سبد خرید
طرز تهیه مرغ دوغی مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه مرغ دوغی مجلسی خوشمزه 4 نفره

امروز با آموزش طرز تهیه مرغ دوغی خوشمزه در خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی هستیم. این غذا را باید تجربه کرده و طعم متفاوت آن را با سایر روش های طبخ مرغ مقایسه کنید که حتما از تفاوت آن شگفت زده خواهید شد. در ادامه آموزش با ما همراه باشید.

معرفی مرغ دوغی

مرغ دوغی ا یک غذایی بسیار ساده می باشد که حتی احتیاجی به نمک هم ندارد و در واقع نمک مورد نیاز این غذا از خود دوغ که پایه اصلی طبخ آن است تامین می گردد. در مدت زمان بسیار کوتاهی می شود آن را آماده کرد.

مرغ از جمله مواد غذایی بسیار مفید و مغذی می باشد که بدن انسان و مخصوصاً کودکان به آن نیاز دارد و می توان به صورت های مختلفی تهیه کرد و آن را در وعده های غذایی مانند ناهار و یا شام میل نمود.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

عده ای مرغ را می پزند و یا با آن سوپ درست می کنند و یا آن را به صورت تکه تکه شده در آورده و در باقالی پلو و بسیاری از برنج ها قرار می دهند، عده‌ای آن را سرخ می کنند و به صورت شنیسل مصرف می کنند.

دوغی 04
معرفی مرغ دوغی

همچنین مرغ را می توان در داخل فر قرار داده و به صورت مرغ گریل شده تبدیل کرد. بعضی آن را تکه تکه می‌کنند و از آن جوجه کباب درست می کنند. به عبارتی از این ماده غذایی می توان انواع و اقسام غذاها را درست کرد.

امروز نیز ما قصد بر این داریم که غذای جدید و خوشمزه ای را به شما معرفی کنیم که به راحتی درست می شود و آن غذا همان مرغ دوغی می باشد.

جدول زمانبندی طرز تهیه مرغ دوغی

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت و 20 دقیقه
زمان اضافی 20 دقیقه
مجموع زمان 2 ساعت
تعداد سرو 2 نفر
مقدار سرو 1 بشقاب

مواد اولیه برای طرز تهیه مرغ دوغی

  • سینه مرغ: 2 عدد
  • دوغ: 1.5 لیتر
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • زعفران: به مقدار لازم
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • آبلیمو: نصف استکان
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • شنبلیله خشک: به مقدار لازم
  • سیر: ۳ تا ۴ حبه

آموزش طرز تهیه مرغ دوغی

اکثر غذاها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن ادویه جات، مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

مرحله اول

در مرحله اول سینه مرغ را در زیر آب می شوییم و توسط دستمال خشک کن خشک می کنیم و سپس آن را به صورت نگینی درشت خرد می کنیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه مرغ دوغی، ماهیتابه ای را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله زیر آن را روشن می کنیم و کره را درون آن می اندازیم تا کره به خوبی ذوب شده و داغ گردد.

دوغی 03
آموزش طرز تهیه مرغ دوغی

سپس سینه های مرغ را درون ماهیتابه قرار می دهیم و آن را به خوبی سرخ می کنیم. مدت زمانی که نیاز است تا سینه های مرغ درون کره به صورت کامل سرخ شود حدود ۲۰ دقیقه می باشد.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی 4 نفره

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ دوغی، پیاز و سیرها را به خوبی شسته و پوست می کنیم و آن را به صورت خلالی و سیرها را به کمک چاقو به صورت ریز خورد می کنیم.

بعد از آن پیاز و سیر را به درون ماهیتابه می ریزیم و زردچوبه را نیز به همراه نصف استکان آبلیمو به محتویات درون ماهیتابه اضافه می کنیم و به خوبی به هم می زنیم تا با مرغ ترکیب شود و خامی زرد چوبه گرفته شود.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرز تهیه مرغ دوغی مرغ های سرخ شده را درون یک قابلمه می ریزیم و قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله زیر آن را روشن می کنیم.

سپس دوغ را به درون قابلمه می ریزیم و به هم می زنیم تا کامل سینه های مرغ سرخ شده با دوغ مخلوط شود. در این مرحله شنبلیله خشک را نیز به درون محتویات داخل قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم می‌بایست به آن زمان بدهیم تا به صورت کامل دوغ به جوش بیاید و مرغ ها ادامه فرآیند پخت شان در دوغ انجام بشود.

هنگامی که محتویات درون قابلمه به جوش آمد زعفران را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و حدود ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا محتویات درون قابلمه بجوشد و به صورت کامل پخته شود و طعم آن یک دست گردد.

بعد از ۴۰ دقیقه شعله زیر قابلمه را خاموش می کنیم و آن را درون کاسه می کشیم. شما می توانید مرغ دوغی را هم با نان و هم با برنج میل نمایید.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه مرغ دوغی در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه مرغ دوغی

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست ، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه مرغ دوغی به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم. می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت مرغ دوغی تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • می بایست در زمانی که سینه های مرغ را سرخ می کنیم شعله گاز نه زیاد باشد و نه خیلی کم. می بایست شعله به صورت ملایم باشد چون اگر زیاد باشد سطح مرغ می سوزد و مغز آن پخته نخواهد شد و اگر هم خیلی کم باشد مرغ آب می اندازد و طعم آن خوشمزه نمی شود.
  • اگر از دوغ محلی برای تهیه مرغ دوغی استفاده کنیم غذا بسیار خوشمزه تر و لذیذتر می‌شود.

شما می‌توانید به جای دوغ محلی از دوغ های صنعتی جهت تهیه مرغ دوغی نیز استفاده نمایید ولی می بایست به این نکته توجه داشت که بهتر است دوغی که استفاده می کنید گازدار نباشد. ولی اگر هم دوغ گازدار بود مشکل خاصی ایجاد نمی کند.

  • می‌توانید مرغ دوغی را مانند خورشت بر روی برنج ریخته و میل نمایید. همچنین می توان آن را لابه لای برنج قرار داده و بر سر سفره آورد.
  • لازم به ذکر است که موقع تهیه مرغ می بایست به این نکته توجه داشت که از خرید مرغ هایی با گوشت تیره و یا کبود و همچنین مرغ های زیاد بزرگ به دلیل وجود هورمن در آن خودداری کرد.
حتما بخوانید
ناهار چی بپزم با بیش از 100 تنوع غذایی

خواص مرغ دوغی

برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود. در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی باید داشت. زیرا سلامتی بدن ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد. غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد.

دوغی 01
خواص مرغ دوغی

در ادامه این مطلب به برخی از خواص مرغ دوغی اشاره می نماییم. امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود مرغ، سیر و دوغ موجود در مرغ دوغی می باشد.

  • برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند مرغ دوغی بسیار مناسب می باشد.
  • در کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی موثر می باشد.
  • مرغ دوغی با بالا بردن سیستم دفاعی و ایمنی بدن نقش موثری در جلوگیری از بروز سرما خوردگی ایفا می کند.
  • به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا در مرغ دوغی باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.
  • سیر در کاهش آرتروز تاثیر گذار است.
  • به درمان و کاهش اثرات پوستی از قبیل اگزما کمک می کند.
  • مصرف مرغ در کاهش میزان استرس و افسردگی نقش پررنگی را ایفا می کند.
  • گوشت مرغ در کنترل دیابت و کاهش کلسترول خون نیز موثر می باشد.
  • وجود ویتامین A در گوشت مرغ باعث تقویت قوه بینایی می شود.
  • سیر در درمان عفونت های بدن بسیار قوی عمل می کند.

سخن پایانی در تهیه مرغ دوغی

امیدواریم از آموزش خوراک مرغ دوغی راضی بوده باشید. با مطالعه این رسپی شما به راحتی می توانید یک خوراک مرغ دوغی بی نظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع  طرز تهیه انواع خوراک را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و طرز تهیه انواع غذاهای ملل و غذا با حبوبات نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه مرغ دوغی مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
دوغی 02

آموزش طرز تهیه مرغ دوغی خوشمزه ساده مرغ بیروتی آموزش خوشمزه ترین مرغ دنیا مرغ سوخاری با دوغ طرز تهیه مرغ سفید مرغ دوغی چیست پخت مرغ بادوغ جوجه با دوغ خوراک مرغ

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: مرغ دوغی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 170

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT1H20M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه مرغ: 2 عدد
  • کره: ۱۰۰ گرم
  • زعفران: به مقدار لازم
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • آبلیمو: نصف استکان
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • شنبلیله خشک: به مقدار لازم
  • سیر: ۳ تا ۴ حبه
  • دوغ: 1.5 لیتر

راهنمای دستورالعمل: مروز با طرز تهیه خوراک مرغ دوغی در خدمتتان بودیم. کلید موفقیت در پخت غذاهای متنوع در استفاده از مواد اولیه مرغوب و پبروی از دستور پخت به همراه چاشنی عشق و صبر است. امیدواریم که با مطالعه و به کار بستن این دستور پخت بتوانید خوراک مرغ دوغی لذیذ را برای خانواده تهیه کنید و از در کنار هم بودن لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *