ ها را بر روی آن می شکنیم و به هم می زنیم سپس مقداری نمک و روغن مایع نیز به مخلوط خود اضافه می کنیم و آن را به هم می زنیم تا یک مخلوط کاملاً یکدست به دست آید.

مرحله سوم

در مرحله سوم می بایست آرد را به مخلوط اضافه کرد با اضافه کردن آرد به مخلوط، آن را با دست به هم زده و یا به عبارتی ورز می دهیم. باید توجه کرد که آنقدر به مایه خمیر می بایست آرد اضافه کرد تا یک خمیر یکدستی بدست آید و دیگر خمیر به دست نچسبد. حواسمان باشد اگر مقدار زیادی آرد به مایه خمیر اضافه نماییم خمیر خشک و خیلی سفت می گردد.

مرحله چهارم

در این مرحله به مدت ۱۵ دقیقه خمیر را به خوبی ورز می‌دهیم و آن را داخل کاسه ای که از قبل چرب کردیم قرار می دهیم و روی کاسه را به کمک سلفون می پوشانیم و حدود یک ساعت به آن زمان می دهیم تا خمیر استراحت کند و به عبارتی عمل بیاید. می بایست حواسمان باشد که خمیر را در جای گرم قرار دهیم تا فرآیند عمل آوری به سرعت انجام شود.

مرحله پنجم

پس از سپری شدن یک ساعت، خمیر را از داخل کاسه بیرون آورده و با ورز دادن هوای اضافی درون آن را خارج می کنیم و سپس با یک وردنه آن را بر روی یک سطح چوبی که از قبل آرد پاچیدیم تا قطر حدود نیم سانتیمتر صاف می کنیم، سپس به کمک قالب های گرد و یا یک کاسه کوچک خمیر را قالب می زنیم.

مرحله ششم

مایه گوشت را بر روی خمیرها قرار می‌دهیم و روی آن پنیر پیتزا می ریزیم و خمیرهای دایره‌ای را از وسط تا می کنیم به صورتی که مایه گوشت وسط خمیر قرار گیرد سپس به کمک چنگال و چاقو لبه های خمیر را بر روی هم قرار داده و با فشار دادن به هم می چسبانیم. پس از آنکه کلیه مایه خمیرها را پیچیدیم  پیراشکی ها را بر روی سینی فر چیده و آنها را درون فر قرار می دهیم. می‌توان پیراشکی ها را درون روغن سرخ کرد.

گوشت 04
طرز تهیه خمیر پیراشکی و پیراشکی گوشت

در این مرحله برای تزیین، پیراشکی را می توان قبل از قراردادن در فر و یا سرخ کردن، بر روی آن زرده تخم مرغ مالید و به روی آن کنجد و یا تخم خرفه پاشید.

در این مرحله باید توجه داشته باشید که حدود یک ربع قبل از قرار دادن پیراشکی ها درون فر، آن را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم نمایید تا گرم شود. سپس پیراشکی ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار داده تا بپزد اگر میخواهید روی پیراشکی ها طلایی شود تقریباً دو تا سه دقیقه قبل از اتمام پخت پیراشکی ها گریل فر را روشن کرده تا روی پیراشکی ها به صورت طلایی و برشته شود.

پس از برشته شدن پیراشکی ها آنها را از درون فر بیرون می آوریم و می گذاریم کمی خنک شود و سپس آن را به صورت خالی و یا با سس گوجه میل می نماییم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه پیراشکی گوشت در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه پیراشکی گوشت

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه پیراشکی گوشت به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت پیراشکی گوشت تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • برای آنکه پیراشکی بسیار نرم و خوشمزه شود می بایست خمیر آن را بسیار خوب ورز بدهید.
  • مخلفات به کار رفته برای میان خمیر پیراشکی گوشت به صورت سلیقه ای می باشد و شما می توانید از مرغ، سوسیس و یا کالباس نیز در آن استفاده نمایید.
  • همچنین می توانید در صورت تمایل و به دلخواه پنیر پیتزا را حذف نمایید.
  • برای آن که مواد و مخلفات را بین خمیر پیراشکی قرار بدهید می بایست آن مواد کاملا خنک شده باشد بعدا آن را داخل خمیر پیراشکی بپیچید.
  • پیشنهاد می شود جهت سرخ کردن پیراشکی گوشت به جای روغن سرخ کردنی از روغن کنجد استفاده نمایید.
  • شما می توانید از خمیرهای آماده نیز جهت تهیه پیراشکی گوشت استفاده نمایید ولی خمیری که در منزل تهیه می نماید از کیفیت مناسب تر و لطافت و نرمی بیشتری برخوردار می باشد.
  • پیراشکی گوشت را هم می توان با سس مایونز میل نمود و هم می توان از سس گوجه فرنگی استفاده نمود.
  • جهت تزیین پیراشکی گوشت شما می توانید قبل از سرخ کردن آنها بر روی خمیر پیراشکی های پیچیده شده کنجد و یا خرفه بپاشید و سپس آنها را سرخ کنید.
حتما بخوانید
طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر

خواص پیراشکی گوشت

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود و در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.

گوشت 01
خواص پیراشکی گوشت

غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص پیراشکی گوشت اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند. همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه پیراشکی گوشت مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیرعمدتا به خاطر وجود گوشت و قارچ موجود در پیراشکی گوشت می باشد.

  • به دلیل وجود پروتئین بالا در گوشت برای رشد کودکان بسیار مفید می باشد.
  • یک غذای خون ساز و سرشار از آهن می باشد.
  • وجود ویتامین B موجود در گوشت قرمز مانع از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می شود.
  • این غذا سرشار از روی می باشد که در سلامت مغز، رشد عضلات و بهبود سیستم ایمنی بدن نقش موثری را ایفا می کند.
  • قارچ سرشار از ویتامین D می باشد و این ویتامین کمک به جذب کلسیم و فسفر در بدن می نماید.
  • سلنیوم موجود در قارچ در سلامتی مو، ناخن و دندان ها موثر می باشد.

سخن پایانی در تهیه پیراشکی گوشت

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

اطمینان داشته باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

استفاده از مواد اولیه مرغوب باعث افزایش کیفیت غذایی که طبخ می کنید خواهد شد. همواره تاکید ما بر استفاده از مواد اولیه مرغوب بوده و این را مجدد تکرار می کنیم که کیفیت خروجی شما تا حدود بسیار زیادی به مواد اولیه دارد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه پیراشکی گوشت خوشمزه آسان 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
گوشت 03

آموزش طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ به همراه آموزش خمیر خوشمزهسیب زمینی با فر و توستر و تابه پیراشکی گوشت و مرغ پیراشکی سوسیس و سبزیجات با خمیر جادویی و یوفکا

نوع: فینگرفود

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: پیراشکی گوشت

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 230

زمان آماده سازی: PT2H10M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT2H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم
  • فلفل دلمه ای : ۱ عدد
  • پیاز : ۱ عدد
  • قارچ : ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی : ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش : یک قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا : ۱۰۰ گرم
  • نمک : به مقدار کافی
  • فلفل سیاه : به مقدار کافی
  • زردچوبه : به مقدار کافی
  • روغن : به مقدار کافی
  • آرد سفید : یک و نیم تا دو لیوان
  • تخم مرغ : ۳ عدد
  • آب ولرم : نصف پیمانه
  • روغن مایع : ۴ قاشق غذاخوری
  • مایه خمیر : یک قاشق غذاخوری
  • شکر : یک قاشق غذاخوری

راهنمای دستورالعمل: با طرز تهیه پیراشکی گوشت این غذای ساده و خوشمزه و در دسترس همراه شما بودیم. امیدواریم که با انجام آن از طعم این غذا لذت برده و لحظات خوشی در کنار عزیزانتان داشته باشید. نوش جانتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *