سبد خرید
طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی 4 نفره

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی 4 نفره

لوبیا پلو با مرغ یکی از غذای بسیار خوشمزه و لذیذ است. لوبیا پلو یکی از انواع پلوهای ایرانی است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار از برنج و لوبیا سبز تهیه می‌شود.

لوبیا سبز خواص فراوانی دارد و برای بدن نیز بسیار مفید است. در این مطلب آموزشی سعی داریم تا با آموزش لوبیا پلو با مرغ شما را تشویق کنیم تا این غذای مقوی و سالم را برای عزیزانتان در منزل تهیه نمایید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

در دستور تهیه لوبیا پلو علاوه بر لوبیا سبز و برنج، گوشت نیز دیده می‌شود. در اغلب استان‌ها و شهرهای کشورمان از گوشت گوسفند برای تهیه لوبیا پلو استفاده می‌شود که به صورت چرخ‌شده یا تکه‌های ریز در کنار دیگر مواد قرار می‌گیرد. لوبیا پلو با مرغ نوع دیگری از لوبیا پلوست که در آن از تکه‌های کوچک و مکعبی‌شکل سینه مرغ استفاده می‌شود.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

این غذا طعم فوق‌العاده‌ای داشته و طرفداران زیادی نیز دارد. اگر ممنوعیت استفاده از گوشت قرمز دارید یا طعم گوشت مرغ را بیشتر می‌پسندید، می‌توانید لوبیا پلو را با مرغ درست کنید و از غذای خود نهایت لذت را ببرید. در این مقاله طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را توضیح داده و نکات مفید برای خوشمزه‌تر شدن آن را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه لوبیا پلو با مرغ

برنج یکی از رایج‌ترین مواد غذایی موجود در ایران است که در همه استان‌ها و شهرهای کشورمان مصرف می‌شود. مردم ایران برنج را حداقل در یکی از وعده‌های غذایی ناهار یا شام طبخ می‌کنند. این ماده از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته و به صورت‌های مختلف در ترکیب با خورشت یا به صورت جداگانه مصرف میشده است.

در کتب آشپزی و نوشته‌هایی که از دوران صفوی بر جای مانده است، نام پلو دیده می‌شود. نام‌هایی چون قراپلا، ساروپلا، ساوق‌پلا، بریان‌پلا، قاوق‌پلا و قبولی‌پلا که برای ما نا آشنا هستند.پلویی که امروزه در ایران طبخ می‌شود، به دوران قاجار برمی‌گردد.

با مرغ 02
تاریخچه لوبیا پلو با مرغ

اروپاییانی که در دوران قاجار به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌ها و یادداشت‌های خود نام پلو را عنوان کرده و گفته‌اند آشپزهای ایران برنج را با موادی چون گوشت، مرغ، سبزیجات، بنشن و … ترکیب می‎کنند و آن را به صورت غذایی خوشمزه درمی‌آورند.

به طور کلی بیش از 40 نوع پلوی ایرانی وجود دارد که لوبیا پلو یکی از آن‌هاست. لوبیا پلو یک غذای مجلسی  و رسمی نیست، اما بسیار خوشمزه بوده و از جمله پرطرفدارترین پلوهای ایرانی محسوب می‎شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 2 ساعت
زمان اضافی یک ساعت
مجموع زمان 3 ساعت و نیم
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو با مرغ

  • برنج:۴ پیمانه
  • لوبیا سبز: ۲۰۰ گرم
  • سینه مرغ: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده:۴ قاشق غذاخوری
  • ادویه پلویی: یک قاشق مرباخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه لوبیا پلو با مرغ

مرحله اول: آماده‌سازی برنج و مرغ

اولین مرحله برای پخت انواع پلو، خیس دادن برنج است. برنج را به خوبی بشویید و در یک ظرف بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود دو ساعت بماند تا خوب خیس بخورد. در این فاصله، سینه مرغ را بشویید و به صورت مکعب‌های ریز خرد کنید.

مرحله دوم: پخت لوبیا

سر و ته لوبیا سبز را جدا کنید و آن را به اندازه‌ دلخواه برش بزنید.

شستن لوبیا سبز برای لوبیا پلو با مرغ
شستن لوبیا سبز برای لوبیا پلو با مرغ

اندازه لوبیاها به طور معمول 1.5 تا 2 سانتی‌متر می‌باشد. لوبیاها را پس از خرد کردن خوب بشویید و به همراه نمک و مقداری آب بپزید. دقت داشته باشید که در این مرحله لوبیا باید نیم‌پز شود.

مرحله سوم: آماده کردن مایه لوبیا پلو

پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا سبک شود. در این مرحله زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید. سپس تکه‌های مرغ را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید. نمک و فلفل سیاه را به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید کمی سرخ شود و رنگ آن تغییر کند.

حتما بخوانید
بلغور پلو با نخود برای بیماران دیابتی 2 نفره
با مرغ 03
آموزش مراحل تهیه لوبیا پلو با مرغ

لوبیا سبز نیم‌پز شده را در قابلمه بریزید و با مرغ ترکیب نمایید تا کمی سرخ شود. رب گوجه‌فرنگی را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. مقداری زعفران دم کرده را به همراه یک فنجان آب در قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید.  کمی صبر کنید تا مواد به خوبی بپزد و آب آن خشک شود.

مرحله چهارم: پخت برنج

برنج خیس خورده را در یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید. مقداری نمک و روغن به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا مغز برنج نرم شود. برنج را آبکش کنید و کناری بگذارید.

مرحله پنجم: درست کردن ته‌دیگ لوبیا پلو

در ظرف مناسب مقداری روغن بریزد و ته‌دیگ موردنظر را آماده کنید. اگر دوست دارید ته‌دیگ‌سیب‌زمینی داشته باشید، سیب‌زمینی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و کف قابلمه بچینید. لوبیا پلو با ته‌دیگ نان نیز بسیار خوشمزه است.

مرحله ششم: ترکیب برنج با مایه لوبیا پلو

مقداری از برنج را بر روی ته‌دیگ بریزید و مایه لوبیا پلو را بر روی آن پخش کنید. با قاشق مواد را کمی هم بزنید تا برنج با مایه ترکیب شود. این کار را چندین بار تکرار کنید تا برنج تمام شود. کمی زعفران دم‌کرده را بر روی برنج پخش کنید و مقداری کره را نیز روی آن قرار دهید.

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا پلو دم بکشد. 40 تا 50 دقیقه بعد لوبیا پلوی شما آماده است. لوبیا پلو را در ظرف موردنظر بکشید  و به همراه سبزی خوردن و ماست سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه لوبیا پلو با مرغ

  • مرغ را تا اندازه‌ای تفت دهید که رنگ آن تغییر کند. دقت داشته باشید که بیش از اندازه تفت دادن مرغ باعث سفت شدن گوشت آن می‌شود.
  • برای خوش‌طعم تر شدن لوبیا پلو می‌توانید از برگ گل محمدی و دارچین نیز استفاده نمایید. برای انجام این کار، در هر لایه‌ای که برنج و مایه را می‌ریزید، مقداری پودر گل محمدی و پودر دارچین بر روی مواد بپاشید.
  • می‌توانید به جای تکه کردن مرغ، آن را بپزید و ریش ریش کنید. سپس مرغ ریش‌شده را در مایه لوبیا پلو ریخته و به همراه لوبیا تفت دهید.
  • در تهیه لوبیا پلو با مرغ، برنج با مایه لوبیا ترکیب می‌شود. بنابراین، دقت داشته باشید که هنگام جوشاندن برنج، آن را کمی زنده‌تر از  حالت معمول بردارید تا لوبیا پلو شفته نشود.
  • می‌توانید لوبیا پلو با مرغ را به صورت کته نیز درست کنید. برای این کار، برنج را با آب و مقداری نمک بپزید. زمانی که آب برنج تبخیر شد، مایه لوبیا پلو را به آن اضافه کنید و با یک قاشق هم بزنید تا با برنج ترکیب شود.
  • در تهیه لوبیا پلو با مرغ حتما از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید. با این نکته لوبیا پلو با مرغ بینظیری خواهید داشت.

خواص لوبیا پلو با مرغ

برای تهیه لوبیا پلو با مرغ از برنج، مرغ و لوبیا سبز استفاده می‌شود. همه این مواد دارای خواص بوده و برای بدن بسیار مفید هستند. برنج کربوهیدرات بالایی دارد. این ماده سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و انرژی موردنیاز انسان را تامین می‌کند.

گوشت مرغ سرشار از پروتئین است و علاوه بر آن مواد معدنی زیادی را نیز در خود جای داده است. از جمله مواد معدنی موجود در گوشت مرغ می‌توان به روی، آهن، منگنز، فسفر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و … اشاره کرد.

لوبیا سبز یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده لوبیا پلو است. این ماده در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد و دارای خواص متعددی می‌باشد. خواص لوبیا سبز موجود در لوبیا پلو با مرغ عبارتند از:

  • لوبیا پلو با مرغ سرشار از آهن می‌باشد. از این رو، خوردن این گیاه به زنان باردار و افرادی که از مشکل کمبود آهن رنج می‌برند، پیشنهاد می‌گردد. لوبیا سبز مقادیری از ویتامین C  را نیز در خود جای داده است. وجود این ویتامین در کنار آهن، باعث جذب هرچه بیشتر آن می‌گردد.
  • فولات، ماده دیگری است که در لوبیا سبز و لوبیا پلو با مرغ  وجود دارد. این ماده از تجمع هموسیستئین اضافی در بدن جلوگیری کرده و خون‌رسانی به مغز را بهبود می‌بخشد. خون‌رسانی درست و بجا باعث تنظیم هورمون‌های سروتونین، دوپامین و نوراپی‌ نفرین می‌گردد.
  • این هورمون‌ها تاثیر بسیار بالایی بر روی خواب، اشتها و خلق‌وخوی انسان دارند. مصرف کافی فولات در طول روز خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.
  • ویتامین K و کلسیم از جمله مواردی هستند که به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و خطر بروز شکستگی در استخوان را کاهش می‌دهند.  لوبیا سبز ویتامین K  و مقادیر کمی از کلسیم را در خود دارد.
  • لوبیا سبز فاقد چربی است و مقدار کمی قند دارد. از این رو، لوبیا پلو با مرغ برای کاهش وزن و تناسب اندام پیشنهاد می‌گردد.
  • لوبیا سبز برای سلامت قلب نیز مفید است. این ماده غذایی هیچ کلسترولی ندارد. علاوه بر این، وجود فیبر محلول در لوبیا سبز به کاهش کلسترول بد کمک کرده و فشار خون و التهابات را نیز کاهش می‎دهد.
  • لوبیا سبز فودمپ بسیار پایینی دارد. فودمپ‌ها کربوهیدرات‌های هضم‌نشدنی هستند. این کربوهیدرات‌ها باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش را مصرف می‌کنند و باعث مشکلاتی چون شکم‌درد، اسهال و یبوست می‌شوند. هرچه فودمپ  یک ماده کمتر باشد، بهتر است.
  • پروتئین از دیگر مواد مفید در لوبیا سبز می‌باشد. مصرف این ماده برای عضلات بسیار مهم بوده و به سلامت استخوان‌ها، مو و اندام‌ها کمک می‎کند. علاوه بر این، مصرف پروتئین برای حفظ سلامت سیستم ایمنی  بدن نیز ضروری است.
  • لوبیا پلو با مرغ مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان  را نیز در خود جای داده است. ‎ این آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضد پیری دارند و چین‌وچروک پوست را کاهش می‌دهند.
  • نیاسین و تیامین از جمله ویتامین‌های موجود در لوبیا سبز هستند که به جلوگیری از عفونت‎های بدن کمک می‌کنند.
  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، لوبیا پلو با مرغ دارای کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات در بدن به آرامی آزاد می‌شود و از تغییر ناگهانی میزان قند خون بدن در بیماران دیابتی جلوگیری می‎کند. علاوه بر این، لوبیا سبز قند خون، تری گلیسیرید و کلسترول بد خون را در افراد دیابتی را کاهش می‌دهد و از این طریق به کنترل بیماری کمک می‎کند.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی donya.ferdowsi گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه مجبوس مرغ عربی مخصوص برای 4 نفر

فیلم طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

برای دیدن رسپی کامل و دقیق به ادامه مقاله توجه فرمایید.

سخن پایانی در لوبیا پلو با مرغ

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین لوبیا پلو با مرغ را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک لوبیا پلو با مرغ مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم اگر علاقمند به تهیه غذا با لوبیا سبز هستید مطالب زیر را نیز مطالعه فرمایید:

ما هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی​​

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
با مرغ 01

آموزش طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی خوشمزه لوبیا سبز پلو مجلسی لوبیا پلو با گوشت لوبیا پلو با مرغ و هویج لوبیا پلو ساده با گوشت چرخ کرده عکس لوبیا پلو با مرع

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: لوبیا پلو با مرغ

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT2H00M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج:۴ پیمانه
  • لوبیا سبز: ۲۰۰ گرم
  • سینه مرغ: یک عدد
  • پیاز: یک عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده:۴ قاشق غذاخوری
  • ادویه پلویی: یک قاشق مرباخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه هویج پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *