سبد خرید
طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه 1 شیشه کوچک

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه 1 شیشه کوچک

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه عالی 1 شیشه کوچک را برایتان در این مقاله قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه مربای یک شیشه مربای به خوشمزه و خانگی را در منزل تهیه خواهید کرد. 

معرفی مربای به

یکی از انواع مرباهای ایرانی که بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد و در سراسر ایران طرفداران بسیاری دارد، مربای به می باشد. مربای به معمولاً به عنوان یک صبحانه سالم بر سر سفره های مردم ایران دیده می شود. این مربا به دلیل وجود میوه به دارای عطر، طعم و رنگ فوق‌ العاده‌ ای می‌ باشد. میوه به در فصل های سرد سال در فروشگاه ها و بازار ها دیده می شود و به همین علت، این مربای خوشمزه معمولا در فصل های پاییز و زمستان تهیه می گردد.

معرفی مربای به
معرفی مربای به

طرز تهیه مربای به بسیار ساده است و شما می توانید با کمی دقت و دنبال‌ کردن دستورالعمل ها آن را به راحتی در خانه تهیه کنند. میوه به علاوه بر اینکه می تواند تبدیل به یک مربای بسیار خوشمزه شود، سرشار از مواد مغذی و خواص دارویی می باشد که مصرف آن به تمام سنین توصیه می شود. به علت کمبود میوه به در فصل های بهار و تابستان، باید توجه داشته باشید زمانیکه این مربای خوشمزه را درست می کنید، باید آن را طوری نگهداری کنید که به مدت یک سال برای شما باقی بماند و خراب نشود. در ادامه طرز تهیه این مربای خوشمزه و پرخاصیت را خدمت شما عزیزان  آموزش خواهیم داد.

 تاریخچه مربای به

میوه به که به آن به جنگلی نیز گفته می شود شود، میوه ای با طعم ترش و گس می باشد که سرشار از خاصیت است. این میوه به روش های مختلفی مانند کمپوت، مربا، مارمالاد و … مصرف می شود که برخلاف تصور بعد از پخته شدن طعم آن بسیار لذیذ و خوشمزه می گردد. این میوه معمولاً در اصفهان و شهرستان نظر پرورش می یابد و به سراسر ایران پخش می شود. میوه به شباهت بسیار زیادی به سیب و گلابی دارد.

تاریخچه مربای به
تاریخچه مربای به

باید اشاره کرد که میوه به گونه های مختلفی دارد که پر استفاده ترین آن ها، به معطر و به آناناسی هستند. به معطر بیضی شکل بوده و پوستی نرم و زردی دارد و داخل میوه سفید رنگ است. به آناناسی بسیار شبیه گلابی بوده و پوست آن زرد می باشد و طعمی شبیه به آناناس دارد. همچنین  پوست این میوه دارای پرزهای بسیار ریزی است که به راحتی با کمک آب از بین می روند. در نقاط مختلف جهان، مردم دانه های به را خشک کرده  و به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان گلو درد و صرف استفاده می کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه مربای به

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت و 30 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 4 ساعت
تعداد سرو 1 شیشه کوچک
مقدار سرو  

مواد اولیه برای طرز تهیه مربای به

  • 500 گرم شکر
  • 500 گرم میوه به
  • 2 عدد هل
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

آموزش مراحل در طرز تهیه مربای به

مرحله اول

در مرحله اول ابتدا به ها را خوب شسته تا پرزهای روی آن از بین برود. سپس با کمک یک چاقو پوست به را گرفته و آن ها را از وسط نصف کرده و هسته‌ های آن را خارج کنید. سپس به ها را به شکل مکعب های متوسط، خرد کنید.

حتما بخوانید
دستور تهیه رب فلفل: افزایش طعم و مزه در آشپزی

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و به ها را همراه با ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا آب جوش بیاید، سپس شکر را به آن اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا شکر در آب حل شود. زمانی که آب کاملاً جوش آمد، حرارت را کم کرده و درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید مربا کمی غلیظ شود.

آموزش مراحل در طرز تهیه مربای به
آموزش مراحل در طرز تهیه مربای به

زمانی که به ها کمی نرم شدند، هل را به قابلمه اضافه کنید. در اواسط پخت مربا در قابلمه را همراه با دم کنی ببندید تا مربای شما رنگ و لعاب بهتری به خود بگیرد.

مرحله سوم

زمانیکه مربا به غلظت مورد نظر رسید، یک قاشق غذاخوری آبلیمو را به آن اضافه کرده و به آرامی مربا را هم بزنید. بعد از گذشت ۳ الی ۴ دقیقه مربا را از روی حرارت برداشته و داخل محیط آشپزخانه قرار دهید تا کاملا خنک شود‌. سپس آن را به یک ظرف شیشه ای منتقل کرده و درون یخچال نگهداری کرده و هر بار به میزان دلخواه آن را سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه مربای به

  • شما می توانید از 1 الی 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده برای خوشرنگ تر شدن مربا استفاده کنید
  • هنگام خرید به، دقت داشته باشید که رنگ آن کاملا زرد باشد و میوه کال و سبز رنگ نباشد.
  • بهتر است مربای به را کمی رقیق تر از مرباهای دیگر از روی حرارت بردارید، زیرا زمانی که مربا خنک می شود، حالت ژلاتینی پیدا می کند.
  • اگر مربای شما کاملاً پخته شده بود اما شهد آن خیلی رقیق بود، می توانید در قابلمه را برداشته و حرارت را کمی زیاد کنید و اجازه دهید مربا چند دقیقه دیگر روی حرارت زیاد بجوشد تا مربا کمی غلظت پیدا کند.
  • اگر می خواهید مربای شما غلظت بیشتری داشته باشد و حالت ژله ای به خود بگیرد، می توانید دانه های به را آن اضافه کنید. به این صورت که ابتدا آن ها را خوب شسته و سپس در یک ساعت آخر پخت مربا، دانه ها را داخل قابلمه بریزید.
  • در صورتی که غلظت مربای شما خیلی زیاد شد، می توانید کمی آب جوشیده به آن اضافه کنید.
  • نحوه خرد کردن و اندازه به ها کاملا سلیقه ای می باشد و شما می توانید آن ها را به هر شکلی که دوست دارید، خرد کنید.
  • میزان آبی که به قرار است در آن بجوشد، باید به اندازه باشد که آب کاملاً روی به ها را گرفته باشد.
  • شما می توانید علاوه بر هل و آبلیمو، از یک تکه چوب دارچین یا کمی دارچین پودر شده برای طعم دهی بیشتر به مربا استفاده کنید.
  • هرچقدر به بیشتر روی حرارت بماند رنگ آن تیره تر می شود. پس شما می توانید به دلخواه مربای قرمز رنگ یا تیره تری داشته باشید.
  • از آنجایی که مربای به باید چند ساعت روی حرارت بجوشد، بهتر از قابلمه مسی سفید یا یک قابلمه لعابی استفاده کنید.
  • زمانی که به شروع به جوشیدن کند، کف هایی روی سطح آن شکل می گیرد. این کف ها را تا پایان زمان پخت با کمک یک قاشق یا کفگیر بگیرید.

خواص مربای به

  • میوه به سرشار از قند، پروتئین، فیبر و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، سدیم و انواع ویتامین های A، C و D و ویتامین های گروه B مانند 6B،3B، 2B، 1B و 12B می باشد.
  • به خام به تنهایی دارای خاصیت ضد اسهال می باشد و مصرف آن همراه شکر یا عسل موجب رفع یبوست و نفخ شکم می‌ شود.
  • همچنین مصرف مربای به باعث تقویت معده و جلوگیری از ریفلاکس می‌ شود.
  • مصرف دمنوش میوه به، باعث کنترل اعصاب می شود و به عنوان یک آرامبخش عمل می کند.
  • این میوه فاقد هرگونه چربی و پروتئین می باشد و سرشار از پتاسیم است. وجود پتاسیم و پکتین در این میوه باعث از بین بردن سموم بدن شده و انرژی لازم برای فرد را در طول روز فراهم می کند.
  • مقدار بالای ویتامین A موجود در این میوه، باعث حفظ سلامت پوست شما شده و ویتامین C موجود در آن باعث درمان سرماخوردگی و التیام زخم ها می شود.
  • مصرف مربای به برای زنان باردار بسیار مفید است و باعث زیبا شدن چهره نوزاد می شود. همچنین مصرف این مربا در زمان برداری باعث تقویت رحم و جلوگیری از سقط جنین می شود.
  • مربای به طبع سرد و خنکی دارد و مصرف آن به افراد گرم مراج توصیه می شود. زیرا باعث حفظ تعادل طبع می شود.
  • از دیگر خواص به می توان به تنظیم و کنترل فشار خون اشاره کرد. در حقیقت به سرشار از پتاسیم است که باعث شل کردن عروق و رفع انقباض رگ ها می شود و از همین طریق به جریان بهتر خون در رگ ها کمک کرده و باعث تنظیم فشار خون می گردد.
  • میزان آهن موجود در به باعث خونسازی در بدن شده و به رفع کم خونی و ریزش مو کمک می کند.
  • میوه به نقش چشمگیری در لاغری و کاهش وزن دارد زیرا به دلیل وجود فیبر بالا باعث کاهش احساس گرسنگی شده و از پرخوری جلوگیری می کند و درکل یک میوه ی کم کالری می باشد.
حتما بخوانید
طرز تهیه مانتی ترکیه خوشمزه اصل 4 نفره

سخن پایانی درباره مربای به

مربای به یکی از خوشمزه ترین مرباها است که همیشه روی سفره های رنگین ما ایرانیان مخصوصا در وعده های صبحانه بوده است. در این مقاله آموزش این مربای به خوشمزه و خانگی را برایتان آموزش داده ایم. شما با مطالعه مطلب بالا کاملا می توانید یک مربای به خانگی خوشمزه را برای خود و عزیزانتان طبخ نمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این مربای به خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه 1 شیشه کوچک - آموزش آنلاین آشپزی
به 01

طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه عالی 1 شیشه کوچک از بهترین دستور پخت و مطالعه طرز تهیه مربای به شیشه مربای به ساده مجلسی مخصوص ناب خوشرنگ لذیذ صبحانه مربای به

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: مربای به

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 132

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT3H30M

زمان کل: PT4H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • 500 گرم شکر
  • 500 گرم میوه به
  • 2 عدد هل
  • 1 قاشق غذاخوری آب لیمو

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه مربای به خانگی خوشمزه را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت این مربای به خوشرنگ یک مربای به بینظیر را در منزل برای عزیزان خود طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *