سبد خرید
طرز تهیه ترشی سیر خوشمزه فوری 1 شیشه

طرز تهیه ترشی سیر خوشمزه فوری 1 شیشه

امروز با آموزش کامل و جامع ترشی سیر که یکی از بهترین ترشی هاست با شما عزیزان همراه هستیم. امید ما این است که با مطالعه و بکار گیری این دستور تهیه بتوانید ترشی سیر با کیفیت را به اصطلاح انداخته و از طعم خوش آن به همراه غذا لذت ببرید.

معرفی ترشی سیر

یکی از پرطرفدارترین و پر استفاده ترین ترشی ها در ایران سیر ترشی یا ترشی سیر می باشد که معمولاً به عنوان یک چاشنی فوق العاده خوشمزه در کنار غذا سرو می شود. ترشی سیر علاوه بر طعم بسیار خوبی که دارد سرشار از خواص درمانی برای بدن می باشد. ترشی سیر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس بوده و از بروز سکته قلبی در افراد جلوگیری می‌ کند. برای درست کردن ترشی سیر بهتر است از سیر تازه استفاده کنید تا بتوانید مدت بیشتری از آن نگهداری کنید.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

طرز تهیه ترشی سیر بسیار ساده است و شما می توانید با حداقل مواد این ترشی را در منزل آماده کنید. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که، جا افتادن ترشی سیر به زمان زیادی احتیاج دارد و هر چقدر سن سیر ترشی بالاتر برود، میزان خواص درمانی آن بیشتر می شود. معمولاً ترشی سیر را همراه با غذاهای دریایی یا شمالی مانند دم پختک، میرزا قاسمی، ماهی سرخ شده، میگو و … سرو می کنند.

ممکن است خیلی ها به دلیل بوی بد ترشی سیر از مصرف آن خودداری کنند، اما شما می توانید برای رفع بوی بد ترشی سیر کمی چای خشک را مانند آدامس بجوید. در ادامه طرز تهیه ترشی سیر آسان و خوشمزه را خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

تاریخچه ترشی سیر

اینکه در کدام کشور و فرهنگ غذایی نخستین بار ترشی انداختن پدید آمد و مرسوم شد، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از محققان دوره به وجود آمدن ترشی  را بیش از ۲۰۰۰ سال تخمین زده و مبدا آن را تمدن سومریان می‌دانند. اما دسته ایی دیگر از مورخان، بر این باورند که در سرزمین هندوستان برای اولین بار از فن ترشی انداختن استفاده کرده‌ و زمان آن به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش باز می گردد.

در واقع مورخانی که قدمت بیشتری برای ترشی تخمین می‌زنند، نظریه آنها بر این پایه استوار است که ترشی برای اولین بار با خیار‌ بومی هندی درست شد و روشی برای جلوگیری از فاسد شدن غذا و ماندگاری طولانی تر ابداع شده است.

در واقع قبل از اینکه بشر بتواند برای جلوگیری از فساد مواد غذایی یخچال را اختراع کند ترشی یکی از راه هایی بود که  برای مردم بتوانند، خارج از زمان عرضه شدن میوه ها و یا محصولات زراعی به آن ماده غذایی دسترسی داشته باشند.

بعلاوه برای حمل و نقل بین شهر ها و جابجایی مواد غذایی در بین شهر ها، غذا را می شد با ماندگاری بالاتر نگهداری کرد و جابجا می کردند. خصوصا در سفر‌های دریایی بسیار مورد استفاده قرار گرفت و دریانوردان از این راه برای نگهداری مواد غذایی در بلند مدت استفاده کردند.

سیر 02
تاریخچه ترشی سیر

با پیشرفت علم  در سده  شانزده و افزایش ارتباطات بین کشورها ، این نوع از نگهداری مواد غذایی در بین کشورها رواج کرده و از کشوری به کشور دیگر منتقل و در فرهنگ‌های غذایی ملل مختلف گنجانده شد. این مقطع در تاریخچه ترشی بسیار قابل توجه است چرا که در این برهه این خوراکی در هر کشوری بنا به فرهنگ غذایی آن منطقه و مواد غذایی در دسترس با پویایی بیشتر دستخوش دگرگونی های زیادی شد و باعث گردید که علاوه بر رواج و محبوبیت بیشتر، انواع مختلف آن نیز پدیدار آید.

ترشی در ایران نیز تاریخچه طولانی دارد. تاریخچه ترشی در کشور ما به دورهای قبل از اسلام باز می‌ گردد. این خوراکی که از آن به عنوان مزه همراه غذا نیز یاد می‌شود در ایران ریشه‌ای قوی دارد و بخشی از فرهنگ غذایی این سرزمین است.

حتما بخوانید
طرز تهیه سرکه انگور خانگی اصل خوشمزه 4 نفره

در نواحی مختلف ایران ترشی تهیه و مصرف می گردد و هر منطقه جغرافیایی ترشی مخصوص به خود را داشته و آن را استفاده می کنند. همانند ترشی بیجار گیلانی‌ در مقایسه با ترشی بیجار کردستان علیرغم اینکه نامی مشابه دارند، اما کاملا با یکدیگر تفاوت دارند.

جدول زمانبندی طرز تهیه ترشی سیر

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان اصلی 15 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 25 دقیقه
تعداد سرو 1 شیشه
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه ترشی سیر

  • 1 کیلوگرم سیر
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • سرکه انگور به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه ترشی سیر

مرحله اول

ابتدا سیر ها را پوست بگیرید و ریشه آن ها را با کمک یک چاقو جدا کنید. سپس سیر ها را شسته و داخل یک سینی یا ظرف مناسب بچینید و کنار بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

مرحله دوم

زمانی که سیر ها کاملاً خشک شدند، آن ها را داخل شیشه مورد نظر خود بریزید. سپس روی آن نمک ریخته و سرکه را کم کم به شیشه اضافه کنید تا کاملا روی مواد را بگیرد.

مرحله سوم

درب شیشه رو خوب بسته و ترشی سیر را داخل جای خنک و تاریک نگهداری کنید. ترشی سیر بین ۱ الی ۷ سال زمان نیاز دارد تا خوب جا بیفتد و هر چقدر که این زمان طولانی تر شود، رنگ ترشی سیر تیره تر و خواص درمانی آن بیشتر می‌ شود.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی سیر

توجه داشته باشید که برای تهیه ترشیسیر ، سیرها و ظرف انتخابی شما باید کاملاً خشک باشند. زیرا در غیر اینصورت سیر ترشی شما خراب می شود و کپک میزند.

  • برای تهیه ترشی سیر می توانید به جای سرکه انگور از سرکه سیب نیز استفاده کنید.
  • سیر ترشی بعد از گذشت ۲ ماه قابل استفاده است اما توجه داشته باشید هرچقدر سیر ترشی طولانی‌ تر داخل شیشه بماند، سیر ها نرم تر و شیرین تر می شود.
  • شما می‌ توانید برای خوش طعم تر شدن سیر ترشی، چند شاخه ترخون و چند عدد فلفل قرمز به آن اضافه کنید.
  • استفاده از انواع سرکه در طرز تهیه سیر ترشی کاملا بستگی به ذائقه شما دارد و شما می توانید از هر نوع ‌سرکه مانند سرکه سفید، سرکه‌ بالزامیک، سرکه انگور، سرکه سیب و … استفاده کنید.
  • استفاده از برگ بو یا یک شاخه آویشن داخل سیرترشی، می‌ تواند عطر و طعم فوق‌ العاده ‌ای به ترشی سیر شما بدهد.
  • در صورتی که می خواهید تیزی سرکه را کم کنید، می توانید یک تکه کوچک نبات را داخل ترشی سیر بیندازید.
  • اگر می‌ خواهید سیر ترشی شما سفت و تند شود، آن را در جای تاریک و خنک نگهداری کنید و بالعکس اگر می خواهید نرم و شیرین شود، آن را روبروی آفتاب قرار دهید تا به مرور زمان پخته شود و جا بیافتد.
  • اگر می خواهید سیر ترشی شما زود جا بیافتد، می توانید از سس سویا در آن استفاده کنید. زیرا سس سویا خاصیت تخمیری دارد و باعث می شود سیرها سریع تر جا بیفتند و برسند.
  • بهتر است ترشی سیر را داخل یک ظرف شفاف و شیشه ای نگهداری کنید.
  • برخی از افراد طبق ذائقه خود به ترشی سیر شیره خرما یا رب انار نیز اضافه می کنند. همچنین شما می توانید داخل ترشی سیر از سبزی های معطر استفاده کنید.

خواص ترشی سیر

ترشی سیر سرشار از خاصیت و مواد مغذی مانند ویتامین های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، آهن، فسفر و منیزیم می باشد که از مهمترین خواص آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش فشار خون بالا
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن انواع ویروس ها و بیماری ها مانند سرماخوردگی
  • کمک به هضم غذا
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • درمان بواسیر
  • بهبود عملکرد روده ها
  • از بین بردن آفت دهان
  • شستشو دهنده مجرای صفرا
  • دفع سم ها از کبد
  • دفع کننده سنگ کیسه صفرا و کلیه
  • باز کننده رگ های قلب
  • کاهش کلسترول خون
  • افزایش سرعت هضم غذا
  • درمان کم خونی
  • کاهش و درمان غلظت خون
  • درمان یبوست
  • افزایش متابولیسم بدن
  • ضدعفونی کننده معده و دهان

البته باید اشاره کرد که سیر ترشی طبع متعادلی دارد. زیرا طبع سرکه سرد و طبع سیر گرم و خشک است. به همین دلیل زمانی که این دو مواد با یکدیگر مخلوط می شوند،، طبعی متعادل را ایجاد می کنند.

حتما بخوانید
سبزی های تشکیل دهنده ترشی بادمجان
سیر 03
خواص ترشی سیر

مصرف سیر ترشی برای هیچ فردی ممنوعیت ندارد اما توصیه می شود که از آن به میزان متعادل در کنار وعده های غذایی استفاده کنید تا بتوانید از خواص عالی آن بهره مند شوید. استفاده بیش از حد از ترشی سیر، می‌ تواند باعث سردرد، تضعیف نیروی جنسی، ضعف بینایی و ایجاد جوش در داخل چشم شود، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.

سخن پایانی در طرز تهیه ترشی سیر

با مرور ترشی سیر یا به زبان محاوره ایی سیر ترشی با شما همراه بودیم. انسان ها گوشت – مرغ – سبزیجات و صیفی جات و حتی میوه ها را برای اینکه بتوانند در تمام سال از آن استفاده کنند در نمک غوطه ور می کردند. طبق برخی از اسناد تاریخی این کار را به دوره مادها نسبت می دهند.

با گذشت زمان شکل و روش ترشی ها تغییر کرد و به شکل امروزی شبیه شد. این تغییر شکل با اضافه شدن سرکه نیز رخ داده است. برندهای مختلفی ترشی را تهیه می کنند. ولی با این حال ترشی خانگی چیز دیگری است. معمولا تهیه ترشی ها به ذایقه افراد بستگی دارد ولی بسیاری از مواد غذایی را می توان به ترشی تبدیل کرد. یکی از همین ها ترشی سیر است. ترشی سیر قدیمی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

معمولا برای تهیه ترشی ها از ادویه های معطر و سبزیجات معطر استفاده می گردد. با اضافه کردن نمک و سرکه به مواد غذایی باکتری های مفید آن ماده غذایی یا مواد غذایی زنده می مانند. جالب است بدانید که ماندگاری آنها نیز افزایش پیدا می کند. البته طرز تهیه هر ترشی نظیر ترشی سیر خاص است. پس هر کدام را جداگانه بیاموزید. ترشی ها انواع مختلفی دارند. تجسم کنید که در کل دنیا این همه اقوام و ملیت های مختلف هر کدام ترشی های مختص به خود را دارند.

حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شور ها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش این ترشی سیر راضی بوده و بتوانید یک ترشی سیر بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه ترشی سیر خوشمزه فوری 1 شیشه - آموزش آنلاین آشپزی
سیر 01

طرز تهیه ترشی سیر فوری ترشی سیر صدفی سیر ترشی شمالی فوری سیر ترشی همدانی اصل دستور تهیه سیر ترشی با سرکه سفید سیر ترشی سفید سیر ترشی یک روزه سیر ترشی شمالی فوری

نوع: ترشی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ترشی سیر

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 90

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT0H25M

اجزاء دستورالعمل:

  • 1 کیلوگرم سیر
  • 1 قاشق چایخوری نمک
  • سرکه انگور به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ترشی سیر با دستور ساده برای تهیه یک شیشه کوچک جهت مصرف 10 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این ترشی خوشمزه و لذیذ را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *