سبد خرید
طرز تهیه کیک کاکائویی ساده فوری 10 نفره

طرز تهیه کیک کاکائویی ساده فوری 10 نفره

طرز تهیه کیک کاکائویی ساده فوری 10 نفره را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه کیک کاکائویی ساده فوری 10 نفره یک کیک خوشمزه و بینظیر از بهترین کیک کاکائویی را برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید.

طرز تهیه کیک کاکائویی

کیک کاکائویی یکی از خوشمزه‌ترین انواع کیک‌هاست که طرفداران بسیاری نیز دارد. کاکائو در هرچیزی که اضافه شود از بستنی و بیسکوئیت گرفته تا شیرینی و کیک، طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد و آن را از سادگی در می‌آورد. کیک کاکائویی روش‌های پخت متنوعی دارد و گاهی اوقات به صورت خیس نیز تهیه می‎شود. اگر فر ندارید، می‌توانید کیک کاکائویی را در قابلمه و بر روی اجاق نیز درست کنید و آن را در وعده عصرانه در کنار چای سرو نمایید. در این مقاله طرز تهیه کیک کاکائویی ساده را مرحله به مرحله توضیح داده و در مورد تاریخچه و خواص کیک کاکائویی نیز صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کیک کاکائویی

کیک در واقع نوعی شیرینی است که از کشورهای اروپایی به دیگر نقاط جهان راه یافته است. بر اساس نظریه باستان‌شناسان، کیک قدمتی بسیار طولانی دارد و منشا آن به دوران باستان برمی‌گردد. مردم  آن دوران قطعه‌ای از خمیر را به صورت مسطح درآورده و بر روی آتش می‌پختند و به آن کیک می‌گفتند. آن‌چه از تاریخچه کیک برمی‌آید، کیک‌های قدیمی ظاهری شبیه به نان داشتند و مانند آن پخت می‌شدند. تنها تفاوت آن‌ها با نان، حذف ماده مخمر از خمیر  و اضافه کردن تخم‌مرغ به آن بود.  کیک‌های امروزه تفاوت بسیاری با کیک‌های قدیمی دارند و در انواع مختلف و با مزه‌های متفاوت تهیه می‌شوند.

دوره آموزش شیرینی های (عید نوروز)
دوره آموزش شیرینی های (عید نوروز)

اولین دستور کیک، در کتاب آشپزی مربوط به سال 1727 میلادی نوشته شده است. در این دستور از تخم‌مرغ برای پف کردن کیک استفاده میشد و مخمر به طور کلی حذف شده بود. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، اجاق‎ها به آشپزخانه‌ها راه پیدا کردند. این اجاق‌ها پخت کیک را آسان‌تر و باکیفیت‌تر می‌کرد. در سال ۱۸۴۰ ماده‌ای با عنوان جوش شیرین و سال ۱۸۵۰ بیکینگ پودر به دستور پخت کیک اضافه شد. این مواد زمان پخت کیک را کوتاه‌تر می‌کردند و  تغییراتی نیز در بافت آن ایجاد می‌نمودند. در طی سالیان متمادی انواع کیک‌ها گسترش بیشتری پیدا کرد و دستورات متنوعی برای آن نوشته شد. کیک‌های سبک‌تر شدند و بافت بهتر و نرم‌تری پیدا کردند.

کاکائو، یک گیاه بومی آمریکای جنوبی است که از دوران باستان برداشت میشد و مورد استفاده قبایل قرار می‌گرفت. قبایل آمریکایی از این گیاه نوشیدنی تهیه می‌کردند و در مراسم‌های مختلف مصرف می‌نمودند. در آن زمان کاکائو چندان شناخته شده نبود، اما به مرور در سراسر دنیا معروف شد و مصرف دارویی نیز پیدا کرد. پس از مدتی استعمارگران اسپانیایی شروع به کشت این گیاه در مکزیک کردند و از آن در غذاها و نوشیدنی‎های خود استفاده ‌نمودند.

تاریخچه کیک کاکائویی
تاریخچه کیک کاکائویی

در آن زمان کاکائو به شیوه‌ای سنتی استفاده میشد. بعدها شکل مصرف کاکائو تغییر کرد و به صورت امروزی درآمد. یکی از مهم‌ترین مصارف کاکائو طعم بی‌نظیر آن در انواع دسر مانند کیک، شیرینی، بستنی و غیره می‌باشد. کیک شکلاتی یکی از خوشمزه‌ترین کیک‌های دنیاست که در آن از پودر کاکائو یا شکلات‌های تخته‌ای استفاده می‎شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه کیک کاکائویی

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 40 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 65 دقیقه
تعداد سرو 10 نفر
مقدار سرو یک تکه

مواد لازم برای تهیه کیک کاکائویی

  • آرد 2 پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • شیر یک لیوان
  • پودر کاکائو دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع  یک پیمانه
  • تخم‌مرغ ۴ عدد
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری

آموزش مراحل تهیه کیک کاکائویی

مرحله اول: گرم کردن فر

قبل از شروع کار برای تهیه کیک کاکائویی ، فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا خوب گرم شود.

مرحله دوم: آماده‌سازی مواد کیک کاکائویی

تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و وانیل و شکر را به آن اضافه کنید. مواد را به مدت 5 دقیقه با دور تند هم‌زن برقی بزنید تا خوب ترکیب شود. این کار را تا جایی ادامه دهید که رنگ مواد روشن شده و کمی کشدار شود. در نهایت شیر را به مایه تخم‌مرغی اضافه کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه نان خامه ای 12 عددی
آموزش مراحل تهیه کیک کاکائویی
آموزش مراحل تهیه کیک کاکائویی

هم‌زن را روی دور کند قرار دهید و به مدت 30 ثانیه هم بزنید تا شیر با بقیه مواد مخلوط شود. روغن را نیز به مواد تخم مرغی اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن آرد و روغن

آرد را به همراه بیکینگ پودر و پودر کاکائو باهم مخلوط کرده و سه بار الک کنید. آرد را کم‌کم و طی چند مرحله اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. دقت داشته باشید که لیسک را به صورت دورانی و آرام حرکت دهید تا پف تخم‌مرغ‌ها نخوابد.

مرحله چهارم:  پخت کیک

قالب مورد نظر را با روغن چرب کنید و کف آن کمی آرد بپاشید. مایه کیک کاکائویی را درون قالب بریزید و آن را چند بار به زمین بکوبید تا هوای اضافی از آن خارج شود. قالب را به مدت 40 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید تا کیک به طور کامل بپزد. می‌توانید از خلال دندان برای تست پخت کیک استفاده نمایید. در صورتی که پخت به طور کامل انجام شده بود، کیک را از فر خارج کنید.

کیک شما آماده است. کیک کاکائویی را بر روی یک توری قرار دهید تا سرد شود. سپس آن را در ظرف موردنظر بگذارید. می‌توانید از شکلات آب‌شده  برای تزئین کیک استفاده کنید و آن را در کنار چای داغ  سرو نمایید.

اگر فر ندارید، کیک کاکائویی درون قابلمه بپزید. برای انجام این کار، درون قابلمه یک بند انگشت آب بریزید و قالب را درون آن قرار دهید. زیر قابلمه شعله‌پخش کن بگذارید تا حرارت به صورت یکدست پخش شود. درب قابلمه را نیز با دم‌کنی بپوشانید و اجازه دهید کیک به مدت 30 دقیقه روی اجاق بماند.

نکات مهم در تهیه کیک کاکائویی

درست کردن کیک کاکائویی ترفندهایی دارد که اگر آن‌ها را بدانید، به راحتی می‌توانید یک کیک کاکائویی نرم، لطیف و بی‌نظیر داشته باش ید.

  • مزه کیک شکلاتی به کاکائوی آن است. برای این‌ که کیک کاکائویی خوشمزه‌ای داشته باشید باید از پودر کاکائوی مرغوب استفاده نمایید و آن را به میزان مناسب بکار ببرید.
  • همیشه در داخل کیکتان به مقدار خیلی کم نمک بریزید. نمک بوهای بد را از بین می‌برد و باعث متعادل شدن طعم‌ها می‌شود.
  • مایه کیک کاکائویی نباید خیلی شل باشد. اگر احساس می‌کنید مایه کیکتان شل است، مقداری آرد به آن اضافه کنید.
  • قبل از ریختن مایه کیک کاکائویی در قالب، کف آن را چرب کنید. دقت داشته باشید که هرگز دیواره‌های قالب را چرب نکنید. چرب کردن دیواره‌ها اجازه نمی‌دهد تا کیک به طور یکدست پف کند.
  • قبل از پخت کیک کاکائویی در فر را باز نکنید. باز کردن در فر باعث خارج شدن گرما شده و پف کیکتان را می‌خواباند.
  • پس از این‌ که کیک کاکائویی را از فر خارج کردید، 10 دقیقه آن را کناری بگذارید تا سرد شود. سپس آن را از قالب خارج کنید. می‌توانید کناره‌های کیک را با چاقو جدا کنید تا به راحتی از قالب بیرون بیاید.

خواص کیک کاکائویی

شاید فکر کنید کیک به دلیل شیرین بودن کالری بالایی دارد و باید از رژیم غذایی حذف شود، اما این‌طور نیست. هرچیزی اگر به مقدار مناسب مصرف شود، برای بدن مفید است.  تهیه کیک کاکائویی اگر در خانه انجام شود  و برای درست کردن آن از مواد اولیه خوب و باکیفیت استفاده شود، فواید بسیاری دارد.

  • کیک کاکائویی شیرین بوده و حاوی مقداری قند است. این قند سطح انرژی بدن را حفظ می‌کند و باعث رفع گرسنگی می‌گردد. اگر کیک کاکائویی را در وعده غذایی صبحانه و قبل از رفتن به محل کار مصرف کنید، می‎توانید انرژی خود را در طول روز نگه دارید.
  • کیک کاکائویی خواص بسیاری دارد. این ماده میزان استرس را کاهش داده و نشاط و شادابی را برای شما به ارمغان می‌آورد. کاکائو یک ماده شادی‌آور است و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.
  • کاکائو عنوان اکسیر جوانی را به خود اختصاص داده است. با کاکائو می‌توانید مراقبت بیشتری از پوست خود داشته باشید و آن را جوان و شاداب نگه دارید.
  • مصرف به اندازه کاکائو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده و باعث بهبود جریان گردش خون در بدن می‌گردد.
  • فلاوانول موجود در کاکائو به جوان نگه داشتن مغز نیز کمک می‎کند و از بروز بیماری‌هایی که باعث زوال مغز می‌گردند، جلوگیری می‌کند.
  • در ترکیب کاکائو چندین نوع آنتی‌اکسیدان کشف شده است. آنتی‌اکسیدان احتمال بروز سرطان را کاهش داده و کبد و خون را سم‌زدایی می‎کند.
  • کاکائو  باعث تنظیم فشار خون بدن شده و  میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد.
  • کاکائو سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که برای حفظ سلامتی بدن مفید هستند. از جمله ویتامین‌های موجود در کاکائو می‌توان به ویتامین A اشاره کرد. پروتئین، ریبوفلاوین، تیامین، فسفر، آهن، مس، کلسیم، پتاسیم  و منیزیم از دیگر موادی هستند که در کاکائو یافت می‌شوند.
  • تئوبرومین یکی از مواد موجود در کاکائو است که باعث درمان سرفه می‏گردد. این ماده برای پیشگیری از سرماخوردگی نیز بسیار مفید است.
  • پلی فنول موجود در کاکائو در درمان بیماری دیابت بسیار مفید است. پلی فنول باعث تجزیه گلوکز خون می‎شود و با کاهش فشار خون، وضعیت مقاومت بدن نسبت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
  • کاکائو دارای فیبر نیز می‌باشد. فیبر موجود در کاکائو باعث افزایش حرکت روده‌ها شده و به گوارش بهتر کمک می‌کند.
  • کاکائو دارای چربی‌های سالم است. این چربی برای رشد استخوان‌ها بسیار مفید بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه پاستا قارچ و خامه حرفه ای برای 3 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه کیک کاکائویی

در اینجا طرز تهیه کیک کاکائویی را با یکدیگر مطالعه کردیم. بهترین و کاربردی ترین روش کار را برای تهیه این میان وعده های خوشمزه برایتان قرار داده ایم. سعی کنید مراحل کار را با دقت و درست انجام دهید تا یک کیک کاکائویی خوشمزه و لذیذ طبخ نموده باشید.

کاکائویی 04
سخن پایانی در طرز تهیه کیک کاکائویی

در پایان کار می توانید کیک کاکائویی خوشمزه را با هر نوشیدنی که تمایل داشتید میل کنید. برای سرو و تزیین هم کاملا دست شما به عنوان آشپز باز است و می توانید هنر خود را در تزیین و سرو نشان دهید.

امیدواریم از این آموزش کمال استفاده را برده باشید و بتوانید کیک کاکائویی خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان طبخ نمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه بینظیر را با این کیک خوشمزه تهیه کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

امیدواریم از آموزش رایس کیک با جدول ارزش غذایی راضی بوده و بتوانید یک میان وعده بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کیک و طرز تهیه انواع صبحانه بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه کیک کاکائویی ساده فوری 10 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
کاکائویی 01

طرز تهیه کیک کاکائویی مجلسی ساده با دستور اصل کیک کاکائویی خیس خوشمزه طرز پخت بدون فر در توستر با روغن مجلسی و خوشمزه و سریع کاربردی حرفه ایی

نوع: کیک

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کیک کاکائویی

بازده دستورالعمل: 10

کالری: 300

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H40M

زمان کل: PT1H05M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد 2 پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • شیر یک لیوان
  • پودر کاکائو دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع یک پیمانه
  • تخم‌مرغ ۴ عدد
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری

راهنمای دستورالعمل: با آموزش طرز تهیه کیک کاکائویی همراه شما بودیم. شما قطعا می توانید با اجرای این دستور پخت علاوه بر بهره مندی از یک کیک سالم و خوشمزه خانگی با افزایش اعتماد به نفس لحظات شاداب تری زا تجربه کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5

1 comments

  1. خيلي خوب شده بود عالي عالي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *