سبد خرید
چرا غذای داغ نخوریم؟ بیش از 10 دلیل

چرا غذای داغ نخوریم؟ بیش از 10 دلیل

دوستان عزیز مرکز آموزش آنلاین آشپزی سلام. چرا غذای داغ نخوریم؟ شاید این سوال همیشه برای شما عزیزان مهم بوده باشد. قاعدتا جواب منطقی و روشنی هم نداشته باشید. در اینجا غذای داغ را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را ببرید.

برخی از افراد علاقه دارند غذا و نوشیدنی‌های خود را به صورت داغ مصرف کنند. خصوصا اگر در فصل زمستان باشید و هوا سرد باشد، خوردن یک کاسه آش یا سوپ داغ خیلی می‌چسبد. اما به چه قیمتی؟ مصرف غذای داغ، اگر به گونه‌ای باشد که دهان شما را بسوزاند، اصلا خوب نیست.

غذای داغ
غذای داغ

غذای داغ مضرات زیادی برای انسان دارد و باعث مشکلات بسیار جدی در سیستم گوارشی انسان می‌شود. اگر دوست ندارید به بیماری‌هایی چون سرطان مبتلا شوید، همین الان یک تصمیم قطعی بگیرید و خوردن غذاهای داغ را کنار بگذارید. توجه به دمای غذا در طب ایرانی نیز مورد توجه قرار گرفته و بر روی آن تأکید بسیاری شده است. در این مقاله در مورد مضرات غذای داغ برای بدن صحبت کرده و اطلاعاتی در این مورد در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

غذای داغ و سرطان مری

زمانی که غذا می‌خورید، لقمه‌های غذا وارد دهانتان می‌شوند و با اجزای دهان و زبان شما برخورد می‌کنند. در ادامه این مسیر غذا به حلق و مری می‎رسد و با آن‌ها نیز برخورد می‌کند. وقتی غذای داغ می‌خورید این برخورد اجزای بدن را می‌سوزاند و باعث ایجاد التهاب و آسیب‌های سطحی در مری می‎شود. این مسئله اگر همیشگی باشد و در طولانی مدت اتفاق بیفتد، مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند و در نهایت بیماری‌هایی چون سرطان را به دنبال دارد.

داغ 02
غذای داغ و سرطان مری

مری یکی از حساس‌ترین عضوهای بدن است. مواد غذایی از این عضو عبور می‌کنند تا به معده برسند. در صورتی که غذاها و نوشیدنی‌ها داغ باشند، به سلول‌های دیواره مری آسیب وارد کرده و باعث بروز بیماری می‌شوند. سرطان مری از جمله خطرناک‌ترین سرطان‌هاست. درمان این سرطان بسیار دشوار بوده و میزان مرگ و میر آن نیز بالاست.

بر اساس آمار موسسه‌ ملی سرطان در سال ۲۰۱۵ از هر 100 هزارنفری که در مناطق شمالی و شمال شرقی ایران زندگی می‌کنند، 14 تا 17 نفر به سرطان مری مبتلا هستند. این تعداد بسیار بالا بوده و از حد نرمال بیشتر است. خوردن غذای داغ یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان مری است که در این مناطق رواج بسیاری دارد.

غذای داغ و از دست دادن حس چشایی

یکی از مشکلاتی که خوردن غذای داغ برای انسان ایجاد می‌کند، از دست دادن حس چشایی است. حس چشایی باعث می‎شود مزه غذا را درک کنیم و از خوردن آن لذت ببریم. ما این کار را با زبان خود انجام می‌دهیم و از حس‌های دیگری چون بینایی و بویایی نیز کمک می‌گیریم.

غذای داغ و از دست دادن حس چشایی
غذای داغ و از دست دادن حس چشایی

در اطراف دهان و گلو گیرنده‌هایی وجود دارند. این گیرنده‌ها حس چشایی را افزایش می‌دهند. چشم ما غذا را می‌بیند و بینی ما بوی غذا را احساس می‌کند. این حواس باعث می‌شوند تا بزاق دهان بیشتر از قبل ترشح شود و قدرت تشخیص مزه را در پرزهای زبان افزایش دهد. خوردن غذای داغ باعث سوختن این پرزها شده و به عملکرد آن‌ها آسیب می‌رساند. در نتیجه قدرت چشایی انسان از بین می‌رود و فرد دیگر توانایی درک مزه غذاها را ندارد.

غذای داغ و سوختگی دهان

بافت دهان و گلو ضخامت بسیار کمی دارد و نسبت به غذای داغ حساس است. از این رو خوردن نوشیدنی‌ و غذاهای داغ به آن آسیب زده و دهان را دچار سوختگی می‌کند. این سوختگی باعث ورم بافت گلو شده و اگر شدید باشد، راه گلو را می‌بندد و تنگی نفس ایجاد می‎کند. در مواقع سوختگی دهان برای تسکین درد می‌توانید یک قاشق ماست یخ زده یا بستنی بخورید یا از یخ برای کاهش درد استفاده کنید.

حتما بخوانید
نمک دریا بخوریم یا نخوریم

 خوردن غذای داغ در طب سنتی ایرانی

طب سنتی ایرانی نیز بر نخوردن غذاهای داغ تأکید فراوانی داشته و نکاتی را در این مورد گوشزد کرده است. وقتی غذای داغ میل می‌کنید:

از خوردن غذا لذت نمی‌برید.

خوردن غذا فقط برای ایجاد سیری یا تأمین انرژی بدن نیست، بلکه یکی از لذت‌های زندگی است. شما باید غذا را با آرامش بخورید و به خوبی بجوید تا از مزه آن لذت ببرید. حس چشایی بدن بر روی زبان قرار دارد. شما تا وقتی مزه غذا را حس می‌کنید که بتوانید آن را در دهانتان نگه دارید.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

داغی بیش از حد غذا باعث می‌شود تا نتوانید آن را در دهانتان نگه دارید. در نتیجه غذا را بدون جویدن می‌بلعید و متوجه طعم آن نمی‌شوید.

غذا را خوب نمی‌جوید.

جویدن غذا یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. جویدن غذا به هضم و جذب بیشتر کمک می‌کند. غذایی که هضم می‌کنید، تبدیل به خون می‌شود و به دیگر ارگان‌های بدن می‌رسد. در واقع عملکرد اندام‌های بدن از مغز و قلب گرفته تا کلیه، کبد، دست‌ها و … به این خون بستگی دارد.  وقتی نتوانید غذا را خوب هضم کنید در واقع در عملکرد دیگر اعضا و اندام‌های بدنتان اختلال ایجاد می‌کنید.

حرارت معده افزایش می‌یابد.

شرایط معده در کیفیت هضم غذا بسیار مهم است. این شرایط به میزان حرارت و رطوبت معده بستگی دارد. معده‌ای که سرد یا خشک باشد، نمی‌تواند کار هضم را به درستی انجام دهد. معده بسیار گرم با رطوبت بالا نیز باعث اختلال در هضم می‎شود.

بنابراین، باید دو فاکتور رطوبت و حرارت معده را مدنظر داشته باشید و آن را در حد اعتدال نگه دارید تا با مشکل اختلال در هضم غذا مواجه نشوید. زمانی که غذای داغ می‌خورید، این اعتدال رعایت نمی‌شود. دمای معده از حد مناسب بالاتر می‎رود و هضم غذا را به درستی انجام نمی‌دهد. در واقع سیستم گوارش کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهد و جذب غذا با مشکل مواجه می‌گردد.

خوردن غذای داغ در دین اسلام

تا این‌جا در مورد تحقیقات علم نوین صحبت کردیم و نکات طب سنتی و ایرانی در مورد خوردن غذای داغ را نیز بیان نمودیم. همان‌طور که دیدید، خوردن غذای داغ بسیار مضر است و باعث از بین رفتن حس چشایی، مشکلات گوارشی و سرطان می‌گردد.

داغ 05
خوردن غذای داغ در دین اسلام

جالب است بدانید که دین اسلام نیز تأکید بسیار بر نخوردن غذای داغ داشته و آن را جزو مکروهات دین معرفی می‌کند. در این ارتباط روایتی از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وجود دارد. فرمودند:

براى پيامبر (ص) غذايى بسيار داغ آوردند. ایشان فرمودند: چنين نيست كه خداوند، آتش را خوراكمان كرده باشد. آن را در جايى بگذاريد تا سرد شود و جوشش آن آرام بگيرد؛ چرا كه غذاى داغ، بركت ندارد و شيطان را در آن بهره‏‌اى است.

در حدیث دیگر آمده است که امام علی (ع) به امام حسن (ع) فرمودند که اگر می‌خواهی سالم بمانی و از پزشک بی‌نیاز شوی، چهار امر را رعایت کن:

1ـ اگر میل به غذا نداری نخور

2ـ تا زمانی که سیر نشده‌ای و اشتها باقی است، دست از غذا بکش

3ـ  غذا را پس از جویدن کامل در دهان فرو بده

4 ـ قبل از خواب قضای حاجت کن.

گزینه سوم تأکید بر جویدن کامل غذا دارد. اگر غذا را داغ میل کنید، نمی‌توانید آن را در دهان نگه دارید و بجوید. مجبورید آن را بدون جویدن ببلعید که داغی آن اذیتتان نکند.

دین اسلام در همه زمینه‌ها تعالیمی دارد و آن را از طریق کتاب و احادیث به انسان‎ها آموزش می‌دهد. آداب خوردن و آشامیدن در اسلام عبارتند از:

  • شستن دست‌ها قبل از غذا
  • درآوردن کفش‌ هنگام غذا خوردن
  • شروع غذا با دعا و شکر الهی
  • آغاز کردن غذا با نمک
  • شروع با سبک‌ترین غذاها
  • زیاد نشستن سر سفره و طول دادن غذا خوردن
  • پرهیز از خوردن غذای داغ
  • خوردن غذای گرم قبل از سرد شدن
  • پرهیز از فوت کردن در غذاها و نوشیدنی‌های داغ
  • کراهت پاک کردن کامل گوشت استخوان
  • برداشتن لقمه کوچک و جویدن کامل آن
  • دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن کامل
  • پرهیز از خوردن در حال سیری
  • نیاشامیدن آب در بین غذا
  • پایان غذا با نمک
  • دعا کردن پس از غذا
حتما بخوانید
اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای آشپزها با 10 دلیل طلایی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، یکی از آداب غذا در اسلام، پرهیز از خوردن غذای داغ می‌باشد. این مسئله همان‌قدر در دین نکوهش است که در علم از آن منع شده است. با توجه به این مطالب، اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، کمی صبور باشید و از خوردن غذاهای داغ پرهیز کنید.

راهکارهای پرهیز از خوردن غذای داغ

اگر تا الآن غذایتان را داغ می‌خوردید، از امروز تصمیم بگیرید این عادت نادرست را ترک کنید. برای غذا خوردن عجله نداشته باشید. کمی صبر کنید و اجازه دهید غذایتان مقداری از داغی بیفتد. پس از آن می‌توانید غذایتان را میل کنید و از خوردن آن لذت ببرید. اگر ترک این عادت برایتان سخت است، راهکارهای زیر را مطالعه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

  • تا کنون نمی‌دانستید غذای داغ چه مضراتی برایتان دارد، اما با خواندن این مطلب به مشکلاتی که ممکن است برایتان ایجاد شود، آگاه شدید. این آگاهی به شما کمک می‎کند تا بیشتر به سلامتی خود فکر کنید و این عادت را راحت‌تر ترک نمایید. قبل از خوردن غذا مطالب بالا را به خود یاددآوری کنید تا غذایتان کمی سرد شود.
  • چند دقیقه قبل از خوردن غذا، اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید غذا کمی سرد شود. سپس اقدام به چیدن میز و خوردن غذا کنید.
  • غذا را در یک ظرف دیگر بکشید و با قابلمه سر سفره نیاورید. این کار باعث می‌شود تا در حین کشیدن غذا بخار آن کمی خارج شود و دمای مناسب‌تری پیدا کند.
  • صرف پیش‌غذا کمی فاصله ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا غذا سردتر شود. غذای خود را با مقداری سالاد یا سوپ ساده شروع کنید و کمی بعد به سراغ غذای اصلی بروید. البته به این نکته توجه داشته باشید که پیش غذا باید حجم کمی داشته باشد.
  • در بشقاب خود زیاد غذا نکشید. هرچه حجم غذا کمتر باشد، دمای خود را زودتر از دست می‌دهد و از داغی می‌افتد.

سخن پایانی چرا غذای داغ نخوریم؟

مقاله مناسب و کافی را برای بحث غذای داغ برای شما عزیزان قرار داده ایم. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات کامل و کافی را در این خصوص بدست آورده باشید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برای شما عزیزان تهیه کرده است.

اکنون که شما عزیزان به سلامتی خود اهمیت می دهید پیشنهاد می کنیم حتما مطالب زیر را نیز مطالعه نموده و در استایل تغذیه ای خود تغییرات مهمی را اعمال نمایید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *