سبد خرید
طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان

طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان خوشمزه ساده 4 نفره

طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان را بصورت کامل و حرفه ای برایتان قرار داده ایم. ساندویچ مغز و زبان یکی از لذیذ ترین و پرکالری ترین غذا ها ی ایرانی است. به دلیل داشتن کالری زیاد برای افرادی که رژیم دارند این غذا توصیه نمیشود.

در این ساندویچ می توانیم با توجه به ذائقه ی مان از زبان و مغز گوساله یا گوسفندی استفاده کنیم. قطعا برای ساندویچ مغز و زبان مغر گوسفند بسیار خوشمزه تر خواهد بود.

طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان

ساندویچ مغز و زبان یکی از محبوب ترین، لذیذ ترین و پر کالری ترین غذای ایرانی است. از آن جایی که ساندویچ مغز و زبان یکی از پر کالری ترین غذاها است، توصیه میشود که اگر رژیم دارید از این ساندویچ استفاده نکنید.

ساندویچ مغز و زبان
ساندویچ مغز و زبان

برای تهیه ساندویچ مغز و زبان با توجه به ذائقه ی تان می توانید از مغز و زبان گوساله یا گوسفندی استفاده کنید. اگر می خواهید این ساندویچ مغز و زبان را خودتان در خانه درست کنید، بهتر است بدانید که هر مغز گوسفندی برای 4 نفر و هر مغز گوساله برای 8 نفر است و زبان هم هر چقدر که دوست دارید می توانید در ساندویچ بریزید.

مواد لازم برای تهیه ساندویچ مغز و زبان

  • زبان گوسفندی یا گوساله 300 الی 400 گرم
  • مغز گوسفندی 1 عدد یا نصف مغز گوساله
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • برگ بو 2 الی 3 عدد
  • جعفری و پیاز خرد شده به میزان دلخواه
  • کره 50 گرم
  • 200 الی 250 گرم قارچ
  • پنیر پیتزا به میزان دلخواه
  • آب لیمو ترش 3 قاشق غذا خوری
  • 4 عدد نان باگت متوسط
  • خیار شور و گوجه فرنگی به میزان لازم
  • سس مایونز به میزان لازم
  • زردچوبه، فلفل و نمک به میزان لازم

اینها همگی مواد لازم برای طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان برای هستند. در مقدار استفاده از هر کدام دقت لازم را داشته باشید.

مراحل کار در تهیه ساندویچ مغز و زبان

مرحله اول (آماده سازی و پختن زبان)

برای تهیه ی ساندویچ مغز و زبان در ابتدا زبان را طعم دار می کنیم سپس آن را درون تابه با 1 عدد پیاز خرد شده، سیر، برگ بو، زردچوبه، نمک و فلفل حرارت می دهیم و کمی سرخ می کنیم.

بعد از این که کمی سرخ شد، به اندازه ی یک پیمانه روی آن، آب از قبل به جوش آمده را می ریزیم و صبر می کنیم تا زبان کاملا نرم و مغز پخت شود. اکنون پوست روی آن را جدا کرده و زبان را ریش ریش می کنیم.

مرحله دوم (آماده سازی و پختن مغز)

مغز را باید اول خوب بشوریم و رگ های آن را بدون آسیب رساندن به مغز جدا کنیم. برای این کار باید مغز را درون آب یخ قرار دهیم تا رگ های آن به راحتی جدا شود. حالا مغز را درون یک قابلمه به همراه یک عدد پیاز، آب لیمو ترش، کمی جعفری، زرد چوبه، نمک و فلفل و یک پیمانه آب قرار می دهیم.

از آن جایی که مغز زود پخته می شود؛ اجازه می دهیم تنها به مدت 20 الی 30 دقیقه کاملا پخته شود. بعد از این که مغز کاملا پخته شد، آن را له می کنیم و به همراه مقداری کره درون تابه تفت می دهیم.

مرحله سوم (تهیه ساندویچ مغز و زبان)

اکنون نان باگت را برش می دهیم و در آن سس مایونز میریزیم و سس را به خوبی پخش می کنیم. داخل نان مغز و زبان می ریزیم و در آخر به آن خیار شور، گوجه فرنگی، پیاز و جعفری خرد شده و در صورت دلخواه قارچ تفت داده شده و پنیر پیتزا اضافه می کنیم.

آموزش شستن مغز برای ساندویچ مغز و زبان

شستن مغز کاری بسیار راحت است و بسادگی خودتان می توانید این کار را انجام دهید. فقط بایستی این نکات را جدی گرفته و دقیق انجام دهید. به هیچ عنوان از شوینده استفاده نکنید زیراکه وارد بافت مغز می شود و مسمومیت غذایی را باعث خواهد شد.

حتما بخوانید
طرز تهیه شیر بادام خانگی مقوی سالم 1 نفره
شستن مغز برای ساندویچ مغز و زبان
شستن مغز برای ساندویچ مغز و زبان

از آب گرم هم هرگز استفاده نکنید. چون بافت مغز را از بین می برد. پس حتما از آب سرد استفاده کنید و با دست رگ و ریشه روی مغز را بگیرید. پیشنهاد می کنیم حتما 15 دقیقه مغز را داخل آب سرد قرار دهید. بعد از اینکه مغز را حسابی تمیز کردید اکنون می توانید آن را آبکشی کنید.

نکات مهم در تهیه ساندویچ مغز و زبان

  • در ابتدای کار مغز را داخل آب سرد قرار دهید تا بتوان پوسته نازک روی آن را جدا کرد. در اینجا دقت کنید که به ظاهر خود مغز آسیبی نرسد.
  • از آنجاییکه چربی مغز بسیار بالاست حتما سعی کنید از آبلیموی تازه هنگام میل کردن استفاده کنید.
  • اندازه پخت زبان همانطور که بیان شد تا لحظه نرم شدن زبان است. یعنی زبان را به قدری بپزید که حسابی نرم شده باشد.
  • سعی کنید از زغفران دم کرده نیز در هنگام طبخ مغز استفاده کنید. زعفران دم کرده رنگ بهتری به مغز خواهد داد.
  • اگر خواستید ساندویچ مغز و زبان ویژه سرو کنید بایستی از قارچ سرخ شده و پنیر پیتزا نیز استفاده کنید. البته در جربان باشید که این کار باعث افزایش شدید کالری این غذا خواهد شد.
  • بعد از اینکه زبان و مغز کامل پخته شد حتما به آن نمک بزنید وگرنه مزه خاصی ندارند. پس نمک زدن به آنها فراموش نشود. این کار مربوط به قبل از کشیدن مغز و زبان در ساندویچ است.
  • در صورت تمایل می توانید از دارچین هم به عنوان ادویه برای عطر و مزه دادن به مغز استفاده کنید.
  • می توانید کمی پیاز داغ هم سرخ کرده و به ساندویچ مغز و زبان تان اضافه کنید.
  • اگر به آبلیموی تازه علاقه ای ندارید حتما سرکه سیب را جایگزین کنید. حتما یکی از این دو را انتخاب کنید. مغز دارای چربی بالایی است و این کار برای سلامتی خودتان است.
  • بعضا بعد از پخته شدن مغز آن را با آرد سوخاری سرخ هم می کنند. این هم یکی دیگر از فنون طبخ مغز است که کاملا سلیقه ای می باشد.
  • اگر خواستید مغز را بعد از پختن سرخ کنید حتما کمی فلفل دلمه ای – قارچ را نیز با آن سرخ کنید. بسیار خوشمزه تر خواهد شد.

 خواص ساندویچ مغز و زبان

ساندویچ مغز و زبان هم دارای مغز است و هم دارای زبان. از این رو باید دنبال خواص هر دوی آنان بود.

زبان گوسفندی و گوساله بسیار انرژی زا است؛ برای سیستم ایمنی بدن و دستگاه عصبی بسیار مفید است زیرا یکی از منبع های روی، سدیم و پتاسیم است. زبان، آهن زیادی دارد و برای افرادی که کم خونی دارند بسیار خوب است. زبان دارای آمینو اسید و ویتامین B12 است.

از این رو به خاطر داشتن ویتامین B12، گلبول های قرمز می سازد. برای افرادی که دیابت دارند، زبان توصیه می شود زیرا اصلا کربوهیدرات ندارد.

مغز برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند، بسیار مفید است زیرا مغز دارای مزاج سرد و تر است؛ از این رو برای درمان خشکی بدن نیز بسیار مفید است.

همانطور که مشاهده می کنید ساندویچ مغز و زبان دارای خواص بسیاری است و برای بدن مفید می باشد. شایان ذکر است که چه ساندویچ مغز و زبان باشد چه هر غذای دیگری مطمینا دارای معایبی نیز هستند پس در خوردن آنان زیاده روی نکنید.

سخن پایانی در تهیه ساندویچ مغز و زبان

همانطور که در بالا مشاهده کردید آموزش و طرز تهیه کامل ساندویچ مغز و زبان را برایتان قرار داده ایم. این ساندویچ یکی از ساندویچ های سنتی ما ایرانیان است که طرفداران بسیار ویژه ای دارد. افراد علاقمند به کله پاچه علاقه وافری به این ساندویچ دارند.

با مطالعه کامل و انجام دقیق مراحل کار بسادگی می توانید یک ساندویچ مغز و زیان حرفه ای را در منزل تهیه کرده و با عزیزانتان میل کنید. در این بخش اگر بخواهیم به بحث آموزش را ببندیم بایستی موضوع سرو را بیان کنیم. برای سرو این ساندویچ همانطور که مشخص است بایستی از نان ساندویچی استفاده کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه آبگوشت یخنی بادمجان برای 6 نفر

البته می توانید این غذای خوشمزه را نیز بصورت پرسی سرو کنید. ساندویچ مغز و زبان بصورت پرسی لذت و جذابیت ویژه ای دارد. می توان از نان باگت فرانسوی استفاده کرد و همچنین می توان از نان های سنتی و اصیل خودمان مانند سنگک یا بربری نیز بهره برد. ساندویچ مغز و زبان با نان لواش هم خوشمزه می شود.

سخن پایانی در تهیه ساندویچ مغز و زبان
سخن پایانی در تهیه ساندویچ مغز و زبان

فراموش نکنید که وقتی صحبت از ساندویچ است پس نان بایستی حتما باگت فرانسوی باشد. ساندویچ مغز و زبان چه جای خود دارد. خیار شور – گوجه فرنگی و ترشی جات نیز چاشنی های اصلی این ساندویچ خوشمزه می باشند. افرادی که تمایلی به استفاده از سس ندارند می توانند سس مایونز را از لیست مواد اولیه حذف کنند.

جدول ارزش غذایی ساندویچ مغز و زبان

از آنجایی که جدول ارزش غذایی ساندویچ مغز و زبان موجود نبود ارزش غذایی مغز گوسفند پخته شده را برایتان قرار داده ایم.

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 145  کیلوکالری
کربوهیدرات 0.00  گرم
پروتئین 12.55  گرم
چربی 10.17  گرم
آب 75.73  گرم
فیبر 0.00  گرم
قند 0.00  گرم
کلسترول 2043.00  میلی گرم

همانطور که مشاهده می کنید 100 مغز گوسفند 145 کیلو کالری است. پس حواستان در مصرف و مخصوصا تعداد مصرف ساندویچ مغز و زبان در ماه باشید. بعد از میل کردن ساندویچ مغز و زبان حتما به فکر ورزش هم باشید.

آموزش غذاهای سنتی پیشنهادی

در این بخش می توانید آموزش غذاهای زیر را که مرتبط با موضوع هستند را نیز مطالعه کرده و از آنان نیز لذت ببرید.

همه اینهایی که پیشنهاد دادیم در دسته غذاها و خوراکی های اصیل و سنتی ما ایرانیان قرار می گیرند. سعی کنید اینها را نیز بیاموزید.

امیدواریم از آموزش ساندویچ مغز و زبان حرفه ای خانگی لذت برده باشید و بتوانید یک ساندویچ مغز و زبان زیبا و خوشمزه را در منزل تهیه نمایید.

طرز تهیه انواع ساندویچ و طرز تهیه انواع صبحانه و طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی هستند.

به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب آموزشی لیست انواع غذاهای ایرانی و مقاله آنالیز غذا های ایرانی بیش از 100 آنالیز غذا را مطالعه کنید.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان خوشمزه ساده 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
مغز و زبان 1

طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان و آموزش ساندویچ مغز و زبان با مغز گوسفند یا مغز گوساله با توضیحات کامل جهت آموزش سریع ساده آسان رستورانی حرفه ای ساندویج مغز و زبان

نوع: ساندویچ

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: ساندویچ مغز و زبان

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 145

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • زبان گوسفندی یا گوساله 300 الی 400 گرم
  • مغز گوسفندی 1 عدد یا نصف مغز گوساله
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 2 حبه
  • برگ بو 2 الی 3 عدد
  • جعفری و پیاز خرد شده به میزان دلخواه
  • کره 50 گرم
  • 200 الی 250 گرم قارچ
  • پنیر پیتزا به میزان دلخواه
  • آب لیمو ترش 3 قاشق غذا خوری
  • 4 عدد نان باگت متوسط
  • خیار شور و گوجه فرنگی به میزان لازم
  • سس مایونز به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ساندویچ مغز و زبان ساده رستورانی را بصورت کامل و حرفه ای با مغز گوسفند یا مغز گوساله برایتان قرار داده ایم. امیدواریم بتوانید به سادگی و راحتی با کمی دقت ساندویچ مغز و زبان خوشمزه ای را در منزل تهیه کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *