سبد خرید
طرز تهیه ترشی بامیه ساده خوشمزه 10 نفره

طرز تهیه ترشی بامیه ساده خوشمزه 10 نفره

طرز تهیه ترشی بامیه با دستور بی نظیر برای 10 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و  با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این ترشی خوشمزه و لذیذ را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

معرفی ترشی بامیه

طرز تهیه ترشی بامیه یکی از محبوب ترین ترشی های ایرانی است که در استان های جنوبی و شرقی، به خصوص اهواز، بندرعباس، آبادان و فارس طرفداران زیادی دارد. این ترشی خوشمزه و پر خاصیت را می توانید همراه انواع غذاهای خورشتی، پلویی و نانی استفاده کنید و از طعم و مزه هیجان انگیز آن لذت ببرید.

بامیه 03
معرفی ترشی بامیه

بامیه یکی از صیفی جات است که در کشورمان ایران، از آن برای تهیه انواع غذا مانند خورشت بامیه استفاده می شود. این صیفی خوشمزه و پر خاصیت را می توانید طی فصل پاییز در بازار های سراسر کشور به فراوانی پیدا کنید. ممکن است طعم بامیه مورد پسند همه نباشد و به همین دلیل شاید نتوانید در همه مهمانی ها و مجالس از آن استفاده کنید. به هر صورت، اگر این مطلب را می خوانید توصیه می کنیم حداقل یک بار این ترشی بامیه خوشمزه و خاص را تهیه بفرمایید و امتحان کنید.

تاریخچه ترشی بامیه

ترشی بامیه ساده یکی از ترشی های محلی خوزستانی است. غذاها و خوراکی های مختلف جنوبی معمولاً طبع گرمی دارند؛ بامیه  یک صیفی با طبعی سرد و تر است که بمب خاصیت به شمار می رود و می تواند مصلح انواع و اقسام غذاهای گرم باشد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

جنوبی ها برای تهیه ترشی بامیه از بامیه های کوچک و ظریف استفاده می کنند. بامیه های بزرگ لعاب زیادی می اندازند و بنابراین ممکن است بافت جالبی به ترشی ندهند. از انواع سرکه، مانند سرکه سفید، سرکه انگور، سرکه سیب یا سرکه خرما می توانید استفاده کنید. در بعضی خانه ها، خانم های با سلیقه از آب گوجه فرنگی یا تمر هندی ترش هم برای ترشی بامیه استفاده می کنند. سبزی مخصوص ترشی بامیه ، ترخون است.

جدول زمانبندی تهیه ترشی بامیه

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر
مقدار سرو دو شیشه ترشی بزرگ

مواد اولیه برای تهیه ترشی بامیه

  • بامیه: یک کیلوگرم
  • سیر: یک بوته متوسط
  • سرکه (سفید، انگور یا خرما): یک و نیم لیوان
  • ترخون: 300 گرم
  • نمک: یک قاشق مرباخوری
  • موسیر (دلخواه): پنجاه گرم
  • فلفل قرمز خشک شده: 2 عدد متوسط

آموزش مراحل تهیه ترشی بامیه

مرحله اول

ابتدا بامیه ها را پاک کنید و آنها را خوب با آب فراوان بشویید. مراقب باشید بامیه ها را نشکنید. سپس آنها را روی آبکشی بریزید تا آب آنها برود و خشک شوند. با چاقوی تیزی سر بامیه ها را ببرید، اما زیاد عمیق برش نزنید چون دانه های داخل بامیه حالت لعابی دارند و ممکن است بافت ناخوشایندی به ترشی بدهند.

مرحله دوم

سرکه را روی شعله ملایم بگذارید تا داغ شود و بجوشد. می توانید در این مرحله، نمک را نیز اضافه کنید تا کاملاً در سرکه حل شود. اگر می خواهید سرکه طعم ملایم تری داشته باشد، می توانید نصف لیوان یا یک لیوان پر آب اضافه کنید. پس از اینکه مخلوط آب و سرکه چند قل زد، شعله را خاموش کنیدو اجازه دهید سرکه کاملاً خنک شود. بوته سیر را پوست بگیرید و حبه های سیر را جدا کنید. ترخون را هم تمیز کنید، بشویید و اجازه دهید آب اضافی آن برود.

حتما بخوانید
طرز تهیه ترشی گوجه فرنگی سبز 4 نفره خوشمزه

مرحله سوم

متناسب با مقدار بامیه ها، شیشه مناسبی انتخاب کنید و بامیه ها را به صورت ایستاده داخل آنها بچینید. سیرها، فلفل ها، موسیر و ترخون را همراه بامیه ها داخل شیشه بگذارید. سپس آنقدر روی بامیه ها سرکه بریزید که تا روی آنها را کاملا بپوشاند.

بامیه 02
آموزش مراحل تهیه ترشی بامیه

در شیشه های ترشی را محکم ببندید و آنها را در مکان خشک و خنکی قرار بدهید. بهتر است مکان موردنظر تاریک باشد و آفتاب مستقیم به آن نتابد. پس از حدود 15 تا 20 روز، ترشی شما آماده است. ترشی آماده شده را در یخچال قرار دهید.

تهیه ترشی بامیه با آب گوجه فرنگی

در صورت تمایل، می توانید از آب گوجه فرنگی هم برای تهیه ترشی بامیه استفاده کنید. برای این کار، سه تا چهار گوجه فرنگی بزرگ و نرم را در آب داغ بیندازید تا پوست آنها نرم شود.

سپس گوجه ها را پوست بکنید و آب آنها را بگیرید. می توانید از گوشت له شده گوجه فرنگی ها هم برای تهیه ترشی استفاده کنید. اگر میزان ترشی گوجه فرنگی مورد پسند شما نبود، می توانید مقداری سرکه نیز به آن اضافه کنید. این ترشی بامیه نیز طرفداران بسیاری دارد. فراموش نکنید که ترشی بامیه دارای خواص بسیاری است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نکات مهم در تهیه ترشی بامیه

  • دقت کنید بامیه ها حتماً خشک شده باشند و آب اضافی نداشته باشند. اگر بامیه ها خیس باشند ممکن است ترشی کپک بزند.
  • در شیشه ترشی را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. می توانید یک نایلون ضخیم روی در شیشه بگذارید تا کاملاً کیپ بسته شود. اگر شیشه هوا بکشد، بامیه ها کپک می زنند و طعم و بافت نا خوشایندی پیدا می کنند.
  • پس از هر بار باز کردن در شیشه، دوباره آن را محکم ببندید تا ماندگاری ترشی بالا برود.
  • بهتر است نسبت سرکه و آب را دو به یک درنظر بگیرید؛ یعنی به ازای هر دو لیوان سرکه، یک لیوان آب اضافه کنید. البته این مورد اختیاری است. اگر دوست دارید ترشی تندتری داشته باشید، می توانید از سرکه بیشتری استفاده کنید.
  • می توانید از بامیه های خام فریز شده هم استفاده کنید. قبل از تهیه ترشی، اجازه دهید یخ بامیه ها کاملاً باز شود و آب اضافی آنها برود.
  • اگر ترخون تازه در دسترس نبود می توانید از ترخون خشک هم استفاده کنید.
  • برای ترد شدن بامیه ترشی، می توانید هشت تا ده عدد نخود خام هم داخل شیشه های ترشی بریزید. نخود ها لعاب اضافی را جذب می کنند.
  • سر بامیه ها را کامل نبرید؛ چون مواد داخل بامیه ها لعاب زیادی می دهند و ممکن است باعث لیز شدن ترشی شوند.

همه نکات بالا از فوت های کوزه گری برای تهیه ترشی بامیه است.

خواص ترشی بامیه

بامیه یکی از صیفی جات بسیار پر خاصیت است، اما به دلیل طعم خاصی که دارد همه افراد آن را نمی پسندند. ادامه متن را بخوانید و با خواص این صیفی جالب آشنا شوید. خواص ترشی بامیه هم همین است.

  • بامیه سرشار از فیبر مغذی است، به همین دلیل به تعدیل سطح قند خون کمک می کند و میزان ترشح انسولین را کاهش می دهد. فیبر های غذی گلوکز موجود در غذا ها را جمعاوری می کنند؛ بنابراین مقدار جذب گلوکز در بدن نیز کمتر می شود. این فیبرها برای عملکرد دستگاه گوارش هم مفید هستند. با مصرف بامیه می توانید یبوست را درمان کنید و از ابتلا به آن هم پیشگیری نمایید. فیبر مغذی موجود در بامیه، چربی های مضر و کلسترول بد (همان LDL) را جذب می کند و به این ترتیب، میزان چربی خون را نیز کنترل می نماید.
  • اسید فولیک فراوان موجود در بامیه، خاصیت خون سازی دارد. به علاوه، بامیه سرشار از ویتامین های A و C است و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. با مصرف بامیه می توانید از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید. ویتامین های گروه B نیز به وفور در بامیه وجود دارند و به تقویت سیستم عصبی، عضلات و قدرت بدنی کمک می کنند.
  • بامیه یک صیفی اشتها آور است. البته به همین دلیل برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند، توصیه نمی شود.
  • بامیه و ترشی آن اثر خوبی برای سم زدایی از کبد دارند. مصرف ترشی بامیه می تواند به درمان و پیشگیری از کبد چرب هم کمک کند.
  • آنتی اکسیدان های قوی موجود در بامیه، رادیکال های آزاد مضر را دفع می کنند. این ترکیبات مخرب، باعث پیری پوست و ایجاد سلول های سرطانی می شوند. ترکیبات حاوی لکتین در بامیه، از ابتلا به سرطان سینه هم جلوگیری می کنند. با مصرف خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان، مانند بامیه، می توانید با این ترکیبات مخرب مبارزه کنید.
حتما بخوانید
طرز تهیه ترشی سیر خوشمزه فوری 1 شیشه

سخن پایانی در تهیه ترشی بامیه

در این مقاله طرز تهیه ترشی بامیه برای 10 نفر را بصورت مفید و کاربردی برای شما قرار دادیم امیدواریم که با تهیه آن در منزل لحظات خوشی را داشته باشید.

سخن پایانی در تهیه ترشی بامیه
سخن پایانی در تهیه ترشی بامیه

در ادامه حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شور ها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش این ترشی انبه راضی بوده و بتوانید یک ترشی انبه بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه ترشی بامیه ساده خوشمزه 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
بامیه 01

طرز تهیه ترشی بامیه با دستور اصل خورستانی ترشی بامیه جنوبی دستور تهیه ترشی بامیه با بادمجان دستور تهیه بامیه مخلوط سرکه طرز تهیه ترشی بامیه با سرکه ترشی بامیه

نوع: شور و ترشی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ترشی بامیه

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • بامیه: یک کیلوگرم
  • سیر: یک بوته متوسط
  • سرکه (سفید، انگور یا خرما): یک و نیم لیوان
  • ترخون: 300 گرم
  • نمک: یک قاشق مرباخوری
  • موسیر (دلخواه): پنجاه گرم
  • فلفل قرمز خشک شده: 2 عدد متوسط

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ترشی بامیه با دستور بی نظیر برای 10 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و  با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این ترشی خوشمزه و لذیذ را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *