سبد خرید
طرز تهیه شیرین پلو مجلسی خوشمزه 3 نفره

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی خوشمزه 3 نفره

کامتان شیرین عزیزان همراه همیشگی سایت وان تاچ فود ! امروز با طرز تهیه یک پلو مجلسی و خوشمزه که بیشتر در مجالس سرو می شود در خدمت شما هستیم. شیرین پلو به عنوان یک غذا با طعم متفاوت مرود توجه بوده و امید ما این است که با مطالعه و مرور این دستور بتوانید آن را در منزل و برای عزیزانتان تهیه و در کنار یکدیگر لذت ببرید.

معرفی شیرین پلو

شیرین پلو یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی می باشد که ظاهری شبیه به مرصع پلو دارد و اصالت آن به آذربایجان برمی گردد.‌ شیرین پلو همانطور که از نامش پیداست، داخل آن از شکر استفاده شده و طعم نسبتا شیرینی دارد. شیرین پلو از ترکیب خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال، برنج، مرغ، زعفران، پیاز و شکر تهیه می‌ شود و ظاهر و طعم فوق ‌العاده این غذا باعث شده است که مورد پسند افراد زیادی در سراسر کشور قرار بگیرد.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

شیرین پلو جزو آن دسته از غذاهایی محسوب می شود که شما می توانید آن را در مراسمات، مهمانی ها و مجالس خود سرو کنید. استفاده از مغزهای مختلف در این غذا باعث شده است این غذا به یک وعده غذایی کامل و مقوی تبدیل شود که انرژی مورد نیاز شما در طول روز را تامین می کند.

شیرین پلو سرشار از پروتئین های گیاهی، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری برای بدن است که افزودن آن به رژیم خود به عنوان یک وعده غذایی کامل، به شما توصیه می شود. طرز تهیه شیرین پلو بسیار ساده است و شما می توانید با کمی دقت و دنبال کردن دستورالعمل های گفته شده، یک شیرین پلو عالی تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه شیرین پلو خوشمزه را همراه با نکات لازم خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

جدول زمانبندی طرز تهیه شیرین پلو

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 120 دقیقه
تعداد سرو 3 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه شیرین پلو

  • 200 گرم سینه مرغ
  • 3 پیمانه برنج
  • 3/1 پیمانه گلاب
  • 2 قاشق غذاخوری خلال پسته
  • 2 قاشق غذاخوری خلال بادام
  • 4 قاشق غذاخوری زرشک
  • 4 قاشق غذاخوری پوست پرتقال
  • 3 عدد پیاز
  • 3 عدد هویج
  • روغن زیتون به میزان لازم
  • نمک و شکر به میزان لازم
  • فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه شیرین پلو

مرحله اول : آماده کردن مرغ

برای شروع تهیه شیرین پلو از چند ساعت قبل از پخت غذا، برنج را خوب شسته و آن را همراه کمی نمک داخل یک ظرف آب خیس کنید و کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و سینه مرغ را همراه نمک، فلفل و زردچوبه داخل آن بریزید. پیاز را به صورت درشت خرد کنید و آن را همراه آب به قابلمه اضافه کنید.

پلو 03
آموزش مراحل در طرز تهیه شیرین پلو

توجه داشته باشید آب باید سطح روی مرغ را کاملاً بپوشاند. زمانی که آب جوش آمد، کف های تشکیل شده روی آب را با کمک یک قاشق گرفته و اجازه دهید مرغ به خوبی پخته شود. در همین حین خلال بادام را داخل کمی گلاب خیس کنید تا خلال ها، عطر گلاب را به خود جذب کنند.

زرشک را پاک کرده و آن ها بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن از بین برود. دو عدد پیاز باقی مانده را ریز رنده کنید، سپس بر روی حرارت قرار داده و به آن روغن زیتون اضافه کنید. زمانی که روغن داغ شد، پیازها را کمی تفت دهید تا طلایی رنگ شده و خامی آن ها گرفته شود.

مرحله دوم : پخت هویج

در دومین مرحله از پخت شیرین پلو هویج ها را شسته و پوست آن ها را نیز بگیرید و به صورت خلال های ۲ سانتی متری خرد کنید. در یک تابه دیگر کمی روغن ریخته و هویج ها را همراه با روغن تفت دهید تا کمی نرم شوند. سپس به آن ۲ قاشق غذاخوری شکر را همراه زعفران دم کرده و کمی آب اضافه کنید و در تابه را ببندید تا هویج ها خوب پخته شوند.

حتما بخوانید
دستور پخت شیروان پلو

زمانی که هویج خوب پخته شد و آب هویج تبخیر شد، کمی روغن به آن اضافه کرده و هویج های آبپز شده را دوباره کمی تفت دهید.

مرحله سوم : درست کردن مواد اصلی شیرین پلو

زمانی که مرغ خوب پخته شد، آن را به قطعات کوچک برش بزنید. تکه های مرغ را داخل تابه حاوی پیاز داغ ریخته و کمی همراه پیاز تفت دهید تا مرغ ها سرخ شوند‌. سپس زرشک را به آن اضافه کرده و بعد از ۱ الی ۲ دقیقه، خلال پوست پرتقال و هویج ها را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

پلو 02
مراحل در طرز تهیه شیرین پلو

مواد را خوب با یکدیگر ترکیب کنید و کمی از آن را تست کنید. در صورت نیاز می توانید کمی به آن شکر نیز اضافه کنید تا شیرین تر شود. در تابه را بسته و اجازه دهید مواد به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی پخته شوند، سپس خلال پسته و خلال بادام را به باقی مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم : پخت برنج و سرو

در یک قابلمه مناسب برنج را همراه آب و کمی نمک پخته و زمانی که کمی برنج نیم پز شد، آن را آبکش کنید. ته دیگ مورد نظر را داخل قابلمه قرار داده و برنج را روی آن بریزید. درب قابلمه را همراه با دمکنی ببندید و صبر کنید تا برنج به خوبی پخته شود. سپس برنج را همراه با مواد شیرین پلو که آماده کرده‌اید، به صورت لایه لایه داخل ظرف سرو مورد نظر ریخته و آن را میل کنید. شیرین پلو شما آماده است نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه شیرین پلو

توجه داشته باشید که در هنگام پخت هویج ها در شیرین پلو فقط کافیست کمی بخارپز شوند و نباید له شوند، زیرا درغیر اینصورت شکل آن ها داخل غذا بد می شود.

  • دقت داشته باشید که فقط خلال بادام را داخل گلاب خیس کنید، زیرا خیس کردن خلال پسته در گلاب باعث می شود رنگ سبز آن از بین برود.
  • در صورت عدم دسترسی به زرشک، می توانید کمی کشمش را خوب شسته و آن را همراه باقی مواد تفت دهید.
  • برای از بین بردن تلخی خلال پرتقال، شما باید ابتدا چند بار خلال ها را خوب بشویید، سپس آن را داخل یک قابلمه ریخته و کمی آب به آن اضافه کنید. زمانی که آب جوش آمد، آب آن را خالی کنید تا طعم تلخی خلال ها گرفته شود.
  • هنگام سرخ کردن زرشک ها، دائم مواد را هم بزنید.‌ زیرا زرشک سریع می سوزد.
  • برای دم کردن برنج بهتر است از یک قابلمه مناسب با اندازه برنج استفاده کنید زیرا در غیر اینصورت برنج ها روی یکدیگر انباشته شده و شفته می شوند.
  • تزیین غذا کاملاً بسته به نوع سلیقه شما دارد و شما می توانید مواد شیرین پلو را به صورت لایه لایه بین برنج و یا روی برنج بریزید.
  • شما می توانید خلال پوست پرتقال را بصورت آماده از عطاری ها و فروشگاه ها نیز تهیه کنید.
  • شما می توانید طبق سلیقه خود برای تهیه شیرین پلو به جای مرغ از گوشت بره یا گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید.
  • شما می توانید برای خوش عطر و خوش طعم تر شدن این غذا از پودر گل سرخ و دارچین نیز استفاده کنید.
  • میزان استفاده از شکر در شیرین پلو بستگی به ذائقه شما دارد.
  • می ‌توانید خلال پرتقال، خلال بادام و خلال پسته را لابه لای برنج داخل قابلمه بریزید و همراه برنج آن ها را دم کنید.
  • شما می توانید شیرین پلو خود را با کمی برنج زعفرانی تزیین کنید.
  • بهتر است برای تهیه این غذای خوشمزه، از مواد اولیه مرغوب و تازه استفاده کنید.
  • تصاویر از پیج خوشمزه اینستاگرامی soheila.bita_9 گرفته شده است.

خواص شیرین پلو

زرشک موجود در شیرین پلو دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ می باشد و برای درمان التهاب و بهبود انواع عفونت ها در بدن استفاده می شود. همچنین زرشک مسئولیت سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن را بر عهده دارد و باعث پاکسازی کبد می شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه خوراک مرغ مجلسی خوشمزه 4 نفره
پلو 04
خواص شیرین پلو

از جمله خواص زرشک می توان به درمان فشار خون بالا، درمان دیابت، کاهش کلسترول خون، درمان سرماخوردگی، بهبود سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

سینه مرغ سرشار از پروتئین می باشد و باعث تقویت و تولید توده های عضلانی در بدن می شود و به همین دلیل مصرف آن به افراد ورزشکار توصیه می شود. همچنین سینه مرغ از چربی کمی برخوردار است که مصرف آن به تنهایی می‌ تواند باعث کاهش وزن می شود.

از جمله خواص سینه مرغ  موجود در شیرین پلو می توان به درمان کم خونی، کاهش وزن، کاهش استرس، رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود خلق و خو  پیشگیری از آلزایمر و سرطان اشاره کرد.

پتاسیم موجود در هویج شیرین پلو باعث کنترل فشار خون و همچنین ویتامین K موجود در آن، باعث سلامت و استحکام استخوان ها می شود.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ می باشد که وجود هردو بی نهایت برای بدن لازم هستند. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است که از بروز بیماری های مختلف در افراد جلوگیری می کند که ما در طرز تهیه شیرین پلو از آن بهره بردیم.

روغن زیتون علاوه بر اسیدهای چرب مفید، دارای مقدار زیادی ویتامین E و ویتامین K می باشد که هر دو این ویتامین ها در جهت بهبود و جلوگیری از بیماری های قلبی به شدت مهم هستند.

از دیگر خواص روغن زیتون میتوان به کاهش بیماری های قلبی، پیشگیری از دیابت، جلوگیری از آلزایمر، درمان آرتروز، کاهش وزن، جلوگیری از سکته مغزی، درمان روماتیسم، جلوگیری از سرطان سینه، تقویت استخوان ها و درمان افسردگی اشاره کرد.

سخن پایانی در شیرین پلو

طرز تهیه شیرین پلو را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز شیرین پلو را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک شیرین پلو مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی خوشمزه 3 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 01

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی خوشمزه تزیین شیرین‌پلو خواص شیرین پلا دستور پخت شیرین پلو قزوینی ساده پلو مجلسی دستور تهیه بهترین غذا عروسی شیرین‌پلو با هویج عالی

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شیرین پلو

بازده دستورالعمل: 3

کالری: 240

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • 200 گرم سینه مرغ
  • 3 پیمانه برنج
  • 3/1 پیمانه گلاب
  • 2 قاشق غذاخوری خلال پسته
  • 2 قاشق غذاخوری خلال بادام
  • 4 قاشق غذاخوری زرشک
  • 4 قاشق غذاخوری پوست پرتقال
  • 3 عدد پیاز
  • 3 عدد هویج
  • روغن زیتون به میزان لازم
  • نمک و شکر به میزان لازم
  • فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه شیرین پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه شیرین پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *