سبد خرید
طرز تهیه قهوه ترک اصل سنتی 1 نفره

طرز تهیه قهوه ترک اصل سنتی 1 نفره

سلام و وقتتون بخیر . بیشتر دوستان ازمون خواسته بودن که طرز تهیه قهوه ترک رو براشون توضیح بدم . من امروز میخوام که خیلی ساده و روان تهیه یه قهوه ترک مجلسی رو براتون باز کنم . امیدوارم خوشتون بیاد ‍پس با من همراه باشید.

معرفی قهوه ترک

قهوه ترک یکی از انواع پر طرفدار قهوه در تمام دنیاست. اصالت تهیه قهوه ترک به ترکیه باز می گردد و یکی از نوشیدنی هایی است که از زمان های گذشته در کشور ترکیه و در مراسم و مجالس رسمی و میهمانی های مردم ترکیه سرو می شد.

دوره آنلاین آموزش دمنوش
دوره آنلاین آموزش دمنوش

قهوه ترک در واقع نوعی روش برای دم کردن قهوه است که در آن دانه های قهوه را با ریز ترین درجه آسیاب می کنند و با استفاده از قهوه جوش (معمولا مسی) آنرا دم می کنند.

قهوه ترک معمولا نسبت به قهوه معمولی غلیظ تر است که برخی این میزان غلظت را دوست ندارند و آن را با شیر رقیق می کنند. اگر فکر می کنید که قهوه ترک را فقط می توانید در کافی شاپ ها میل کنید باید بدانید که سخت در اشتباه هستید و با رعایت چند نکته ساده که ما به شما خواهیم گفت، می توانید یک قهوه ترک عالی در منزل تهیه و نوش جان کنید. مهمترین نکته در تهیه قهوه ترک، درجه آسیاب دانه های قهوه و روش دم کردن آن است.

تاریخچه قهوه ترک

دانه های قهوه برای اولین بار حدود 1100 سال پیش، زمانی که بازرگانان عرب برای اولین بار با نوشیدنی قهوه آشنا شدند، از اتیوپی به عربستان برده شد. عرب ها علاوه بر دانه های قهوه، نهال قهوه را نیز به کشورشان بردند تا با کشت آن بتوانند قهوه بیشتری برای استفاده داشته باشند.

اعراب شبه جزیره عربستان، علاقه زیادی به نوشیدنی قهوه پیدا کردند و سال ها آن را در انحصار خود نگه داشته بودند و اجازه نمی دادند قوه از عربستان خارج شود. این علاقه شدید اعراب به قهوه به دلیل حس نشاطی بود که پس از خوردن آن حس می کردند و همچنین خاصیت رفع خواب آلودگی قهوه که به آن ها  این امکان را می داد که در طول شب راحت تر بیدار بمانند و به مراسم مذهبی خود برسند.

تاریخچه قهوه ترک
تاریخچه قهوه ترک

نام قهوه یا Gahwa برای اولین بار توسط اعراب برای این  دانه های خوشمزه انتخاب شد که معنی آن «چیزی که جلوی خواب را می گیرد» است. بعدها زمانی که قهوه وارد اروپا شد نام آن به Coffe تغییر کرد.

در سال 1453 میلادی، زمانی که ترک های عثمانی مناسبات خود را با عربستان افزایش دادند، توانستند قهوه را به ترکیه ببرند. ترک ها در ابتدا برای دم کردن قهوه از هل، دارچین و میخک استفاده می کردند. اما روش کلی دم آوری قهوه ترک که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، همان روشی است که ترک ها در ابتدا برای تهیه قهوه به کار می بردند.

حتما بخوانید
طرز تهیه قهوه فرانسه اصل 2 نفره

از آنجا که در آن زمان آسیاب وجود نداشت، ترک ها دانه های قهوه را درون هاون می کوبیدند تا مانند آرد شود. سپس آنرا درون آب جوش حل می کردند و اجازه می دادند تا درون آب دم بکشد. به مرور زمان قهوه جوش مسی یا همان جذوه توسط آنها ساخته شد تا بتوانند راحت تر قهوه را دم کنند.

جدول زمانبندی تهیه قهوه ترک با استفاده از قهوه جوش

زمان آماده سازی 1 دقیقه
زمان پخت 3
زمان اضافی 1 دقیقه
مجموع زمان 5 دقیقه
تعداد سرو 1 نفر
مقدار سرو 1 فنجان

مواد اولیه برای تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

  • آب : 50 میلی لیتر ( یک فنجان)
  • قهوه ریز خورد شده یا آسیاب شده : 2 قاشق چای خوری یا یک قاشق مربا خوری سر پر (3.5 گرم)
  • شکر : 1 تا 4 قاشق چایخوری (5 تا 9 گرم)

آموزش مراحل تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

مرحله اول

با استفاده از فنجانی که قرار است قهوه را در آن سرو کنید، آب را پیمانه کنید و به ازای هر نفر یک فنجان آب درون قهوه جوش بریزید. به ازای هر فنجان آب یک قاشق مربا خوری سر پر پودر قهوه داخل قهوه جوش بریزید.

مرحله دوم

اضافه کردن شکر سلیقه ای است.

ترک03
قهوه ترک

در صورتی که همه افرادی که قرار است قهوه بریشان سرو شود، قهوه شیرین دوستت داشته باشند می توانید در این مرحله شکر را نیز به ترکیب داخل قهوه جوش اضافه کنید. در غیر این صورت شکر را به صورت جداگانه در کنار قهوه سرو کنید.

مرحله سوم

آب و شکر و قهوه را به خوبی درون قهوه جوش با یکدیگر مخلوط کنید و قهوه جوش را روش شعله کم قرار دهید.

مرحله چهارم

3 الی 4 دقیقه زمان لازم است تا قهوه درون قهوه جوش بجوشد، در این فاصله مراقب باشید تا قهوه سر نرود. زمانی که قهوه کف کرد و بالا آمد یعنی دم کشیده است.

آموزش مراحل تهیه قهوه ترک با قهوه جوش
آموزش مراحل تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

قهوه جوش را از روی اجاق بردارید. اگر تمایل دارید قهوه غلیظ تری داشته باشید می توانید مجددا به مدت 20 تا 30 ثانیه قهوه جوش را روی اجاق قرار دهید و بردارید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا قهوه به غلظت دلخواهتان برسد.

مرحله پنجم

فوم روی قهوه را با استفاده از قاشق چای خوری بردارید و داخل هر فنجان کمی از فوم بریزید. سپس به آرامی از کنار فنجان قهوه را داخل آن بریزید تا فوم خراب نشود.

نکات مهم در تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

  • برای داشتن یک قهوه ترم عالی باید قهوه کاملا حالت پودر داشته باشد. درست شبیه پودر کاکائو.
  • برا دم کردن قهوه بهتر است از قهوه جوش مسی استفاده کنید. زیرا قهوه جوش مسی حرارت را به طور یکسان و ملایم در تمام نقاط پخش کرده و قهوه بهتری خواهید داشت.
  • برای دم کردن قهوه ترک از شیر جوش استفاده نکنید.
  • از آب سرد برای درست کردن قهوه ترک استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید قهوه خود را با شیر میل کنید حتما شیر سرد باشد.
  • قهوه ترک نباید بجوشد. پس مراقب باشید هر وقت که احساس کردید قهوه در حال جوشیدن است آن را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود و مجددا روی حرارت قرار دهید تا کف روی آن تشکیل شود.
  • برای داشتن قهوه ای خوش طعم و خوش عطر حتما از قهوه تازه آسیاب شده استفاده کنید.
  • همیشه در کنار قهوه ترک، یک لیوان آب سرد هم سرو می کنند تا بلافاصله پس از خوردن قهوه آب خورده شود. زیرا اگر اکسالات موجود در قهوه روی دندان ها باقی بماند موجب تیره شدن دندان ها خواهد شد. خوردن آب باعث شسته شدن دهان می گردد.
  • هرچقدر مدت زمان دم آوری قهوه ترک بیشتر باشد و با شعله کمتری دم بکشد، میزان کافئین بیشتری آزاد خواهد کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه قهوه آمریکانو اصل 1 نفره مخصوص

فیلم طرز تهیه قهوه ترک

فواید قهوه ترک

  • مصرف روزانه 2 فنجان قهوه ترک، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سنگ کیسه صفرا را تا 45 درصد کاهش می دهد.
  • مطالعات صورت گرفته نشان می دهد افرادی که قهوه مصرف می کنند کمتر از بقیه دچار پوسیدگی دندان می شوند.
  • مصرف قهوه ترک سوخت و ساز بدن را افزایش داده و با کاهش اشتها موجب کاهش وزن می گردد.
  • از آنجا که قهوه خاصیت نشاط آوری نیز دارد در درمان افسردگی نیز موثر است.
  • نوشیدن قهوه ترک موجب بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی شده و فشار خون را نیز کاهش می دهد.

سخن پایانی در طرز تهیه قهوه ترک

آموزش تهیه قهوه ترک را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم.  شما می توانید به راحتی این نوشیدنی پرطرفدار را در منزل تهیه کرده و به همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امیدواریم از این آموزش راضی بوده و بتوانید یک قهوه ترک بینظیر تهیه نمایید. طرز تهیه انواع نوشیدنی سرد بسیار خواندنی هستند همچنین پیشنهاد می شود طرز تهیه کاپوچینو اصل خوشمزه 2 نفره و چای ماسالا را مطالعه کنید. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه قهوه ترک اصل سنتی 1 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
ترک04

آموزش طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش و بدون قهوه جوش با موکاپات دستور تهیه قهوه ترک روی گاز و با دستگاه اسپرسوساز قهوه با شیر قهوه ریز قهوه ساز فوری و حرفه ای

نوع: نوشیدنی

سبک آشپزی: بین الملل

کلمات کلیدی: قهوه ترک

بازده دستورالعمل: 1

کالری: 38

زمان آماده سازی: PT0H01M

زمان پخت و پز: PT0H03M

زمان کل: PT0H05M

اجزاء دستورالعمل:

  • آب : 50 میلی لیتر ( یک فنجان)
  • قهوه ریز خورد شده یا آسیاب شده : 2 قاشق چای خوری یا یک قاشق مربا خوری سر پر (3.5 گرم)
  • شکر : 1 تا 4 قاشق چایخوری (5 تا 9 گرم)

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *