سبد خرید
طرز تهیه ترشی زرشک

طرز تهیه ترشی زرشک مجلسی 10 نفره

ترشی یکی از چاشنی هایی است که با تنوع بالایی در ایران و سراسر جهان تهیه می شود و طرفداران بسیاری نیز دارد. همه ما از کودکی به یاد داریم که با فرا رسیدن فصل پاییز، مادرها دست به کار می شدند و انواع ترشی ها را برای زمستان درست می کردند. امروز با طرز تهیه ترشی زرشک مهمان نگاه پر مهرتان هستم.

معرفی ترشی زرشک

یکی از محصولات فصل پاییز که کاربردهای زیادی در آشپزی دارد زرشک است. این میوه ترش و خوشمزه پاییزی در تهیه انواع غذا، آب زرشک، لواشک و مارمالاد زرشک، مربای زرشک و ترشی زرشک مورد استفاده قرار می گیرد. ترشی زرشک یک ترشی متفاوت، خوشمزه و خوش رنگ است که می توانید آن را تهیه کنید و هم در کنار غذا سرو کنید و هم به عنوان تزیین غذا ها از آن استفاده نمایید.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

برخی از ترشی ها جدیدتر از بقیه هستند و به مقدار کمتر هم درست می شوند برای همین طعم و مزه آن زیر دندان همه می ماند و ممکن است حتی با ذائقه بعضی از افراد خانواده جور نباشد اما اکثر اوقات هیچ کس نمی تواند از ترشی بگذرد. حالا هر نوع ترشی که باشد.

اگر تا حالا نام ترشی زرشک را نشنیده اید یا نام آن را شنیده اید اما از طعم آن بی خبرید به شما پیشنهاد می کنیم با استفاده از دستوری که ما برای شما آماده کرده ایم، یک شیشه ترشی زرشک آماده کنید و از خوردن آن لذت ببرید. مطمئن باشید این ترشی زیبا و لذیذ در لیست ترشی های سالانه تان قرار خواهد گرفت.

تاریخچه ترشی

تاریخچه ترشی و زمان تهیه اولین ترشی مشخص نیست. برخی از محققین حوزه غذا معتقدند تاریخچه ترشی به 2000 سال پیش و به منطقه بین النهرین باز می گردد و برخی دیگر معتقدند که ترشی برای اولین بار حدود 4000 سال  پیش و در هند درست شد.

هندی ها برای اولین بار برای نگهداری نوعی خیار بومی، آن را درون آب و نمک قرر می دادند. در واقع این کار نوعی روش ابداعی برای نگهداری طولانی مدت برخی سبزیجات و میوه ها بود.

به این ترتیب در فصول دیگر، می توانستند از آن مواد برای تهیه غذا و حتی به عنوان چاشنی استفاده کنند. با گذشت زمان، این روش و حتی برخی از ترشی های تهیه شده به کشورها و قاره های دیگر برده شد و مردم سایر نقاط نیز با استفاده از همین روش به تهیه ترشی های دیگری با ترکیب مواد و سبزیجات مختص منطقه خود نمودند.

تاریخچه ترشی زرشک
تاریخچه ترشی زرشک

ترشی های اولیه بیشتر به صورت شور تهبه می شدند زیرا مواد را درون آب و نمک قرار می دادند. اما بعد ها با اضافه کردن مقادیر مختلف سرکه به این ترکیب، ترشی با طعم های جدید تهیه شد.

تهیه ترشی در ایران نیز قدمت زیادی دارد و استفاده از ترشی به عنوان پیش غذا به زمان پیش از ورود اسلام به ایران باز می گردد. تنوع تهیه ترشی در ایران به قدری زیاد بوده و هست که تقریبا هر کدام از مناطق ایران دارای ترشی های مخصوص به خود هستند که با استفاده از سبزیجات و مواد محلی مختص آن مناطق تهیه می شود.

جدول زمانبندی تهیه ترشی زرشک

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت
تعداد سرو یک شیشه بزرگ
مقدار سرو 10 نفره

مواد اولیه برای تهیه ترشی زرشک

  • زرشک تازه : 2 و نیم لیوان
  • آب : 3 لیوان
  • سرکه سفید : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • گلپر : به مقدار لازم
  • شکر : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه ترشی زرشک

مرحله اول

ابتدا زرشک را خوب پاک کنید و درون یک کاسه بزرگ بریزید. برای اینکه گرد و خاک موجود روی زرشک ها کاملا شسته شود، درون کاسه زرشک مقداری آب سرد بریزید تا روی زرشک ها را بگیرد. اجازه دهید تا زرشک به مدت 15 دقیقه تا 20 دقیقه درون آب سرد بماند تا تمام خاک روی آن گرفته شود. سپس آن را درون یک آبکش ریخته و با آب سرد بشویید و کنار بگذارید تا آب زرشک به طور کامل گرفته شود.

حتما بخوانید
سبزیجات مورد استفاده در ترشی

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و زرشک را به همراه 3 لیوان آب درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی اجاق قرار دهید. شعله اجاق را کم کنید و منتظر بمانید تا  زرشک درون آب به مدت 30 دقیقه بجوشد. شعله اجاق را زیاد نکنید تا رنگ زرشک ها حفظ شود.

مرحله سوم

پس از اینکه زرشک ها یه مدت 30 دقیقه در آب جوشیدند یک آبکش مناسب را روی ظرفی گذاشته و زرشک را آبکش کنید. با پشت قاشق زرشک ها را فشار دهید تا آب اضافی آن ها نیز خارج شود.

زرشک 03
آموزش مراحل تهیه ترشی زرشک

زرشک درون آبکش و آب زرشک را به صورت جداگانه گوشه ای قرار دهی تا کاملا خنک شوند.

مرحله چهارم

در این فاصله شیشه ای را که برای تهیه ترشی زرشک در نظر گرفته اید با یک دستمال خشک کاملا تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه رطوبت یا چربی درون شیشه باقی نماند.

مرحله پنجم

پس از اینکه زرشک و آب زرشک کاملا سرد شد، ابتدا زرشک را درون شیشه بریزید و شیشه را کاملا پر کنید. دقت نمایید که هیچ فضای خالی درون شیشه باقی نماند. سپس شکر، نمک و پودر گلپر را درون شیشه بریزید و سپس با نسبت مساوی از آب زرشک وسرکه سفید شیشه را پر کنید. درب شیشه را محکم ببندید تا هوا وادر شیشه نشود.

شیشه ترشی زرشک را ابتدا به مدت 24 ساعت در محیط آشپز خانه و سپس درون یخچال قرار دهید. 3 روز بعد می توانید این ترشی لذیذ را  به همراه غذا میل نمایید.

نکات مهم در تهیه ترشی زرشک

  • میتوانید به جای زرشک دانه شده از خوشه های زرشک برای تهیه ترشی زرشک استفاده کنید تا ترشی شما ظاهر زیباتری نیز داشته باشد. در این صورت هنگام قرار دادن زرشک درون شیشه مراقب باشید تا شاخه آن نشکند.
  • در صورتی که تمایل دارید ترشی زرشک شما ترشتر باشد، می توانید آب زرشک را حذف کنید و فقط از سرکه سفید استفاده کنید.
  • پس از اینکه زرشک ها را شستید، آن را با استفاده از یک پارچه نخی به طور کامل خشک کنید. اگر زرشک خیس باشد ترشی شما کپک خواهد زد.
  • برای تهیه ترشی زرشک می توانید از زرشک خشک شده نیز استفاده کنید اما ترشی تهیه شده از زرشک خشک، به خوش رنگی ترشی زرشک تهیه شده از زرشک تازه نخواهد بود.
  • اگر مزه ملس را برای ترشی زرشک دوست ندارید می توانید شکر را از دستور حذف کنید.
  • پس از ریختن مواد ترشی درون شیشه حتما شیشه حاوی ترشی زرشک را به مدت 24 ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید.
  • ظرفی که برای ریختن مواد ترشی انتخاب می کنید باید دارای درب محکم باشد تا هم مواد ترشی زرشک از آن بیرون نریزد و هم هوا وارد شیشه نشود. ورود هوا به درون شیشه موجب کپک زدن ترشی خواهد شد.

فیلم تهیه ترشی زرشک

فواید ترشی زرشک

  • زرشک میوه ای با طبع سرد و خشک است و در طب سنتی برای درمان بیماری های زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ترشی زرشک غنی از ویتامین c بوده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.
  • ترشی زرشک دارای رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان های بسیاری است که در طب سنتی، استفاده از آن برای پاکسازی کبد و مبارزه با کبد چرب بسیار توصیه شده است.
  • آنتی اکسیدان های قوی و ویتامین c موجود در زرشک موجب تقویت دیواره های رگ های خونی شده و به این ترتیب منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود.
  • آب زرشک یکی از موادی است که در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزشی مناسب، برای چربی سوزی و کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از دیگر خواص ترشی زرشک می توان به کاهش قند خون اشاره کرد. آنتی اکسیدان بربرین موجود در زرشک می تواند عملکرد سلول های تولید کننده هورمون انسولین را بهبود بخشیده و به این ترتیب منجر به کاهش قند خون در افراد دیابتی گردد.
حتما بخوانید
مهم‌ترین نکات ترشی انداختن و فوت و فن ها

سخن پایانی در طرز تهیه ترشی زرشک

با مرور ترشی زرشک با شما همراه بودیم. انسان ها گوشت – مرغ – سبزیجات و صیفی جات و حتی میوه ها را برای اینکه بتوانند در تمام سال از آن استفاده کنند در نمک غوطه ور می کردند. طبق برخی از اسناد تاریخی این کار را به دوره مادها نسبت می دهند.

سخن پایانی در طرز تهیه ترشی زرشک
سخن پایانی در طرز تهیه ترشی زرشک

با گذشت زمان شکل و روش ترشی ها تغییر کرد و به شکل امروزی شبیه شد. این تغییر شکل با اضافه شدن سرکه نیز رخ داده است. برندهای مختلفی ترشی را تهیه می کنند. ولی با این حال ترشی خانگی چیز دیگری است. معمولا تهیه ترشی ها به ذایقه افراد بستگی دارد ولی بسیاری از مواد غذایی را می توان به ترشی تبدیل کرد. یکی از همین ها ترشی سیر است. ترشی سیر قدیمی بسیار خوشمزه و لذیذ است.

معمولا برای تهیه ترشی ها از ادویه های معطر و سبزیجات معطر استفاده می گردد. با اضافه کردن نمک و سرکه به مواد غذایی باکتری های مفید آن ماده غذایی یا مواد غذایی زنده می مانند. جالب است بدانید که ماندگاری آنها نیز افزایش پیدا می کند.

البته طرز تهیه هر ترشی نظیر ترشی زرشک خاص است. پس هر کدام را جداگانه بیاموزید. ترشی ها انواع مختلفی دارند. تجسم کنید که در کل دنیا این همه اقوام و ملیت های مختلف هر کدام ترشی های مختص به خود را دارند.

حتما از بخش طرز تهیه انواع ترشی و شور استفاده کرده و آموزش انواع ترشی ها و شور ها را بیامورید. بهترین آموزش ترشی انبه را نیز برایتان قرار داده ایم. ترشی انبه نیز یکی از ترشی های رایج و پر طرفدار است که از خوردن آن لذت خواهید برد.

طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش  ترشی زرشک راضی بوده و بتوانید یک ترشی زرشک بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه ترشی زرشک مجلسی 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
زرشک 01

آموزش طرز تهیه ترشی زرشک با زرشک تازه چی درست کنم طرز تهیه مربا ترشی شور در سایت آشپزی ترشی زرشک خوشمزه و مجلسی تمر زرشک انواع فرآورده های زرشک ترش خوشمزه

نوع: ترشی و شور

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ترشی زرشک

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 65

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • زرشک تازه : 2 و نیم لیوان
  • آب : 3 لیوان
  • سرکه سفید : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • گلپر : به مقدار لازم
  • شکر : به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ترشی زرشک دستور ساده برای تهیه یک شیشه جهت مصرف 10 نفر را بصورت کاملا حرفه ای و با دستور اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این ترشی خوشمزه و لذیذ را در اینجا آموخته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *