سبد خرید
طرز تهیه مربای گل محمدی مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه مربای گل محمدی مجلسی خوشمزه 4 نفره

با طرز تهیه مربای گل محمدی که یکی از اجزای جدایی ناپذیر سفره های ایرانی بوده و هست با شما همراه هستیم. خانم های با سلیقه ایرانی انواع مربا ها را به ویژه در فصل بهار و تابستان درست می کنند و هر روز صبح با این خوشمزه های شیرین، سفره های صبحانه را رنگ و لعاب می بخشند.

معرفی مربای گل محمدی

در میان انواع مربا که با میوه های مختلف و حتی گاهی مغز ها و پوست برخی میوه ها پخته می شود، مربای گل محمدی نیز به خاطر عطر و طعم خاص خود، جایگاه ویژه ای در میان خانواده های ایرانی دارد.مربای گل محمدی بیشتر به عنوان یک مربای مناسبتی و در ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد. اما استفاده آن در طول سال نیز با توجه به خواص فراوان گل محمدی، برای بدن بسیار مفید است.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1

مربای گل محمدی را علاوه بر وعده صبحانه می توانید به عنوان چاشنی پنکیک و حتی شیرین کننده شیر برنج و فرنی استفاده کنید تا همزمان هم عطر گلاب را داشته باشید و هم از شیرینی شربت آن لذت ببرید. حتی می توانید مربای گل محمدی را برای تزئین بستنی، کیک و پای و تارت به کار ببرید.

گل محمدی 04
معرفی مربای گل محمدی

مربای گل محمدی خوش عطر و خوش طعم را با استفاده از گلبرگ های گل محمدی تهیه می کنند. گلی که نماد عشق و محبت است. برای تهیه مربای گل محمدی هم می توانید از گلبرگ های تازه گل محمدی استفاده کنید و هم از گلبرگ های خشک شده. تنها نکته قابل توجه این است که دقت کنید گل محمدی که برای تهیه مربا از آن استفاده می کنید تلخ نباشد.

یکی از مشکلات اصلی خانم هایی که برای پختن مربای گل محمدی در خانه شک دارند، این است که مربای آن ها پس از آماده شدن تلخ می شود. برای همین ترجیح می دهند تا از مرباهای آماده کارخانه ای استفاده کنند. اما اگر در هنگام خرید گل محمدی، گل هایی را که به رنگ صورتی روشن هستند تهیه کنید می توانید یک مربای گل محمدی خوشمزه داشته باشید. هر چقدر رنگ گل تیره تر باشد احتمال تلخ بودن آن بیشتر است.

تاریخچه استفاده از گل محمدی

گل محمدی، گیاهی چند ساله از خانواده گل رز است که گل های صورتی و بسیار خوشبویی تولید می کند. کشت و استفاده از گل محمدی در ایران به دوره هخامنشیان باز می گردد که طبیبان برای اولین بار با خواص دارویی و بی نظیر این گل خوشبو آشنا شدند و از آن زمان بود که این گل را به صورت های مختلف از جمله گلاب (عرقیات گیاهی)، روغن، دمنوش و بعد ها مربا مورد استفاده قرار دادند.

علاوه بر کاربرد گسترده گل محمدی  در ایران، استفاده از آن در کشور های اروپایی در صنایع غذاییث، صنایع دارو سازی، آرایشی بهداشتی و به ویژه صنایع عطر سازی بسیار رایج است. در صورتی که گل محمدی در محیطی مناسب و با رعایت اصول و قواعد کشاورزی کشت شود، گل هایی با کیفیت و با عطری فوق العاده بدست خواهد آمد.

تاریخچه استفاده از گل محمدی
تاریخچه استفاده از گل محمدی

کشت گل محمدی در اایرن نیز در استان های مختلف صورت می گیرد. به ویژه در قمصر کاشان و میمند استان فارس که برداشت و گلاب گیری به یکی از آداب و رسوم این استان ها ماه اردیبهشت تبدیل شده و همه ساله طی مراسمات خاصی برداشت و گلاب گیری از این گل جادویی پر خاصیت انجام می گیرد. حتی سالانه مسافران و توریست های زیادی برای مشاهده و حضور در این مراسم به این استان ها و به ویژه استان کاشان سفر می کنند تا از نزدیک شاهد انجام مراحل مختلف آن باشند.

حتما بخوانید
طرز تهیه حلوای هویج آسان مجلسی 6 نفر

در ادامه با آموزش نحوه تهیه مربای گل محمدی با استفاده از گلبرگ های خشک شده گل محمدی در خدمت شما خواهیم بود.

جدول زمانبندی تهیه مربای گل محمدی از گل خشک

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 30 دقیقه
تعداد سرو
مقدار سرو دو شیشه متوسط مربا

مواد اولیه برای تهیه مربای گل محمدی با گل خشک

  • گلبرگ خشک گل محمدی : یک و نیم لیوان
  • شکر : 3 لیوان
  • آب : دو لیوان
  • جوهر لیمو یا آبلیمو : ½ قاشق مربا خوری

آموزش مراحل تهیه مربای گل محمدی با گل خشک

مرحله اول

ابتدا شکر را به همراه یک لیوان و نیم آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. مخلوط را هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود. بگذارید شربت کاملا بجوشد و قوام بیاید.

مرحله دوم

گلبرگ ها را پاک کنید. یک ماهیتابه روی حرارت ملایم قرار داده و گلبرگ ها را درون آن بریزید و کمی تفت دهید تا گلبرگ ها کاملا خشک شوند. خشکی گلبرگ ها باید به حدی باشد که به راحتی با دست خورد شوند. پس از تفت دادن گلبرگ ها، آن ها را بین دستان خود بگیرید و با کف دست کمی خورد کنید. برای تهیه مربا بهتر است گلبرگ ها درسته نباشند.

مرحله سوم

گلبرگ های خورد شده را به همراه نصف لیوان آب درون یک قابلمه بریزید و روی اجاق قرار دهید. شعله را روشن کنید و بگذارید تا آب با شعله کم به جوش بیاید.

گل محمدی 02
آموزش مراحل تهیه مربای گل محمدی با گل خشک

زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد با استفاده از یک قاشق چوبی، گلبرگ ها را مدام هم بزنید تا زمانی که تمام گل ها نرم شوند و آب زیادی هم در ظرف نماند.

مرحله چهارم

در این فاصله مراقب باشید شیره بیش از حد نجوشد. زمانی که شیره قوام آمد جوهر لیمو یا آبلیمو را داخل آن بریزید و پس از یکی دو قل جوشیدن زیر قابلمه شربت را خاموش کنید.

مرحله پنجم

گل برگ های نرم شده را داخل شیره داغ بریزید و کمی هم بزنید. درب قابلمه را به همراه یک دم کنی روی آن بگذارید تا شیره جذب گل ها شود. تا زمان سرد شدن شیره، درب قابلمه را بر ندارید. پس از اینکه مربا سرد شد می توانید آن را داخل شیشه های مربای تمیز بریزید و درون یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه مربای گل محمدی با گل خشک

  • اگر می خواهید مربای خوشرنگی داشته باشید نباید اجازه دهید گل برگ ها مدت زمان زیادی در آب بجوشند.
  • مربایی که با گل محمدی خشک شده تهیه می کنید به خوشرنگی مربای تهیه شده از گل تازه نیست. اگر بخواهید مربرایی خوشرنگ تر داشته باشید می توانید کمی رنگ خوراکی به آن اضافه کنید.
  • زمانی که گلبرگ ها را تفت می دهید دقت کنید که گلبرگ ها نسوزند. سوختن حتی یک گلبرک باعث تلخ شدن مربای شما خواهد شد.
  • برای اینکه نسبت به غلظت شیره مطمئن شوید، یک قاشق از شیره را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. اگر پس از سرد شدن غلظتی شبیه عسل داشت یعنی شیره شما آماده است.
  • این مربا به خودی خود عطر بی نظیری دارد و نیازی به اضافه کردن مواد معطری نظیر هل یا گلاب به آن نیست.
  • اگر تمایل دارید گلبرگ ها شکل خود را حفظ کنند، نیازی به تفت دادن و جوشاندن آن نیست. فقط زمانی که گل برگ های خشک را داخل شیره میریزید اجازه دهید به مدت یک یا دو دقیقه همراه شیره بجوشد و سپس دم کنی را روی آن بگذارید.
  • در صورت تمایل می توانید پس از سرد شدن مربا کمی گردوی خورد شده به آن اضافه کنید.

فواید و خواص گل محمدی

  • مربای گل محمدی که از گلبرگ های گل محمدی تازه خاصیت ملین و گل محمدی خشک شده تهیه شده باشد خاصیت قابض دارد.
  • در طب سنتی از گل محمدی خشک شده برای درمان دردهای معده، روده، گوش درد، دندان درد و ترمیم زخم ها استفاده می شود.
  • بوییدن عطر گل محمدی در درمان افسردگی، اضطراب و غم و اندوه بسیار موثر است.
  • دم نوش گل محمدی با کاهش اشتها و کمک به چربی سوزی بیشتر، در کاهش وزن موثر خواهد بود.
  • از زمان های گذشته از شربت گل محمدی (شربتی که از مخلوط گلاب، شکر و آب تهیه می شود) برای رفع مشکلات گوارشی و گرمازدگی استفاده میشد.
  • چای گل محمدی (دمنوش تهیه شده از گلبرگ های گل محمدی و آب جوش) باعث کاهش تب شده و از پیشرفت عفونت در بدن جلوگیری می کند.
  • استفاده از دمنوش گل محمدی برای رفع التهاب سیستم گوارشی و اسهال خونی بسیار مفید است. زیرا موجب پاکسازی روده از باکتری های مضر می گردد.
  • چای گل محمدی سرشار از ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های گروه B، منگنز و پتاسیم است و برای خانم های باردار بسیار مفید است زیرا موجب تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین می گردد.
  • دمنوش گل محمدی یکی از نوشیدنی های عالی برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی، گلودرد و آنفلولانزا در فصول سرد سال است.
  • گل محمدی به علت داشتن خاصیت دیورتیک، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی برای درمان عفونت دستگاه ادراری و کاهش التهاب مثانه و تسکین درد سیستم ادراری بسیار موثر است. بنابراین نوشیدن روزانه 3 الی 4 فنجان چای گل محمدی به افراد مبتلا به عفونت دستگاه ادراری و سنگ کلیه توصیه می شود.
  • نوشیدن چای گل محمدی برای افراد مبتلا به کبد چرب نیز مفید است زیرا به پاکسازی کبد بسیار کمک می کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه ژله خرده شیشه مخصوص برای 5 نفر

سخن پایانی مربای گل محمدی

مربای گل محمدی یکی از خوش عطرترین مرباها است که همیشه روی سفره های رنگین ما ایرانیان مخصوصا در وعده های صبحانه بوده است. در این مقاله آموزش این مربای گل محمدی خوشمزه و خانگی را برایتان آموزش داده ایم. شما با مطالعه مطلب بالا کاملا می توانید یک مربای گل محمدی خانگی خوشمزه را برای خود و عزیزانتان طبخ نمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با مربای گل محمدی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک ها و مرباهای زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه مربای گل محمدی مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
گل محمدی 03

آموزش طرز تهیه مربای گل محمدی خشک مربا گل سرخ مربا گل محمدی خوشمزه تهیه مربا گل مربای گل سرخ آفتابی گل سرخ اردبیل مربای گل محمدی گلبرگ تازه گل سرخ تبریز کاشان

نوع: مربا

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: مربای گل محمدی

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 280

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H10M

زمان کل: PT0H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • گلبرگ خشک گل محمدی : یک و نیم لیوان
  • شکر : 3 لیوان
  • آب : دو لیوان
  • جوهر لیمو یا آبلیمو : ½ قاشق مربا خوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه مربای گل محمدی خانگی خوشمزه را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت این مربای گل محمدی خوشرنگ یک مربای به بینظیر را در منزل برای عزیزان خود طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *