سبد خرید
طرز تهیه مربای پوست پسته خوشمزه 6 نفره

طرز تهیه مربای پوست پسته خوشمزه 6 نفره

با آموزش یکی از متفاوت ترین مرباهایی که تاکنون تجربه کرده اید با شما هستیم. مربای پوست پسته ! بله در کشور ما به دلیل وجود باغات پسته در کرمان و سمنان این ماده غذایی در دسترس بوده و طبع غذایی ما ایرانی ها در استفاده از مواد غذایی مختلف باعث به وجود آمدن این مربای متفاوت و خوشمزه گردیده است. درست مثل مربای بهار نارنج که در شمال و شیراز می توان آن را یافت. با ما با آموزش مربا پوست پسته همراه باشید.

معرفی مربای پوست پسته

میدانید که پسته یکی از دانه های مغذی و بسیار مفید است که خواص بسیار زیادی نیز دارد. پوسته خارجی پسته تازه نیز دارای ویتامین و املاح معدنی مفید برای بدن است. پوست پسته را نمی شود به صورت خام مصرف کرد اما می توان یک مربای عالی و خوشمزه با آن درست کرد.

دوره شیرینی پزی 2
دوره شیرینی پزی 2

مربای پوست پسته یکی از مرباهای لذیذ و بسیار خوشمزه است که تا زمانی که طعم آن را نچشیده باشید متوجه طعم خاص و بی نظیر آن نخواهید شد. مربای پوست پسته شهرت و محبوبیت جهانی داشته و هم به عنوان مربا بر سر سفره صبحانه و همراه با خامه قابل استفاده است و هم به عنوان یک دسر لذیذ در کنار چای عصرانه.

اگر پسته تازه خریداری کرده اید پوست ان را دور نریزید و با رعایت چند نکته ساده، یک مربای پوست پسته بسیار لذیذی آماده کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده خود لذت ببرید. همچنین می توانید برای زیبا تر شدن ظاهر مربا از تکه های پسته درون مربا استفاده نمایید.

تاریخچه مربای پوست پسته

تهیه مربا قدمت بسیار بالایی دارد و به گذشته‌های دور برمی‌گردد. در آن زمان وسیله‌ای مانند یخچال برای نگهداری میوه‌ها و مواد غذایی وجود نداشت. افراد برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها و استفاده از آن‌ها در طول سال، روش‌های مختلفی داشتند که یکی از آن‌ها تهیه مربا بود.

آن‌ها میوه را در شکر فراوان می‌خواباندند و بر روی اجاق می‌پختند تا  بتوانند آن را به مدت طولانی حفظ کنند. در کشور ما به دلیل وجود باغات پسته در کرمان و سمنان این ماده غذایی در دسترس بوده و طبع غذایی ما ایرانی ها در استفاده از مواد غذایی مختلف باعث به وجود آمدن این مربای متفاوت و خوشمزه گردیده است.

پوست پسته 02
تاریخچه مربای پوست پسته

نگهداری غذا و جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها، برای اولین بار در سال 1810 و توسط فردی با نام نیکولاس آپپرت اتفاق افتاد. نیکولاس یک قناد فرانسوی بود. او متوجه شد که می‌تواند غذا را درون شیشه‌های در بسته به مدت طولانی نگه دارد. البته به شرطی که هوای شیشه‌ها به طور کامل خارج شود و درب آن‌ها محکم بسته باشد. او شیشه را در آب‌جوش قرار میداد و از این طریق از فساد مواد جلوگیری می‌کرد.

در واقع ماده غذایی را کنسرو می‌کرد. این کار برای میوه‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار بود. در آن دوران برای حفظ ارزش غذایی و طعم اصلی میوه‌ها، قبل از کنسرو کردن، میوه را با درجه حرارت بالا می‌پختند و سپس در شیشه‌های دربسته می‌ریختند. به تدریج این روش مورد توجه کارخانه‌‌ها و افراد فعال در صنایع غذایی مدرن قرار گرفت و شیشه‎های مربا به تعداد فراوان تولید شد.

با این‌که امروزه امکاناتی چون یخچال و فریزر در همه خانه‌ها وجود دارد و میوه‌ها نیز در هر فصلی قابل دسترسی است، اما هم‌چنان مرباها جایگاه خود را حفظ کرده و مورد استقبال فراوان قرار دارند. بسیاری از برندهای غذایی، مربا را در لیست تولیدات خود دارند و سالانه تعداد بالایی از این محصول را روانه بازار می‌کنند. مربا تنها به عنوان صبحانه مصرف نمی‌شود، بلکه در تهیه انواع دسر، شیرینی و کیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جدول زمانبندی تهیه مربای پوست پسته

زمان آماده سازی 120 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 160 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو دو شیشه
حتما بخوانید
آموزش ژله رولتی

مواد اولیه برای تهیه مربای پوست پسته

  • پوست پسته تازه : 250 گرم
  • شکر : 500 گرم
  • آب : 1 و ½ پیمانه
  • آبلیمو : یک قاشق غذا خوری
  • خلال پسته : 4/1 پیمانه
  • گلاب: 3 قاشق غذا خوری
  • پودر هل یا وانیل : ½ قاشق چایخوری

آموزش مراحل تهیه مربای پوست پسته

مرحله اول

پوست پسته ها را طوری جدا کنید که کاملا دو نیمه باشند تا مربای شما ظاهر زیباتری داشته باشد.

مرحله دوم

پوست پسته ها را با آب سرد بشویید و بگذارید تا حدود 6 ساعت در آب سرد بماند.

مرحله سوم

پوست پسته را درون یک قابلمه ریخته و به اندازه ای آب درون قابلمه بریزید که روی پوست پسته ها را بپوشاند.

مرحله چهارم

قابلمه را روی اجاق بگذارید و اجازه دهید بجوشد. وقتی پوست پسته حدود 5 دقیقه همراه  با آب جوشید، آن را آبکش کنید. دوباره درون قابلمه بریزید و آب اضافه کنید و اجازه دهید تا دوباره بجوشد.

پوست پسته 03
آموزش مراحل تهیه مربای پوست پسته

سه چهار بار این کار را تکرار کنید تا تلخی پوست پسته به طور کامل گرفته شود.

مرحله پنجم

شکر و آب را درون یک قابلمه دیگر بریزید و بگذارید تا روی حرارت بجوشد و قوام بیاید.

مرحله ششم

وقتی شیره قوام آمد هل، گلاب، خلال پسته و آبلیمو را به آن اضافه کنید و بگذارید دو سه جوش بزند و شعله را خاموش کنید.

مرحله هفتم

پوست پسته را پس از اینکه چند بار جوشید و تلخی آن گرفته شد آبکش کنید و درون شیره داغ بریزید.

مرحله هشتم

درب قابلمه را دم کنی بگذارید و بگذارید تا پوست پسته با حرارت شیره دم بکشد.

مرحله نهم

برای اینکه مطمئن شوید شربت مربای پوست پسته شما غلظت کافی دارد یا خیر، کمی از مربا را درون ظرف کوچکی بریزید و داخل یخچال قرار دهید. پس از اینکه مربای پوست پسته خنک شد غلظت شیره انرا کنترل کنید اگر احساس کردید شربت مربا رقیق است می توانید دوباره آن را روی شعله ملایم قرار دهید و اجازه دهید کمی بجوشد تا به غلظت مناسب برسد.

مرحله دهم

بگذارید تا مربای پوست پسته به طور کامل سرد شود. سپس آن را درون یک شیشه تمیز بریزید و داخل یخچال نگداری نمایید.

به همین سادگی شما یک مربای پوست پسته خوشمزه خانگی تهیه کردی. از خوردن این مربای لذیذ لذت ببرید.

نکات مهم در تهیه مربای پوست پسته

  • مهمترین مرحله در تهیه مربای پوست پسته گرفتن تلخی آن است. اگر این کار را به درستی انجام ندهید مربای پوست پسته شما تلخ شده و طعم خوبی نخواهد داشت. تعویض آب پوست پسته را آنقدر تکرار کنید که به طور کامل تلخی آن گرفته شود. برخی از پسته ها پوست تلخ تری دارند.
  • دقت کنید که پوست پسته ای که برای مربای پوست پسته استفاده می کنید سالم و تمیز باشند. پوست پسته های سیاه رنگ و خراب شده را جدا کنید.
  • می توانید برای خوشرنگ تر شدن مربا، دو الی سه قاشق غذا خوری زعفران دم کرده غلیظ به آن اضافه کنید. زعفران هم موجب خوشرنگ تر شدن مربای پوست پسته شما خواهد شد و هم اینکه عطر و طعم دلنشینی به آن می دهد.
  • اضافه کردن خلال پشته به مربای پوست پسته کاملا اختیاری است و تنها به دلیل زیباتر شدن ظاهر مرباست. می توانید خلال پسته را مواد اولیه حذف کنید.
  • آبلیمو را به این دلیل به مربا اضافه می کنیم که مربا شکرک نزند.
  • اگر شیره مربا غلیظ تر از حد معمول باشد، مربای پوست پسته شما شکرک خواهد زد و در صورتی که ریاد از حد رقیق باشد کپک می زند. پس در میزان غلظت شیره مربا دقت کنید.
  • بهتر است برای تهیه مربای پوست پسته از قابلمه لعابی استفاده کنید.
  • گلاب را در مراحل آخر پخت مربا به آن اضافه کنید تا عطر آن حفظ شود.
  • هرگز مربای پوست پسته را به صورت گرم داخل شیشه نریزید. بهتر است اجازه دهید تا مربا به مدت چند ساعت سرد شود یا یک شب قابلمه مربای پوست پسته را درون یخچال قرار دهید و سپس مربا را درون شیشه بریزید.
  • می توانید برای تهیه مربای پوست پسته از پوست پسته خشک استفاده کنید. برای این کار قبل از جوشاندن پوست پسته باید آنرا به مدت 24 ساعت درون آب سرد قرار دهید تا کاملا خیس بخورد. پوست پسته خشک را میتوانید از عطاری های معتبر تهیه کنید.
  • می توانید به جای آبلیمو از یک هشتم قاشق چایخوری جوهر لیمو استفاده کنید.
  • می توانید کمی نبات زعفرانی به همراه شکر برای تهیه شربت مربای پوست پسته استفاده کنید.
حتما بخوانید
ساندویچ تخم مرغ و نان چاودار بیماران دیابتی 1 نفره

فواید مربای پوست پسته

  • مربای پوست پسته تازه دارای طبع سرد و خشک است.
  • جویدن پوست تازه پسته موجب استحکام لثه و تقویت آن شده و برای درمان بیماری های دهان و دندان و زخم های دهان بسیار مفید است. همچنین پوست پسته درمانی عالی برای رفع بوی بد دهان است.
  • در طب سنتی از دم کرده پوست پسته برای درمان اسهال، رفع حالت تهوع و درمان استفراغ استفاده می شود.
  • دم کرده پوست پسته و حتی مربای پوست پسته خاصیت آرام بخش داشته و برای تسکین دردهای معده بسیار مفید است.
  • برای رفع سکسکه های شدید نیز می توانید از دم کرده پوست پسته استفاده کنید.
  • اگر دچار آفت دهان شدید می توانید کمی پوست پسته را بجوشانید. کمی آن را درون دهان نگه دارید و خارج کنید.
  • اگر هر از گاهی دردهای مزمنی به سراغتان می آیند، می توانید با خوردن مربای پوست پسته این درد ها را کاهش داده و آن ها را تسکین دهید.
  • در طب سنتی از پوست پسته برای درمان عفونت های ادراری نیز استفاده می شود.
  • خوردن مربای پوست پسته برای افراد دیابتی و همچنین برای افراد دارای طبع گرم و خشک توصیه نمی شود.
  • افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند بهتر است در خوردن مربای پوست پسته زیاده روی نکنند.
  • مصرف زیاد مربای پوست پسته باعث گرمی بدن می شود بنا براین از مصرف بیش از حد این مربا خودداری کنید.

سخن پایانی در طرز تهیه مربای پوست پسته

مربای مربای پوست پسته یکی از خوشمزه ترین مرباهاست. در این مقاله آموزش مربای پوست پسته خوشمزه و خانگی را برایتان آموزش داده ایم. شما با مطالعه مطلب بالا کاملا می توانید یک مربای پوست پسته خانگی خوشمزه را برای خود و عزیزانتان طبخ نمایید.

سخن پایانی در طرز تهیه مربای پوست پسته
سخن پایانی در طرز تهیه مربای پوست پسته

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با مربای پوست پسته خوشمزه تهیه کنید.

همینطور مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه مربای پوست پسته خوشمزه 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پوست پسته 01

دستور تهیه مربای پوست پسته تازه خوشمزه ترین مربای پوست پسته با زعفران مربا پوست پسته خواص مربا پوست پسته در طب سنتی دستور تهیه مربا پوست پسته مجلسی اصل خوشمزه

نوع: صبحانه

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: مربای پوست پسته

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 240

زمان آماده سازی: PT2H00M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT2H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • پوست پسته تازه : 250 گرم
  • شکر : 500 گرم
  • آب : 1 و ½ پیمانه
  • آبلیمو : یک قاشق غذا خوری
  • خلال پسته : 4/1 پیمانه
  • گلاب: 3 قاشق غذا خوری
  • پودر هل یا وانیل : ½ قاشق چایخوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه مربای پوست پسته خوشمزه را برای شما عزیزان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت مربای اپوست پسته یک مربای بینظیر را در منزل برای عزیزان خود طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *