سبد خرید
طرز تهیه سالاد شیرازی اصل مجلسی 4 نفره

طرز تهیه سالاد شیرازی اصل مجلسی 4 نفره

با آموزش سالاد شیرازی این سالاد خوشمزه و همراه سفره های ایرانی در خدمت شما بزرگواران و همراهان همیشگی هستیم. این آموزش را مطالعه کنید و از جنبه های مختلف به این سالاد آشنا نگاهی دوباره بیاندازید.

معرفی سالاد شیرازی

سالاد شیرازی یک سالاد سنتی، بی نظیر و بسیار محبوب برای ایرانی ها می باشد که با اکثر غذاهای پلویی مانند قورمه سبزی، خورشت قیمه، باقالی پلو، لوبیا پلو، ماکارونی استفاده می شود. این سالاد یکی از انواع سالادهای ایرانی می باشد که به سرعت آماده می شود و کمتر ایرانی می باشد که تا بحال طعم آن را نچشیده باشد.

شما در مواقعی که فرصت و زمان کافی برای درست کردن انواع سالاد های مجلسی مانند سالاد ماکارونی، سالاد سزار و یا سالاد فصل را ندارید می توانید سالاد شیرازی را به سرعت درست کنید.

شیرازی 04
معرفی سالاد شیرازی

این سالاد در زمره سالادهای رژیمی قرار می گیرد و افرادی که ممنوعیت های غذایی دارند بدون هیچ محدودیتی می توانند از این نوع سالاد شیرازی خوشمزه با چاشنی هایی مانند آبلیمو، سرکه و یا آبغوره استفاده نمایند. جالب است بدانید که برای تهیه این نوع سالاد از هیچ سسی نیز استفاده نمی شود.

سالاد شیرازی با توجه به مواد اولیه آن که خیار، گوجه و پیاز می باشد یک سالاد چهار فصل می باشد که در کلیه فصول می توان از آن در کنار اکثر غذاها استفاده نمود.ارزش غذایی این سالاد بالا بوده و می توان از انواع سبزیجات خشک و تازه خرد شده مانند نعناع و جعفری در تهیه آن و تنوع بخشیدن به طعمش استفاده کرد.

تاریخچه سالاد شیرازی

در زمان های قدیم پادشاه آن زمان که آوازه مردم شیراز را به عنوان مردم تنبل در انجام امور شنیده بود دنبال راهکاری بود تا آن آوازه را از بین ببرد. تصمیمی که گرفته بود آن بود که آنها را هر روز مشغول به آماده کردن غذای وقت گیری کند و آنها مجبور شوند یک کار تکراری را هر روز انجام دهند.

لذا دستور داد تا آنها سالادی درست کنند که در تمام وعده های غذایی بتوان آن را خورد. از این رو پادشاه مسابقه ای ترتیب داد تا اگر کسی این نوع سالاد را به نحو احسن درست کند یکصد هزار سکه به عنوان جایزه دریافت کند.

تاریخچه سالاد شیرازی
تاریخچه سالاد شیرازی

اما دستور آماده کردن سالادی که پادشاه داده بود به این صورت بود که می بایست خیار، پیاز و گوجه را به صورت بسیار ریز و با ظرافت تمام خرد کنند و با هم مخلوط نمایند و به عنوان چاشنی به آن آبغوره تازه و روغن زیتونی که خودشان درست کرده باشند اضافه نمایند. برنده کسی است که ریز ترین سالاد را درست کرده باشد.

همه مردم شهر سالاد های خود را در شب میهمانی بر روی میز بزرگی که در قصر قرار داده بودند گذاشتند تا پادشاه برنده را اعلام نماید. آن شب پادشاه همه را برنده اعلام می کند و نام سالاد شیرازی در تاریخ ثبت شد.

جدول زمانبندی طرز تهیه سالاد شیرازی

زمان آماده سازی15 دقیقه
زمان تهیه15 دقیقه
زمان اضافی5 دقیقه
مجموع زمان35 دقیقه
تعداد سرو2 نفر
مقدار سرو1 کاسه سالاد خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه سالاد شیرازی

  • خیار سالادی: دو عدد با اندازه متوسط
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد با اندازه متوسط
  • پیاز سفید: یک عدد با اندازه متوسط
  • نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری خرد شده
  • آبغوره: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار کافی
  • فلفل سیاه: به مقدار کافی

آموزش مراحل کار در طرز تهیه سالاد شیرازی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

شیرازی 01
آموزش مراحل کار در طرز تهیه سالاد شیرازی

همانطور که می دانید غذاهای ایرانی به دلیل دقت و زمانی که برای تهیه آن گذاشته می شود در زمره غذاهای لذیذ خوشمزه در دنیا به حساب می آید. در ادامه به طرز تهیه سالاد شیرازی مجلسی می پردازیم.

حتما بخوانید
طرز تهیه سالاد انار و کلم سفید مجلسی شب یلدا 3 نوع

مرحله اول

در ابتدا خیار و گوجه را به خوبی شسته و ضد عفونی می کنیم و به خوبی آب می کشیم. سپس پیازها را به خوبی شسته و پوست می کنیم. بعد از آن پوست خیارها را در صورت تمایل می گیریم.

مرحله دوم

در مرحله دوم خیارها، گوجه ها و پیازها را به صورت نگینی و یکدست به کمک چاقو خرد می کنیم. سپس کلیه مواد خرد شده را درون یک کاسه بزرگ می ریزیم و به هم می زنیم.

مرحله سوم

در انتها نعنا خشک را بر روی سالاد شیرازی می ریزیم و در ظرفی دیگر مقداری آبغوره، نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کرده و مخلوط حاصل را به روی سالاد شیرازی می ریزیم و به خوبی هم می زنیم و آن را درون یخچال قرار میدهیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه سالاد شیرازی در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه سالاد شیرازی

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه سالاد شیرازی به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت سالاد شیرازی تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • برای آنکه طعم مواد سالاد شیرازی به خوبی با هم ترکیب شود و طعم خوشمزه تری را بگیرد بهتر است حدود نیم ساعت قبل از آنکه غذا را بکشیم سالاد شیرازی را درون یخچال قرار دهیم و بعد از کشیدن غذا، سالاد را از یخچال خارج کنیم.
  • شما می توانید سالاد شیرازی خود را با چاشنی های مختلف طعم دار کنید از جمله آب لیمو، آبغوره، آب نارنج، سرکه انگور ، سرکه سیب و یا سرکه بالزامیک
  • به غیر از پیاز، خیار و گوجه شما می توانید فلفل دلمه ای نیز به سالاد خود اضافه کنید.
  • اضافه کردن سس مایونز سس هزار جزیره و یا روغن زیتون طعم بهتری نیز به سالاد شیرازی می دهد.
  • برای تهیه سالاد شیرازی اگر از خیارهای اصفهانی استفاده نمایید سالاد شیرازی بسیار خوشمزه تر و با عطر و بو تر خواهد شد.
  • توجه فرمایید که اگر خیار های سالادی بیش از اندازه بزرگ باشد سالاد شیرازی بیش از اندازه آب می اندازد و طعم خوبی نخواهد داشت.
  • تصاویر از پیج خوشمزه مونا گرفته شده است.

خواص سالاد شیرازی

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود.

در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد.

در ادامه این مطلب به برخی از خواص سالاد شیرازی اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن و با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.

همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه سالاد شیرازی مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود خیار، گوجه فرنگی و پیاز موجود در سالاد شیرازی می باشد.

  • در جوان سازی و روشن کردن رنگ پوست موثر است.
  • در از بین بردن لکه های پوست نقش مهمی را ایفا می کند.
  • در تقویت و شادابی مو و جلوگیری از ریزش مو موثر می باشد.
  • به هضم بهتر غذای میل شده کمک بسیاری می کند.
  • این سالاد برای بیماران دیابتی بسیار مفید و بی ضرر می باشد.
  • به بهداشت و سلامت دهان و دندان کمک می کند.
  • در سم زدایی بدن نقش مهمی را ایفا می کند.
  • در کاهش وزن بسیار موثر می باشد.
حتما بخوانید
سالاد سبزیجات ژله‌ ای

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که سالاد فصل با رب همان ترشی سالاد فصل است. سالاد فصل زمستانی بهترین نام برای این ترشی خوشمزه است.

پیشنهاد می شود از سالاد فصل با رب در کنار غذاهایی نظیر لوبیا پلو – استامبولی و … استفاده کنید. این پلو ها یا همان دمی ها با سالاد فصل بسیار لذیذ تر خواهند شد. سالاد فصل با رب به غیر ظاهر زیبایی که دارد از خاصیت بسیاری هم برخوردار است.

شما می توانید با مطالعه این رسپی بهترین سالاد فصل با رب را تهیه کرده و بصورت کاربردی آن را بیاموزید. درباره اندازه و معیار تندی این ترشی هیچ نظری نداریم. این موضوع کاملا به سلیقه و مزاج خودتان بستگی دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

درباره آب گوجه فرنگی هم می توانیم یک نکته انتهایی بیان کنیم و آن اینکه می توانید به ترشی اضافه کنید البته گرم باشد. این کار باعث می شود ترشی شما یا همان سالاد فصل با رب شما زودتر برسد. فقط حواستان باشد که گون گرم میریزید بایستی تا خنک شدن اجازه دهید درب ظرف باز بنماند.

شما می توانید از سبزیجات تازه یا خشک شده هم استفاده کنید. سبزیجات عطر بینظیری به سالاد فصل با رب شما خواهند داد. البته اساس ترشی جات وجود سبزیجات تازه و یا خشک شده است. پس این موضوع را نیز فراموش نکنید.

سایز قطعات ترشی یا سالاد فصل با رب نیز به میل و نظر خودتان بستگی دارد. فقط سعی کنید همه یک اندازه و یک سایز باشند که جذاب تر دیده شود. سعی کنید آنچه که دوست دارید را پیاده کنید و بدانید این هنر آشپزی شما خواهد بود

طرز تهیه سالاد ماکارونی 4 نفره یکی از سالاد هایی است که بسیاری از شما دوستان همیشه دنبال آن بوده اید. طرز تهیه ترشی کلم قرمز خانگی مجلسی 10 نفره نیز از دسته رسپی هایی است که بارها و بارها از ما خواسته شده است.

امیدواریم از آموزش سالاد فصل با رب گوجه فرنگی راضی بوده و بتوانید یک سالاد فصل با رب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد و طرز تهیه انواع ترشی و شور فراموش نشود. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood با آرزوی آشپزی عالی برایتان

طرز تهیه سالاد شیرازی اصل مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
شیرازی 03

طرز تهیه سالاد شیرازی با آبغوره شیرازی با کلم سالاد شیرازی رستورانی با آبلیمو و ابلیمو و ابغوره دستور تهیه سالاد خوشمزه فوری با تزیین سالاد مجلسی فوری ساده کلم

نوع: سالاد

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: سالاد شیرازی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 70

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT0H35M

اجزاء دستورالعمل:

  • خیار سالادی: دو عدد با اندازه متوسط
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد با اندازه متوسط
  • پیاز سفید: یک عدد با اندازه متوسط
  • نعنا خشک: یک قاشق غذاخوری خرد شده
  • آبغوره: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمکو فلفل سیاه: به مقدار کافی

راهنمای دستورالعمل: آموزش سالاد شیرازی را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه این سالاد خوشمزه و یادگیری رسپی آن که به صورت مرحله به مرحله در بالا آموزش داده شده است شما می توانید به راحتی سالاد شیرازی را در منزل تهیه کرده و این سالاد عالی را همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *